Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: LOB skrivet 18:06 - 20/08 2015

Titel: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: LOB skrivet 18:06 - 20/08 2015
Hej!!

Autokaross håller på att bygga ett nytt fordon som ska köras på järnväg och det är en full stor släck och räddningsfordon (Bas 1)..

Frågan är vart kommer den att placeras.? Är det Malmö ,Helsingborg eller Båstad?..

L-O Backström
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Scaniaolsson skrivet 20:47 - 20/08 2015
Hetaste tipsen är nog Båstad eller Förslöv.

Citytunneln har funnits några år nu och därför borde Malmö i så fall haft ett sådant fordon tidigare.
Helsingborg har haft en spårgående Unimog och redan hunnit avveckla den.

En stor skillnad i Hallandsåsen är att tunneln inte har fler angreppsvägar än "de 4 hålen" i åsen.
Tunnlarna i Malmö och Helsingborg har räddningsingångar från markplanet.

Börjar dessutom bli lite brådis nu, för i december börjar tågen gå igenom åsen och då bör man ju ha övat in sig på fordonet.

Peter
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Robban skrivet 22:11 - 20/08 2015
Det är Båstad som beställt två släck-/räddningsbilar med kombinerad spårdrift. De kommer placeras i Båstad och Förslöv.
Det kommer även två självgående lastväxlarmoduler med spårdrift för placering på respektive stn.
Enligt planen kommer allt levereras under hösten.

 
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: ra skrivet 10:05 - 21/08 2015
Förslöv har väl ingen lastväxlare fn? Är det något man köper nu med och får den plus flaket plats på Försvlövs lilla station?
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Robban skrivet 11:02 - 21/08 2015
Som jag har tolkat infon så kommer lastväxlaren i Båstad att köra båda modulerna. Hur och var de förvaras vet jag inte.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: LOB skrivet 12:12 - 21/08 2015
Tack för svaren då vet jag....

L-O Backström N-575
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Anddan01 skrivet 16:39 - 08/09 2015
Det stämmer att det är Båstad som kör båda växlar flaken till respektive tunnelmynning. Båstad går sedan på insats i norra röret och Förslöv och Torekov går till det södra. Vid en allvarligare händelse så kommer även Ängeholm, Helsingborg samt Laholm larmas ut...men larmplanen kan komma förändras.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Fenix112 skrivet 18:47 - 08/09 2015
Malmö har en räddningscontainer som är lastad på ett tvåvägsfordon från Trafikverket. Det står stationerat utomhus på stn Hyllie.
Det finns två angreppsvägar/nödutgångar längs Citytunneln, en vid korsningen Stadiongatan-Pildammsvägen och en vid Kung Oscars väg, en bit från biblioteket.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: ra skrivet 11:24 - 09/09 2015
Kanske något Göteborg borde fundera på med tills den nya måttligt populära tågtunneln står klar... samt de spårvägstunnlar som inte är körbara...tänker då främst på Hammarkulle tunneln som bara har en angreps väg vid Hammarkullens station (förutom ändarna då) 
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Simon skrivet 11:36 - 09/09 2015
Bild på Båstads nya 2 64-7010 finns nu på Landet runt.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: BPD skrivet 19:28 - 11/09 2015
Här ett litet videoklipp från Autokaross instagram sida

https://instagram.com/p/7fa90EA0qh/
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: JS skrivet 22:52 - 11/09 2015
... & här är en notis från SVT Nyheter..;
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/helsingborg/specialbyggd-brandbil-till-hallandsas (http://www.svt.se/nyheter/regionalt/helsingborg/specialbyggd-brandbil-till-hallandsas)
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: JS skrivet 16:50 - 17/09 2015
"Arbetet går som på räls med nya brandbilen"
http://www.hd.se/lokalt/bastad/2015/09/16/arbetet-gar-som-pa-ralsmed-nya-brandbilen/ (http://www.hd.se/lokalt/bastad/2015/09/16/arbetet-gar-som-pa-ralsmed-nya-brandbilen/)


& här är en äldre artikel från 2014..
http://www.hd.se/lokalt/bastad/2014/02/15/raddningstjansten-forbereder-insatser-i-hallandsastunneln/ (http://www.hd.se/lokalt/bastad/2014/02/15/raddningstjansten-forbereder-insatser-i-hallandsastunneln/)
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Martin s-931 skrivet 13:11 - 19/09 2015
Kommer den användas på andra tågolyckor också?
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: mazze skrivet 22:05 - 20/09 2015
Kommer den användas på andra tågolyckor också?

Den gamla spårgående bilen som de hade i Båstad blev larmad till den svåra tågolyckan i Nosaby 2004 (ca 11 mil enkel körväg), så det är väl att anta att man utnyttjar fordonen så mycket som möjligt!
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:25 - 20/09 2015
Jag kanske har missat det i något av inläggen, men vilken hastighet beräknas bilen kunna komma upp i, på räls alltså?
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Scaniaolsson skrivet 07:15 - 21/09 2015
Det ska vara så att man normalt kör max 20 km/h på spåret, men är det ett skarpt läge så kan man köra ända upp till 40 km/h på spår.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Henrik skrivet 13:28 - 22/09 2015
Ang Båstad. Kommer de nuvarande båda relativt fina släckbilarna i Båstad/Förslöv att säljas eller behållas i organisationen? Den Unimog som idag används som reservbil är från 1988. Om den försvinner har man inget fyrhjulsdrivet fordon inom kommunen. Intressant, med tanke på det otroligt kuperade landskapet och det bitvis mycket dåliga vägnätet på Bjärehalvön. 
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: JS skrivet 01:48 - 24/10 2015
Ytterligare en länk...  ::)

Men tyckte att det stod lite intressant som inte framgått tidigare i tråden..

http://www.trafikverket.se/slackbilarhallandsas?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term&utm_content=slackbilar_hallandsas&utm_campaign=resenarer (http://www.trafikverket.se/slackbilarhallandsas?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term&utm_content=slackbilar_hallandsas&utm_campaign=resenarer)
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: JS skrivet 01:49 - 24/10 2015
https://instagram.com/p/9JMyfdA0kv/?taken-by=autokarossrescue (https://instagram.com/p/9JMyfdA0kv/?taken-by=autokarossrescue)

En av dom nya lastväxlartankarna "in action"! Riktigt häftigt!
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Joroma skrivet 09:29 - 30/10 2015
Ang Båstad. Kommer de nuvarande båda relativt fina släckbilarna i Båstad/Förslöv att säljas eller behållas i organisationen? Den Unimog som idag används som reservbil är från 1988. Om den försvinner har man inget fyrhjulsdrivet fordon inom kommunen. Intressant, med tanke på det otroligt kuperade landskapet och det bitvis mycket dåliga vägnätet på Bjärehalvön.


Har inte fått detta från officiell källa,så ta det med en nypa salt: nuvarande 264-7010 ska eventuellt bli reservbil 7020, Unimogen 7050 avvecklas, Volvon 7210 avvvecklas.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:47 - 13/03 2016
Har man någon form av yttre isolering på hytten så att inte rök tränger in när man kör i en rökfylld tunnel? Eller sitter alla, inklusive chauffören, med andningsskydd på hela tiden från det att man kör in?
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: ra skrivet 16:40 - 14/03 2016
tror meningen är att man skall köra i det röret som det inte brinner i och använda sig av genomgångstunnlarna
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: JS skrivet 18:04 - 14/03 2016
Korrekt, man kör aldrig in i det tunnelröret där det brinner. Inte ens vid en olycka kör man in i samma rör.
Man kör in med en bil från varje håll, för att sedan mötas vid den tvärtunneln som är närmast skadeplatsen.
Det finns 19 st tvärtunnlar med ett avstånd på ca 500 meter emellan.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:40 - 14/03 2016
Aha, ja det låter ju förnuftigt! Funderade även på ifall det finns något system med att man har övertryck inne i hytten så att rök inte tränger in, men det är nog komplicerat och m a o inte nödvändigt.

Jag vet att i tunneln under engelska kanalen finns ju en parallell servicetunnel mellan de båda stora tunnelrören. Hur är det i Hallandsåsen, är det bara 19 tvärtunnlar?
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Scaniaolsson skrivet 06:04 - 15/03 2016
Ja, Hallandsåstunneln har bara tvärtunnlar och inga extra servicetunnel.
Titel: SV: Spårgående släck och räddningsfordon
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 10:17 - 15/03 2016
I den treaxlade Unimog som Båstad hade tidigare fanns en övertryckslösning för hytten som byggde på stora tryckluftsbehållare på skåptaket. Med den tunnellösning man har nu blir det ju generellt alltid enklast att använda det "andra" tunnelröret och då behöver man ju inte övertryckslösningen.