Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Det är helt rätt och riktigt att 1410 blev 1510, och således en ovanligt modern "värnbil".


Det ser man inte varje dag. Fint att det satsas på värnen såklart. Marieholm har väl varit utan Släckbil ett par år också? De körde väl offensiv enhet 3490?

2
Detta är vad jag fått berättat för mig.

UNB 320 (2 61-7010) ny placering Veberöd 2 63-2510
RSE 970 (2 63-2310) ny placering Malmö Övningsfält 2 61-1610
SJH 430 (2 63-2310) ny placering Marieholms Räddningsvärn 2 63-3410
XDA 205 (2 61-1410) kvar på Station Centrum som 2 61-1510 för Räddningsvärnet.
CNU 302 (2 61-1210) ny placering Lund 2 63-2020
SAO 337 (2 63-2510) ny placering Genarp 2 63-2350 ska ersätta den gula Unimogen som terrängbil
UNA 239 (2 63-2020) kvar på station Lund men nytt nummer 2 63-2120.
RSE 940 kvar i Lund som 2 63-2110
UNA 019 kvar på Malmö Centrum som 2 61-1420

Det mesta av detta är vad jag fått berättat för mig av vad jag vet säker källa, svär dock inte på allt.
Det jag helt säkert VET om det inte ändrats igen är SJH 430 hamnat i Marieholm, för där har jag hört det från en kollega som tillika är med i värnet.

//Peter




Låter som rimliga förändringar. Däremot kan man se på Veberöds Facebook att det är UNA239 som är nya 2510. Skulle också bli ganska förvånad om Malmövärnet fick en såpass ny bil. Skulle vara ett av de modernast utrustade värnen i landet i så fall, men ja, jag har ingen att prata med så det är väl inte omöjligt  ;D


3
Hej
Hur ser rockaderna ut nu när de nya släckbilarna levererats? Detta borde betyda att man säljer av några relativt nya släckbilar från början av 00-talet  som borde ha många år kvar att ge på t.ex ett räddningsvärn.
De två mb skärsläckarbilarna ska va sålda till höga kusten. Nån som vet vilken placering de har där?


Har inte lyckats hitta alla bilarna men ska försöka ge en halv bild av vad som skett. Ni kanske blir lite yra av att läsa detta:

Gamla 261-1010 Hyllie (RNX733) står i Burlöv som 261-7010.
Gamla 7010 (UNB320) oklart. 
1010 -> 7010 -> ??

Gamla 263-2010 Lund (AJG769) står i Genarp som 263-2310.
Gamla 2310 (RSE970) ägs fortfarande av Rsyd. Oklart öde.
2010 -> 2310 -> ??

Gamla 263-3010 Eslöv (BBM987) står i Kävlinge som 263-4110.
Ersätter därmed den gamla dubbelhyttade tankbilen 263-4140 (TUC847) som flyttats till Eslöv som deltidens bil 263-3040.
Deras gamla bil 263-3020 (SHY364) är såld till MSB.
3010 -> 4110, 4140 -> 3040, 3020 såld.

Gamla 263-4010 i Löddeköpinge (UNA409) flyttat till Revinge som 263-2410. Gamla 2410 (SJH430) ägs fortfarande av Rsyd men vet inte mer än så.
4010 -> 2410 -> ??


Då är frågan vad som hänt med Centrums 261-1410 (XDA205) och Jägersros 261-1210 (CNU302) bilar. Ja bästa gissning är ju att de blivit reservbilar i Lund och Malmö, dvs 261-1420 och 263-2020.
Detta förstärks av att gamla 263-2020 (UNA239) nu hittat nytt hem i Veberöd som 263-2510. Var SAO337 hamnar oklart.
Dock har ju Rsyd nyligen förstärkt dagtid i bland annat Lund så vad de kör bil får någon annan svara på eller om en av dessa bilar får till det.

De mer ”oklara” bilarna är därmed,
263-1420 (UNA019),
263-2110 (RSE940),
gamla 7010 (UNB320),
gamla 2410 (SJH430),
gamla 2510 (SAO337), samt
gamla 2310 (RSE970).

Förutom 3020 är även 261-1510 (FOT583) såld till ett företag i Helsingborg så de har väl fått en av dessa bilarna. RSE940 och RSE970 är väl de äldsta, följt av SAO337 och SJH430. Kan tänka mig att UNB320 eller UNA019 ersätter 2110 i Lund som deltidens reservbil. Beroende på skick kan jag tänka mig att de fyra förstnämnda säljs av. I så fall skulle det gå jämnt upp med 6st nya bilar och 6st sålda. Spekulerar fritt ;)

4
Övrigt, Blåljusmyndigheter / SV: Brandstation brinner
« skrivet: 01:12 - 19/10 2020 »
Från DNs hemsida"Flertalet fordon ska dock ha kunnat räddas, bland dessa en veteranbrandbil. Enligt uppgift har dock en av de operativa brandbilarna förstörts"  Det framgår inte av artikeln vilket fordon som förstörts


Vad jag sett i någon artikel/intervju misstänker man att branden startat i en pickup. Det är detta fordon man av förklarliga skäl inte lyckats rädda. Övriga fordon samt viss personlig skyddsutrustning ska ha klarat sig. Övriga räddningstjänster i närområdet bistår med extra materiel som gått förlorad.

5
Råkade stöta på en annons på rtj syds drag bil med RegNr CWY680 och RakelNr 2 69-1490 som tidigare drog skumtrailern till SMC systemet min fråga är vad kommer dra skum trailern Nu då eller man slopar även den och i sådana fal vad ersätter denna då?

Länk till annonsen
https://www.klaravik.se/auction/product/dragare-scania-124g/


Om jag förstått det rätt ska skumresursen baseras på Lastväxlare likt de andra enheterna i landet. Dock har man fortfarande kvar Storpump samt pumpsläp ett tag till. Slangcontainern har varit just container länge.

6
Räddningstjänst och brandkår / SV: Nya Scania CrewCab
« skrivet: 07:25 - 10/12 2017 »
Om man för en stund bortser från att funktion givetvis är viktigare än design, så är det min personliga åsikt att den borde tillbaka till ritbordet. Jisses, så gräslig.

7
För det första: de regler kring ljud, ljus och text mm som finns går ju att ändra. Det är förvisso en omfattande process med lagändring som borde gjorts för flera år sedan. Men det går att ändra på ett eller annat sätt.

För det andra: jag har sett videos från USA där "volunteers" (motsvarande deltid) har ljusanordningar. Någon hade grönt, någon gult. Precis som vi i Sverige har olika indelningar, gult för arbete på väg och blått för utryckning, hade deltidare kunnat ha en egen färg. I de videos jag såg snackar vi inte en kojaklampa, utan fullutrustade med bågar och blixtar runtom hela bilen, men som de dock fått betala själv. Färg mm regleras säkert i lokala trafikförordningar där. Men en deltidare i landet lagom med en grön kojaklampa kan väl diskuteras  :)

8
Tjitt tjatt / Insats vid dåligt väder.
« skrivet: 04:00 - 26/06 2016 »
Hej allihopa. Hoppas midsommar varit bra för er

En fråga till er som är räddningspersonal och framförallt brandbefäl:
Såg nyss ett filmklipp som är från en villabrand i Lund för 2-3 dagar sedan.
I samband ned oväder - åska, blixtar och regn - hade med stor sannolikhet blixten
slagit ner i huset och startat en relativt liten brasa på vinden. I samband med
skäckningsarbetet skickades personal upp i höjdfordon för håltagning och begränsning.
Frågan som slog mig då var som följer:

- Hur stor är risken för personal som arbetar på hög höjd, från stege eller höjdfordon,
att personalen skadas av ytterligare blixtnedslag? Jag tänker att en stegbil är ju
en ganska ordentlig klump metall som leder ström, gummidäck eller inte. Är
Det försumbart eller bör man ha det i åtanke vid val av insatsmetodik??

Här är klippet i sin helhet:
http://topnews.se/a00677-1234-lund-brand-i-villa-kan-ha-orsakats-av-blixtnedslag/



Tack!

9
Räddningstjänst och brandkår / SV: Höglandet - Nässjö
« skrivet: 00:46 - 04/06 2016 »
Två argument har jag hört från brandman i Nässjö:
1. Fordonet var en demo alltså blev det lite billigare.
2. Man ser fördelar i slutagekostnaderna med att inte behöva köra bommarna hela vägen ut.

10
Själv vill jag delge en vinkel som jag sällan ser, men som argumenten MOT ofta endast ser: det här med att man inte kunnat klä sig i bilen och vara insatsberedd. Jag vill hävda att anledningen till det argumentet bygger på en sak endast: att Interspiro blivit en inoficiell standardleverantör inom svensk räddningstjänst. Har inte sett vad de levererat på senare tid, men tidigare modeller av mask har varit att andningsventilen sitter fast i masken, och slang mellan regulator och mask varit av skruvkopplingstyp.

Under SMO-utbildning fick vi möjlighet att testa MSA, som har snabbkoppling. Andningsventilen sitter i en hållare på höften och kopplas på masken då andningsskyddet ska användas. Eftersom samtliga rökdykarstolar på MSB Revinges släckbilar var anpassade efter AGA-324 förvarade vi luftpaketen i skåpen. Att luftslang och mask fästs med snabbkoppling gjorde att vi kunde klä oss i "tät klädsel", helt färdiga för insats i bilen. Bältade om vi så velat, eftersom bältet inte är ett hinder för att få masken över ansiktet. Vid framkomst tar man på sig luftpaket och börjar dra slang. Tidsförlusten skulle jag säga var max 15-20 sekunder. Inställningar av ryggplatta och remmar kan göras i förväg.

Jag välkomnar därmed utvecklingen, men jag är SJÄLVKLART medveten om att stresspåslaget är helt obefintligt på en fingerad olycka jämfört med en verklig sådan. Det enda som jag anmärker på är att det sker på bekostnad av övrigt lagringsutrymme i skåpen. Har dock märkt att många sätter en skjutbar vägg längst fram i skåpet (normalt vänster sida) och gör det på bekostnad av vattentank istället.

11
Ang Båstad. Kommer de nuvarande båda relativt fina släckbilarna i Båstad/Förslöv att säljas eller behållas i organisationen? Den Unimog som idag används som reservbil är från 1988. Om den försvinner har man inget fyrhjulsdrivet fordon inom kommunen. Intressant, med tanke på det otroligt kuperade landskapet och det bitvis mycket dåliga vägnätet på Bjärehalvön.


Har inte fått detta från officiell källa,så ta det med en nypa salt: nuvarande 264-7010 ska eventuellt bli reservbil 7020, Unimogen 7050 avvecklas, Volvon 7210 avvvecklas.

12
Ytterhogdal; I senaste numret av den superba tidskriften UTRYCKNING, står Scania P94, med ursprung Malmö, beskriven med 2000 l vattentank. På Härjedalens egen hemsida står att den har 4000 l vattentank. I o f s även med modellbeteckning P93 eller något liknande som slutar på 3. Någon som kan klargöra hur stor tank den har?

Är det möjligen ett av dessa fordon du syftar på: http://brandmuseumrsyd.se/index_htm_files/Fordonskort_413_428.pdf
Enligt sidan: 2000l + 500l skumvätska. Tror det är fordon RAW637, fd 32 121 (Jägersro) som står där.

13
Tjitt tjatt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 20:00 - 24/06 2015 »
I debatten låter det som att allt skum är farligt och att man borde sluta använda det. Alla skumvätskor och tillsatsmedel kan ju betraktas som kemikalier....

Tack för svaret!  :)

14
Tjitt tjatt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 12:57 - 23/06 2015 »
''Uppsala brandförsvar stoppar skum''

http://www.svtplay.se/klipp/3042550/uppsala-brandkar-stoppar-skum



Det är många kårer som valt att begränsa användningen på senare tid. Är det någon som har en aning om hur CAFS-användarna påverkats av detta? CAFS är ändå relativt nytt och mer och mer på intågande, men skummet i detta systemet är väl också farligt?

15
"Domen slår fast att vem som helst i princip kan montera blåljus på sitt fordon."

Tror ett förtydligande i trafikförordningen vore på sin plats där exakt detta tas upp. För alla som jobbar i blåljusorganisationer. Bärgare eller inte bärgare. På SMO fick jag lära mig att blåljus på stillastående utryckningsfordon fick endast lov att användas om även varningsblinkers var påslagna, och då i syfte att förstärka dessa. Om då inte blåljus får användas utan sirén, exempelvis på natten, då bör det ju klassas som lagbrott. Eller? Jag är förvirrad i alla fall.

Sidor: [1] 2 ... 10