Författare Ämne: Ringa SOS-112  (läst 23297 gånger)

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Ringa SOS-112
« Svar #15 skrivet: 16:48 - 20/09 2013 »
I Sthlm kör vi inom polis på salsa-larm. Dock är larmkedjan lång. SOS-operatör tar emot samtal, amb + brand på medlyssning. Sedan ringer operatören till Lkc. Lkc skapar HR. ropar sedan ut jobbet på radion. Det kan vara flera minuters fördröjning från samtal till 112 innan en ledig radiobil rullar på jobbet.

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Ringa SOS-112
« Svar #16 skrivet: 12:12 - 21/09 2013 »
I Sthlm kör vi inom polis på salsa-larm. Dock är larmkedjan lång. SOS-operatör tar emot samtal, amb + brand på medlyssning. Sedan ringer operatören till Lkc. Lkc skapar HR. ropar sedan ut jobbet på radion. Det kan vara flera minuters fördröjning från samtal till 112 innan en ledig radiobil rullar på jobbet.
Man skulle kanske lagt det som ett allmänt anrop?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Ringa SOS-112
« Svar #17 skrivet: 14:01 - 21/09 2013 »
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.

http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/

Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Ringa SOS-112
« Svar #18 skrivet: 20:26 - 21/09 2013 »
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.

http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/

Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.

Jag anser att räddning & ambulans gärna kan vara i samarbete, som på gamla goda tiden med sos-alarm.
Polisen anser jag ska vara som idag - alla dagar i veckan. Helt fristående och vara kvar inom polimyndigheten.
MSB ser jag inte på ngt. sätt kunna vara ansvarig för en polismyndighet och den myndighetsutövningen som är.

Ser gärna bra samarbete och utökad medlyssning på inkommande 112 samtal mellan polis & sos.

Att tror att det är lika arbete mm på SOS/Medhelp och LKC är fullständigt befängt. Men det hoppas jag ingen tror det är.



Utloggad hassebrand

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Ringa SOS-112
« Svar #19 skrivet: 18:53 - 22/09 2013 »
Med anledning av våra diskussioner om 112 vill jag rekommendera att läsa senaste numret av Tjugofyra-7.

http://www.tjugofyra7.se/msb/Gamla-nummer/Senaste-numret/

Intressanta ställningstaganden och synpunkter på landets framtida alarmeringssystem och organisation.

Jag anser att räddning & ambulans gärna kan vara i samarbete, som på gamla goda tiden med sos-alarm.
Polisen anser jag ska vara som idag - alla dagar i veckan. Helt fristående och vara kvar inom polimyndigheten.
MSB ser jag inte på ngt. sätt kunna vara ansvarig för en polismyndighet och den myndighetsutövningen som är.

Ser gärna bra samarbete och utökad medlyssning på inkommande 112 samtal mellan polis & sos.

Att tror att det är lika arbete mm på SOS/Medhelp och LKC är fullständigt befängt. Men det hoppas jag ingen tror det är.

Visst skulle det fungera med samma tekniska lösning för alla så kallade blåljusmyndigheter i Sverige!
Se på Spanien och Valencia som använder samma system som SOS Alarm, där används systemet naturligtvis på ett sätt som gör att det finns ett reglerat behörigtsystem men som också medgör att vissa speciella händelser gör det möjligt att flera organisationer kan jobba en samma ärende tillsammans
Medlem 013