Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Henrik

Sidor: 1 [2] 3 ... 8
16
Jag läste detta i en annan tråd här på forumet och det låter ju rimligt. 

17
Södertörn säljer av några av de medeltunga Mercedes från 2011. Kommer de ersättas med motsvarande fordon? Typ MAN eller liknande

18
Ambulans och sjuktransport / SV: Nilsson XC90 Skåne
« skrivet: 12:40 - 23/10 2021 »
Vad jag hört skulle de ersättas med mb sprinter eller vw crafter med högre totalvikt som kräver c/c1 behörighet. Amarok tillverkas inte längre som ambulans. Det levererades ett gäng tidigare i år men Skåne har endast 3-4.

19
Ambulans och sjuktransport / SV: olika ambulanser
« skrivet: 16:05 - 17/05 2021 »
Personbils-ambulanser som idag endast representeras av XC90 är omåttligt populära i just Sverige. Detta av tradition men även komfort och prestanda. Vårdutrymmet anses av många som fullt godtagbart. De får köras på vanligt körkort vilket underlättar för arbetsgivaren. Det mesta handlar nog om tradition, man kör vidare mod det man haft innan och som funkar. Just fyrhjulsdrift har ju senare tid blivit mer populärt. Ambulanser byggda på pickuper är idag VW Amarok och Chevrolet. Man skulle säkert kunna bygga även på andra fabrikat. Bekymret med 4wd på en större transportbil kan bli vikten och att vissa modeller endast finns med förhöjd markfrigång och inkopplingsbar 4wd hög/låg växel, vilket man normalt inte önskar i en ambulans. VW Crafter marknadsförs nu som ambulans i Sverige, de har vanlig ”enkel” 4-motion på standard chassi vilket anses som en fördel.

20
Ambulans och sjuktransport / SV: olika ambulanser
« skrivet: 09:36 - 05/05 2021 »
Vad gäller Chevrolet så används de ju nästan enbart i Sverige och Holland i Europa.Anledningen är krav på stor lastförmåga ihop med fartresurser säkerhet och framkomlighet. Även ekonomin kan faktiskt bli god pga man flyttar över skåpet till nytt chassit. Dessa bilar har ju blivit vanligare på senare år, någon jag inte kunnat tro. Ett bekymmer är att det kommer bli svårt att få en transportbil/pickup med stor motor framöver, då flera tillverkare ser en avmattning av efterfrågan på detta. Man har ju på senare år kunnat på en kraftfull V6 motor till ex sprinter, amarok, mm. Då återstår endast Chevrolet o andra usa bilar som klarar kraven i upphandlingen. Alternativet är att vi vänjer oss vid mindre motorer o sänker kraven på fartresurser. I Finland kör man crafter, transit mm med standard motorer. I större städer i Europa kör man stora tunga bilar med tvillingmontage och påbyggda skåp, här tycker vi de är för klumpiga. En intressant utveckling således. Vad gäller utseende på ambulanser så är ju detta nått vi blåljus intresserade gärna tittar på. Men det är inget man prioriterar när man bygger bilar, fälgar blåljus extraljus Dekaler mm finns där enbart för funktionen. Då en ambulans har kort livslängd finns ingen mening att kosta på den dyr kosmetika.

21
Ambulans och sjuktransport / SV: olika ambulanser
« skrivet: 19:07 - 04/05 2021 »
Hej
Detta är ett ämne som diskuterats under lång tid av och till i landet. Många skulle nog vilja samordna inköp och det görs också idag i synnerhet inom länen. Ambulanser byts ut ofta, och en region kan köpa in 6-8 ambulanser om året. Detta gör att det redan idag sker upphandlingar där man kan pressa priserna. Man vill heller inte låsa sig vid stora samköp där flexibla lösningar kan bli svårt. Vilka ambulanser som köps in är utifrån de krav och önskemål som regionerna har. Som du skriver, ordet brödbuss, är nått jag kan tycka är ett tråkigt begrepp vi ofta ser i Sverige.  Exempel MB Sprinter används över hela världen som ambulans så även här. Jag har jobbat i dessa bilar många år och de funkar utmärkt. De håller mekaniskt en mkt hög nivå och tillförlitlighet. Att vi ska köpa snabba bilar med tufft utseende och stora motorer är tyvärr en kultur vi har i Sverige. Renault Master används i stora delar av europa men i Sverige är den utskrattad för att man inte kan köra som en dåre med den på motorvägarna. Jag jobbar i en av de mindre regionerna i landet men här köps alla fordon in i upphandlingar som ändras varje gång utifrån krav som ändras osv. Man beställer ett antal bilar som fördelas ut i länet, efter 5-6 år är de utslitna och säljs. Alltså ett större flöde jämfört med brandfordon. Vi vill tex ha mittplacerad bår och stor lastkapacitet för att kunna hantera intrahopitala transporter med kuvös mm. Vissa regioner har speciella bilar för detta. En region som Västra Götalän köper in ett stort antal olika fordon då man inte ens inom samma län kan enas om vilken sort som är bäst. Detta är säkerligen ett område man kan och borde utveckla men det är som sagt inte så enkelt som det låter.
MVH Henrik, ambulanssjuksköterska

22
Föreningen SUF / SV: Medlemsavgift för 2021
« skrivet: 20:18 - 08/04 2021 »
Jag saknade det lösa pappret om avgiften som skulle vara med i sista tidningen, kanske fler har gjort så därför dem inte betalat.

Samma här, fick ett tomt papper med. Betade först när jag läste detta
Henrik S-848

23
Sju nya vw crafter levererade nyligen! De är placerade i Växjö som 9110, 9120, 9130 vilket betyder att alla Växjös dygnsambulanser är utbytta. De andra fyra bilarna är dagbilar med placering i Ljungby 8230, Alvesta 8520, Tingsryd 8420 och Lenhovda 8820. Detta kommer leda till ett flertal rockader i länet där flertal äldre vw amarok och mb sprinter kommer avyttras.

24
Hej
Hur ser rockaderna ut nu när de nya släckbilarna levererats? Detta borde betyda att man säljer av några relativt nya släckbilar från början av 00-talet  som borde ha många år kvar att ge på t.ex ett räddningsvärn.
De två mb skärsläckarbilarna ska va sålda till höga kusten. Nån som vet vilken placering de har där?

25
Ny släck/räddningsbil 4010 Scania till Motala levererad av floby rescue

26
Djurös nuvarande bil från 2005 måste vara en av de nyaste på ett räddningsvärn, inte dåligt att nu få den utbytt. Storstockholm har väl sedan ett tag en policy där man placerar de nyaste bilarna på stationer med flest larm, sen får heltidsstationerna med färre larm ta över dem.
När Stockholm köper nya bilar brukar det ge rockader ute i andra organisationer som köper de äldsta bilarna. I detta fall från början av 00-talet, och alltså attraktiva bilar till organisationer med krass ekonomi.

27
Ambulans och sjuktransport / SV: Amarock ambulans
« skrivet: 22:01 - 17/01 2021 »
Det har levererats en del Amaroker i närtid men det är som du skriver så att den kommer sluta tillverkas. Man spår tyvärr också en trend med mindre motorer i skåp/pickupfordon överlag. Efterfrågan på stora V6 dieslar har drastiskt minskat. Detta påverkar såklart urvalet av chassi att bygga ambulanser på. Vi har senaste åren blivit bortskämda med relativt starka motorer. 

28
Föreningen SUF / SV: Ansiktsboken??
« skrivet: 21:56 - 17/01 2021 »
Föreningens sida på FB har inte använts så mycket som skulle kunna vara brukligt, och det har heller inte förts så mycket konversationer där. Det mesta sker på hemsidan. Sen hör det ju till sakens natur att man riskerar missa saker om man nu valt att inte ha vissa sociala medier. Det kostar inget och alla kan skaffa det. Det finns för övrigt flertal intressanta sidor på FB om äldre brandbilar, brandstationer och nya fordon mm. Där sker aktiviteter dagligen och många medlemmar i denna förening är aktiva där.

 

29
Det kommer levereras sju nya ambulanser till region Kronoberg innan årets slut. Det blir VV Crafter med 4-hjulsdrift och ett påbyggt skåp som vårdhytt. Bilarna byggs i Tyskland och färdigställs av eurolans.

30
Nu ligger fd väckelsångsbilen Till salu på blocket. Volvo F10 1984 LWR684. Då detta är en unik och speciell brandbil i gott skick är det bara att hoppas den hamnar hos en samlare eller på museum.

Sidor: 1 [2] 3 ... 8