Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Mårten Eskilsson

Sidor: 1 ... 3 [4]
46
Räddningstjänst och brandkår / Flera nyinköp i Mälardalen
« skrivet: 17:27 - 24/09 2012 »
Under senhösten levererar Euro-Lans en ny Volvo XC70 II Polis som insatsledarbil till Enköping. I slutet av januari följer ytterligare tre likadana bilar som nyligen har upphandlats gemensamt till Strängnäs, Västerås och Katrineholm.

Västerås får under första halvåret 2013 även en ny 42-meters Brontohävare på Scaniachassi samt en Mercedes Viano från Euro-Lans som ledningsbil till jourhavande brandingenjör.

47
Räddningstjänst och brandkår / På jakt efter dansk bok
« skrivet: 22:15 - 12/08 2012 »
Jag är intresserad av att köpa boken "Brandbiler i Danmark" av Sören Rislund. Den är utgiven 1991. Är det någon som har ett exemplar till salu?

48
Övriga fordon / Dragbil med tanktrailer i Ale
« skrivet: 16:01 - 25/07 2012 »
Brandbilar av semitrailermodell är mycket ovanliga och här i Sverige har det bara funnits (och finns) enstaka exemplar. Det är framförallt Malmö Brandkår som har använt detta system.

Jag har hört att det under 70-talet fanns en torpedbyggd Scania/Scania-Vabis dragbil med tanksemitrailer hos brandförsvaret i Ale kommun utanför Göteborg. Är det någon som vet något om detta och har uppgifter om bilen?

49
Övriga fordon / Scania-Vabis LB 76 / LBS 76 som brandbil
« skrivet: 06:26 - 24/07 2012 »
De torpedbyggda Scania-Vabis L 76 och LS 76 har funnits som brandbil i ganska många exemplar. De frambyggda "bulldogbilarna" Scania-Vabis LB 76 (tvåaxlad) och LBS 76 (treaxlad) har dock varit sällsynta som brandbil men jag känner i alla fall till några stycken. Jag saknar en hel del fakta och undrar om någon kan hjälpa till med komplettering av mina uppgifter eller uppgifter om fler LB/LBS 76 som brandbil?

Scania-Vabis LB/LBS 76 tillverkades 1963-1968 och den kallades ibland för "Sommarscanian" eftersom man fick plocka bort kylartäckningen för att få tillräcklig ventilation under varma sommardagar. De brandbilar jag känner till på dessa chassin är:

Skinnskatteberg
En LBS 76 -68 tankbil med sovhytt. Den har reg.nummer CXR 708 och en tank på 11 000 liter från Tankmobil. Bilen var från början timmerbil men byggdes om till tankbil av Vetlanda Brandförsvar som också hade den i drift. I Skinnskatteberg hade den radionummer SDU 442 och SDU 445. Den ägs idag av Arne Erlandssons Ã…keri i Ängelholm, är ombyggd till flakbil och är i trafik.

Ludvika
En LBS 76 -68 tankbil med kort hytt. Den har reg.nummer FHG 758, en tank på 10 000 liter och en pump på 2 200 l/min. Den stod som SDW 410 i Ludvika och SDW 453 i Fredriksberg. Den ägs idag av Lönnerhedens Ã…keri i Klippan och är i trafik.

Lycksele
En LB 76 -67 tankbil med kort hytt. Den har reg.nummer BNW 605 och en tank som från början rymde 11 000 liter. Som brandbil hade den 8 110 liter vatten. Den stod som SDJ 243 i Örträsk. Det är en begagnad bränslebil. Den ägs idag av Lycksele Motorklubb och är avställd.

Haninge
En LB 76 -66 släck-/tankbil med sovhytt. Jag saknar reg.nummer och radionummer. Den kom ny till Österhaninge kommun (Handen) 1966 och hade 6 000 liter vatten och en pump som gav 2 500 l/min.

Södertälje
En LB 76 -65 släckbil med dubbelhytt. Den förekommer i fordonslitteratur med ett interimistiskt reg.nummer som är B 4262. Jag saknar nyare reg.nummer. Den hade en tank på 3 000 liter vatten, 100 liter skumvätska samt en pump som gav 2 300 l/min. Bilen stod som SDB 301 och hade skåp från Junekaross.

Falköping
En LB 76 -66 tankbil med kort hytt. Jag saknar reg.nummer. Det är en begagnad bränslebil med tank för 8 000 liter vatten + 3 000 liter tomfack. Pumpen var en Ljungmans som gav 850 l/min. Bilen stod som SDR 105.

Förutom de sex svenska bilarna känner jag till en LB 76 tankbil med kort hytt som tankbil hos Falck i danska Ã…rhus och en LBS 76 tankbil med sovhytt som S 132 i finska Sodankylä.

50
Föreningen SUF / Ã…rsmöte 21-22/4 i Karlskrona
« skrivet: 13:06 - 19/02 2012 »
SUF har sitt årsmöte i Karlskrona helgen 21-22/4.

Vi börjar programmet ungefär kl 10.00 på lördagen och avslutar preliminärt kl 15.00 på söndagen. Under helgen ska vi försöka besöka samtliga brandstationer hos Räddningstjänsten Östra Blekinge och troligen också ambulanssjukvården. Vi kommer att åka med en chartrad buss båda dagarna. På lördagskvällen hålls själva årsmötesförhandlingarna på ett hotell i Karlskrona och därefter erbjuds en tvårätters middag.

Kostnaden för enkelrum är 1290 kr/natt och för del i dubbelrum 675 kr/natt. Tvårätters middag kostar 290 kr inklusive lättöl/vatten och kaffe. Styrelsen har beslutat att i år bjuda på kostnaden för gemensam bussresa, det ska dock ses som en engångshändelse. Ett antal hotellrum finns preliminärbokade både fredag och lördag natt.

Anmälan till årsmötet görs senast 15/3 till ordförande Mårten Eskilsson, enklast genom mail  marten.eskilsson@utryckningsfordon.se

51
Under Eskilstunatråden satte jag in de nya Rakelnumren även för Strängnäs kommun. Jag glömde nämna att nuvarande 2 41-4110 (Volvo FM 9 -05) nu klistras upp som 2 41-4610 och kommer att flytta till Ã…ker under december. Ny 4110 blir nuvarande 24 801 från Gnesta (Scania P 340 -07). Den står nu hos Sala Brand för justeringar och levereras förhoppningsvis till oss inom 14 dagar. Nuvarande 4610 i Ã…ker (Scania P 93 -90) kommer att bli kvar som reservbil i kommunen, troligen med nummer 2 41-4210.

Eftersom Gnesta blir av med sin släckbil får de förstås något annat, nästa helg får de en splitter ny BAS IV från Sala Brand. Den ersätter både 24 801 och 24 805.

52
Föreningen SUF / Nästa nummer av tidningen närmar sig
« skrivet: 08:03 - 02/12 2011 »
Vi har precis satt ihop nästa nummer av tidningen Utryckning! Det återstår korrekturläsning och lite justeringar så vi hoppas kunna skicka originalet till tryckeriet under nästa vecka. Därefter ska det packas och skickas ut. Förhoppningsvis kommer det ut till medlemmarna under julveckan.

53
På 60-talet var det vanligt hos de svenska brandförsvaren att ha stegbilar som både hade tyska chassin och tysk påbyggnad. Det finns många exempel på Magirusstegar monterade på Magiruschassin och även några Metzstegar monterade på Mercedeschassin.

Nu kommer ovanstående konstellation tillbaka igen. Nerikes Brandkår har beställt en Magirusstege på Ivecochassi till stationen i Örebro. Sörmlandskustens Räddningstjänst har beställt två Magirusstegar på Ivecochassin till stationerna i Nyköping och Gnesta. Alla tre fordonen levereras under 2012. För något år sedan fick Räddningstjänsen Bromölla en Metzstege på Mercedeschassi.

Sidor: 1 ... 3 [4]