Författare Ämne: Tollarpskaross  (läst 14713 gånger)

Utloggad LOB

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
Tollarpskaross
« skrivet: 00:31 - 02/08 2012 »
Första BAS-bilen Tollarps kaross byggde var Ã…nges Volvo FL 10-1996 som gick där som SDY 201 (46 201) och sen kom till Fränsta som 46 211..Den är nu  hos Jämtlands räddningstjänstförbund.  Och då tror jag att den är Hammarstrand..Men även Stugun har fått ett nytt fordon så den kan även var där....Är det någon som vet hur  det ligger till med det.?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Tollarpskaross
« Svar #1 skrivet: 08:09 - 04/08 2012 »
Bara en liten undran, förstår vad du menar med BAS-bil. Men ska vi vara riktigt petiga så gjorde väl Tollarp aldrig någon "äkta" BAS-bil.
BAS-byggena hade väl Sala & Autokaross monopol på ?

Kan vara ute och cykla, så jag ska inte svära 100 på att jag har rätt.

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Tollarpskaross
« Svar #2 skrivet: 08:31 - 04/08 2012 »
Nja, mot slutet av Tollarps karriär byggde man BAS-bilar åt Floby, som det då hette. Tror t.o.m. att Tollarps "siste" man blev säljare åt Floby, med adress Immeln eller nåt sånt.

Lite osäker på detaljerna så jag tar gärna emot justeringar i mitt påstående.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

sdl 706

  • Gäst
SV: Tollarpskaross
« Svar #3 skrivet: 20:59 - 04/08 2012 »
Jag tror att han var VD på Tollarpkaross  men slutade innan det gick i konkurs och började på ARS som säljare och blev sedan marknadschef
där och vad jag vet så pensionerades han 2011. En av dom sista bilarna som han levererade var 265-4010 till Östra Göinge kommun som
han för övrigt själv bor i (Immeln).
Mvh sdl 706

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Tollarpskaross
« Svar #4 skrivet: 23:48 - 04/08 2012 »
Ingen som har svar på grundfrågan? Jag kommer nyss därifrån och har kanske missat något? Vilket fall står den inte i Hammarstrand, dom har fortfarande idag Scanian från Hammerdal. Blev distraherad då vi passerade stationen i Bispgården, men den torde väl vara den station som har störst behov av utbyte av släckbil?

Utloggad LOB

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
SV: Tollarpskaross
« Svar #5 skrivet: 00:07 - 05/08 2012 »
Tollarp gjorde visst BAS bilar.Sala började med bas-bilar efter sen Tollarp  gått i konkurs...Nu ska jag citera utryckning nr.3  1996 där det just handlade om Tollarps kaross.Därstår det så här."Så har också Tollarpkaross tagit sig in på BAS-bilsområdet.
I tidningen nr.1 1996 fanns det två prislistor en från Floby och en från Tollarp..Och så står det att den första riktiga BAS bilen från Tollarpkaross visades på SKYDD 96-mässan..Det var en släck-/räddningsbil, avsedd för räddningstjänsten i Ã…nge.Och den har ett BAS-märke  bak på skåpet..Bas bil nr 2 tror jag är Lommas 63-5020..Och även Kristianstad köpte en 31 102 (CPY 626)
Nu går den som 65-1410 i Arkelstorp
« Senast ändrad: 00:34 - 05/08 2012 av LOB »

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Tollarpskaross
« Svar #6 skrivet: 20:20 - 05/08 2012 »
Det är fyra företag som har eller har haft ramavtal på att bygga BAS-bilar.

Floby Flak var först och har haft avtal sedan 1986. De bytte sedan namn till Autokaross i Floby och brandbilsdelen har avknoppats därifrån till dotterbolaget Autokaross Rescue Systems (ARS). Tollarpkaross var tvåa och byggde BAS-bilar fram till konkursen. Även Swedish Firebus i Arvika hade ramavtal fram till sin konkurs. Sala Brand fick sitt ramavtal ungefär samtidigt och har det kvar fortfarande.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF