Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum
Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: Lasse S skrivet 23:05 - 16/11 2012
-
Har sett på Utryckning Örebro att både i Bispgården och Stugun så har de hittills befintliga släckbilarna försvunnit.
Vet någon vad som kommit i stället? Snälla, inga radionummer bara, utan fabrikat och typ efterfrågas ;D
Ändrade namnet på tråden /Mod
-
Hej Lasse!
Jag har tyvärr dålig koll däruppe i Jämtland. Jag vet dock att de har köpt Fränstas gamla Volvo FL 10 med reg nr EUO 327, men jag vet inte var den är placerad.
//Bengt
-
Hej på er!
Jag har heller inte så bra koll av den delen av Jämtland men jag tror att den andra bilen kan vara denna...
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=395
Mvh/Lars-Olof Backström
-
Då måste vi väl i så fall antaga att gamla bilen i Stugun haft någon defekt som gjort ett utbyte nödvändigt. Den bil de i så fall fått är ju bara två år nyare.
-
Den Scania P92M -86 som senast stått i stugun har ju gått i Malmö under många år och borde vara ganska sliten... Den Volvo FL10 -88 som nämts har stått som reservbil i Östersund några år, innan var den deltidens bil. Synd att jämtlands räddningstjänsts i övrigt informativa hemsida inte har uppdaterats med de senaste fordonsinvesteringarna. Denna organisation är enligt mitt tycke en av landets mest intressanta men stor spridning i fordonsparken vad gäller ålder och fabrikat på bilarna. Har för mig att övan nämnda scania -86 köptes in från början till stn Kärarne? Har de endast en MB Sprinter med skärsläckare på stationen nu?
-
Ja, tyvärr är de dåliga på att uppdatera sin hemsida. Följer med spänning vad som händer däruppe då det är intressant att se hur mindre rika kommuner löser sin fordonsförsörjning. Såvitt jag vet så finns det bara en Sprinter samt någon Mazda Pick Up i Kälarne.
-
Östersund har nu fått sin nya 2 14-1010 bilen är byggd av ARS och jag gissar nu bara att Krokom fått den gamla 2 14-1010...
Och då kan ju Krokoms gamla 2 14-2010 gått till Ragunda kommun eller så har Hammarstrand fått Östersunds gamla 2 14-1010.
(Scania P340 LB-2007, reg,nr XUM 233) Och så har Oviken fått en ny Släckbil en Bas 4 (Släck-/tankbil..Reg,nr: EGT 664..Och eftersom Oviken hade en ganska ny Släck-/räddningsbil..(Scania P 310 LB-2006.. Så har nog även den gått ut till någon annan Kommun i förbundet......Men sen vet jag att Brunflos 2 14-1210.. Inte är så bra den startar när den själv vill...........
Mvh/Lars-Olof Backström, N-575
-
Brunflo har ju fler larm än centralorterna i dom andra kommunerna så dom bör ju få någon ny bil snart,,,,,,,,
-
Tack Lars-Olof, verkar vara mycket på gång, men det får vi knappast veta genom förbundets hemsida som verkar förbli i ursprungligt skick.
Ja, både Krokom och Hammarstrand bör ha ett stort behov av nyare och Krokoms gamla Scania 93 tillför knappast så mycket i Ragunda.
Däremot torde ju Ovikens Scania 94-310 utgöra en större förnyelse, t ex i Hammarstrand eller Brunflo, var den nu hamnar.
-
Nu är det klart vart fordonen ska gå 2 14-6410 i Oviken blir 2 14-4010 i Hammarstrand och gamla kommer att säljas...
Och gamla 2 14-1010 vad det ska bli av den är inte klart än.. Brunflo ska få en av Östersunds äldre fordon om det blir 1010 eller 1020 är inte klart än.....Och Brunflos gamla kommer bli reservfordon......
L-O Backström N-575
-
Intressant!
Vore det inte bättre att flytta Ovikens 6410 eller Östersunds 1010 till Krokom som ny 2 14-2010.?
Det känns som att Krokom har mer larm (& dessutom är 1+4), än Hammarstrand (1+3)
_______________
P.S. Skulle inte Östersund få en ny lastväxlare inom kort?
/ MVH JS
-
Sen har de ju köpt en Scania P 400 6x2*4 är det en ny lastväxlare eller en ny hävare?
-
Sen har de ju köpt en Scania P 400 6x2*4 är det en ny lastväxlare eller en ny hävare?
Det är det säkert lastväxlaren jag frågade om. :D
-
Brunflo har fler larm per år än både Krokom och Hammarstrand....När det gäller lastväxlarn så är det nog så att Östersunds gamla Lastväxlare kommer att gå till Hammarstrand...Sen kan det bli så att Brunflo mister sin om man får 2 14-1020...Sen vet jag inte hur det är och blir med Ovikens tankbil om den går vidare ut i förbundet...
L-O Backström N-575
-
Det verkar i vilket fall finnas orsak att hålla kvar blickarna mot Jämtland! Det verkar hända mycket! (Allt är relativt)
-
Har Ovikens Scania 310 redan tagit plats i Hammarstrand? Jag tittade på fordonslistorna för Jämtland och då står Hammarstrands Scania 92, tidigare Hammerdal, redan såsom Ex Hammarstrand.
-
Det skulle jag inte tro, det är nog bara LOB här på forumet som är snabb i svängarna.. :D
-
http://www.autokarossrescue.se/sv/artikel/194/leverans-till-jamtland.html
Nya Scanian till Oviken.
-
Hammarstrand har nog redan fått Ovikens gamla och tagit den i drift för Östersunds nya är igång och går nu som 2 14-1010..
http://www.ltz.se/nyheter/ostersund/1.5408668-krock-pa-e14
LOB
-
Men fortfarande vet ingen vart gamla 101 tagit vägen?
-
Den är i Brunflo........????
-
Ja, jag började misstänka detta. Läser jag på den utmärkta "Utryckning Örebro" så skriver de ju Ex nummer Brunflos Volvo 614 BAS II.
-
Det är jag som har ändrat där på utryckning örebro och där var jag lite snabbt ute.Än har den inte gamla 1010 tagits i drift i Brunflo....Den ska märkas om först.......
-
Östersund har fått en ny lastväxlare gamla går nu i Krokom som 2 14-2040 och Krokoms gamla går nu i Föllinge som 2 14-2540....
LOB..
-
2 14-1020 kommer att gå till Änge någon gång under nästa år.
-
Stugun har fått Fränsta gamla Släck-/räddningsbil 2 14-4410, Volvo FL10-95 Tollarps bygge, EUO 327...
Och Bispgården har fått Östersunds gamla 47 102...
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=395
LOB
-
Och fortsätter vi med Jämtland så har väl Sveg fått en ny hävare...Någon som vet några uppgifter om den?
LOB
-
2 14-1020 kommer att gå till Änge någon gång under nästa år.
Kommer Östersund inte ha någon "andrabil" i fortsättningen?
-
Och fortsätter vi med Jämtland så har väl Sveg fått en ny hävare...Någon som vet några uppgifter om den?
LOB
Jag tror att dom fick en ny tvåaxlad Scania med en 27-meters Bronto-hävare för ungefär ett års sedan...
-
Jag har pratat med dom idag och det är inte klart vad det blir men en ny 1020 blir det.....
LOB
-
Pilgrimstad har nu fått en VW pickupp eftersom dom hade problem med att ha in personal med C-kort..
-
Ja, det händer mycket! Men LOB, för mig betyder inte siffror mycket, ny 1020, vad menas, är deras Scania BAS IV på väg ut någonstans? Och vilka siffror är det som skall gå till Änge? Pilgrimstad, har de fått en ny VW Pick-Up eller begagnad någonstans ifrån? Och nära Pilgrimstad ligger Gällö. Är deras fina Scania 140 borta, utan ersättning? Skulle Föllinge ha större behov av stor lastväxlare än Gällö?
-
1020 är Bas 4:an i Östersund och den kommer att under nästa år flyttas till Änge i Offerdal...
-
Vart tog 47 132 DHR494 Tankbil i Lit vägen? Ska Lit va utan tankbil? Där 132 stod står nu ett större släp.
-
Både släckbil & tankbil ersattes av en BAS 4 (släck-/tankbil) 2009. Lit's släck-/tankbil köptes ungefär samtidigt som
dåvarande Norra Jämtlands Räddningstjänstförbud köpte sammanlagt fyra stycken likadana.
Enligt jämtlands hemsida har Lit även en Mitsubishi L200 transport-/terrängbil som komplement.
Dock ägs fortfarande tankbilen DHR 494 av Jämtlands Räddningstjänstförbund....
Bild på...;
Gamla Tankbilen.. http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=5226 (http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=5226)
Förstabilen 2 14-1310: http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=12848 (http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=12848)
God Jul! / JS
-
Okej, då behövs alltså inte tankbilen. Men vart står gamla 132 Just nu?
Vad är det för typ av vagn som står där tankbilen i Lit stog. Någon typ av kärra som länsresurs??
-
Kanske en katastrofvagn som landstinget placerat ut...?
-
Så är det! Så precis den kärran på Örebro Utryckning. Men den står i Lit!
-
Har ett minne av att jag i slutet av 80-talet sett en SDZ-144 Cheva eller IH1200?? i Östersund. Vart hörde denna hemma? Orrviken hade ju 141, 142, 143. Norderön 148, 149.
-
Någon Chevrolet har inte vad jag vet i alla fall Östersund haft.
Däremot en IH 1310 med enkelhytt som enligt mina noteringar först varit placerad i Östersund och sedan i Fåker. Något radionummer finns inte i mina noteringar.
Den avyttrades enligt bilregistret 1990-07-27.
Kan det vara den du menar?
-
Bingo!!
Måste ha varit den jag såg ståendes utanför brandstationen i Östersund. Då hette Fåkers brandbil SDZ-144. Va gick den som för nummer i Östersund,
-
Lit hade en chevrolet som SDZ131 fram till början av 1980
-
Enligt Autokaross hemsida har man levererat en ny BAS 1 på en Scania P360 4x2 chassi för en placering i Strömsund som 2 14-3010.
Ser ut på bilderna att vara rätt så lik Östersunds nya 14-1010, dock har nya Strömsundsbil varken den "högre" hytten, och istället för CAFS har den två
centrumrullar till förhöjt lågtryck (högtryck)..
http://www.autokarossrescue.se/sv/artikel/211/leverans-till-jamtland.html (http://www.autokarossrescue.se/sv/artikel/211/leverans-till-jamtland.html)
http://www.autokarossrescue.se/static/webimages/thumbnail/img_6247.jpg (http://www.autokarossrescue.se/static/webimages/thumbnail/img_6247.jpg)
-
Då blev det en hyfsat ny BAS 1, Volvo F10, "över" i Strömsund. Någon som har en teori vart den skall flyttas?
-
Om jag tillåts spekulera själv, så har jag kommit fram till att en gudsförgäten håla är ju Backe i nordöstra delen av länet. Där finns ju en gammal Scania med svag motor. Volvo F10 skulle säkert göra störst nytta där!
-
Om jag då fortsätter tråden så läser jag i eminenta Utryckning Örebro att släckbilen i Orrviken, Scania 82, nu är privatägd. Vad händer i Orrviken? Är värnet nedlagt, tankbilen försvann ju för ett tag sedan?! Finns på sin höjd en gammal terrängbil kvar, i bästa fall! Är det så illa? Någon som vet?
-
Ingen som vet vad som händer i Jämtland?
Finns värnet i Orrviken kvar? Isåfall med vilken bil?
Finns det någon som vet vad som händer med Strömsunds Volvo FL10, Bas 1, tidigare Östersunds? (rakelnummer vet jag inte men alla torde veta vilken som avses)
-
Strömsunds nygamla 1 ( Östersunds gamla) går till föllinge står ny stripad i Östersund
-
O K, då vet jag litet mer! Föllinge har fått en enorm upprustning! Stortanker från Krokom och "ny" släckbil, långt ifrån gammal!
Så, Föllinges släckbil, Scania 93, ex Krokom tar vägen varthän? Är ju knappast uttjänt.
-
Nu har Östersund fått sin nya BAS 4 (2 14-1020) bilder på den kommer ut sen på Landet runt. Gamla 2 14-1020 kommer att placeras i Änge (Offerdal) som 2 14-2310...
-
Enligt eminenta "Utryckning Örebro" finns numera Föllinges ex 47 242, ex Krokom, Scania 93 släckbil, till salu hos KVD. Blir förundrad att den, som är nyare än många andra i förbundet, skall säljas. Då måste det m a o finnas en konkret och snabb utbytesplan för andra bilar, t ex Backe, Hotagen, Sörbygden, även Orrviken om inte den senare stationen är nerlagd. Skall bli intressant att se vad som är på gång!
-
Hej!
Nu gissar jag..Jag tror att Föllinge kommer att få den lätta släck-/räddningsbilen som man har köpt från Södertörns Brandförsvarsförbund..
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=14269
Dom fick ju Krokoms gamla lastväxlare så dom behöver nog ingen större släckbil........
-
Det är ganska roligt att läsa alla spekulationer här om hur och varför fordonsbyten sker på ett visst vis. Tittar vi på den nu nämnda P93:an så ser man på KVD att den dels är manuellt växlad och dels verkar ha någon skada i växellådan. Då är det ett ganska givet utbytesobjekt jämfört med en förvisso äldre, men fullt fungerande bil.
Andra skäl att en nyare bil åker ut kan vara att det är ett udda fordon. För att förenkla underhåll och utbyte av bilar mot reservbilar vid besiktningar od. så vill de flesta kårer ha någorlunda lika bilar i fordonsparken.
I andra trådar funderas det på varför man bytt ut äldre men fina, rejäla fordon mot lite nyare, men klenare fordon. En enkel orsak till det kan vara säkerheten - äldre bilar har sällan säkerhetsbälten. Ett par olyckor de senaste åren visar på att det är bra att ha... Det finns stationer i landet där det lagts skyddstopp på att använda äldre fordon utan bälten. Likaså så jobbar man på de flesta håll på att få bort manuellt växlade fordon för att förenkla för förarna och för att det ger lite bättre trafiksäkerhet att slippa växla.
Slutligen, den eviga frågan - vilken station ska ha den bästa bilen? Den med mest larm? Det är mycket jobb med att flytta bilar mellan stationer. Personalen ska utbildas, utrustning ska kanske flyttas över, det leder i sin tur oftast till ombyggnader osv. Totalt sett kostar varje flytt stora pengar och tar resurser i anspråk som behövs för annat. Alltså försöker man minimera antalet fordonsflyttar. Det gör att det ibland hamnar relativt nya bilar på stationer med få larm medans någon station med mer larm får vänta några år på ny(are) bil. Ibland händer det ju rent av att helt nya bilar ställs på deltidsstationer.
Stationen där jag jobbar har fått nyare bil i stort sett var annat år en tid nu på grund av otur med havererande fordon och förbundsombildningar. Det är ju kul i och för sig, men det tar ganska lång tid innan det sitter i huvudet var alla prylar ligger och hur de fungerar. Och andra övningar blir lidande för att så mycket tid går åt till att lära sig nya fordon. Övningstid är en konstant bristvara på de flesta deltidsstationer.
Nu gällde detta inte Jämtland specifikt, deras räddningstjänst har jag ingen insyn i, men resonemanget torde vara ganska lika överallt.
-
Tack PB, jag gick aldrig in på KVD, men med det du skriver så är det förståeligt att den avyttras.
Men LOB, det sades ju att ex Volvo F10 Strömsund stripats om till Föllinge. Stämmer inte detta eller blir denna F10 ersättare för någon annanstans? Man stripar väl inte om för bara någon månad?
-
Och på likaledes ypperliga "Utryckning Örebro" står i dag att läsa att Dodge Pick-Up i Hammarstrand står som EX några siffror. Ett litet udda fordon.
Blir det någon ersättning? I så fall vad?
-
Den finns ju kvar i räddningstjänstförbundet..Men den har kanske bara fått ett nytt radionummer..Och är den kvar i Bispgården så har den radionummer 2 14-4560..
-
Under året nu kommer Jämtlands räddningsförbund köpa in en ny bas 4 till Gällö och deras släck-/räddningsbil kommer då gå till Krokom.......
L-O Backström
-
Brunflos BAS 2, Volvo 614, som ersattes av Scania 340 BAS 1 från Östersund, förflyttades enligt Utryckning Örebro till brandvärnet i Orrviken.
Vi har sett hur Orrviken blivit av med sina bilar tills inga var kvar. Nu, enligt samma källa, är Volvo 614 i Östersund som reserv och utbildningsbil.
Vad finns då i Orrviken?
-
Orrviken har Tandsbyns gamla bil och vad det är vet jag inte.. Tandsbyns räddningsvärn är nerlagd...
-
Hej LOB! Tandsbyn hade väl en Volvo N7 eller N10 med förflutet i Umeå?
-
Hej Lasse!
ja dom hade en Volvo N7 årsmodell 1977 som tidigare gått i Umeå. Men det är inte den bilen utan den togs ur drift för ett par år sedan och den är nu avregistrerad. (2013-09-12) Jag tror att dom bara hade någon mindre bil som kan köra med b-kort..För i Tandsbyn var det ingen som hade c-kort och det var därför man la ner kåren där..
L-O Backström
-
Hej Lasse S!
LOB hann emellan men jag postar detta i alla fall...
Det stämmer att Tandsbyn hade en N720 Släckbil med dubbelhytt och frontpump från 1977 (JUA 537) som SDZ 129. Tidigare har den då varit varit i Umeå (J 110 & J 108), samt i Holmsund (J 121) och i Tavelsjö (J 171 & J 172). Bilen var gul från början vilket var lite av ett "nytänk" i mitten på 70-talet.
Den är såld och ägdes sedan 2009-07-07 av en privatperson i Jönköping. Avregistrerad sedan 2013-09-12.
-
Hej Håkan och LOB!
Tack för info! Då är det nog inte mer spännande än en Volkswagen Pick-Up, kan jag tänka mig. Då är vi tillbaka till runt 1960 då det fanns den frambyggda Willys-jeepen som enda brandfordon. Det vet jag eftersom jag tillbringade mina barndoms somrar just i Orrviken. Men en VW-Pick-Up nu är ju betydligt betydligt bättre utrustad så riktigt så stor tillbakagång har det väl ändå inte blivit.
-
Vad står i Hackås nu? Förra scanian är till försäljning. Är värnet kvar?
Vart befinner sig Lits gamla tankbil DHR494?
-
Hej!
Lits Gamla tankbil går nu i Backe som 2 14-3340...Men kommer att säljas nu under våren eftersom Kopplingen är slut på den..
Hackås har Ã…sarnas gamla Pickup som tidigare också gått i Fränsta .i Ã…nge kommun...Man har satt in en Firexpress släck utrustning i den...
Hälsningar från ett snöigt Jämtland/N-575 Lars-Olof Backström
-
Andra nyheter på gång i Jämtland är en ny BAS 4 till Gällö Och Gällös BAS1 går då till Krokom..Man hade vilja köpa in tre nya tunga fordon i år men det fanns inga pengar till det... Och en ny Ambulans är beställd till Järpen Från Nilssons....
-
Nytt fordon hos Jämtlands Räddningsförbund är nu i drift en FIB-fordon till Nälden.......
Ni Får ha en bra dag..L-O Backström SUF..N-575
-
Hej på er!
Från 1 januari 2015 kommer Härjedalens kommun också ingå i Jämtlands Räddningsförbund..Så då är det bara Ã…re som inte är med..Men innan dom går med måste dom göra en investering på ny material på 1,5 miljoner kronor det kravet har tjänstemännen i Östersunds Kommun som har utrett frågan.
Mvh/ L-O Backström/N-575
-
Någon som vet ifall Brunflos gamla lastväxlare, Scania V8 400 hk, med tank, radionr 8-47-6975 för dom som undrar, skall säljas/avyttras, eller skall den placeras någon annanstans i förbundet?
Om den ursprungligen byggdes som brandbil torde väl en Scania 142 V8 inte vara slut!? Men troligen har den haft ett annat liv innan brandbil och att det är kanske något som inte fungerar så bra?
-
Hej på er!
Brunflos gamla lastväxlare med radionummer 2 14-1240 går nu i Bräcke som 2 14-8040..Bräckes gamla tankbil kommer att säljas hos KVD Kvarndammen..Andra nyheter är att nu har inte Backe någon tankbil längre utan dom kommer att få Krokoms Bas-bil när Gällö får sin Bas 4:a Och då säljs deras släckbil...
Ha en bra dag/L-O Backström
-
Verkar hända ngt (på fordonsfronten) "där uppe" hela tiden! ;)
Är Brunflo's "nya" lastväxlare köpt begagnad?
-
Det var förvånande att det är Bräckes tankbil som får lämna in först! Jag trodde den var fräschare!
-
Bräckes tankbil är allt annat än fräsch..
Pumpen är helt slut och trasig...
Brunflos lastväxlare är helt ny.....
L-O Backström/N-575
-
Kan jag få lite mer information om den nya lastväxlaren i Brunflo. Reg-nummer ?
Jan-Olov T
-
Reg,nummret får jag i morgon så då lägger jag ut det här...
L-O Backström...N-575
-
Bilen är från 2005 med reg,nummer..WZF 068...
L-O Backström
-
HELT NY ÄR ÄR DEN INTE UTAN DEN ÄR FRÃ…N 2005...
-
Tänkte väl det!
Som "lastbilsnörd" såg jag allt att den inte var splitter ny.. ;)
-
He he, en person till som erkänner att han är lastbilsnörd. Då är jag alltså inte helt ensam X-)
Ã…rsmodell 2005 och mycket troligt en F.d. Ã…karbil.
Men visst på en mindre deltidskår är det inte fel att få en bil som är inkörd, för i sitt nya blåljusliv är väl risken / chansen stor att det blir ett par hundra mil om året.
Dessutom lär priset vara markant lägre på en 05:a.
Peter.
-
Hej på er!
Nu har Gällö fått sin nya BAS 4,, Reg,nr REN 835. 2 14-8210.Och deras BAS 1 kommer då att placeras i Krokom som 2 14-2010..
MVH/L-O Backström N-575
-
Och Krokoms gamla 2 14-2010 kommer att placeras i Backe som 2 14-3310...
-
...och jag antar att Backe gamla Scania 92, med 230 hkr motor, som inte ens klarade resan från Skåne till Backe, (tanken sprang läck) mönstras ut!
Tack för info!
-
Står det något på Norderön nu? De hade ju en gammal ford traktor och en tankbil tidigare.
-
Nyheter i Jämtland..
Idag har Ã…re fått sin FIB-bil med rakel-nummer 2 14-7268...
Och 1 januari kommer Jämtlands räddningsförbund att lägga ner många av sina räddningsvärn
Vilka är väl inte klart än..
L-O Backström N-575
-
Hej på er!
Dom brandvärn som kommer att läggas ner är..
Alsen
Börtnan
Gillhov
Hackås
Klövsjö
Laxsjö
Orrvikenn
Rossön
Skärvången
Sörbygden
Svaningen
MVH/Lars-Olof Backström N-575 Mörsil
-
Ja, inte förvånande är väl att i många fall blir en avlägset belägen by ännu mer avlägsen när deras värn läggs ner!
Att tänka sig att någon brandbil hinner fram innan ett hus är nerbrunnet är bara att glömma! Att ett värn som i Klövsjö läggs ner är också förvånande.
Byn är ju en expanderande skidort med mycket folk på högsäsongen. Jag trodde snarare att det var motsatt utveckling på gång där!
Och hela östra sidan av Storsjön, mellan Svenstavik och Östersund, som är relativt tätbebyggt, lämnas öde när Orrviken och Hackås försvinner!
Är det detta som är "lenade landsbyggd"?
-
En allmän spekulation om räddningsvärn; de är ju relativt billiga och kan i många sammanhang göra stor skillnad. kan också ses som en stor resurs i samband med långvariga insatser (skogsbrand, översvämningar, storm). Nu måste man avsätta folk från gränsande deltidskårer istället, vilket tär ytterligare på beredskapen. Jag tycker det är en stor fördel att "få fram folk" snabbt till händelser. 2 man ur ett räddningsvärn med begränsat material kan ändå göra stor nytta, rapportera bakåt, släcka en mindre brand, inleda sjukvård. När räddningsvärn läggs ner så är det inte sällan i större förbund. Man har annars gjort en i mina ögon klok satsning i Jämtland med pickuper/B-kortsbilar till värnen som är billigare i drift jämfört med en tung gammal släckbil.
-
Jag håller med dig Henrik men här har man inte tänkt till utan de är dom brandvärn som ligger inom 30 minuter tll närmaste deltidskår dom lägger man ner...
L-O Backström
-
Såg på ett foto att Vemdalen numera har en Scania Bas 3 som 5510. För inte så länge sedan hade man en Hebra-byggd Merceders 4x4 från 1987 som 5510. Kunde inte se reg nr men den såg ganska ny ut, någon som har info om bilen?
-
Info kommer in nästa nummer av vår medlemstidning Utryckning! där jag kommer att göra ett heltäckande reportage om Härjedalens fordonspark som den såg ut sista veckan i juli 2014. Och där kommer det bilder på aktuellt fordon.
//Bengt
-
Ah, ännu mer att se fram emot! Väntan blir lång och svår!!
-
Hej!
Räddningstjänsten Jämtland har köpte en hävare från Odense i Danmark. Det är en 32-meters Bronto på en Scania P 340 årsm 2008. Jag vet att Strömsunds hävare är dålig och ska bytas ut.
Nu är min fråga om någon vet om Odense hävaren hamnar direkt i Strömsund eller om den placeras i Östersund och deras P 94 från 2002 flyttas till Strömsund.
//Bengt
-
Oj då !!
Det var ett lite ovanligt köp, genom åren har det ju köpts en hel del begagnade maskinstegar till Danmark från Sverige men nu får alltså en hävare komma hitåt.
Även om Odense är en stor stad så kan nog Jämtland få ut ett rejält antal driftstimmar till ur den bilen.
-
Hävaren från Odense kommer att hamna i Krokom som 2 14-2030..Och Krokoms gamla hävare kommer att gå till Strömsund..
Mvh/L-O Backström..N-575 8)
-
Hej!
Bild på hävaren från Odense finns här.
http://www.redningoresund.dk/uf/0_9999/4260/eebd737f8f00bc5a8f64ca86e9968478.JPG
Ni får ha en fortsatt trevlig påskhelg..
L-O Backström
-
Att den nya hamnar i Krokom var väl litet oväntat kanske. Men tänker man strategiskt kan det väl kanske vara som så att dels kan den snart vara inne i Östersund, vid behov. Men även att den kan förstärka i Ã…re om det börjar brinna där på något större hotell eller så. Då behöver man säkert ordentlig stöttning snabbt.
-
Hävaren är nu klar och uppmärkt lika som andra fordon hos förbundet..Efter utbildning på den så ska den ut till Krokom..
Andra nyheter är att man har köpt en Bas 2 från Autokaross som inte är klart vart den ska placeras än..samt en FIP bil en Nissan Navara D401 från 2013 med reg,nr APN 707..Inte klart vart den ska..Kan bli Härjedalen..Så håller man att bygga om en lastväxlare som kommer få en fast tank inte klart vart den ska placeras men trolig placerings ort är Svenstavik..
Ni får ha en skön helg...
L-O Backström
-
Du menar att man köper in fordon så där på måfå och har ingen aning om var de skall placeras ;)? "-Vi köper in för att se om de kan vara bra att ha någonstans!?"
En annan fundering runt hävaren, kanske malplacerad i tråden, är hur Odense kan ha en så pass ny och fortfarande fräsch hävare att sälja?
Och om vi pratar om tråd, så tycker jag det är olyckligt ifall tråden "Räddningstjänsten i Jämtland" håller på att delas upp i två.
-
Som jag förstått det så hade Odense en maskinstege och hävaren, men av flera anledningar så har man bestämt sig för att man vill ha två maskinstegar istället. Därav att man sålde hävaren.
//Bengt
-
Ja så är det man har köpt in två nya Metz stegbilar ..
L-O Backström
-
bilder och information om dom finns här...
http://www.beredskabsinfo.dk/indland/odense-brandvaesen-har-faaet-to-nye-drejestiger/
L-O Backström
-
Hej!
Jo Lasse S de är klart att man har en plan och vet vart bilarna ska placeras..När de gäller Bas 2;an så är det nog klart..
Men så är det så att de är på väg ytterliga två fordon att inköpas så man håller lite på vart alla ska..
L-O Backström
-
Andra nyheter är att man har köpt en Bas 2 från Autokaross som inte är klart vart den ska placeras än..samt en FIP bil en Nissan Navara D401 från 2013 med reg,nr APN 707..Inte klart vart den ska..Kan bli Härjedalen..Så håller man att bygga om en lastväxlare som kommer få en fast tank inte klart vart den ska placeras men trolig placerings ort är Svenstavik..
Är samtliga fordon köpta begagnade? Vad är det för chassi på BAS 2:an..?
-
Hej igen LOB! Ja, en tankbil till Svenstavik är nog ingen högoddsare. Deras Scania 80 har ju gott och väl uppnått veteranstatus och bygden där är ju levande, så behov finns säkert.
-
Ja de är ju klart att Svenstavik har behov av en ny tankbil den är ju 35 år den dom har..Bas 2:an som är inköpt från Autokaross Är vad jag vet helt ny.. Men vad den är byggd på vilket fordon de vet jag ej däremot vet jag att man ska kunna köra den med B-kort..
L-O Backström
-
Ytterhogdal; I senaste numret av den superba tidskriften UTRYCKNING, står Scania P94, med ursprung Malmö, beskriven med 2000 l vattentank. På Härjedalens egen hemsida står att den har 4000 l vattentank. I o f s även med modellbeteckning P93 eller något liknande som slutar på 3. Någon som kan klargöra hur stor tank den har?
-
Häftigt att se, som i "Utryckning Örebro" en så kraftig hävare utanför brandstationen i Krokom!
Imponerar betydligt mer än hävaren inne i Östersund! Jämtlands bästa hävare, påstår jag! Mycket strategist placerad!
-
Ytterhogdal; I senaste numret av den superba tidskriften UTRYCKNING, står Scania P94, med ursprung Malmö, beskriven med 2000 l vattentank. På Härjedalens egen hemsida står att den har 4000 l vattentank. I o f s även med modellbeteckning P93 eller något liknande som slutar på 3. Någon som kan klargöra hur stor tank den har?
Fordonslistan bygger på de uppgifter jag hade vid besöket. Innan reportaget publicerades så var fordonslistan på "remiss" till räddningstjänsten för kvalitetssäkring.
-
BAS 2 finns för närvarande inte att köpa ny. Den togs bort från det gällande ramavtalet på grund av fel vid anbudsutvärderingen. Har man köpt en BAS 2 är den alltså begagnad.
Om den bil man köpt ska kunna köras med B-körkort får totalvikten vara max 3,5 ton och då kan det vara en BAS 5.
-
Scania P94 i Ytterhogdal, enligt tekniska data är tanken på 2500 liter, har jag konstaterat.
-
D v s 2000 liter vatten och 500 liter skum.
-
Att Järpen/Ã…re kommun fått ett nytt ledningsfordon, förvånar mig litet. Det "gamla" var ju inte så gammalt och även detta på en VW-buss,
med dessutom förhöjt tak. Kan den ha varit utsliten eller helt omodern? Någon som kan redogöra för tankegångarna bakom bytet? Och vad sker med "gamla"?
-
I mars hade den passerat 20000 mil. Det kan var en orsak. Även om den går i landsbygd är inte utryckningskörning så snällt mot motor och drivlina.
-
Ja, det var en imponerande sträcka! Jag trodde inte den rullade så pass mycket! Men kan ju naturligtvis vara en orsak.
I vad mån kan den tekniska utvecklingen på ledningsapparaturen inverka? Kan vi anta att den teknik som var ny 2005 är helt omodern i dag?
Själv har jag ingen aning.
-
Ytterhogdal; I senaste numret av den superba tidskriften UTRYCKNING, står Scania P94, med ursprung Malmö, beskriven med 2000 l vattentank. På Härjedalens egen hemsida står att den har 4000 l vattentank. I o f s även med modellbeteckning P93 eller något liknande som slutar på 3. Någon som kan klargöra hur stor tank den har?
Är det möjligen ett av dessa fordon du syftar på: http://brandmuseumrsyd.se/index_htm_files/Fordonskort_413_428.pdf (http://brandmuseumrsyd.se/index_htm_files/Fordonskort_413_428.pdf)
Enligt sidan: 2000l + 500l skumvätska. Tror det är fordon RAW637, fd 32 121 (Jägersro) som står där.
-
Hej Joroma! Mysteriet var redan löst genom VTR men det var trevlig information du sände!
-
Gamla 2 14-7080 kommer att säljas..jag tror att Berners tog in den i byte..
L-O Backström N-575
-
Nyligen kunde man läsa på utmärkta sajten "Utryckning Örebro" att Jämtland köpt en BAS I släckbil, Scania 340, från SSBF, Vaxholm, eller gamla Värmdös.
Vet någon, t ex LOB, var den skall placeras?
-
är det den här du menar? http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=9099 kan ju vara tänkt att ersätta deras gamla reserv/övningsbil http://www.utryckning.com/orebro/visafordon_franindex.php?fid=5211
-
Ja, det är den som Lasse menar.
Men bara för det står "2 14-1??? - Östersund" på Utryckning Örebro betyder det inte att den ska placeras i just Östersund. Eftersom räddningstjänsten har sitt säte i Östersund så har man skrivit det för att visa att Jämtland köpt den. Troligtvis är det en mindre station som kommer få ett lyft med ett antal år nyare fordon..
-
Ja, det var den som avsågs. Ersätta deras övningsbil, ex Brunflo Volvo 614, BAS II, är ett troligt förslag. M a o ingen som vet?
-
Vaxholms bilen kommer att placeras i Hede (2 14-5610)
-
Gamla 2 14-5610 Volvo FL10 IC-1990 (MPU 093) kommer troligen bli reservfordon..
-
Tack LOB för intressant information!
-
Man har även köpt en lastväxlare av räddningstjänsten i Göteborg som har placerats i Bräcke (2 14-8040)
-
Är det en av Göteborgs gamla Fl10:or de köpt?
-
Aha, det är därför som Brunflos gamla lastväxlare, son tillfälligt stod i Bräcke, flyttats till Svenstavik! (enligt Utryckning Örebro)
-
Man har även köpt en lastväxlare av räddningstjänsten i Göteborg som har placerats i Bräcke (2 14-8040)
LOB har du mer info, jag har gått igenom alla Storgöteborgs lastväxlare och ingen av dem jag känner till är sålda till Jämtland. De som är sålda är sålda till företag eller privatpersoner.
Däremot har Jämtland köpte en lastväxlare 2015 som har gått hos ett åker i i Göteborg kan det vara den som avses. Volvo FM 400 med reg nr. FXX132 årsm 2008.
//Bengt
-
Du har helt rätt där Bengt det är detta fordon och så byggde man tanken själv i sin egna verkstad..
-
Så fick vi även svaret från eminenta "Utryckning Örebro" varför Renault Mascott försvinner i Ã…sarna, dvs stationen läggs ner.
Ingen saknar väl i o f s en Mascott men blir bilen kvar någonstans i förbundet eller kommer den att säljas? Jag antar att UÖ
återkommer om den nya (?) FIP-bilen?
-
Kikade nyss på autokaross hemsida och om jag förstått rätt så har Jämtlands Räddningstjänstförbund tre nya bas treor på Scania p410 som håller på att färdigställas till dem. Någon som känner till mer om detta?
-
Du har delvis rätt.. Det är bilen till höger som ska till Jämtland. Dom andra två ska till Norge. Reg.nr på bilen är NZJ 845
-
Och jag som blev så upphetsad och har funderat nästan hela dagen vilka kårer som skall få!
Min förstahandsspekulation är Funäsdalen vars Scania 113 kanske börjar bli till åren. Dock att den
troligen inte är helt slut utan kan omplaceras någonstans?
-
Så fick vi även svaret från eminenta "Utryckning Örebro" varför Renault Mascott försvinner i Ã…sarna, dvs stationen läggs ner.
Ingen saknar väl i o f s en Mascott men blir bilen kvar någonstans i förbundet eller kommer den att säljas? Jag antar att UÖ
återkommer om den nya (?) FIP-bilen?
Ã…sarna kör tillfälligt med en Ford Ranger i avvaktan på att deras VW Amarok med CAFS blir klar. Den skulle ha kommit i början av juni.
Svenstavik och Ã…sarna larmas som en station och man blir sådeles 1+4. FIB i Svenstavik och FIP i Ã…sarna, resten av styrkan i Svenstavik bemannar de tunga fordonen. FIB:en i Svenstavik åker VW Caddy.
Kan även meddela att man skiftat höjdfordon mellan Krokom och Östersund.
/Bengt
-
Nytt höjdfordon ska köpas in till Östersund under 2018.. Ã…re får sin nya hävare i december... Och under 2017 ska en ny släck-/räddningsbil och en ny tankbil köpas in till Ã…re bägge blir med fyrhjulsdrift ....
-
Som jag har hört så ska Medelpad, Höga Kusten, Örnsköldsvik och Jämtland köpa nya höjdfordon tillsammans?
-
Såsom geografin ser ut i Ã…re och omnejd så undras varför inte också höjdfordonet behöver fyrhjulsdrift? Kan inte var en omöjlighet, finns i Schweiz.
Men är det inte beställt så torde det nu vara försent.
-
Den kommer också ha fyrhjulsdrift..
-
Den blir unik! Det händer i alla fall litet i brandbilsvärlden!
-
Hur går det med leveransen? Var det inte slutet på året? Borde ju vara ungefär nu!
-
Någon som vet vart gamla 571, Scania 113 4x4, i Funäsdalen tagit vägen? Kvar som reserv där, på annan station eller avyttrad?
-
Nya hävaren i Ã…re har ej kommit och tagits i drift än..
-
Förseningen hittills är måttlig.
Jag tillåter mig att svara själv på min fråga i förra inlägget. Enligt Utryckning Örebro så ägs numera Vemdalens tidigare Mercedes 1622 4x4, som stod i Sveg, av ett företag.
Så min gissning är att Funäsdalens tidigare 571, Scania 113 4x4 tagit över platsen från Vemdalens i Svegs garage. Gamla 571 är fortfarande registrerad på Jämtlands Räddningstjänstförbund.
-
Det är nu klart att fyra räddningstjänster upphandlar hävare gemensamt . Räddningstjänsten Jämtland, Medelpad, höga kusten-ådalen och Örnsköldsvik. Upphandlingen avser totalt sex fordon, fyra stycken med leverans 2017-2018 samt option på ytterligare två stycken. Det blir Vema F 32 på Scania 410 Hk.
Max höjd:32 meter.
-
Då LOB, när du ändå är på tråden; Jag trodde att nya hävaren i Ã…re, som nu torde vara på plats, skulle presenteras i Utryckning 1/17.
men efter att ha sett innehållsförteckningen i kväll verkar det inte så. Jag är så nyfiken! Kan du råda bot?
-
Vem vet var Släckbilen SPC 520 Scania P114 finns någonstans? Bilen har tidigare varit i Vaxholm. Bilen är köpt 2017-01-25 av Jämtlands Räddningstjänstförbund.
Jan-Olov T.
-
Man har även köpt in från Stockholms brandförsvar 2 31-3810, med reg,nr..SHF 022. Scania P 114GB-2001..
-
Och även har man köpt in SHL 862. Scania P114 GB-2001.
-
Och en följdfråga; var kommer de att stationeras?
-
Då får jag väl spekulera litet själv..... De inköpta synes vara av årsmodell 2001 och Scania 340 BAS1.I Jämtland finns ett antal
bilar som är litet "vekare" och äldre. T ex Bräcke och Krokom (ex Gällö) Scania 300, om kanske inte så gamla så dock litet snik-modell. Eller kanske Sveg
vars Scania 310 är från 1998, men å andra sidan har ju större orter ofta fått nyare bilar. Näldens Scania 93 är gammal men kanske inte används så ofta. Svenstavik har ju också en Scania 300
men i alla fall från 2003, tror man hellre åker i Scania 340. Motorn är på pappret bara 40 hk starkare, men ändå av helt annan karaktär.
Det var litet funderingar i väntan på Utryckning nr 2. Någon gång får jag väl facit?
-
Bilar som rullat i Stockholm borde vara betydligt mer slitna än de som stått på en deltidskår sedan de köptes nya. Jag ver inte om en lite större motor kan våga upp detta? Vad gäller de senaste stockhomsbilarna som nu börjat säljas av vet jag inte skicket på, men tidigare har väl många fd Stockholmsbilar upplevts som ganska slitna.
-
Det kan väl naturligtvis vara en synpunkt.
Samtidigt så var det ju flera år sedan, om jag inte minns fel, som ett antal Stockholms-bilar började bli övertaliga.
Därmed att en hel del ställdes som reserv för ett bra tag sedan, och kanske inte slets så hårt. Spekulation!
-
De är slitna, men inte så att de inte går att renovera upp.
Motor, växellåda och pump är nog ganska ok, men annat behöver fräschas upp om man vill ha en schysst bil.
-
Ja det stämmer att Sthlm haft ovanligt många reservbilar under en period. De Scania som levererades runt 01-02 har börjat säljas av under senaste tid. De köptes ju in i en tid då stationerna hade två basbilar var, sen minskades det till en bil/station och de övertaliga släckbilarna sparade man så slitaget kanske inte varit så stort på alla bilar. De tidiga Volvo fl6 och likaså Scania som såldes av efter drygt 10 år syns ju här och var i Sverige men många har fått "lämna in" tidigare än motsvarande bil som köpts ny till en liten station. Detta gäller även fd Göteborgsbilar som jag många gånger upplever mycket slitna.
-
Titta ett steg till ner i fordonens näringskedja - vad har man för reserv och övningsbilar? Har man P93:or ute på styrkor så är det inte otroligt att det står både 1 och 2-seriescanior som reserv och övningsbilar. Och då börjar tekniksprånget från dagens bilar bli väl stort. Även om bilarna i sig är i bra skick. En deltid på landet sliter inte ut en bil, om de inte har otur med rost eller så.
Många förbund bildade av en drös småkommuner har ju ofta en ganska spretig fordonspark också med både helt olika fordonskoncept och olika lösningar i bilarna. Så det kan kanske vara värt att köpa tre likadana, lite äldre släckbilar på ett bräde och endera ställa som reservbilar eller ut på styrkor för att likrikta. Det är liksom bara brandbilsnördar som gillar variation... I det praktiska arbetet ställer det till en massa problem. Något av det bästa de gjort med fordonsparken där jag jobbar är att skaffa identiska reservbilar. Udda bilar på styrkorna är mest ett problem för fordonsmeckarna, styrkan kan ju sin bil. Men att var enda gång det kommer en reservbil behöva ha ner hela styrkan för en smärre övning i fordonskännedom är inget kul. Likaså att varenda rökövning ska börja med lite strul för att knappt någon begriper sig på hur pumpen på övningsbilen fungerar längre.
Men detta är återigen spekulation - jag jobbar inte i Jämtland.
-
SHF 022 kommer inom kort att placeras i Nälden som 2 14-2110.
SHL 862 är enligt uppgift reserv/övningsfordon i Östersund.
Vart SPC 520 ska placeras har jag inga uppgifter om..
Då får jag väl spekulera litet själv..... De inköpta synes vara av årsmodell 2001 och Scania 340 BAS1.I Jämtland finns ett antal
bilar som är litet "vekare" och äldre. T ex Bräcke och Krokom (ex Gällö) Scania 300, om kanske inte så gamla så dock litet snik-modell. Eller kanske Sveg
vars Scania 310 är från 1998, men å andra sidan har ju större orter ofta fått nyare bilar. Näldens Scania 93 är gammal men kanske inte används så ofta. Svenstavik har ju också en Scania 300
men i alla fall från 2003, tror man hellre åker i Scania 340. Motorn är på pappret bara 40 hk starkare, men ändå av helt annan karaktär.
Man har även köpt in från Stockholms brandförsvar 2 31-3810, med reg,nr..SHF 022. Scania P 114GB-2001..
Och även har man köpt in SHL 862. Scania P114 GB-2001.
Vem vet var Släckbilen SPC 520 Scania P114 finns någonstans? Bilen har tidigare varit i Vaxholm. Bilen är köpt 2017-01-25 av Jämtlands Räddningstjänstförbund.
-
Nu vet jag att SHL862 står i Bispgården som 214 4510. Bilder är på gång till "Landet Runt", och litet annat också.
Någon Iveco kom aldrig till Bispgården. Jo, den har nog varit där för personalen vet "att den fungerade aldrig".
Bilens nuvarande öde är okänt, de trodde att den finns i Sala för fortsatt ombyggnad. Men till Bispgården lär den inte komma!
-
Uppföljning på föregående; i Bräcke finns en "ny" Volvo FH 6x2, med vad jag uppfattade som en lastväxlartank. De små plastfönstren i porten var tämligen solkiga så det var svårt att se ordentligt.
Någon modellbeteckning kunde ej ses men det var inte nyaste FH, troligen årsmodell 2012-13 med fyra hängande fjärrljus i fronten. Likaså deras Scania 94, identisk med f d Gällö, numera Krokom, hade kompletterats med fyra fjärrljus i fronten. Det fanns även en nyare VW T5 transporter med dubbelhytt och flak-kåpa.
I Gällö stod en ny Scania 370 BAS4, Autokaross, med fyra fjärrljus i fronten. Gamla Mazda Pick-Up fanns kvar.
Hammarstrands 214 4010, Scania P310, f d Oviken, räknar jag med snart kommer att publiceras på Utryckning.com, Örebro. Likaså Hammarstrands tankbil Scania 124-470, 214 4040, som tidigare
presenterats i Utryckning, tror 2012 eller 2013.
I Stugun finns, förutom den nu presenterade IVPA/FIP Ford Ranger, fortfarande tankbilen Scania 142H 214 4440, presenterad i Utryckning samtidigt som 4040. Även f d Ã…nges BAS1, Volvo F10 från -96, 214 4410, med BAS-byggnation från Tollarp. De två sista fotograferades genom fönstret men var svåra att få i sin helhet. Hade trott att de skulle ha övning på måndagskvällen, som Hammarstrand och Bispgården, men icke.
-
Den "nya" tankbilen i Bräcke är en Volvo FM, inte FH. Likaså BAS1 i Stugun är en Volvo FM10, inte F10. Så det kan bli!
-
Mycket intressant reportage i senaste "UTRYCKNING" om räddningstjänsten i Jämtland! Tack Bert!
Jag funderar på Toyota-jeepen med jättesläp; släpet med last torde ju kanske väga mer än dragbilen!? Tur att den har en vattentank på 700 liter,
den får man nog se som en form av barlast för att inte kombinationen skall bli alltför instabil, tror jag. Wobbling? Någon tror, eller kanske vet, annorlunda?
-
6-hjuling ca 500kg, kärra ca 250kg, släp ca 600kg.
Ungf 1350kg gissar jag på. Det förutsätter att man fyller vattentanken på släpkärran när man kommer fram. Annars blir vikten 1850. Inga större problem oavsett. Men jag gissar på att man lika gärna kan fylla på plats från släckbil eller tankbil. Ett släp i den storleken är inget att köra in i terrängen med...
-
Släpet 600 kg låter mycket optimistiskt! Det framgick ju inget regnr, då kunde vi få svaret. Att fylla på terrängsläpets tank när man kommer
på plats låter tidsödande, det har man knappast tid till, +500 kg. Mina farhågor kvarstår än så länge!
-
Säg att släpet väger 750kg så ändrar inte det speciellt mycket. Jag gissar att vårt släp till rib-båten väger mer än jämtlands ekipage.
Att fylla 500L tar väl en minut eller så. Sällan så brådis med en terränghjuling på en skogsbrand. Betänk att det är flera kårer, och fler blir det, som transporterar terränghjulingar på lastväxlare. Tar längre tid att få av en från lastväxlaren än att fylla 500L.
-
Släpets reg.nr är YHB424 och totalvikt 3500 kg, maxlast 2340 kg och tjänstevikt 1160 kg.
2 14-1050 (reg.nr OFM142) får dra ett släp med bruttovikt 3200 kg så det borde inte vara något problem så länge man har rätt körkortsbehörighet och inte lastar för mycket på släpet.
-
O K, då har vi rätt siffror! Vore jag den som bestämde skulle jag ändå satsa på att dra släpet efter ett betydligt tyngre fordon!
Det KAN ju naturligtvis funka som det är dagsläget, men jag bedömer det ändå inte som en optimal lösning! Bra med litet diskussion på vår forum!
-
Undrar vad det är som gör släpet så tungt? Kikade på ett 5m släp från samma leverantör med tre axlar och galler på lämmarna. Det hade en tjänstevikt på 900kg.
Jag tror inte att det är några problem att dra släpet oavsett. En boggie går väldigt stadigt och största bekymret enligt mig är om det är tung last och måste manöverera där det är trångt. Då bryter det väldigt i boggien.
Att dra efter ett tyngre fordon ställer helt andra krav på körkortsbehörigheter. Det blir dessutom ett betydligt mer klumpigt ekipage att hantera på trånga vägar i skogen.
-
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?
-
Har tittat litet mer på bilderna. Om släpet i normalfallet är lastat så som visas i tidningen, så kommer själva ATV:n med sin tyngd att stå BAKOM axlarna. Då måste, menar jag,
släpvagnen i framdelen vara fylld med sina 500 liter under färd! Annars kommer det med stor sannolikhet att bli NEGATIVT kultryck, och det är inte bra!! Med fylld tank så blir det jämnare
viktfördelning på släpet och rätt kultryck. Och totalt sett får vi ett ganska tungt släp i förhållande till dragbilen, påstår jag fortfarande.
Under alla omständigheter torde släpet kräva E-behörighet, om man inte har hittat på något nytt.
-
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?
Alla släp över räknas 750kg räknas som tungt släp och kräver E-behörighet om du drar det med en tung lastbil.
Jag reagerade också på viktfördelningen men antog att dom hade mer utrustning än vatten på kärran.
E-behörighet är det garanterat.
Men jag vill återigen framhålla att köregenskaperna högst troligt är mycket bra. Som jag skrev tidigare så går en boggiekärra väldigt mycket bättre på vägen än motsvarande enkelaxlad kärra.
Som ett exempel så körde jag en VW Passat max dragvikt 2200kg. Till den var det kopplat en biltrantransport som var lastad med en traktor. Bruttovikten på biltransporten var max vad bilen fick dra och det var absolut inga problem för en sådan förhållandevis liten bil.
Jag äger själv ett större boggiesläp med kåpa. Samma sak där, helt odramatisk oavsett lastvikt. Jag har även hjälpt en kompis att transportera grävmaskin med utr (3500kg) bakom en Ford Ranger, samma sak där.
Nackdelen med boggie-kärror är att dom är besvärligare att backa med särskilt vid tung last och mjukt underlag samt att dom är betydligt jobbigare att hantera manuellt.
-
Strömsund
Lyckades planera semestern så att det blev besök i Strömsund en måndag kl 18 då det var dags för övning.
I vagnhallen stod även en ny Ford Ranger med dubbelhytt. Den var ännu inte tagen i bruk och saknade bl a fjärrljus.
Så Mitsubishin L200 är kvar i tjänst än så länge.
Man väntar även på en nyare hävare. Östersund skall ju få, om den inte redan har kommit, en ny VEMA-hävare. Då lär väl
den "danska" Bronton gå tillbaka till Krokom och Krokoms Bronto torde gå traditionsenligt till Strömsund.
På hemvägen till stugan passerades Hammerdal. Det var ju fortfarande måndagkväll så på huvudgatan såg jag Hammerdals Scania BAS4.
Den hade fått en stor ledljusramp monterad i grillen, precis som Strömsunds 3040. Då är det väl rimligt att tro att så även har skett
med systerbilarna i Hoting, Lit och Änge.
-
Oj, har det varit tyst i länken ett år! Men nu är jag åter från ännu en semestervistelse i Jämtland. Tyvärr inga bilder men i
Stugun har gamla tankbilen, torpedbyggda Scania 142, förpassats till troligen brandbilshimlen, tyvärr. Där finns nu i stället en Volvo
FM 400 6x2/4 med lastväxlartank. Det var för mörkt för att kunna se vem som gjort lastväxlartanken. Volvo:n, regnr FXX132,
är inköpt begagnad och av årgång 2008.
I Brunflo finns som ersättning för tidigare VW Pickup med dubbelhytt, en Volkswagen Amarok som typ räddningsbil.
I Svenstavik finns, som angivits i Utryckning Örebro, Scania P420 med lastväxlartank och tidigare Täby/Ã…kersberga. Den har stripats
om litet, fått tvärgående gula reflexer i kylargrillen, som andra av Jämtlands bilar, samt en Ledljusramp likaså i grillen.
I Oviken står en icke presenterad Scania P320 BAS 4 som levererades 2013, om jag inte minns fel. Därutöver en Nissan Navarra pickup
med Hansbräda och trolig funktion som räddningsbil.
-
Ã…rets semester i Jämtland resulterade inte i så mycket bilder tyvärr. I Stugun, som ligger närmast mitt semesterviste, såg jag "nya" släckbilen, dvs tidigare Stockholmsbilen UNO267.
Den hade blivit omlackerad, röd, och fått gula reflexmarkeringar här och var, särskilt fronten. Dessutom en Trux-ramp nedanför vindrutan med fyra kraftiga fjärrljus. Förra året stod i Stugun
en Volvo FM lastväxlare med tank. Nu stod i stället Krokoms tidigare 2040, Scania 143, lastväxlare med tankmodul där. Såg också nylackad ut men jag kunde inte bedöma om det var samma lastväxlartank på den. Undrar vart Volvo FM tog vägen?
Och på bild i Östersundsposten kunde ses att Krokoms nya 2040 blivit en Scania, typ 420 eller så, inte senaste modellen. Vilken lastväxlartank den hade lät sig inte bedömas utifrån tidnings-
bilden.
-
Länken lever upp en aning efter varje sommarsemester. Detta år av olika skäl något reducerad, fick inte möjlighet att åka till Ã…re för att fota de
nya lastväxlarna Scania 6x6, tyvärr.
Rapporteringen inskränker sig till Stugun där förra årets Scania 142, nylackad troligen f d Krokom, numera inte finns där. I stället stod återigen
Volvo FM lastväxlare som 4040, regnr FXX132. Den har jag noterat där redan 2019, sedan har den uppenbarligen varit någon annanstans i mellantiden.
-
Hemkommen från årets semester i östra Jämtland, kan följande rapporteras om vissa räddningstjänster:
Stuguns tre bilar, som är desamma från föregående år, fick jag äntligen chans att fotografera! Bilder lär komma snart på Utryckning Örebro/ eller .com, vad de nu heter.
Brunflos nya brandstation var imponerande! Fem portar och stora utrymmen. Vid mitt besök stod ingen bil i en port. Däremot hade man två BAS 1-bilar. Den "gamla" som var 1010 i Östersund från 2007. Den "nya", som dock är äldre än 1210, är en Stockholmsbil, SWX799, som var märkt som 214 1110, alltså en Östersunds-bil med min ringa kunskap om radio-numrering. Förut såg jag en Amarok i Brunflo men inte nu. (kanske tomma porten?) Men som räddningsbil 1260 fanns där en VW Transporter EUJ793. Fick en bra bild genom porten som skickas till Utryckning Örebro. Och som fjärde bil en Scania P360 6x2 lastväxlare med vattentank från Sala Brand. Har haft ett "civilt" liv från 2016 och blev brandbil i mars -21.
I Svenstavik fanns däremot en Amarok. Tror jag har beskrivits i Utryckning. Annars samma lastväxlare med tank från Ã…kersberga och deras gamla BAS 1 Scania P300 från början av seklet.
Men bakom stationen stod två fordon uppställda utomhus. En VW Crafter 4x4, SLO027 men inget rakelnummer. Har presenterats i Utryckning av Bert Lindblad för några år sedan. Bredvid denna stod däremot en ny Mercedes Sprinter 519 4x4 med påbyggt skåp och bakgavellyft. Radionummer 214 1175 vilket borde vara Östersunds-nummer. Avses troligen vara en transportbil och levererades till Rtj i maj -23. Bilder skickas till Utryckning Örebro.
Något mer hanns tyvärr inte med, Får se fram emot nästa års semester!