Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mattias

Sidor: [1] 2 ... 4
1
Synd att man inte kunde få till vinschen lite bättre. Annars så den vettig ut :)

2
Räddningstjänst och brandkår / Typ 1 vs bas 1
« skrivet: 09:58 - 04/12 2019 »
Är det någon som har koll på vad som skiljer ssbf:s släckbilar från bas-bilarna?

Bonusfråga: Det surras om en ny dubbelhytt från volvo, någon som vet mer om när den kommer

3
Räddningstjänst och brandkår / SV: Blåljusramp på 2 12-4010
« skrivet: 08:43 - 19/09 2018 »
Det är nog främst en prisfråga. En ramp från Awimex kostar mindre än hälften än tex Wheleen. Bygger man många bilar så blir det mycket pengar när det ska göras bokslut.

4
Menar du att det här släpet skulle kräva behörighet för tung lastbil med tungt släp om det var tillkopplat på en normalstor släckbil?

Alla släp över räknas 750kg räknas som tungt släp och kräver E-behörighet om du drar det med en tung lastbil.

Jag reagerade också på viktfördelningen men antog att dom hade mer utrustning än vatten på kärran.
E-behörighet är det garanterat.
Men jag vill återigen framhålla att köregenskaperna högst troligt är mycket bra. Som jag skrev tidigare så går en boggiekärra väldigt mycket bättre på vägen än motsvarande enkelaxlad kärra.
Som ett exempel så körde jag en VW Passat max dragvikt 2200kg. Till den var det kopplat en biltrantransport som var lastad med en traktor. Bruttovikten på biltransporten var max vad bilen fick dra och det var absolut inga problem för en sådan förhållandevis liten bil.
Jag äger själv ett större boggiesläp med kåpa. Samma sak där, helt odramatisk oavsett lastvikt. Jag har även hjälpt en kompis att transportera grävmaskin med utr (3500kg) bakom en Ford Ranger, samma sak där.
Nackdelen med boggie-kärror är att dom är besvärligare att backa med särskilt vid tung last och mjukt underlag samt att dom är betydligt jobbigare att hantera manuellt.

5
Undrar vad det är som gör släpet så tungt? Kikade på ett 5m släp från samma leverantör med tre axlar och galler på lämmarna. Det hade en tjänstevikt på 900kg.
Jag tror inte att det är några problem att dra släpet oavsett. En boggie går väldigt stadigt och största bekymret enligt mig är om det är tung last och måste manöverera där det är trångt. Då bryter det väldigt i boggien.

Att dra efter ett tyngre fordon ställer helt andra krav på körkortsbehörigheter. Det blir dessutom ett betydligt mer klumpigt ekipage att hantera på trånga vägar i skogen.

6
Säg att släpet väger 750kg så ändrar inte det speciellt mycket. Jag gissar att vårt släp till rib-båten väger mer än jämtlands ekipage.
Att fylla 500L tar väl en minut eller så. Sällan så brådis med en terränghjuling på en skogsbrand. Betänk att det är flera kårer, och fler blir det, som transporterar terränghjulingar på lastväxlare. Tar längre tid att få av en från lastväxlaren än att fylla 500L.

7
6-hjuling ca 500kg, kärra ca 250kg, släp ca 600kg.

Ungf 1350kg gissar jag på. Det förutsätter att man fyller vattentanken på släpkärran när man kommer fram. Annars blir vikten 1850. Inga större problem oavsett. Men jag gissar på att man lika gärna kan fylla på plats från släckbil eller tankbil. Ett släp i den storleken är inget att köra in i terrängen med...

8
Räddningstjänst och brandkår / SV: Scania 400/410 för stark?
« skrivet: 15:03 - 14/11 2017 »
Vill påstå att 370hk räcker och blir över på en släckbil. Jag har jämfört våra tre släckbilar. Vilken hastighet som uppnås efter en specifik punkt på E18. en sträcka som lutar svagt uppåt. Den som vi använder som förstabil (bas 1, 370hk) kom upp i 105km/h. Vi har också en bas 2:a med 210hk, den kom upp i 95km/h. Den sista är ett bygge från svenska räddningsfordon med lite större vattentank (4250L), den har en motor på 280hk och kom upp i 100km/h.
Ingen exakt vetenskap naturligtvis men visar ändå en hel del.

I samband med beställningen av chassit till vår tankbil så lät vi Volvo simulera accelerationen 0-90km/h med olika motorer vid en vikt om 32ton. Det var marginella skillnader på de olika motoralternativen vi jämförde 460, 500 och 540hk. Det blev en 460hk och det hade räckt med en 420hk.

Man kan betänka att det kostar ca 1000kr/hk att uppgradera och det blir dyra millisekunder...

Har dock förstått att en del räddningstjänster väljer att speca med ett visst antal hk för att styra upphandlingen mot ett visst fabrikat men då är det ju andra krafter än just motorstyrkan som avgör. Gäller såklart inte basbilarna där det idag bara finns ett chassialternativ.

9
Intressant! Hoppas det dyker upp lite bilder någonstans :)

Jag har iof ingen fin LED-skylt men jag önskar också ett Gott Nytt Ã…R 8)

10
Vad är det som sitter ovanför dragbalken på nya lastväxlaren?

11
Räddningstjänst och brandkår / SV: Tankbil Säffle
« skrivet: 23:08 - 24/08 2016 »
De finns i Arvika. Bygger mycket till Norge. Några som fanns med i Svenska räddningsfordon jobbar där. Har också byggt en del containrar/lvxtankar till Medelpad apropå en annan tråd.

12
Nu är vi iof ot här men hur menar du att den inte är lastad på vattentanken? Mtp på att den innehåller 8,5m3 vatten så måste ju sexhjulingen stå på tanken. Att man sedan har gjort den med förhöjda sidor och tak är en annan femma :)

13
Det finns väl fler, Medelpad har ju en deluxvariant sen är det nån mer som jag inte minns...

14
Räddningstjänst och brandkår / SV: Tankbil Säffle
« skrivet: 16:11 - 24/08 2016 »
Det blir ca 16m3. Men viktmässigt hade det kunnat bli mer vatten men vi har valt att begränsa pga den fysiska storleken på bilen.

15
Räddningstjänst och brandkår / Tankbil Säffle
« skrivet: 09:09 - 23/08 2016 »
I Säffle har vi upphandlat en ny tankbil. Upphandlingen har dragit ut lite på tiden men till slut så blev det Bgg-service som ska bygga bilen. Vi har valt att köpa en fast tankbil denna gång och det kommer att bli ett tridembygge på Volvo-chassi.

Sidor: [1] 2 ... 4