Värmdö har liksom Vallentuna och Ã…kersberga blivit av med sina drag/träng fordon.. 1a bil på Värmdö numera är Östermalms gamla 1210 och Östermalm kör numera med den nya bil som Värmdö fick ha ca ett halvår. Värmdösationen hade även en Vw caravelle som inte heller finns kvar. Samt att Yxlö500 båten 439 inte längre är kvar utan ersatt med en betydligt mindre modell . Sen är det tämligen intressant att se hur man löser vattenproblematiken med det nya flaksystemet vid mark/skogsbränder. Tankbilar finns inom ssbf på dem tidigare srb stationerna plus på Brännkyrka och Solna. Sen har det diskuterats om att de vore mer lämpligt att ha dem nya 1a bilarna på ytterstationerna då dem påstås klara sig längre på de släckmedel som finns på bilen och där tillgång till brandposter osv är mer svåråtkomligt och framkörningen för förstärkande enheter är avsevärt längre än i city.. Fördelen med Värmdös 4340 är vad jag förstått att den kan suga vatten direkt från en sjö/vattendrag och pumpa ut det vid behov när tanken är slut, vilket dem andra tankbilarna vad jag har hört inte ska kunna eller i alla fall inte på samma smidiga sätt.
Så de finns nog en del frågetecken att räta ut gällande fordonsparken och placeringar osv. Ska bli intressant att se hur de utvecklas framöver.
Med vänlig hälsning Abbe