Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - heimer

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Hej,

Är det någon som vet vad 231-1360 fyller för funktion? https://brandforsvar.se/dept/ssbf/katarina-brandstation.html

Den verkar sakna larmutrustning

2
Hej
Stämmer att nuvarande 1180 kommer bli kvar som reserv. Även gamla 1280 behålls för övningar och dylikt.

Härligt att båda behålls, tack för info! Vad får gamla 1280 för nytt radionummer?

3
Kul att det blir en utökning av ledningsfordonen! Jag antar att nuvarande 1180 inte kommer säljas direkt när den nya levereras? Har alltid tyckt att det varit för skralt med ett enda ledningsfordon för reserv/utbildning.

Om jag inte har missat något torde ledningsfordonslistan vara enligt nedan?

1080 - Insatsledare + LOP (ledningsfordon)
1180 - RIL + LOP (stort ledningsfordon)
2080 - Insatsledare dagtid (ledningsfordon)

1280 - Reservfordon (personbil med ledningsutrustning)

1380 - RC-mitt (personbil, ej ledningsutrustning)
1480 - RC-mitt (civil personbil för VRC, ej ledningsutrustning)
7080 - RC-mitt yttre LOP (stort ledningsfordon)



4
Södertörn har nu publicerat sitt nya handlingsprogram för 2024-2027: https://www.sbff.se/globalassets/styrdokument/handlingsprogram.pdf

Det blir ingen utökning av någon heltidsstyrka, utan samtliga ska fortsätta vara 1+5.

När man läser om Södertälje kommuns riskbild och befolkning i handlingsprogrammet blir jag mycket frågande till varför inte MSB eller Länsstyrelsen ingriper och kräver större bemanning i heltidsstyrkan?

Kan man gå så långt som kalla Södertälje för staden med Sveriges sämsta räddningstjänstberedskap?

5
Är det någon här på forumet som har lite insikt i Södertörn?

6
Nya 231-1280 levererad, byggt av VLT. Kan fungera både som ledningsfordon för enskilt befäl eller med sambands- och ledningsoperatör. Rikligt utrustad med blåljus, orangea ljus samt rött sken för markering av ledningsplats. Elektronisk sirén och fyrpipig kompressordriven Martinsiren.

I övrigt bland annat dubbla rakelmanövrar fram samt dubbla bak i ledningsutrymmet i bagaget. Försökte bifoga bild utan att lyckas.

Samtidigt påbörjas upphandling av ny 1180 respektive 7080.

Bilder finns på Varningsljustekniks facebooksida samt instagramkonto.

Hur länge planerar man för att bilen ska vara operativ som reservfordon?

Tänker främst på valet att foliera fordonet istället för lackera det, i SSBFs egna dekoranvisning för fordon står det “Foliering bör i det längsta undvikas”. Likväl ser kabeldragning till rakel-mikrofonerna fram ut att vara väldigt primitiv.

7
Nej styrkeledarna (33st) ligger utöver de 255 heltidsbrandmännen.
 
Ã…rsarbetare produktion:

2022
Avdelningschef: 3
Distriktschef: 8
Enhetschef: 7
Brandingenjör/Insatsledare: 31
Internrevisor: 1
Övningsplatsansvarig: 1
Styrkeledare heltid: 33
Brandmän heltid: 242
Styrkeledare deltid: 12
Brandmän/Arbetsledare deltid: 50
Verkmästare: 1
Tekniskt driftstöd: 6
Larmoperatörer: 20
Brandskyddskontrollant: 1
= totalt 416

2023
Avdelningschef: 3
Distriktschef: 8
Enhetschef: 7
Brandingenjör/Insatsledare: 34
Internrevisor: 1
Övningsplatsansvarig: 1
Styrkeledare heltid: 33
Brandmän heltid: 255
Styrkeledare deltid: 12
Brandmän/Arbetsledare deltid: 50
Verkmästare: 1
Tekniskt driftstöd: 6
Larmoperatörer: 20
Brandskyddskontrollant: 0
= totalt 431

8
Södertörn utökade antalet heltidsbrandmän i sin budget för 2023 med 13 man jämfört med år 2022, dvs från 242 heltidsbrandmän till 255.

Om vi antar att Södertörn har bemanningskoefficienten 5,6 (det krävs 5,6 brandmän för att hålla 1 brandman i tjänst 24/7/365) torde en heltidsstation behöva bemannas med 28 brandmän (utöver 4 styrkeledare) för att uppnå 1+5 dygnet runt.

8 heltidsstationer x 28 bm = 224 brandmän. Lägg till Lindvretens dagtidsstyrka som kräver 6 brandmän (utöver styrkeledaren) för hålla 1+4 dagtid mån-tors. = 230 brandmän. 

Kvar finns då 25 heltidsbrandmän, vad gör dessa idag?

9
Som i så många andra frågor handlar det här om pengar. Nacka valde ju mellan Storstockholm och Södertörn redan när de lämnade sin egen organisation. Båda valen innebar en ambitionssänkning. De fick då ett mycket förmånligt pris från Södertörn och valde det spåret. Nu ska Södertörn skriva om sin förbundsordning och vill då ha ett enhetligt pris för alla sina medlemskommuner. Oavsett vilken organisation man väljer framöver så kommer det att bli dyrare för Nacka kommun.

Kommunerna kan absolut önska/bestämma en del även om man går med i ett förbund men det mesta bestäms av förbundsdirektionen. Vill man ha något extra blir det troligen mycket dyrare att vara med.

Om inte jag missminner mig så hade Nacka beredskap med 1+8 i (heltid) samt köpte Brandingenjörsberedskap ifrån dåvarande Stockholms Brandförsvar innan man gick med i Södertörn?

10
Jag tror det är förbundet som beslutar sådant. Kommunerna kan utöva sitt inflytande genom sina röster i direktionen, men där fattas mer övergripande beslut.

11
Jag läste att Nacka kommun överväger att lämna Södertörns Brandförsvarsförbund för att istället gå med i Storstockholms Brandförsvar. Enligt mig vore det helt klart ett steg i rätt riktning då man dels sannolikt återfår en beredskapsstyrka på 1+6 samt dessutom får en bättre geografisk sammanhållning mellan Katarina - Nacka - Värmdö brandstationer.

Är det någon som vet vad Nackas övervägande beror på? Är det främst den geografiska aspekten, den successiva neddragningen av beredskapsstyrkan eller någon annan anledning?

Mvh
Heimer

12
Jag förstår, tråkigt att ekonomin ska vara så ansträngd för huvudstadens brandförsvar. Om jag förstått det hela rätt så blir Volvon endast en ”temporär lösning” fram tills att nuvarande 234-7180 samt 231-1180 blir reservfordon då de nya större ledningsfordonen levereras från 2025?

13
Avseende dubbelhytt på maskinstegarna är jag osäker. Det är Kungsholmen som har behovet.

Ledningsfordon pågår. Det blir en Volvo V90CC som ersätter 231-1280 nu under hösten. Vi har också påbörjat projektet för att upphandla två nya ledningsfordon för regional insatsledare (vakthavande brandingenjör) som ska ersätta 231-1180 och reservfordonet 234-7080. Målet är leverans av det första fordonet under 2025.

Någon likriktning inom RRÖS är inte aktuellt just nu. Det är skillnad på fordonsbehov för regional insatsledare i exempelvis Stockholm och Västerås, då den förstnämnde har jour på arbetsplatsen med sambands- och ledningsoperatör medan den andra har beredskap i hemmet på kvällar och helger.

De två nya ledningsfordonen ska precis som idag utrustas med dubbla operatörsplatser.

Tack för svaret. Kul att nya större ledningsfordon är på gång! Vad är tanken bakom att välja Volvo V90CC som 231-1280? Ska den enbart gå som persontransportfordon framöver? Känns lite väl liten som ledningsfordon i Stockholm.

14
Vi har enbart hävare på två stationer inom SSBF.

Vällingby brandstation har 1930 och är förbundets takresurs med möjlighet att spränga hål i takkonstruktioner.
Den tidigare hävaren på Vällingby är flyttad till Vallentuna och tjänstgör där som 7330.

De nya maskinstegarna som levererats innebär att de äldre reservstegarna av typen Metz fasas ut. Värmdö får därför ingen ny maskinstege i nuläget, utan de som byts ut blir reservfordon för att samtliga ska vara av typen Magirus. Att enbart ha en typ förenklar utbildning och användning.

Johan
Regional insatsledare

Kommer det finnas kvar någon reservstege med dubbelhytt? Tänker på 231-1730 som idag har dubbelhytt, eller går det att montera en extrastol i enkelhytterna?

15
Hur ser det ut med upphandling av nya ledningsfordon?
Finns det tankar på att ta fram en standard inom RRÖS eftersom ledningsresurserna används gränslöst?

Sidor: [1] 2 ... 10