Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - PB

Sidor: 1 2 [3] 4
31
Stämmer bra det, Fredrik. Gimos tank anlände i måndags kväll på gamla 4440.

32
Om du läser skick tekniskt på KVD så inser du varför dessa fordon avyttras.

23491 ersätts med nuvarande 221 4410 (CFH 845) inom kort. Gimo får då fd 23 403 (GWA 095). I dag är man helt enkelt kort på en reservbil.

23435 verkar inte ersättas alls som läget är nu.

33
Sala brand levererade två lastväxlartankar till Uppsala brandförsvar härom dagen.

http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=367

Dessa ska stripas nu och läggas på 221-4240 och 221-4440. Det innebär att den gamla 221-4440, scania 142, återkommer till Gimo för en tid. Ny lastväxlare enligt Fredriks inlägg är på väg att beställas, men det lär ta ett tag innan den kommer.

221-1240 flyttar hem till Rosendal igen så snart 221-4440 med tank är på plats i Gimo.

34
Övriga fordon / SV: Lite Uppsala nostalgi
« skrivet: 22:46 - 18/11 2012 »
Inte jag, men några äldre fordon finns ju på www.utryckning-uppsala.se

Exempelvis en riktig nostalgibil, gamla stegbilen 802 från 1976.
http://www.firephoto.se/brand/viktoria/23802.php?lang=swe
Avslutade sitt svenska liv utlånad till räddningstjänsten Norduppland och var ute på larm senast i vintras. Numera lever den vidare i Poti i Georgien så vitt jag vet.

Går du in under Fordon>Gamla Fordon>Brandfordon så ska det finnas några andra 70-talsbilar också, men sidan verkar inte riktigt kry just nu.

35
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 17:48 - 13/11 2012 »
Har dessa förändringar funnits på tapeten tidigare eller är det 100% nytt sedan "förbundet" inledes? Finns det några av dessa kårer du nämner som idag har bemanningsproblem sedan tidigare, så det inte är detta som ligger som grund?

Synd tycker jag, Uppsala har ändå i mina ögon varit bra rustat med brandstation på mer eller mindre varje större ort i kommunen. Ett föredöme. Men nej, inte ens Uppsala får har sina brandmän i fred utan besparingar...
Uppsala Brandförsvar är ju inget förbund, utan just Uppsala Brandförsvar. 9 av 13 ledamöter i räddningsnämden är från Uppsala Kommun, och två från vardera Tierp och Östhammar. I praktiken är det alltså Uppsala kommun som bestämmer. Hade de velat ge mer pengar till brandförsvaret så hade Tierp och Östhammar bara haft att lydigt betala med motsvarande höjning av sina bidrag till brandförsvaret, eller återgå till egen räddningstjänst.

Jag håller annars med dig och hoppades att med Uppsala i ryggen så skulle även fd. Norduppland få ett uppsving, då Uppsala värnat om minst 1+4 tidigare och i största allmänhet verkar ha satsat på brandförsvaret. Men det verkar inte som om det blev så. Samtidigt tycker jag att det är bättre att man tar ett rejält tag och visar vad mindre pengar får för konsekvenser än att osthyvla ännu mer i organisationen än vad man redan gjort. Om inte annat för att det väcker debatt och förhoppningsvis får politikerna att stoppa in mer pengar. För det är ju inte brandförsvaret som vill spara på sig själva!

36
221-1240 (dvs Rosendals lastväxlare) står i Gimo tills deras nya tankflak kommer kring nyår.

37
Räddningstjänst och brandkår / SV: Begangnade tankfordon
« skrivet: 22:59 - 13/07 2012 »
Gammal skumbil från Göteborgstrakten. Gick i Frölunda 2005 som 414. Färgsättningen var vanlig i Göteborg kring -90.

Den mycket utförliga, men numera tyvärr avsomnade sidan eldsläckningsverket som handlade om Göteborgs räddningstjänst har lite fakta om bilen.

38
Numera avvecklade Räddningstjänsten Nordupplands chef hade en volvo S60 som tjänstebil som var larmutrustad och utryckningsreggad. Bilen var (eller är, bilen är kvar vad jag sett) mörkblå och är utrustad med små, blå blixtljus i grillen och en mycket diskret märkning med ett litet nordupplandsemblem och radionummer 23 418. SAH024 är registreringsnumret.

Edit> Ser nu att det är körförbud på den. Kanske står den permanent parkerad där jag sett den nedanför brandstationen i Östhammar.  Resterna av Rtj Norduppland har ett kontor där som har hand om lite tillståndsfrågor etc som inte följde med till Uppsala Brandförsvar.

39
Räddningstjänst och brandkår / SV: Släck/höjdfordon
« skrivet: 21:08 - 09/03 2012 »
Håller man sig mest på gatorna i städer där den självklara uppställningsplatsen för både släckbil och höjdfordon är på gatan, rakt nedanför huset där det brinner så lirar nog dessa multifordon.

Har man mer villabebyggelse, gårdar och annat där ett höjdfordon inte primärt används som livräddningsredskap utan mer som arbetsplattform lite senare i insatsen och där det i första läget inte är så självklart var ett höjdfordon ska ställas så är det ju inte så lyckat att höjdfordonet redan hunnit bli centrumpunkt i slangsystemet när man kommer på att bästa sättet att ställa upp det egentligen är att köra runt kvarteret, in på en cykelbana och backa in på granntomten bakom.

En släckbil har ju en helt annan möjlighet till flexibel uppställning, det kan till och med vara en fördel att ha den en bit bort. Ett höjdfordon måste ju av naturen stå nära om det ska göra någon nytta.

Fick jag från mitt landsortsperspekiv designa ett multifunktionsfordon så skulle det bli en kombinerad hävare/räddningsbil istället. Ett höjt, allhjulsdrivet chassie, varför inte unimogs treaxliga. Hävare med winch i bommen, inte nödvändigtvis jättehög, säg 22m eller så. Så låg totalvikt det bara går att få. Ett fordon som ska kunna komma till även till hus som ligger långt in på tomter, kunna köras in på sura gräsmattor mellan hyreshus, kunna användas för lyft vid trafikolyckor, kunna tas ut i lättare terräng som lyftredskap vid djurlivräddning osv. Gnestabilen är kanske inte så långt från detta? Men eftersom jag tror att höjdfordonsfunktionen skulle användas mer än räddningsbilsfunktionen så jag skulle satsa på en hävare med kranmöjlighet istället för en kran med hävarmöjlighet.

40
Ska Tierp ha 2 st lastväxlare? Har stått en Scania P93 där ett tag nu!
Med största sannolikhet är det Österbys lastväxlare som flyttat dit. I brist på fungerande tankflak och i väntan på en reviderad fordonsplan så används den väll till något annat - reservbil, transportbil till övningsfältet eller så.

41
Jag kan nu bekräfta det jag skrev tidigare i tråden, att Uppsala Brandförsvar tar över alla Nordupplands fordon.
Lite slagning i Transportstyrelsens fordons och ägaruppgifter ger att alla gamla Nordupplandsfordon böt ägare till Uppsala kommun den 1/1-2012.

Exempelvis bil 514:
------------------------------------------------
Fordonsidentifikation
Registreringsnummer:JRC717
Fabrikat:UNIMOG 416 163
Färg:RÖD
Fordonsslag:LB
Fordonsår:1977
Fordonsslagsklass:
Chassinummer:41616310019960
Typgodkännandenummer:
Typgodkännandedatum:
Senaste EU-regbevis del 1:2012-01-02
Senaste EU-regbevis del 2:2012-01-02
Handelsbeteckning:
Upplysningar:
Ägare/Brukare
Namn:UPPSALA KOMMUN
Adress:
Postnr:753 75
Förvärvsdatum:2012-01-01
Ort:UPPSALA
-------------------------------------------------------

EDIT
Ser att några äldre transportbilar och några andra sedan tidigare avställda fordon inte följde med.

42
Kommer namnet ändras nåt vid nyår när Uppsala tar över Rtl Norduppland?

Nej, Uppsala Brandförsvar fortsätter heta Uppsala Brandförsvar. Alla brandmän i nuvarande Norduppland byter arbetsgivare till Uppsala brandförsvar.

43
Övriga fordon / Kamelen i Knivsta
« skrivet: 21:41 - 28/11 2011 »
Jag tittade igenom lite bilder under kategorin fordonstyper på SUF:s hemsida. Under ledningsfordon, 60-tal, finns en Ford Taunus fotograferad i Knivsta. Bakgrunden i bilden utgörs av ett minst sagt udda fordon, nämligen Knivstas gamla släckbil "kamelen". Jag vet inte mycket om detta fordon, mer än något jag läst i en scannad tidningsartikel om fordonet som jag inte längre kan hitta. Designen var på sitt sätt ganska genomtänkt med en gigantisk hytt i bak där det var gott om plats att byta om under utryckning för rökdykare. Ã…tkomst till prylar på taket måste å andra sidan ha varit dålig med hytt i vardera ändan.

Är det någon som vet mer om detta fordon, som har bilder eller som rent av har arbetat med bilen?

Bilen fanns för övrigt kvar en bra bit in på 80-talet när den ersattes av den Scania som Knivsta ännu har som reservbil.

44
Sa jag att de var av ny årsmodell? Nej, det är mest gamla eller riktigt gamla fordon, men lika fullt kommer de att köpas av Uppsala brandförsvar den 1/1 2012 när de tar över verksamheten, och blir alltså nya i deras organisation. De kommer dock i alla fall i första läget att stå kvar på sina stationer och köras av samma killar och tjejer som förut eftersom även personalen tas över och verksamheten tills vidare ska fortgå som vanligt efter verksamhetsövertagandet.

Köpa borde dock kanske stå inom situationstecken beroende på att det egentligen är någon kommunalbudgetmässig abrovink där pengar bollas runt mellan kommunerna för att ägandet ska övergå till Uppsala på ett korrekt sätt.

45
Rent formellt är det dock inte ett förbund som Uppsala bildar med Tierps och Östhammars kommuner, utan den mer ovanliga samverkansformen gemensam nämnd, vilket i detta fall innebär att Uppsala brandförsvar tar över hela räddningstjänstverksamheten i Tierps och Östhammars kommuner. I det ingår bland annat att på ett bräde köpa upp hela nuvarande Nordupplands fordonspark. Så den 1/1 2012 så utökas Uppsala Brandförsvars fordonsflotta tämligen rejält på nummerären, men kvaliten är väll en annan sak... Likaså så blir antalet anställda ganska mycket större vid nyår.

Så lägg på 9 släckbilar, 1 tankbil, 5 lastväxlare, 2 hävare och en drös småbilar på 2012  ;)

Sidor: 1 2 [3] 4