Svensk Utryckningsfordonsförening - Forum

Utryckningsfordon => Räddningstjänst och brandkår => Ämnet startat av: Mårten Eskilsson skrivet 10:14 - 01/12 2011

Titel: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 10:14 - 01/12 2011
På 60-talet var det vanligt hos de svenska brandförsvaren att ha stegbilar som både hade tyska chassin och tysk påbyggnad. Det finns många exempel på Magirusstegar monterade på Magiruschassin och även några Metzstegar monterade på Mercedeschassin.

Nu kommer ovanstående konstellation tillbaka igen. Nerikes Brandkår har beställt en Magirusstege på Ivecochassi till stationen i Örebro. Sörmlandskustens Räddningstjänst har beställt två Magirusstegar på Ivecochassin till stationerna i Nyköping och Gnesta. Alla tre fordonen levereras under 2012. För något år sedan fick Räddningstjänsen Bromölla en Metzstege på Mercedeschassi.
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: JS skrivet 15:14 - 01/12 2011
Kommer man ersätta den relativt fräscha Bronto-hävaren på Scania-chassi (2 41-3030) i Nyköping eller kommer man ha kvar den och komplettera fordonsparken?
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 16:05 - 01/12 2011
Nuvarande 2 41-3030 (Bronto F 32RL -98) kommer att flytta till Oxelösund och ersätta 24 602. Man planerar för köp av ytterligare ett höjdfordon 2014, troligen flyttas då nya 3030 till Oxelösund.
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: Lasse S skrivet 23:25 - 02/12 2011
Intressant utveckling! Men IVECO finns ju redan representerat i Sverige och den är väl som lastbilar är mest,
så det borde ju inte bli problem. Det torde väl bli betydligt billigare att montera stegen på ett chassi som inte transporterats
genom halva Europa.  Är det Sala Brand som levererar?
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: Zebbcop skrivet 13:02 - 03/12 2011
Undrar varför man var intresserade av att köpa in Iveco. Min gissning är att de är betydligt billigare att köpa in ett iveco-chassie än ett scania eller volvo. Varför billigare? - för att de är helt erhåller lägre kvallité än de svenska alternativen och torde således bli billigare. Undrar vad som är bäst i längden ur ett arbetsmiljöperspektiv.
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: Mårten Eskilsson skrivet 21:30 - 04/12 2011
Man har inte valt Iveco utan konkurrens. Det har gjorts regelrätta upphandlingar och det är precis som flera inlägg har varit inne på, att bygga på Ivecochassit är väldigt mycket billigare än att bygga på de svenska chassina. Det har väl att göra med en något enklare konstruktion men även att man bygger så många maskinstegar på dessa "egna" chassin så man behöver inte göra om varken stegpaket eller chassi speciellt mycket.

Komforten i Iveco är lägre än i Scania eller Volvo men hur många mil tillbringar man i en stegbil?
Titel: SV: Stegbilar à la 60-talet tillbaka
Skrivet av: JS skrivet 17:49 - 06/01 2012
När kommer de nya stegbilarna levereras?
(Jag tänker både på Örebro och Nyköping/Gnesta)


/ MVH Johan