Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Robban

Sidor: [1] 2 ... 12
1
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

Vad ska man göra för anpassningar mer än ommärkning/omprogrammering? Är det någon specifik utrustning som Djurö behöver/inte behöver?

Bilen anpassas utefter Djurös förmåga kopplat till utbildnings- och kompetensnivå.

2
Nej. Nya 2 36-4410 är planerad att driftsättas i april efter anpassning och utbildning.

3
2 31-3930 är ett reservfordon och tillhör inte Ågesta eller Okvista.

4
Precis som Henrik skriver börjar släckbilarna först på en heltidsstation med hög larmfrekvens för att sedan gå till heltidsstation med lägre larmfrekvens. Slutligen hamnar bilarna på deltid, värn eller som reservbil, utbildningsbil. Avskrivningstiden är 16 år för tunga fordon i SSBF. Därefter avyttras de.
Ett undantag för rullen var Ljusterö som 2018 fick en helt ny BAS 4 för att ersätta två släckbilar eftersom de har behov av vatten och lång tid till förstärkning med tankbil.

5
På släckbilsfronten har det senaste året beställts 4 nya släckbilar som lett eller leder till följande rokader:
7010 (Täby) -> 3310 (reserv) -> 3710 (utbildning) -> gamla 3710 (avyttrad)
1910 (Vällingby) -> 7610 (Åkersberga) -> 3810 (utbildning) -> gamla 3810 (avyttras)
1410 (Farsta) -> 4310 (Värmdö) -> 4410 (Djurö) -> gamla 4410 (avyttras) Rokaderna är inte klara än.
Den fjärde släckbilen är inte levererad än, men rokaderna som följer på den leveransen leder till slut till en modernare 7910(Vaxholm).

Det stämmer att 7340 står på tur för utbyte, men hur långt den processen är gången vet jag inte. Likaså med processen med ny RVR-bil 1860.
De nya ledningsbilarna har nämnts i tidigare inlägg. 
     

6
Tanken är att de blir 1080 och 1280 och sedan avyttras de äldsta ledningsbilarna.

8
Vaxholms 234-7910 (2004) ska enligt fordonsplan bytas 2020-2021. Den och 231-1220 är de enda bilarna i SSBF som har skärsläckare. Därför byts den inte rakt av mot någon annan släckbil.
Ljusterö fick en Typ 4 för att ha mycket vatten på bilen. Det behovet finns inte riktigt i Vaxholm med förstärkning med tankbil inom 20 minuter, men vi får se vad som sker när det närmar sig byte.

9
Det är inte så länge sedan täckstyrkan var en styrka och betydligt mindre i antal. 2 x 1+4 räcker gott och vid behov flyttar man en annan stege till den station som övar.

Att man skulle ha gott som stegbilar kan man tycka, men stegbilarna är mer komplicerade och är i större behov av reparationer. Även så tar ofta reparationerna längre tid när det gäller själva stegfunktionerna och därmed kan det vara brist på reservstegbilar emellanåt.

10
Följande bilar byts ut:
Från denna leverans Ljusterö 7810 (Bas4), Taktiska 1610 och 1620.
Senare under våren 2019 Katarina 1310 och Kungsholmen 1710.
Efterföljande rockader återkommer jag med, men att Lidingös 3010 blir bytt till en modernare bil närtid är ingen vild gissning.

11
Det gick undan till slut. Rindövärnet är i drift sedan den 10 december.

12
Helt riktigt att räddningsvärnet på Rindö är på g, men...
1 november sprack. Bilen är strax färdigutrustad och personalen har fått sin grundutbildning. Dock verkar det ta ett litet tag innan stationen är färdig. Så vi får se när det drar igång.

13
Såhär ser det f n ut i SSBF gällande befäls- och ledningsfordonen
1080, CLC 631, Yttre befäl
1180, GOW 549, Vakthavande Brandingenjör
1280, LNP 357, Yttre befäl, Vardagar dagtid.
1380, DMX 630, Resursbil
1480, LBR 776, Brandchef i beredskap
2080, JPO 695, Resursbil
7080, UPW 851, Resursbil
7180, URA 521, Resursbil

Är 1280 ett extra Yttre befäl som är i tjänst utan Lop som chaufför?

1280 bemannas av YB och chaufför utan krav på LOP. Tanken är att den ska vara tillgänglig för de nordöstra delarna, Täby, Vallentuna och Åkersberga,  startar och slutar på  JO och står på TÄ under dagen.

14
Såhär ser det f n ut i SSBF gällande befäls- och ledningsfordonen
1080, CLC 631, Yttre befäl
1180, GOW 549, Vakthavande Brandingenjör
1280, LNP 357, Yttre befäl, Vardagar dagtid.
1380, DMX 630, Resursbil
1480, LBR 776, Brandchef i beredskap
2080, JPO 695, Resursbil
7080, UPW 851, Resursbil
7180, URA 521, Resursbil



15
Övrigt, Blåljusmyndigheter / SV: SSBF
« skrivet: 22:04 - 23/04 2018 »
Ljusterö har en minimiberedskap om 1+2 och fyller upp till 1+4 om det finns personal.
Det finns inga planer på ombildning till värn.
I slutet av året får de en ny BAS 4 som ersättning för de två släckbilar som står där nu.

Sidor: [1] 2 ... 12