Författare Ämne: Rökdykning  (läst 27244 gånger)

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Rökdykning
« skrivet: 10:07 - 02/04 2012 »
Norra Gotland är utan rökdykare, och har hört ifrån flera olika håll, bl.a. lokala RiB:re och ifrån andra håll, att detta strider mot lagen i och med att närmsta Rökdykarstation, Visby har en framkörningstid på ca 30min till t.ex Fårösund, och ska man dessutom över till Fårö så lägg till ca 10-15min. Vilken lag bryter man emot och vad säger den lagen om ev. konsekvenser för Rtj, ex. vite lr dyl? Det finns 2st Deltidsstationer på Norra Gotland, Slite (som ska vara  rökdykarstation) som i nuläget har 1+2 eller 1+3 sen Fårösund som har 1+2 och Fårö har ett värn.

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #1 skrivet: 22:44 - 02/04 2012 »
Vad gäller lagar och liknande kan jag inte uttala mig.
Vad jag däremot vet säkert är att detta varit ett problem länge uppe på norra Gotland.

Redan vid vårt årsmöte på Gotland i april 2010 var detta ett välkänt problem.
Problemet i sig är väl i grunden att man utsett Slite till rökdykarstation för norra delen, just Slite har i alla fall haft MYCKET svårt att rekrytera ny personal.
Framför allt som klarar anspänningen på 5 minuter. Därför gick man ner i styrka från 1+4 till 1+2.
Samtidigt hade man tidigare sparat ner styrkan i Fårösund från 1+4 till 1+2.

Det pratades under vårt besök om att eventuellt titta på om det gick att höja bemanningen i Fårösund till att åter bli 1+4, i alla fall som en akut lösning.
Vad som hänt sedan 2010 har jag inte direkt koll på.

Sedan är detta ett problem som är stort på många håll i landet.
Kan i Skåne ta Vinslöv i Hässleholms Kommun som t.ex. Man var från början 1+4 och var första station som agerade backup till Hässleholm. Problemet i Vinslöv är att det inte är mycket folk som jobbar på orten dagtid.
På grund av personalbrist fick för några år sedan gå ner till 1+2, då fick man en ny Skärsläckarbil och tanken var att man förutom att vara första styrka i eget område även skulle vara en resurs med skärsläckaren. Under hösten vintern har det varit uppe en hel del i lokal media att man nu har mycket svårt att hålla ens 1+2.
Målet är att vara 12 man totalt (4 x 1+2), man var då bara 10. En viss ljusning kan dock vara på G, i lokaltidningarna stod för någon vecka sedan att man hade fått 4 personer som skulle göra antagningsproven. Så det är bara att hålla tummarna.

Scaniaolsson
(Klippan)
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #2 skrivet: 11:51 - 03/04 2012 »
Det finns ingen lag som direkt säger att man ska ha tillgång till rökdykarkompetens inom en viss tid.

Den lag som gäller i det här fallet är Lag om skydd mot olyckor som kom 2004. I den står det bland annat att man i hela landet ska ha tillgång till en likvärdig räddningstjänst hur man nu ska kunna definiera det. Räddningstjänstens organisation ska uppnå respektive kommuns ambitionsnivå som ska vara beslutad av kommunfullmäktige i form av ett handlingsprogram för skydd mot olyckor. Där ska man tala om vilken ambition som finns både när det gäller förebyggande arbete och operativ räddningstjänst, bland annat vilka typer av händelser som man ska klara av.

Handlingsprogrammet är grunden för tillsyn från länsstyrelsen som är statens förlängda arm. Det finns enstaka exempel på när staten har drivit kommuner att höja beredskapen, senast är det i Pajala kommun där man gjorde om deltidskåren i Korpilombolo till ett räddningsvärn men där staten (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap) kräver att man inför beredskap igen. Längre tillbaka i tiden fick Finspångs kommun öka beredskapen i Rejmyre och Hällestad efter ett regeringsbeslut.

Jag tror att det kommer att bli mycket vanligare att vissa stationer inte har utbildade rökdykare eller beredskap för rökdykning. Det är trots allt en mycket ovanlig arbetsuppgift för en liten brandstation. Dessutom är det rökdykarkompetensen som har lagreglerade medicinska och fysiska krav som kan upplevas som ganska hårda. Utan rökdykning är det klart lägre krav vilket underlättar rekrytering av RIB-personal (deltidare).
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #3 skrivet: 22:45 - 03/04 2012 »
Även jag kan säga att jag aldrig hört talas om att det ska vara lagstadgat någonstans att rökdykning ska kunna ske inom viss tid. Och om en mindre station har 2-3 skarpa rökdykningar per år i sitt distrikt är det kanske en uppoffring man får göra. I en perfekt värld hade det funnits en heltidsstation inom tio minuter överallt men detta är inte ekonomiskt försvarbart. Det enda som reglerar insatstider är i så fall vad kommunen bestämmer i sitt handlingsproblem, som de ska ta fram varje mandatperiod, enligt LSO. Säger man 45 minuter på Fårö, då är det så.

Det behöver inte vara ett jätteproblem, i och med att jag har svårt att tänka mig att det sker mycket livräddningar i den regionen. Tyvärr är det så att Gotland i allmänhet har svårt med personal, inte minst stora och långdragna händelser eftersom det trots allt är en ö. För några år sedan köpte man in nya insatsbilar till vissa deltidsstationer, för att fungera lite som taktiskta resurser, samt FIP/offensiva enheter.
   Det finns tänkare på MSB i Revinge som försöker hitta ett sätt att integrera dessa enheterna i ett koncept som innebär att man inte rökdyker om det inte behövs. Dvs om man kan ventilera ut röken utifrån (krossa fönster - bryt dörr - fläkt) kan man göra bedömningen "inte rökdykning", därmed frångå kravet på 1+3 (ja, det är faktiskt 1+3 som står i AFS:en). Ingen lösning, men ett alternativ.

Orsakar detta pronlem får man införa heltidspersonal på Slite som kompletteras med ordinarie styrka. Tveksamt om det kommer hända men drömma får man väl?

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #4 skrivet: 22:02 - 04/04 2012 »
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7493861

Anledningen till frågan om vilken lag är p.g.a. att RCB Dick Svennefeldt uttalar sig i denna artikel om att de bryter mot lagen då de inte kan nå oss i Fårösund. Och Fårösund kommer nog inte kunna bli 1+4 då det finns väldigt dåliga arbetstillfällen här uppe, Som det är just nu så går man in och täcker upp för varandra under vardagar mellan 6:00-18:00.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #5 skrivet: 22:26 - 01/06 2012 »
Nu har frågan om rökdykning på ön blossat upp till ytan igen med anledning av de 2 dödbränderna i Burgsvik den sista tiden.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #6 skrivet: 10:28 - 11/10 2012 »
Ang rökdykning på norra Gotland; har man inte möjlighet att larma totallarm i ex vis Fårösund? Jourgruppen 1+2 och fridygnsledig personal, det behöver ju bara komma 2 man extra så är man 5 man för rökdykning? Detta tillämpas ju flitigt runt om i landet. Även att Slite med 1+2 tillsammans med Fårösund tillsammans ju blir 2+4 och borde kunna rökdyka tillsammans. detta är också något som tillämpas runt om lite var stans i landet. Inom Södra älvsborgs räddningstj förbund har man 1+2 i Tranemo och Limmared (bara knappt en mil mellan orterna) och tillsammans bildar de en komplett styrka.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #7 skrivet: 11:36 - 11/10 2012 »
Enligt nya rön måste man troligen dra ner ytterliggare runt om på ön nästa år, för man hade ansökt om mer pengar för att anställa 2st på heltid på norra Gotland samt på Södra Gotland men detta avslogs. Då har man enligt min tolkning av intervjun flaggat för ev. Nerdragningar/nedläggningar av vissa stationer, troligen någon 1+2station blir ev värn och någon rökdykarstation blir 1+2 och enligt mig själv ligger Klintehamn närmast att få dra ner ifrån 1+4 till 1+2

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #8 skrivet: 15:24 - 11/10 2012 »
Enligt nya rön måste man troligen dra ner ytterliggare runt om på ön nästa år, för man hade ansökt om mer pengar för att anställa 2st på heltid på norra Gotland samt på Södra Gotland men detta avslogs. Då har man enligt min tolkning av intervjun flaggat för ev. Nerdragningar/nedläggningar av vissa stationer, troligen någon 1+2station blir ev värn och någon rökdykarstation blir 1+2 och enligt mig själv ligger Klintehamn närmast att få dra ner ifrån 1+4 till 1+2


Det beror ju på. Har man problem i Klintehamn med att hålla beredskapen? Det borde ju vara en prioritet att göra förändringar där man har problem, snarare än att förändra där man inte har problem? Har du länk till intervjun, så att vi andra kan tolka också?  :) Tackar!

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #9 skrivet: 18:36 - 11/10 2012 »
Klintehamn ligger mitt emellan 2st befintliga rökdykarstationer och neddragningar där har varit på tapeten förra sommaren efter en utredning av Storstockholms brandförsvar

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5287539

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #10 skrivet: 18:49 - 11/10 2012 »
Ang rökdykning på norra Gotland; har man inte möjlighet att larma totallarm i ex vis Fårösund? Jourgruppen 1+2 och fridygnsledig personal, det behöver ju bara komma 2 man extra så är man 5 man för rökdykning? Detta tillämpas ju flitigt runt om i landet. Även att Slite med 1+2 tillsammans med Fårösund tillsammans ju blir 2+4 och borde kunna rökdyka tillsammans. detta är också något som tillämpas runt om lite var stans i landet. Inom Södra älvsborgs räddningstj förbund har man 1+2 i Tranemo och Limmared (bara knappt en mil mellan orterna) och tillsammans bildar de en komplett styrka.


Idags läget har man personal till samtliga jourlag plus reserver 1 eller 2. men under dagtid på vardagar 6-18 så är det inte något speciellt jourlag utan de är de tre som är först ner till stationen, vet ej om man har något uppgjort med befälen. Detta p.g.a. så otroligt få arbetstillfällen här uppe.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Rökdykning
« Svar #11 skrivet: 22:00 - 13/10 2012 »
Nu har frågan om rökdykning på ön blossat upp till ytan igen med anledning av de 2 dödbränderna i Burgsvik den sista tiden.

Hade rökdykning någon inverkan på utgången i dessa två bränder? Det jag menar är om det ens fanns möjlighet att rökdyka i förhållande till hur pass utvecklad brand man hade. För oss som inte bor på Gotland är det lite svårt att veta något om dessa två bränder.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #12 skrivet: 06:42 - 14/10 2012 »
Nu har frågan om rökdykning på ön blossat upp till ytan igen med anledning av de 2 dödbränderna i Burgsvik den sista tiden.

Hade rökdykning någon inverkan på utgången i dessa två bränder? Det jag menar är om det ens fanns möjlighet att rökdyka i förhållande till hur pass utvecklad brand man hade. För oss som inte bor på Gotland är det lite svårt att veta något om dessa två bränder.
[/quote


Dessa var de två första dödsbränderna av totalt iår på Gotland, vilket är väldigt ovanligt för Gotland som har max en per år. Dessa två nere i Burgsvik så vet jag inte exakt med jag att de hittade offren i närheten av hallen, liggandes på golvet. Men om rökdykning haft någon inverkan svårt att säga på rakarm. Det jag menade med det hela är att eftersom norra Gotland är utan rökdykare (dessa måste rekvideras ifrån Visby) Blev det otroligt uppmärksammat i media återigen. I normal trafik tar det ca 25-30min upp hit för ambulansen, och om man då lägger till stora tunga fordon med de få hyggliga omkörningsställen som finns på vägen upp hit så tar det kanske 40min d.v.s. norra Gotland tillhör inte de som får likvärdig räddningstjänst inom 30min lägg då även till att om de ska över till Fårö så tar färjan ca 5-7min.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #13 skrivet: 14:56 - 15/10 2012 »
Problemet med bemanning, i synnerhet dagtid vardagar, delas med många stationer runt om i landet. Känns ändå som att detta med rökdykning har tonats ner lite sensate åren. Man resonerar nu allt ofta; hällre snabb insats av mindre styrka än att få vänta en stund för att en slagkraftig 1+4 styrka ska komma vid ett tillbud. Jag tror att IVPA larmens utbreddning i landet senaste tiden har gjort en del, då det ju som regel räcker med 2-3 man för att göra en avgörande insats. Givetvis är 1+2 styrka svagare jämfört med 1+4 men jag tror att det absolut märkbart störta föändringen blir när/om man lägger ner en station, då kommer ju garanterat ingen alls vid ett larm... Man har väl höjt upp deltiden inne i Visby också från 2 till 4 man om jag inte har fel? Detta beroende på att man ute på ön är mindre slagkraftig och mer beroende av heltiden i Visby i och med neddragningarna.

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Rökdykning
« Svar #14 skrivet: 17:07 - 15/10 2012 »
Dock måste man ta hänsyn till, Henrik, att Gotland inte har den mest optimala räddningstjänsten tidsmässigt. I förhållande till händelserna kanske 1+2 kan räcka i många fall, men denna mindre slagkraftiga, snabba styrka kanske måste vänta 30min innan förstärkning kommer. Just för Gotlands fall är det ett problem.

Själv förstår jag inte varför Slite är "rökdykarstation" på norra Gotland. Varför inte göra som t.ex. i Kävlinge/Löddeköpinge eller Eslöv Heltid+Deltid: Två 1+2 styrkor som går ihop och bildar en 1+5 styrka vid larm (styrkeledare i andra anländande enhet blir rökdykarledare, medan första anländande enhet blir räddningsledare). Detta kan fungera för Gotland också om Slite parar ihop sig med Fårösund. Har fårösund utbildade rökdykare alls, eller de sysslar bara med allt annat än rökdykning? Jag menar att deras utbildning kostar, men det är en engångsinvestering om man bortser från "två varma, två kalla".