Övrigt > Övrigt

TMA-krav i Sörmland

(1/2) > >>

19-16:
Enligt SVT Nyheter Sörmland införs TMA-krav vid bärgning på E4, E20 och väg 55 i Södermanlands län från 1 mars.

Någon mer information om detta?

Flemming:
Här har du infon http://www.akeri.se/aktuelltarkiv/aktuellt/utokat-krav-pa-tma-skydd-i-sormland-och-ostergotland
 
Klickar du på länken längst ner,då får du fram beslutet från Arbetsmiljöverket i en pdf-fil

Falo-01:
Så om jag läser detta rätt, skall det vara TMA-bil på dessa vägar vid bärgning osv.
Tänker på vägarna genom Sörmland, finns det tma-kapacitet för detta, eller kommer polis få åka ut och blinka så fort bärgaren ska ut på dessa vägar?
När rtj osv. är på olycka blir det ju enklare.

Blir frågande hur detta kommer fungera i praktiken.

19-16:
Jag vet inte vad skillnaden mellan TMA och TA är?

Hur har man löst det på andra ställen? Har bärgningsföretagen köpt egna TMA-fordon eller har någon startat företag med affärsidé att tillhandahålla TMA? Ett par stycken sådana fordon i Sörmland borde väl täcka länet på en rimlig nivå?

JS:

--- Citat från: 19-16 skrivet 18:43 - 25/01 2016 ---Hur har man löst det på andra ställen? Har bärgningsföretagen köpt egna TMA-fordon eller har någon startat företag med affärsidé att tillhandahålla TMA? Ett par stycken sådana fordon i Sörmland borde väl täcka länet på en rimlig nivå?

--- Slut citat ---

I Stockholm är det oftast Vägassistans som är först på plats vid haverier & då även sköter TMA-biten vid bärgning. Annars finns det ett par åkerier som har TMA-bilar.

I Örebro har Assistancekårens lokala station bildat ett dotterbolag, TMA Örebro AB, som även skyddar "konkurrenternas" bärgare.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion