Författare Ämne: Spårgående släck och räddningsfordon  (läst 24660 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #15 skrivet: 22:25 - 20/09 2015 »
Jag kanske har missat det i något av inläggen, men vilken hastighet beräknas bilen kunna komma upp i, på räls alltså?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #16 skrivet: 07:15 - 21/09 2015 »
Det ska vara så att man normalt kör max 20 km/h på spåret, men är det ett skarpt läge så kan man köra ända upp till 40 km/h på spår.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #17 skrivet: 13:28 - 22/09 2015 »
Ang Båstad. Kommer de nuvarande båda relativt fina släckbilarna i Båstad/Förslöv att säljas eller behållas i organisationen? Den Unimog som idag används som reservbil är från 1988. Om den försvinner har man inget fyrhjulsdrivet fordon inom kommunen. Intressant, med tanke på det otroligt kuperade landskapet och det bitvis mycket dåliga vägnätet på Bjärehalvön. 

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #18 skrivet: 01:48 - 24/10 2015 »
Ytterligare en länk...  ::)

Men tyckte att det stod lite intressant som inte framgått tidigare i tråden..

http://www.trafikverket.se/slackbilarhallandsas?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_term&utm_content=slackbilar_hallandsas&utm_campaign=resenarer

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #19 skrivet: 01:49 - 24/10 2015 »
https://instagram.com/p/9JMyfdA0kv/?taken-by=autokarossrescue

En av dom nya lastväxlartankarna "in action"! Riktigt häftigt!

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #20 skrivet: 09:29 - 30/10 2015 »
Ang Båstad. Kommer de nuvarande båda relativt fina släckbilarna i Båstad/Förslöv att säljas eller behållas i organisationen? Den Unimog som idag används som reservbil är från 1988. Om den försvinner har man inget fyrhjulsdrivet fordon inom kommunen. Intressant, med tanke på det otroligt kuperade landskapet och det bitvis mycket dåliga vägnätet på Bjärehalvön.


Har inte fått detta från officiell källa,så ta det med en nypa salt: nuvarande 264-7010 ska eventuellt bli reservbil 7020, Unimogen 7050 avvecklas, Volvon 7210 avvvecklas.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #21 skrivet: 22:47 - 13/03 2016 »
Har man någon form av yttre isolering på hytten så att inte rök tränger in när man kör i en rökfylld tunnel? Eller sitter alla, inklusive chauffören, med andningsskydd på hela tiden från det att man kör in?

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #22 skrivet: 16:40 - 14/03 2016 »
tror meningen är att man skall köra i det röret som det inte brinner i och använda sig av genomgångstunnlarna

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #23 skrivet: 18:04 - 14/03 2016 »
Korrekt, man kör aldrig in i det tunnelröret där det brinner. Inte ens vid en olycka kör man in i samma rör.
Man kör in med en bil från varje håll, för att sedan mötas vid den tvärtunneln som är närmast skadeplatsen.
Det finns 19 st tvärtunnlar med ett avstånd på ca 500 meter emellan.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #24 skrivet: 22:40 - 14/03 2016 »
Aha, ja det låter ju förnuftigt! Funderade även på ifall det finns något system med att man har övertryck inne i hytten så att rök inte tränger in, men det är nog komplicerat och m a o inte nödvändigt.

Jag vet att i tunneln under engelska kanalen finns ju en parallell servicetunnel mellan de båda stora tunnelrören. Hur är det i Hallandsåsen, är det bara 19 tvärtunnlar?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #25 skrivet: 06:04 - 15/03 2016 »
Ja, Hallandsåstunneln har bara tvärtunnlar och inga extra servicetunnel.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Spårgående släck och räddningsfordon
« Svar #26 skrivet: 10:17 - 15/03 2016 »
I den treaxlade Unimog som Båstad hade tidigare fanns en övertryckslösning för hytten som byggde på stora tryckluftsbehållare på skåptaket. Med den tunnellösning man har nu blir det ju generellt alltid enklast att använda det "andra" tunnelröret och då behöver man ju inte övertryckslösningen.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF