Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Joroma

Sidor: 1 [2] 3 ... 8
16
Har någon hört något om Centrums dykbuss? Har läst en upphandlingsförfrågan på en ny bil, men har inte sett mer än så i övrigt.
Finns att läsa på utkiken.net

17
Räddningstjänst och brandkår / SV: Lomma / Staffanstorp
« skrivet: 13:08 - 12/02 2015 »
Jag hoppas ingen tog mina synpunkter som ett inlägg i fordonens funktionalitet, jag bara reagerar på medias sätt att referera. I dagens Skånska Dagbladet upprepas information om denna "superbrandbil".

För övrigt lär det finnas idéer på något håll att kombinera höjdfordonet med vattendykning. I och för sig en ganska intressant kombination. I hamnbassängerna är ofta höjdfordonet ett redskap för att hjälpa till att få iland offer och personal.


Det är en intressant tanke där. Trelleborg kör väl dyk med sin hävare, har jag för mig? (Att hävaren då ÄR dykfordonet, inte att den åker med bara). Men menar du då att Lomma ska skaffa vattendykare eller att det skulle vara intressant för andra med vattendykning?

19
I oktober 2013 tog jag denna bild i Simrishamn, då stod XKS694 där nere ganska länge. Är det möjligt att dom bytt plats på bilarna?? utan att vi här lagt märke till det?

Vad jag förstått har Simrishamns ordinarie 262-3010 stått i Ystad som förstabil under ombyggnationen, och Simrishamn haft 262-2110 som ska vara en reservbil. Möjligt att XKS694 stått där tillfälligt. Det står klart att det är XKS694 som blivit ombyggd i alla fall.

20
Sörf la idag upp bilder på sin facebook sida på den nya 262-2090 Tung räddningsbil


Med anledning av tidigare diskussion: reg nr är XKS 694. Visst är det Ystads 262-2010, eller före detta, då?

21
Räddningstjänst och brandkår / SV: Brandfordon på Gotland
« skrivet: 06:50 - 22/01 2015 »
Oj då, lite fel av mig.

Det var hos helagotland.se som det stod.
http://www.helagotland.se/samhalle/se-de-tre-nya-brandbilarna-10638786.aspx


Det står också att de små bilarna ska vara "på plats inom 90 sekunder". Väldigt ambitiöst mål. Som vanligt med media kan faktafel inträffa, det blir så när det inte är en sakkunnig reporter, till skillnad från de flesta i detta forum som gräver på djupet.

23
Räddningstjänst och brandkår / SV: Regnr på Phanters?
« skrivet: 04:39 - 08/01 2015 »
För att besvara den ursprungliga frågan, då utifrån RTM730 som vi fick i tidigare inlägg:
Enligt Transportstyrelsen är Panthern 3000mm bred, Max på svenska vägar är 2600mm. I övriga fall krävs särskilt tillstånd (undantag militära fordon). Man kan också se en tjänstevikt på ca 21 ton och totalvikt på 39 ton. Dock är Max totalvikt för treaxlade fordon 26 ton i Sverige. På båda punkter får en Panther alltså inte framföras i trafik utan särskilt tillstånd eller dispens.

På Rtm 730 finns ägarbunden dispens men vad jag kan se gäller den bara registrering som utryckninsgsfordon. Dock hänvisas det till Transportstyrelsens författningssamling 2010:2 och då ett antal punkter som bilen fått dispens för, men hittar inget specifikt för de två exempel jag skrev. Tror kort och gott själv att bilen har dispens, fastän det egentligen inte är godkänt enligt de generella reglerna

24
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

Korrekt uppfattat  :)

Ja Vällingby borde ju också stå på tur kan man tycka, jag blev förvånad när täckstyrkan på Solna fick en helt ny bil istället för att den nya gick till Vällingby och täckstyrkan fick ärva Vällingbys... En heltidsstation borde ju prioriteras framför en dagtidsstyrka på 1+2?

Vet någon hur det går i anskaffandet av ny bil till Citystyrkan?
systerbilen i Vaxholm har man ju sålt och deras enda reservbil är snart 18 år gammal vilket måste vara den äldsta i Storstockholm?


Man hade en offert ute för ca 2 år sedan på en FL10 likt den som ra länkade till. Tror den går i Fliseryd i Mönsterås Kommun.
http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/BAS_II_Volvo_FL_-2011_RC.jpg

Dock avbröts den upphandlingen, enligt vad jag hört att ingen tillverkare kunde matcha de krav som ställdes. Problemet med Johannes är väl att stationen inte direkt byggdes för dagens fordon. Trång vagnhall och små portar. När Johannesstyrkan togs i drift körde man ju med en Volvo FL614 4x2, något mindre bil med andra ord, och var då tvungna att förstärka golvet i vagnhallen för att klara vikten.

26
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

27
En ny hävare börjar ju kännas aktuellt - 1130 i Eskilstuna är 23 år gammal nästa år.

Man har ju redam en hävare av 2008 års modell: 1030
http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=17429

28
Räddningstjänst och brandkår / SV: Volvo
« skrivet: 20:16 - 13/10 2014 »
Även Östra Skaraborg, Södra Älvsborg, Bengtsfors, Ã…storp och Smedjebacken. Tror Alingsås har en lastväxlar på FMX. Det mesta är väldigt koncentrerat till området runt Göteborg än så länge, men börjar väl sprida sig utåt i landet nu.

29
Räddningstjänst och brandkår / SV: Ängelholm
« skrivet: 19:34 - 08/10 2014 »
Det senaste jag hört var att heltiden var Insatsledare + 1+3 och deltiden 1+3. I samband med förbundsbildningen Räddningstjänsten Skåne Nordväst (RSNV) finns ambition på 1+4 heltid och 1+4 deltid. Detta har skapat oro i Ängelholm eftersom det tar ca 20 minuter för IL att köra från Bårslöv till Ängelholm, och framförallt närmare 40-50 minuter till Skånes Fagerhult beroende på väglag och trafik. Troligen blir det dock bara en insatsledare.

Beträffande värnen är två nedlagda: Hjärnarp och Ausås.

Munka Ljungby har en släckbil, Strövelstorp är tankbilsresurs, Vejbystrand har jag ingen info om, men det förekom klagomål för något år sedan att de inte fick åka på automatlarm trots att brandstationen ligger några hundra meter från ett större vårdboende exempelvis.

Förslövs FIP åker som assistans i de nordligaste kommundelarna, närmast Förslöv. Detta på grund av den Gränslösa Räddningstjänst som bedrivs i HELA Skåne. Tidsmässigt närmaste enhet larmas alltid oavsett kommun. FIP gör en första insats innan Ängelholm är på plats.


www.RSNV.se finns lite dokument och information man kan läsa. En del är bara för personal, en del är öppet för allmänheten.

30
Övrigt / SV: Blåljusrelaterade nyhetsklipp och artiklar
« skrivet: 09:38 - 17/08 2014 »
Stöld ur släckbil i Landskrona. Ã…ter igen hydraulverktyg, dock med lycklig utgång. Tjuven greps.

http://at-foto.se/stold-ur-brandbil-pa-larm/

Sidor: 1 [2] 3 ... 8