Författare Ämne: Bandvagn 206  (läst 6661 gånger)

Utloggad Petrus80

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Bandvagn 206
« skrivet: 08:09 - 22/07 2018 »
I och med alla skogsbränder har jag kunnat se Räddningstjänsternas bandvagnar, kan notera att de flesta är från 80-talet men ser ju fräscha ut. Men köps det in nya modeller till Räddningstjänsterna, någon som vet?

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Bandvagn 206
« Svar #1 skrivet: 09:45 - 23/07 2018 »
I princip alla bandvagnar som används av svenska räddningstjänster är Hägglunds BV 206 av 1980 års modell. De allra flesta är övertagna från Försvarsmakten och senare från Räddningsverket. Många är uppdaterade och uppfräschade men det finns väldigt få nya bandvagnar.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Bandvagn 206
« Svar #2 skrivet: 15:08 - 23/07 2018 »
Samma sak med de vagnar som Trafikverket och Svenska Kraftnät har. Det är fd. militära BV206 som "blivit över".

I fallet Svenska Kraftnät har man själva ett antal vagnar för utbildning och som katastrofberedskap, utöver det finns det ytterligare ett antal vagnar som man äger men som sedan leasas ut för 0 kr till elnätsbolag runt om i landet.

Min egen arbetsgivare har t.ex. 4 st vagnar. 2 st i Skåne, 1 st i Blekinge och 1 st i Småland.

Ja som ni nog räknar ut så är undertecknad en av dem som har utbildning och förarbevis hos oss på BV206.

Roligare utbildningar har jag ännu aldrig varit på !!
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Bandvagn 206
« Svar #3 skrivet: 23:34 - 28/07 2018 »
Om jag förstått rätt så sitter fords V6 bensinmotor i de bandvagnar som från början köpts av försvaret, men det ska också finnas exemplar med Mercedes dieselmotor, är det modell 208?

Utloggad Freddan

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 115
    • Visa profil
SV: Bandvagn 206
« Svar #4 skrivet: 21:51 - 29/07 2018 »
Tillverkades Hägglunds BV 206 bara 1980?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Bandvagn 206
« Svar #5 skrivet: 17:03 - 30/07 2018 »
Jajamen, orginalmotorn i BV 206 som gick inom försvaret är en 2,9 l V6 Ford Granada bensinmotor.
Är det så att det är orginaltopparna på motorn så vill vagnen gärna ha 98 oktan med blyersättning.

I Trängslet hade man till och med färdigblandad 98 med ersättning i pumpen på "macken".
När jag gick grundkursen i Villingsberg var det att blanda själv med blyersättning på flaska.

På "min" vagn är topparna dock bytade efter haveri och därför går den att köra på vanlig blyfri 95.

Nä alla vagnar tillverkades absolut inte 1980, men av någon anledning har alla som sen registrerats civilt fått det som fordonsår.

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.