Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: JS skrivet 16:59 - 01/06 2012

Titel: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 16:59 - 01/06 2012
Hej

Nu har Sala Brand leverat Nyköping & Gnestas Magirus maskinstegar byggda på chassi av Iveco Eurocargo :D
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=344 (http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=344)

/ JS
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 18:15 - 01/06 2012
Såg på Sala brands hemsida att de levererat 2st nya stegbilar till Sörmlandskusten, varav den ena var märkt med 8030, d.v.s. att den kommer vara stationerad i Gnesta då de bara haft sin palfinger korg på terrängbilen, men den andra, ska den till Oxelösund eller? Har varit prat om att de ska få en ny. Någon som vet?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 19:06 - 01/06 2012
Jag tycker personligen att 2 41-8030 hade en väldigt annorlunda design. Inget jag i dagens läge förknippar med ett utryckningsfordon utan snarare på någon form av reklamstripat företagsfordon. Jag tycker ett utryckningsfordon hos räddningstjänsten ska vara rött med gul stripning, helst i battenburgmönster.

Vidare blir det intressant hur en Iveco står sig vad gäller ekonomi och kvalité på längre sikt.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 21:08 - 01/06 2012
Såg på Sala brands hemsida att de levererat 2st nya stegbilar till Sörmlandskusten, varav den ena var märkt med 8030, d.v.s. att den kommer vara stationerad i Gnesta då de bara haft sin palfinger korg på terrängbilen, men den andra, ska den till Oxelösund eller? Har varit prat om att de ska få en ny. Någon som vet?
Som jag skrev tidigare så ska den placeras i Nyköping.  ;)
Deras tidigare hävare (HAG 538)
hamnar i Oxelösund.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 22:08 - 01/06 2012
Såg inte denna tråd innan, admin som placerat mitt inlägg i denna tråd. Personligen tyckte jag att (som Stefan skrev) att det ser inte ut som ett svenskt utryckningsfordon, påminner mer om ett baltiskt...  Anser att Nyköping verkligen bytt ner sig.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Lasse S skrivet 22:45 - 01/06 2012
"..bytt ner sig".  Skulle så pass många tyska, bland andra, brandkårer ha stegbilar av undermålig kvalitét och funktion? Framtiden får visa!
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: najkos skrivet 00:38 - 02/06 2012
Jag tycker nog fordonen i sig ser rätt små och smidiga ut, så jag skulle inte heller vilja påstå att dom bytt ner sig.

Däremot kan man ju ha åsikter på stripningen, som sagt. Den följer ju inte riktigt nuvarande svensk "standard", med mycket röd-gula reflexer, battenburgmönster och så vidare. En fundering jag har dock är om det vita är reflex, eller om man förlitar sig helt på utrycknings- och varningsljusen? Om det är det sistnämnda tycker nog även jag att man gjort ett mindre klokt val.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 16:19 - 02/06 2012
Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Robban skrivet 00:42 - 03/06 2012
Som fordonsentuiast så tycker jag det är kul att man väljer udda chassin. Mångfalden gör det roligare att t ex fotografera bilarna.

Däremot så är stripningen, som det ser ut på Salas hemsida, bedrövlig. Jag tycker det är tråkigt att man inte följer den tidigare linjen vid nyanskaffningar av fordon inom Sörmlandskusten. Det ser bara taffligt ut med olika dekor på bilarna. Att man inte stripar om gamla fordon av kostnadsskäl kan jag förstå, men vid en nyanskaffning är det kaffepengar i sammanhanget.

Sedan vad man väljer för design är tycke och smak, men enhetlighet inom samma kår ser proffsigare ut.
 
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Fenix112 skrivet 08:32 - 03/06 2012
Det är inte så att det är just demobilar man köpt? Det händer ju ganska ofta... ;)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: brandman34 skrivet 23:04 - 03/06 2012
Vi har här i Bromölla haft våran 6030 i drift sedan några år tillbaks. Först var vi lite skeptiska till att det va en Mercedes, vi ville ju ha en Scania. Men nu när vi har haft den i drift några år kan vi bara konstatera att vi " älskar" den. Den är smidig o lätt att framföra o väldigt lätt att ta sig fram med vid lite mindre vägar vilket vi har rätt många av i glesbygden. Det viktigaste är ju dock stegpaketet!! Om det sen sitter på en Iveco, Scania, Mercedes mm är av mindre intresse tycker jag, så det är trevligt med nya märken på stegfronten. Kolla in Köpenhamn, där består stegbilarna av Iveco, tror ju knappast dom skulle välja samma märken om igen vilket dom precis har gjort om dom inte var nöjda med dem!!
Johan Blom
S-1126
Brandman Bromölla
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Zebbcop skrivet 11:19 - 09/06 2012
Det ser ju ut som att axelavstånden på ivecon är detsamma som på de flesta stegbilar så jag undrar om de kommer att bli nämnvärt smidigare. Jag skulle kunna tänka mig att bilen blir en smula lättare än föregångarna. Iveco har ju av egen erfarenhet inte gått i spetsen var det gäller kvallité och comfort. Hytten ser ganska kort ut vilket blir lite störigt om man vil dra bak stolen. Stegpaketet ser för övrigt kanonfint ut.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mattias skrivet 19:12 - 13/06 2012
Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.

Det måste betyda att det är betydligt besvärligare att bygga på en Scania eller Volvo mtp att ett 2 axligt chassi kostar under 1000kkr. Vad är chassikostnaden för ett Ivecochassi liknande dessa?

Mattias
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Zebbcop skrivet 20:13 - 15/06 2012
Om nu prisskillnaden är 1 000 000 kr så vet jag ändå inte om det är värt det. Bilen kommer sannolikt att vara i tjänst minst 10 år vilket skulle betyda 100 000 kr / år mer för ett bättre och stabilare fordon. Väntar med spänning på ett utlåtande från någon på forumet som har provkört någon av bilarna.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: marbe166 skrivet 22:13 - 20/06 2012
Nog är väl normal livslängd på ett höjdfordon mer kring 20-25 år än 10?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 22:18 - 20/06 2012
Hävaren 6030 i Oxelösund som avyttras i och med inköpen av stegbilarna var tagen i trafik 1983. Den hade således 29 års tjänst bakom sig.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Zebbcop skrivet 23:00 - 20/06 2012
Jag skrev minst tio år vilket givervis även kan vara 20 - 25 år =)
Beror ju på hur mkt fordonet används, vilka krav man har, budget osv. I tex Storstockholm brukar ett höjdfordon bytas efter ca 10 år, likväl som släckbilar.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 17:31 - 24/01 2014
Hej!

Såg på  utryckningsormland.se  att dom två Iveco Eurocargo FF160E30 4x2 som leverades under 2012 till Nyköping (2 41-3030, XBX 315) & Gnesta (2 41-8030, AMO 418), har bytt plats med varandra.

Någon speciell anledning till det?  ???
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Bengt skrivet 18:34 - 24/01 2014
De vill ha jämnt slitage på bilarna....
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Joroma skrivet 22:54 - 24/01 2014
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Robban skrivet 01:33 - 25/01 2014
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?

Varför inte? Bilarna är likadana och Gnestas stege lär väl inte rulla så mycket.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Joroma skrivet 04:08 - 25/01 2014
De vill ha jämnt slitage på bilarna....

Bilarna är ju knappt två år gamla? Ska man byta fram och tillbaka vartannat år då eller?

Varför inte? Bilarna är likadana och Gnestas stege lär väl inte rulla så mycket.

Jag vet inte, det var bara en tanke. Efter 5-10 år kanske, men 2 år kändes lite för min del. Jag får väl lita på att det är så..
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 22:56 - 31/01 2014
Nyköping (Räddningstjänsten Sörmlandskusten), har monterat nya larmbågar på släck-/räddningsbilen 2 41-3010 (SAX 541), samt på den "lätta" släckbilen 2 41-3160 (HCX 827). Man har gått ifrån Standby's Orginalbåge till Standby's SOS 9000. Bilarna är inte så gamla, 3010 är ifrån 2009 & 3160 är ifrån 2010.

Om ni frågar mig - Ett klokt beslut!  8)


Rubrik, ändrad nu samlingstråd.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 16:20 - 01/02 2014
Kanske flyttat vidare de "gamla" bågarna till andra fordon som haft ännu äldre varianter....
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 22:14 - 02/02 2014
Lånar tråden gällande övriga fordon inom Sörmlandskustens Räddningstjänst.

Pratar med en som är med i Oxelösunds deltid idag och han pratade om att det ska levereras 2-3st nya bilar under våren bl.a. ska Oxelösund få en ny BAS4 ifrån Sala. Han nämnde att de även ska få en ny båt och ev FIP liknade den i Gnesta. Han nämnde att ev. skulle en av de nya hamna i Vrena. Någon som kan bekräfta eller dementera? :)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 12:34 - 04/02 2014
Sörmlandskusten har beställt fyra stycken nya BAS IV från Sala Brand vilket ger mycket rockader bland de tunga bilarna.
De två första kommer under våren och blir då 2 41-3740 i Trosa (ersätter befintlig tankbil som säljs) samt 2 41-6010 i Oxelösund (ersätter befintlig släckbil som säljs).
De andra två kommer under hösten och blir antagligen 2 41-3210 i Nyköping (ersätter nuvarande 3210 som troligen flyttas till Vrena som 3410) samt 2 41-3710 i Trosa (ersätter nuvarande 3710 som flyttas till Nyköping och ersätter nuvarande 3110 som säljs).
En ny stor båt (2 41-6090) till Oxelösund är också på gång.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 13:19 - 04/02 2014
Så om jag uppfattade det rätt får Trosa 2 nya bilar? Både BasIV?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Bengt skrivet 16:47 - 04/02 2014
Det är rätt uppfattat!

//Bengt
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 21:00 - 04/02 2014
Låter intressant, finns det någon speciell anledning till att just ha två Bas IV, nua dessutom där?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 22:42 - 04/02 2014
Finns det planer på FIP i Trosa också? Motsvarande som i Gnesta?
Känns annars lite konstigt att om hela styrkan på 1+5 åka rycka ut så måste man åka i 2st bas 4:or
Men det skulle se lite pampigt ut :)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Bengt skrivet 22:45 - 04/02 2014
Finns det planer på FIP i Trosa också? Motsvarande som i Gnesta?
Känns annars lite konstigt att om hela styrkan på 1+5 åka rycka ut så måste man åka i 2st bas 4:or
Men det skulle se lite pampigt ut :)

Det är väl ingen större skillnad mot idag när man åker BAS I och tankbil eller?

//Bengt
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 22:55 - 04/02 2014
Egentligen inte faktiskt!
Kommer bilarna bli likadana till Trosa eller kommer man inrikta den ena mer på "brand" (typ mer slangar, strålrör, dimspikar, fläktar mm) och den andra mer på "räddning/trafikolyckor" (typ mer hydralverktyg, luftkuddar, verktyg mm)?
Tänker att en bas 4 får väl inte plats med lika mycket "utrustning" som en bas 1?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 08:49 - 05/02 2014
Jag har inte hört någonting om hur man har tänkt att utrusta Trosas båda BAS IV. Stationen har ju dessutom både en minibuss och en skärsläckarbil så det finns bra möjligheter att välja olika fordonståg. Man har tidigare testat med FIP i Trosa (då med befintlig minibuss) men gått tillbaka till vanlig beredskap. Det har också diskuterats att placera en mindre resurs i Vagnhärad men knuten till styrkan i Trosa.

När det gäller valet av BAS IV har man fått ett mycket förmånligt pris när man köper fyra likadana. Man har då ändrat i utbytesplanerna för att få hela investeringen under 2014.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 20:11 - 10/06 2014
Trosa har fått en ny släckbil.

Reg.nr RGE 007

En Scania P 370, anrop 41-3720, vilket innebär att 3710 inte blir 3720.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 21:16 - 10/06 2014
Nya 2 41-3720

http://www.salabrand.se/V%C3%A5ra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=594
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 21:59 - 10/06 2014
Sörmlandskusten har beställt fyra stycken nya BAS IV från Sala Brand vilket ger mycket rockader bland de tunga bilarna.
De två första kommer under våren och blir då 2 41-3740 i Trosa (ersätter befintlig tankbil som säljs) samt 2 41-6010 i Oxelösund (ersätter befintlig släckbil som säljs).
De andra två kommer under hösten och blir antagligen 2 41-3210 i Nyköping (ersätter nuvarande 3210 som troligen flyttas till Vrena som 3410) samt 2 41-3710 i Trosa (ersätter nuvarande 3710 som flyttas till Nyköping och ersätter nuvarande 3110 som säljs).
En ny stor båt (2 41-6090) till Oxelösund är också på gång.
Citerar in ett äldre inlägg, vilket ger svar på era frågor..
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 13:56 - 23/06 2014
Nya 3720 är en "ren" brandbil och kommer inte att ha några hydraulverktyg. Istället för nummer 3740 som var tänkt från början valde man att numrera den med 3720 som släckbil eftersom det ju faktiskt är en släckbil med stor vattentank. Nya 3710 som kommer i slutet av året kommer att vara utrustad för räddning med bland annat en komplett sats hydraulverktyg.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 19:35 - 03/07 2014
Nu är även Oxelösunds nya BAS 4 levererad. En systerbil (utseende-mässigt) till Trosa's nya 2 41-3720.

Alltså en Scania P360 LB HSA 4x2 -14, reg.nr är EAG 696.
2 41-6010 avyttras kan jag väl tänka mig avyttras, men vad kommer hända med lastväxlaren 6040 (med årsmodell 1998)? Kommer även den att avyttras?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 09:49 - 04/07 2014
Enligt den som jag känner som är med i Oxelösunds deltid ska lastväxlaren vara kvar bl.a. för, enligt honom, den ska vara kvar då den agerar som barriärsfordon vid trafikolyckor då de har två filigmotorväg inom området
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 05:39 - 15/07 2014
Dock på lite distans men här är nya 2 41-3720 ute på larm

http://www.xn--blljus-jua.se/display.asp?newsID=11936&visa=bilder&mapp=public_pictures/140715_trosa

Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 22:22 - 17/07 2014
http://www.blåljus.se/display.asp?newsID=11940&visa=bilder&mapp=public_pictures/140717_trosa

Kompletterar med en bättre bild där Trosas nya är ute på larm.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 21:05 - 12/10 2014
Såg på utryckningsormland.se att Tystberga köpt Trosas gamla tankbil. Kan det bero på att man bl.a. vill ha ett barriärsfordon på E4an måntro?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 19:15 - 13/11 2014
Har Gnestas bil större vattentank än de senaste bilarna som levererats? Den ser större ut på bilderna tycker jag.

http://www.utryckningsormland.se/index_241-3000.htm

Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Tobbe skrivet 19:41 - 13/11 2014
Lika stor tank som på Trosas nya fordon. Bara de att Gnestas är modellen tidigare av BAS 4  :)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 21:24 - 13/11 2014
Lika stor tank som på Trosas nya fordon. Bara de att Gnestas är modellen tidigare av BAS 4  :)

Tack, det förklarar saken :)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 16:50 - 20/04 2015
Det har ju varit en karusell av släckbilar inom Sörmlandskustens Räddningstjänst, vet inte riktigt om alla bilar har kommit till sina positioner riktigt än.

3110 i Nyköping, 3410 i Vrena och 6010 i Oxelösund var vad jag förstått de bilar som skulle fasas ut.

Det blev ingen förändring hos värnet i Avla/Gåsinge? Där verkar ju kommunen/förbundet stå för bilarna och bägge bilarna är ju rejält gamla. Släckbilen 8210 är ju med flera års marginal äldre än till och med den äldsta av släckbilarna ovan.

Tidigare var det tal om att byta ut terrängbilen 8250 mot snabbinsatsfordonet 3760 från Trosa - blev det något av detta?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 13:55 - 21/04 2015
Fordonsrotationerna i Nyköping är klara för den här gången. Ã…tminstone gamla 6010 är såld efter att ha stått länge i Nyköping.

Gåsinge är ett kommunalt räddningsvärn och har aldrig varit frivvilgkår. Deras Unimog 8250 är utrangerad och ersatt med en liten MB Sprinter 4x4 som tidigare var 3760. Den är ombyggd och har inte längre någon skärsläckare utan istället ett högtryckssystem som bland annat består av vissa delar från den gamla skärsläckaren.

Det som är på gång nu är en ny dykbil 3060 som är under upphandling.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Casper Johansson skrivet 20:10 - 20/10 2015
Sala Brand är snart klar med en ny FIP-enhet till Oxelösund. Nästintill likadan som Gnestas 8060, men denna är fulare än vad jag förväntat mig  ::) Anrop blir 2 41-6060. Något annat som jag upptäckte på bilderna som jag såg, var ljusrampen bak-å-fram, dvs en W1a som var vänd åt fel håll!! De får fixa det innan leverans  ;)
Titel: SSAB Släckbil, nummersättning
Skrivet av: Falo-01 skrivet 13:22 - 01/12 2015
Först är detta fel tråd, får ni säga till, men tänkte snarlik geografi iaf.

Såg idag en bild från ekuriren.se på SSAB:s släckbil.

1610.
Trodde det var Ärlas, men heter SSAB:s 2 40-1610? Eller vad, blir iaf undrande över numreringen på dessa bilar.
Kan ngn räta ut mitt frågetecken?

Länk till bilden/artikeln

http://ekuriren.se/nyheter/sormland/1.3641080-man-omkom-i-olycka-pa-ssab
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Håkan L skrivet 14:04 - 01/12 2015
Alla industribrandkårer i Sörmland har 40 i Rakelnummer då de inte är kommunal räddningstjänst. 2-40-1610 är riktigt för SSAB. Gäller i hela Sverige en nolla i numret.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 20:15 - 01/12 2015
SSAB i Oxelösund har även en transportbil med Rakelnummer 2 40-1660. Därutöver finns även en personbil och ytterligare en släckbil. Jag vet inte om de har Rakelnummer?

Läser jag MSB:s nummerplan helt bak och fram om Studsvik borde ha nummerserie 2 40-93xx, Vingåkersverken 2 40-12xx och Stockholm/Skavsta flygplats 2 41-93xx?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Falo-01 skrivet 07:28 - 03/12 2015
Tack för era svar, då vet jag!  :)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 22:28 - 10/12 2015
Nyköping har i år köpt in ett gäng Toyota Hilux som bilar för första insatsperson. JTL910 har blivit 3460 i Vrena och NAW571 har blivit 6060 i Oxelösund.

Finns någon uppgift om placering för FWF784 - kan det vara 3760 i Trosa?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 11:50 - 11/12 2015
Det handlar om fyra nya FIP-bilar, förutom de tre nämnda är det även en till Nyköping.
Även den nya dykbilen 3060 förväntas vara klar innan jul.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 22:21 - 29/02 2016
Är den nya dykbilen 2 41-3060 levererad ännu?

Vad finns som befälsbil 2 41-3180 numera?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 15:29 - 02/03 2016
Dykbilen har inte kommit än men de lovar att den ska vara på plats innan årsmötet...
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 15:48 - 02/03 2016
Blir det fler dykare också eller bara ny bil?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 12:37 - 06/03 2016
FIP-bilen som skulle till Nyköping antar jag är FWF784, har den kommit igång? Vem kör den? Ersätter den 3170?

Man har även köpt två VW Caddy Skåp. Enligt bilregistret är den ena röd och den andra ljusgul. Är det transportbilar?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 16:33 - 21/04 2016
Tyvärr kommer inte den nya dykbilen 2 41-3060 att vara levererad till årsmötet. Den kommer preliminärt 28 april... Det är en Mercedes Sprinter med reg.nummer HFB 782.

RCB åker numera med en Renault Megane -11 som 2 41-3180. Den har reg.nummer WEG 473.

Nyköpings FIP-bil med reg.nummer FWF 784 heter numera 2 41-3260 och ersätter 2 41-3170.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 13:31 - 30/04 2016
Tyvärr kommer inte den nya dykbilen 2 41-3060 att vara levererad till årsmötet. Den kommer preliminärt 28 april... Det är en Mercedes Sprinter med reg.nummer HFB 782.

Nu finns den nya dykbilen på brandstationen i Nyköping sen några dagar tillbaka, dock är den naturligtvis ej tagen i drift.
Ser riktigt bra ut..
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: JS skrivet 22:19 - 02/05 2016
Tyvärr kommer inte den nya dykbilen 2 41-3060 att vara levererad till årsmötet. Den kommer preliminärt 28 april... Det är en Mercedes Sprinter med reg.nummer HFB 782.

Nu finns den nya dykbilen på brandstationen i Nyköping sen några dagar tillbaka, dock är den naturligtvis ej tagen i drift.

Här finns en bild på nya 2 41-3060:
https://facebook.com/photo.php?fbid=1575818912748108&id=1418121325184535&set=a.1424372567892744.1073741827.1418121325184535&source=48&refid=13&_ft_=top_level_post_id.1575818599414806%3Atl_objid.1575818599414806 (https://facebook.com/photo.php?fbid=1575818912748108&id=1418121325184535&set=a.1424372567892744.1073741827.1418121325184535&source=48&refid=13&_ft_=top_level_post_id.1575818599414806%3Atl_objid.1575818599414806)
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 14:17 - 25/12 2016
Hur ser framtiden ut för tankbilar och lastväxlare hos Sörmlandskusten?

Ersätter BAS 4-bilarna som finns (3210 i Nyköping, 3710 och 3720 i Trosa, 6010 i Oxelösund samt 8010 i Gnesta) till viss del behovet av tankbilar eller finns det några utbyten planerade?

Även den nyaste bilen börjar ju få några år på nacken: lastväxlaren 3040 i Nyköping är från 2002, lastväxlaren 6040 i Oxelösund är från 1998. Tystberga räddningsvärn har sin tankbil 3840 från 1993.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 15:01 - 29/04 2017
Den gamla dykarbilen 3060 (PEK934) verkar finnas kvar i organisationen?

Hur används den och har den fått något nytt rakelnummer?

Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 16:26 - 10/02 2018
Enligt media är det beslutat att köpa in nytt höjdfordon, ny tankbil och ny släckbil med okänd fördelning över stationerna Nyköping, Oxelösund och Gnesta.

Dessutom utreds ett utökat samarbete med industriräddningstjänsten på SSAB i Oxelösund. Den kommunala deltidsbrandstation har svårt att rekrytera brandmän vilket är en del i det hela men också en eventuell framtida samlokalisering. Det är inte fråga om någon besparingsåtgärd utan handlar om utveckling av det som redan finns.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 13:32 - 25/11 2018
Såg på Räddningstjänstens FB sida att en FIP är placerad i Vagnhärad
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 20:41 - 23/12 2018
Sörmlandskustens räddningstjänst köper in en ny släckbil till stationen i Gnesta enligt SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varnet-i-gasinge-kan-fa-ny-brandbil

Den nuvarande släckbilen 2 41-8010 (Scania P360 -12, CWP593) flyttas till räddningsvärnet i Alva för att i sin tur byta ut deras nuvarande släckbil 2 41-8210 (Scania P82 -84, DAG142) som i ett tidigare liv bland annat varit släckbil 24 461 i på deltidsbrandstationen i Ã…kers Styckebruk hos Räddningstjänsten Strängnäs.

I samband med detta renoveras och anpassas också brandstationen i Gåsinge (Avla) till att rymma den något större släckbilen.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 21:26 - 23/12 2018
Sedan en tid finns tydligen en första insatsperson (FIP) i Vagnhärad som ligger i Trosa kommun.

Någon som känner till vilket fordon den personen använder? Förstår jag det rätt att det är en utökning eller är det en person ur den befintliga styrkan på 1+5 i Trosa?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 00:27 - 24/12 2018
Sörmlandskustens räddningstjänst köper in en ny släckbil till stationen i Gnesta enligt SVT: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varnet-i-gasinge-kan-fa-ny-brandbil

Den nuvarande släckbilen 2 41-8010 (Scania P360 -12, CWP593) flyttas till räddningsvärnet i Alva för att i sin tur byta ut deras nuvarande släckbil 2 41-8210 (Scania P82 -84, DAG142) som i ett tidigare liv bland annat varit släckbil 24 461 i på deltidsbrandstationen i Ã…kers Styckebruk hos Räddningstjänsten Strängnäs.

I samband med detta renoveras och anpassas också brandstationen i Gåsinge (Avla) till att rymma den något större släckbilen.

Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 12:12 - 24/12 2018
Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Ja, den går fortfarande kvar och de har inte haft den bilen så särskilt många år.

Medlemskommunerna har ganska stort mandat att bestämma över vagnparken på sin kommuns stationer. I förstudien fanns också ett annat alternativ som innebar att räddningsvärnet i Avla skulle ha två mindre bilar och att Gnesta skulle utöka med en stor bil.

Ett annat exempel på det är deltidsbrandstationen i Trosa som under många år haft två fullstora släckbilar och större styrka än 1+4.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: heimer skrivet 03:32 - 27/12 2018
Märkligt!
Har Vrena (1+4) kvar sin bil från 1999 fortfarande?

Ja, den går fortfarande kvar och de har inte haft den bilen så särskilt många år.

Medlemskommunerna har ganska stort mandat att bestämma över vagnparken på sin kommuns stationer. I förstudien fanns också ett annat alternativ som innebar att räddningsvärnet i Avla skulle ha två mindre bilar och att Gnesta skulle utöka med en stor bil.

Ett annat exempel på det är deltidsbrandstationen i Trosa som under många år haft två fullstora släckbilar och större styrka än 1+4.

Då bör väl Vrena prioriteras före räddningsvärn kan jag tycka.
Jo men Trosa var från början 2+5 som sedan krymptes till 1+5. 2st Bas 4:or ger en väldig flexibilitet, 2 man kan åka ut på en mindre brand samtidigt som 4 man kan åka på en trafikolycka. Trosa har ett väldigt stort område med varierande riskbild.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 14:36 - 01/03 2019
Under kommande vecka startas första insatsperson (FIP) upp i Vagnhärad. Verksamheten kommer att bestå av personal som tillhör deltidsbrandstation i Trosa.

Är det Trosas befintliga FIP-fordon 2 41-3760 som kommer att användas eller tilkommer det ett fordon?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: TobiasE skrivet 21:14 - 05/03 2019
 Verkar vara ett eget fordon 2 41-3765

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/har-ar-brandmannen-som-ar-forst-pa-plats-vid-en-olycka
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 22:41 - 15/10 2021
Är den rokad som blivit inom Sörmlandskustens räddningstjänst efter inköpet av två nya släckbilar (3010/3110) slutförd?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Bengt skrivet 11:49 - 20/10 2021
Nej, den är inte helt klart ännu. Vrena ska få ut en bil från Nyköping och Vrenas ska troligen till Tystberga.
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: 19-16 skrivet 15:40 - 16/01 2022
Var hamnade gamla 3010 (SAX541) till slut?
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Tobias Voss skrivet 07:46 - 24/01 2023
Good morning,

on 20.05.2006 there was an endagsmöte at Räddningstjänsten Nyköping. Normally there is some weeks/months later an article about this meeting in the magazin. Currently I'm looking for the list of vehicles from this meeting, could anyone assist with this list?

Kind regards,
Tobias
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Simon skrivet 23:06 - 24/01 2023
on 20.05.2006 there was an endagsmöte at Räddningstjänsten Nyköping. Normally there is some weeks/months later an article about this meeting in the magazin. Currently I'm looking for the list of vehicles from this meeting, could anyone assist with this list?

Hello,

The vehicle list is available on the website (Medlemssidor Filarkiv > Fordonslistor – Filer).
Titel: SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
Skrivet av: Tobias Voss skrivet 12:02 - 03/02 2023
The vehicle list is available on the website (Medlemssidor Filarkiv > Fordonslistor – Filer).
Thank you very much, as I have looked the last time, I could not find it.