Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - PB

Sidor: 1 [2] 3 4
16
Både Gimos lastväxlare och tankmodul klarade dikeskörningen över förväntan och är tillbaka i drift sedan någon månad. Bilen fick ena sidan bytt och tankmodulen fick en ny ram, annars är de det samma som tidigare. Svårt att tro om man var på plats när de var av vägen...

17
Den nya DLJ 438 är märkt som 1140 vid leverans från salabrand så antar att WHM 748 fortfarande är 1190
Hittade lite någorlunda färska bilder:
221-1140 = WHM748
https://www.facebook.com/utryckninguppsala/photos/ms.c.eJxlz8kJwEAMQ9GOgi0vmum~;sZBTQLo~_vgzOyCmAFctlg0~;~_csIEKrehoncYCZWx5mqT1sDu4GhTVGlb9apM6Wrsix1dEZ~_8yw9AdQ~-~-.bps.a.10153227306452427.1073742260.157291992426/10153227306827427/?type=1&theater

221-1160 = OLJ438
https://www.facebook.com/utryckninguppsala/photos/ms.c.eJxlkckNxDAMAzta6LCu~;huL81pklFcwIClaUtFw69OTo3WsfvonLvYlZdSU2tIUiTtJKMkZkuT0Fk5vG5CRA9eYUGP~_ISOi3~_mXHIFGj1GTQ00xWYfJZswx7PmS4XTXgKY9oelUEmVy1nJNgJxokBC~_9HpAUpKzREHe7UDjtRqyTx2~_vZarmg0ruPnq4kvNSMTZOdk5ilvtZp9xukYXcd5rghubYJ~_pNatXzrrpDFz3Z5MgMWxM7wkXWa4Qkky6eGWVoeYGIed~_L3kAHl3yjQ~-~-.bps.a.10153284895257427.1073742291.157291992426/10153284897217427/?type=1&theater

Varför? - ingen aning. Än mer märkligt att vattentanken oftast verkar ligga på 1160 och moduler på 1140. Borde ju vara tvärt om, om man ska följa intentionen bakom nummersättningen. Kan förvisso hänga ihop med Sala Brands obefintliga standardisering för elanslutning till lastväxlarflaken som ofta ställer till det när något flak ska byta bil. Man kan ju ha tänkt sig att byta användningsområde för bilarna, men för sent insett att det av någon anledning inte går bra med något av flaken.

18
Utryckning Uppsala är nog inte riktigt uppdaterad längre.

Såhär är det med bilar med anropet 221-1140:
-WFO109, Volvo FM12 från 2005 rullade och blev skrot förra sommaren. Dvs den bil som är på Utryckning Uppsala under station Fyrislund.
-TGC313, Scania R124 köptes in begagnad för att snabbt få en ersättare. Är idag märkt 1140, men fungerar som reservlastläxlare för tillfället. Sägs vara på väg mot Tierp som ny(are) 5040, men kommer aldrig dit då den behövs som reservbil hela tiden.
-OLJ438 Volvo FM D13 blev den permanenta ersättaren för WFO109. Så vitt jag vet blev den dock 221-1160 för transport av utrustningsmoduler i första hand.
-WHM748, Volvo FM12 från 2005 är i så fall 1140 idag. Den hade tidigare anropet 1190.
Jag är dock inte säker på vilken av de sista bilarna som är 1140 och 1160.

19
Som vanligt så finns det betydligt mer intressanta aspekter än larmfrekvens och årsmodell att ta hänsyn till när fordon placeras.

I fallet med Storvretas bil så är det helt enkelt som så att den 1710 som Storvreta har nu är precis likadan som nuvarande reservbilen 1220, dvs förra generationens heltidsbil från stationerna i centrala Uppsala. Då det en fördel att ha två likadana släckbilar som reservbilar så får Storvreta den nyligen inköpta bilen och deras blir reservbil, även om den råkar vara något år nyare. På köpet får de även trafiktavla, vilket varit på tal för stationerna längs E4 ett tag, och kanske extra viktigt för Storvreta som inte har något mer tungt fordon att ha som barriär.

Varför är det då bra med likadana reservbilar? Jo, som brandman försöker man så gott det går hålla sig uppdaterad på de reservbilar man oftast får ut på station så man slipper rusa ner till station så fort man får reservbil och snabbutbilda sig. Då är det en fördel att flera reservbilar är precis likadana.
Jag tror inte att 1220 och fd 1710, vad den nu får för anrop som reservbil, kommer bli knutna till endera hel eller deltid - behoven skiftar alldeles för mycket från tid till annan. Men 1120, P93 från -89 håller sig på deltidsstationerna om inget alldeles oväntat inträffar. Den har lite mindre utrustning i sig.

Vad gäller ryktet om 1240:s död så verkar det vara kraftigt överdrivet. För nu har Rosendal en lastväxlare igen, och det är inte scanian som köptes in för att tillfälligt ersätta 1140, för den är i Gimo.

Slutligen - Gimos lastväxlare 4440 är såvitt jag hört snart tillbaka. Bilen var inte så illa skadad som det först såg ut.

20
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lomma / Staffanstorp
« skrivet: 20:41 - 11/02 2015 »
Är det någon som vet om det rör sig om en Bronto Allrounder eller en Magirus Multistar eller något helt annat?

För några år sedan sågade jag fordonstypen i en tråd här i forumet på grund av att taktiken för hur och när en släckbil kontra ett höjdfordon ställs upp och används är radikalt olika. Men jag har ändrat uppfattning - om man jobbar lite med taktiken och har bra koll på sina förstärkande styrkor så kan det nog lira med dessa kombibilar, både för att starta upp en normal släckinsats från marken och sedan växla över till insats med höjdfordon.

Och som de är inne på i artikeln - med dagens små styrkor så är det inte så lyckat att ta med flera fordon än absolut nödvändigt.

Ska bli spännande att se vad det blir av detta.

21
I Göteborg havererade en stegbil vid provkörning i början av år 2000. I en artikel i dåvarande räddningsverkets tidning Sirenen fanns en fundering om huruvida körning över farthinder kunde bidra till utmattningsskador på stegbilar, men inget bekräftat.

Artikeln kan du läsa här:
http://www.tjugofyra7.se/Global/Sirenen/Sirenen_2000_Nr_01.pdf
Sidan 5 i tidningen.

22
Tierp har fortfarande Rosendals lastväxlare.
Vad har Rosendal för lastväxlare då?




Nu säljs vraket av Fyrislunds lastväxlare 2 21-1140 på KVD Kvarndammen
https://www.kvd.se/auktion/tunga-fordon/Volvo/FM12-Rep-objekt/628020

Rosendal har helt enkelt Tierps lastväxlare. Om man nu kan tala om att ett visst fordon är någon stations. Alla fordon är brandförsvarets och placeras där de gör bäst nytta på kort eller lång sikt. Rosendal var ju exempelvis helt lastväxlarlösa en tid när "deras" lastväxlare stod i Gimo innan de fick "sin" nya.

Så klart försöker man flytta fordon så lite som möjligt eftersom det alltid är lite utbildningsbehov när ett fordon flyttas. Men om man ser behov av att flytta eller byta fordon så gör man det. I fallet Tierp - Rosendal så har jag för mig att tanken på Tierps bil skulle rustas eftersom den läckte skum. Efter en noggrannare kontroll bedömdes det dock inte som lönsamt att rusta tanken utan en ny beställdes istället. I väntan på den nya så blev Rosendal återigen av med "sin" lastväxlare eftersom det bedömdes vara mer behov av en skumresurs i Tierp än tre i Uppsala. Nu är det ju lastväxlare, så man borde ju kunnat byta bara tankarna, men dels är det lite olika mellan olika lastväxlarfordon vilken utrustning som ligger i skåpen på tanken och vilken som ligger i skåp på bilen och dels är 221-5040 på något vis annorlunda än alla andra lastväxlare så den fungerar bara med sin egen tank om jag förstått det hela rätt. Alltså bytte man hela bilarna, med tankar, tillfälligt.

Jag skulle tro att det blir lite lastväxlarrokader här framöver i brandförsvaret när den tillfälliga begagnade lastväxlaren som nämndes nyligen i tråden får sin permanenta ersättare och när 4040 blir över när Östhammars BAS IV kommer. Någon eller några av 4240 (gammal), 5040 (udda på något vis enligt ovan), 1060 (gammal) lär åka ut skulle jag tro.

221-1060 är för övrigt gamla 221-4440 (Scania 142) nya nummer. Går som lastväxlare på serviceavdelningen för allehanda transporter.

23
En begagnad lastväxlare är inköpt. Stod på fältet för några veckor sedan. Så vitt jag kunde se i mörkret så var det en Scania, sådär 5-10 år gammal. Vet inte vem som kommer utrusta den, den var dessutom vit när jag såg den och skulle stripas röd. Kan tänka mig att det är den bilen som fått åka till Sala för komplettering med larmutrustning m.m. för leverans i december.
Borde ju inte vara något behov en begagnad bil om det är så nära till en ny?

24
Övriga fordon / MWZ 657, chevrolet k30
« skrivet: 23:23 - 11/12 2013 »
Är det någon som vet något om bilen enligt rubriken? Förvisso inte veteran ännu, men i alla fall en 88 som slutat sitt aktiva liv som brandbil.
Jag är inne på att köpa påbygganden från denna för ett bygge jag har på gång och det vore kul att se hur den varit utrustad en gång i tiden om någon har bilder.

Tack på förhand!

25
Är det vanligt att räddningstjänster lånar till reinvesteringar?
Brandfordon precis som alla andra investeringar i kommuner eller företag skrivs av under flera år. Det innebär att hela kostnaden aldrig belastar budgeten det år de köps in. Hur finansieringen sker i kommuner eller kommunförbund är jag inte säker på - på ett eller annat sätt är det ju ett lån, men var det tas vet jag inte.

Den vanligt återkommande frågan "hur kan köpa nya brandbilar, de som ska spara?" är av den anledningen meningslös. I budgeten för en räddningstjänst precis som vilken annan verksamhet som helst så har man alltid en post för avskrivningar. Den går förvisso att laborera en aning med för att klara resultatet ett visst år, men det innebär bara att man flyttar problemet till ett annat år.

Sedan kan man ju köra med enbart så gamla fordon att de redan är avskrivna och alltså inte längre kostar något. Det fungerar ju ett tag, men det brukar komma ifatt genom att dels ge stora reparationskostnader och dels till slut kräva väldigt stora investeringar på ett bräde. Och att då stå med en budget som inte har utrymme för avskrivningar på fordon är inte bra...
Så det bästa är att försöka ha ett jämt flöde på utbytet av fordon. Det är naturligtvis lättare i en stor organisation än i en liten.

26
Det är ganska roligt att läsa alla spekulationer här om hur och varför fordonsbyten sker på ett visst vis. Tittar vi på den nu nämnda P93:an så ser man på KVD att den dels är manuellt växlad och dels verkar ha någon skada i växellådan. Då är det ett ganska givet utbytesobjekt jämfört med en förvisso äldre, men fullt fungerande bil.

Andra skäl att en nyare bil åker ut kan vara att det är ett udda fordon. För att förenkla underhåll och utbyte av bilar mot reservbilar vid besiktningar od. så vill de flesta kårer ha någorlunda lika bilar i fordonsparken.

I andra trådar funderas det på varför man bytt ut äldre men fina, rejäla fordon mot lite nyare, men klenare fordon. En enkel orsak till det kan vara säkerheten - äldre bilar har sällan säkerhetsbälten. Ett par olyckor de senaste åren visar på att det är bra att ha... Det finns stationer i landet där det lagts skyddstopp på att använda äldre fordon utan bälten. Likaså så jobbar man på de flesta håll på att få bort manuellt växlade fordon för att förenkla för förarna och för att det ger lite bättre trafiksäkerhet att slippa växla.

Slutligen, den eviga frågan - vilken station ska ha den bästa bilen? Den med mest larm? Det är mycket jobb med att flytta bilar mellan stationer. Personalen ska utbildas, utrustning ska kanske flyttas över, det leder i sin tur oftast till ombyggnader osv. Totalt sett kostar varje flytt stora pengar och tar resurser i anspråk som behövs för annat. Alltså försöker man minimera antalet fordonsflyttar. Det gör att det ibland hamnar relativt nya bilar på stationer med få larm medans någon station med mer larm får vänta några år på ny(are) bil. Ibland händer det ju rent av att helt nya bilar ställs på deltidsstationer.
Stationen där jag jobbar har fått nyare bil i stort sett var annat år en tid nu på grund av otur med havererande fordon och förbundsombildningar. Det är ju kul i och för sig, men det tar ganska lång tid innan det sitter i huvudet var alla prylar ligger och hur de fungerar. Och andra övningar blir lidande för att så mycket tid går åt till att lära sig nya fordon. Övningstid är en konstant bristvara på de flesta deltidsstationer.

Nu gällde detta inte Jämtland specifikt, deras räddningstjänst har jag ingen insyn i, men resonemanget torde vara ganska lika överallt.

27
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 16:20 - 18/08 2013 »
Läs gärna följande:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Brandbil#H.C3.A4vare

Författaren står längst ned på Wikipedia-sidan!

Jag minns vilda diskussioner i fackpressen på 60- och 70-talen om vad redskapet/fordonet skulle kallas. Man ville helt enkelt ta fram ett svenskt namn. Skylift och lift fanns redan då, snorkel kom med Hi-Ranger- och Simon-snorklarna. Jag vill minnas att det fanns några benämningar till.

När man började montera stegpaket på hävarens sida, lanserades en Simon snorkel 30 m som HÄST, dvs HÄ som i hävare och ST som i stege. Kanske skapades namnet i Malmö eftersom fordonet tillfördes station Jägersro intill trav- och galoppbanorna. Fordonet döptes dessutom till Balder, efter asagudens springare. Men det blev nog bara två sådan Hästar. En till Malmö (Volvo) och en till Lund (Scania). Malmö-hästen gick till Kisa (är väl kvar där än) medan Lundahästen lär ha exporterats till Holland (rätta mig om jag har fel).

HÄST var ett av Räddningsverkets materialutvecklingsprojekt, ihop med BAS, BÄST och RB90. Namnet stod för HÄvare STege. Man var lite före sin tid och fordonet blev för dyrt på grund av komplicerad konstruktion. Men man var ju definitivt på rätt spår - nu ser ju alla hävare ut så, och stegbilarna går åt det hållet med vinklingsbar topp. Enligt en artikel i Sirenen så byggdes endast en prototypbil, men det är ju möjligt att någon kår som gillade konceptet beställde en till på egen hand.

Vill man läsa mer om detta så finns det en bra artikel i bilagan till sista numret av Sirenen.
http://www.tjugofyra7.se/Global/Sirenen/Sirenen_2008_Nr_08_bilaga.pdf

Kuriosa: Vad var då de andra projekten? BAS och RB90 känner nog de flesta till, men BÄST då? Det stod för BÄrbara STegar och resulterade i NorBas-stegarna som ligger på nästan alla bilar i dag. BAS och RB90 kan väl också sägas ha blivit riktigt bra. Tänk om MSB kunde vara lika drivande i teknikutvecklingen som SRV var.

Odens häst hette f.ö. Sleipner. Balder var en av asagudarna, den vackraste och mest omtyckta av dem.

På frågan om vad vi kallar våra fordon så säger jag alltid stegbil om alla höjdfordon när jag pratar med allmänheten. Det är ett ganska väl rotat ord som de flesta förstår. Skulle någon brandbilsnörd rätta mig att det minsann är en hävare så får jag väl bjuda på det.  :)

28
Övriga fordon / 70-talsbilar i Uppsala
« skrivet: 21:00 - 07/06 2013 »
På förstasidan på SUF:s hemsida är just nu en Scania L81S med i bildspelet. Dessa bilar med enkelhytt och om jag inte missminner mig omkring 5m3 vatten fanns det ett helt gäng av i Uppsala brandförsvar tidigare. På slutet gick de som tankbilar på deltidsstationerna.

Vad var dessa bilar tänkta som från början? De har ju väldigt liten tank för att vara tankbilar. Och enkelhytt på släckbilar verkar ha varit ovanligt på den tiden då dessa bilar var nya. I Almunge står ju en konventionell tankbil av ungefär samma tidsålder. Likaså fanns det en sådan i Knivsta som var en del av Uppsala kommun då.

Så, är det någon som kan berätta lite historia om dessa bilar så vore jag tacksam. Gärna då också vilka fordon de tänktes komplettera/kompletteras av.

29
Lastväxlaren ska ha kommit så långt att chassiet står hos påbyggaren nu. Vad jag har hört så ska den till Fyrislund när den är klar. Var den bil som blir över på Fyrislund tar vägen återstår att se. 4440, 4240 och reservlastväxaren 415 är ju alla gamla.

Prio1-bilarna har bytts på följande vis:
Järlåsa Ny Renault -> VW pickup -> Alunda -> Mazda -> Söderfors -> Gammal VW ut.
Knutby Ny Renault -> VW pickup -> Öregrund -> Gammal VW ut.

Söderfors fick Mazdan för att den passade bättre till att dra deras båt. Annars hade de nog fått Järlåsas VW direkt.

30
Enligt planen ska 513 till Österby, ja.

Tierp verkar oftast (alltid?) åka heltiden i släckbilen (tills nu 513) och deltiden i 5060/5040/5030 beroende på behov. Vet ej varför.

Sidor: 1 [2] 3 4