Utryckningsfordon > Räddningstjänst och brandkår

Brandfordon på Gotland

(1/10) > >>

TobiasE:
Passerade Visby brandstation idag och på gården stod en tom lastväxlare med nummer 2 44 1560 någon som vet vad denna är lastad med? Varför 60 är rekommendationerna att jourbilar har 60 på slutet?

Ska tilläggas att den var inte alls utrustad som f.d 104 visby eller de som finns i Fårösund, Kräklingbo eller Burgsvik. Inga extraljus vid grillen och inga gula reflexer vid dörrarna

Daniel Sjöholm:
60... Står för specialfordon. Ledningsfordon har 80 i Rakel.

Om det var det du funderade på.

TobiasE:
Finns de som benämner sina jourbilar med 60 men även specialfordon som har 60. med jourbil menar jag inte IL eller RCB eller dyl.

Bengt:
Eftersom slutsiffra 60 ska användas till specialfordon så kan ju olika räddningstjänster tolka begreppet "special" på olika sätt.
Jag kan konstatera att slutsiffrorna 60 bl a har använt på lastväxlare som normalt är lastad med annat än vattentank, dykbil, IVPA-bil, jourbil (både som FIP och brandman i beredskap), rena räddningsbilar samt olika skyddsbilar t. ex kemskydd.

//Bengt

TobiasE:
För att återgå till lastväxlaren, så har jag aldrig sett den här tidigare, den "följer" inte mönstret på Gotlands andra lastväxlare samt att tidigare iår hade man ett sparkrav på nästan 3milj (som senare lades ner) men helt plötsligt stod det en relativt ny, såg den ut att vara, på gården

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion