Omröstning

Försra kvartalet

Bilarna kommer levereas första kvartalet 2017
2 (100%)
?
0 (0%)

Antal personer som röstat: 2

Författare Ämne: SÄRF  (läst 276609 gånger)

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #105 skrivet: 21:45 - 21/08 2013 »
Såg att SÄRF hade uppdaterat sin fordonslista!Med det kom massa frågor!Det stod att Svenljuna hade en ny last växlare(2 52 5040 Lastväxlare vatten/skum, Volvo FL 10 2012 )Och vart tog Nissan som var fip bil på station Skene vägen  ex 2 52-2179?Mvh Freddan

Gamla fip bilen Nissan Terrano reg nr RDC 302 är såld och ägs nu utav en privatperson.

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #106 skrivet: 23:09 - 21/08 2013 »
Kul att de fräschat upp fordonlistan, det behövdes. Nu borde det vara den gamla hävaren i Skene samt släckbilen i Hedared som står på tur o bytas ut bland de tyngre fordonen, nån som vet?

Sen, var det inte snack om att nån konsult skulle kolla på organisationen?

Tack på förhand.

Lasse

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #107 skrivet: 14:21 - 22/08 2013 »
Kul att de fräschat upp fordonlistan, det behövdes. Nu borde det vara den gamla hävaren i Skene samt släckbilen i Hedared som står på tur o bytas ut bland de tyngre fordonen, nån som vet?

Sen, var det inte snack om att nån konsult skulle kolla på organisationen?

Tack på förhand.

Lasse

Konsulten har kollat på organisationen och lämnat en rapport som presenterades för direktionen i våras. Efter det så har det inte hänt nåt vad jag vet.
Senaste artikel i lokalpressen i ärendet är från början på maj
http://www.ut.se/nyheter/politikerna-vill-spara-pa-raddningstjansten(3760736).gm

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #108 skrivet: 12:06 - 10/09 2013 »
Jag kan nu meddela att ordinarie hävare 2 52-6030 MDR 899 i Ulricehamn är tillbaka på sin plats i vagnshallen sedan ett par veckor tillbaka.

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #109 skrivet: 18:48 - 02/10 2013 »
« Senast ändrad: 07:42 - 05/10 2013 av Freddan »

tradex

  • Gäst
SV: SÄRF
« Svar #110 skrivet: 21:17 - 03/10 2013 »
Hej

Körde förbi en trafikolycka på riksväg 40 torsdag morgon, misstänker att en älg fick sätta livet till. Detta i närheten av Landvetter flygplats. Blev lätt förvånad då Ulricehamns 602 står där och jobbar. Varför var den där, tro?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: SÄRF
« Svar #111 skrivet: 21:22 - 03/10 2013 »
Hej,

Förmodligen agerade den reservbil, då ngn stations ordinarie bil var ur trafik.  ;)

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #112 skrivet: 22:59 - 03/10 2013 »
Hej

Körde förbi en trafikolycka på riksväg 40 torsdag morgon, misstänker att en älg fick sätta livet till. Detta i närheten av Landvetter flygplats. Blev lätt förvånad då Ulricehamns 602 står där och jobbar. Varför var den där, tro?

2 52-6020 som den numera heter rullar som reservbil i förbundet när det behövs så troligtvis ersatte den Bollebygds första bil, dock så borde man väll tagit nån av reservbilarna i Borås men dem kan ju ha varit upptagna redan. När den inte är ute som reservbil så går den på larm hemmavid

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #113 skrivet: 08:43 - 05/10 2013 »
Hej alla,

Nu går diskussionerna för fullt hur SERF skall spara pengar. 1% av budget = ca 4-5 miljoner sek. Osthyvelsprincipen eller stänga helt ngn stans. Politiker som bevakar sina revir. Allt enl. bt.se

Detta kan bli intressant att bevaka.

Personligen kan jag tycka att 4-5 miljoner fördelat på 6 kommuner för något så pass viktigt som räddningstjänst borde vara hanterbart....?

(Detta är kanske lite off-topic i denna tråden men jag hoppas på admins förståelse)

Med vänlig hälsning

Lasse

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: SÄRF
« Svar #114 skrivet: 16:41 - 05/10 2013 »
Hej

Körde förbi en trafikolycka på riksväg 40 torsdag morgon, misstänker att en älg fick sätta livet till. Detta i närheten av Landvetter flygplats. Blev lätt förvånad då Ulricehamns 602 står där och jobbar. Varför var den där, tro?

2 52-6020 som den numera heter rullar som reservbil i förbundet när det behövs så troligtvis ersatte den Bollebygds första bil, dock så borde man väll tagit nån av reservbilarna i Borås men dem kan ju ha varit upptagna redan. När den inte är ute som reservbil så går den på larm hemmavid
Hur det ligger till vet jag ej, men enl. uppgift är den utlånad till Räddningstjänsten StorGöteborg, & agerar förstabil i Hindås.

Se dom här bilderna;
http://www.blåljus.se/display.asp?newsID=11217&visa=bilder&mapp=public_pictures/131005_goteborg

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #115 skrivet: 17:14 - 06/10 2013 »
Hej

Körde förbi en trafikolycka på riksväg 40 torsdag morgon, misstänker att en älg fick sätta livet till. Detta i närheten av Landvetter flygplats. Blev lätt förvånad då Ulricehamns 602 står där och jobbar. Varför var den där, tro?

2 52-6020 som den numera heter rullar som reservbil i förbundet när det behövs så troligtvis ersatte den Bollebygds första bil, dock så borde man väll tagit nån av reservbilarna i Borås men dem kan ju ha varit upptagna redan. När den inte är ute som reservbil så går den på larm hemmavid
Hur det ligger till vet jag ej, men enl. uppgift är den utlånad till Räddningstjänsten StorGöteborg, & agerar förstabil i Hindås.

Se dom här bilderna;
http://www.blåljus.se/display.asp?newsID=11217&visa=bilder&mapp=public_pictures/131005_goteborg

Det kände jag inte till, men det förklarar varför tradex såg den på R40 i torsdags, på den olyckan så vart inte Bollebygd larmade. RSG har lånat den bilen förut.

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #116 skrivet: 14:01 - 01/11 2013 »
Såg att ex 252-6050 Ulricehamn är tillsalu på KVD!Ska man "banta"fordonsparken i Ulricehamn eller är ngt nytt på G?mvh Freddan

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #117 skrivet: 18:56 - 01/11 2013 »
Hej alla,

Oddsen ligger nog på en "bantning" i dessa besparingstider.

Man kan ju fundera på hur mycket den använts. 2661 mil på 24 år = 110 mil per år, så den kan inte rullat mycket förutom provkörningar etc. Men ni som kanske är mera i branschen än jag som bara är glad amatör kanske anser den borde vart kvar?

Skall bli intressant vad som blir beslutet runt just besparingar. Det senaste var ju en bantning av heltidspersonalen i Borås och Skene på natten.

Personligen kan jag inte fatta hur 4-5 miljoner inte kan gå och skrapa fram hos totalt 6 kommuner med totalt nästan 200 000 invånare. Undrar just vilken annan kommunal verksamhet som bedöms som viktigare?

Med vänlig hälsning

Lasse

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: SÄRF
« Svar #118 skrivet: 23:47 - 01/11 2013 »
Såg att ex 252-6050 Ulricehamn är tillsalu på KVD!Ska man "banta"fordonsparken i Ulricehamn eller är ngt nytt på G?mvh Freddan

Jag kan nog relativ säkert säga att den inte kommer att ersättas, den har i över 6månader stått parkerad bakom släckbilarna, stod tidigare bredvid tankbilen. Personalen på stationen har ansett att den är trafikfarlig.

Utloggad Lassevetgirig

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
SV: SÄRF
« Svar #119 skrivet: 11:41 - 03/11 2013 »
Hej igen alla,

Ett par funderingar som jag gärna dryftar lite med någon...

Jag funderade lite på dessa 4 hjulsdrivna fordon som nu då 252-6050 eller 252-1050 eller gamla 38 517 (fast den är väl borta nu). Dessa fordon verkar verkligen inte användas mycket. Jag tror inte jag sett 252-1050 överhuvudtaget ute på rull på säkert 10 år. Jag antar att det är vid skogsbränder som dessa bilar mest kommer till nytta, men hur mycket kör de ut i terrängen på det sättet så 4 hjulsdriften verkligen behövs? Kanske bandvagnarna räcker och skulle komma mer till nytta??

Samtidigt så kan jag tycka det är lite konstigt att man inte satsar på 4X4 på släckbilarna. Man skulle ju kunna tycka att just dessa bilar vid dålig väderlek borde behöva så säker framfart som möjligt. Varför inte mera satsning på BAS III i stället för BAS I, någon som vet hur mycket mer en BAS III kostar jämfört med en BAS I? Framför allt när bilarna flyttas ut på landsbygden  där snöröjningen ofta dröjer en stund jämfört med tätort.

Med vänlig hälsning

Lasse