Författare Ämne: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla  (läst 24781 gånger)

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« skrivet: 22:24 - 12/04 2012 »
I dagens (2012-04-12) pappersupplaga av Eskilstuna-Kuriren finns en artikel rubricerad "Brandstationen i Torshälla för liten för moderna brandbilar". I korta drag berättar artikeln, att vid sidan av möjligheten att bygga om deltidsstationen med högre portar, så tittar en arbetsgrupp på alternativet att i stället ha två mindre bilar: en släckbil och en räddningsbil.

Eftersom en ombyggnad skulle bli komplicerad, och det dessutom innebär att man kan rekrytera deltidare utan c-körkort, så är alternativet med två mindre bilar en troligare lösning, skriver tidningen vidare.

I artikeln berättar även Lars Lagebo, stf räddningschef i kommunen, att en ny lastväxlare för 1,8 mnkr ska levereras till Eskilstuna räddningstjänst i år, och att det planeras för inköp av en ny släckbil för 3,7 mnkr 2013.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #1 skrivet: 23:42 - 12/04 2012 »
Sedan 2006 har det funnits en första-insatsperson (FIP) i Torshälla och det tycks fungera väldigt bra. Jag antar att man räkna med att den blir kvar i framtiden.

Några västmanländska deltidsstationer har provat att ha två FIP med varsitt fordon. Vad jag vet så har man gått över till att bara ha kvar en FIP per station där. Vad har bakgrunden till detta varit? Är det den ekonomiska besparingen att kunna avveckla det ena fordonet som bidragit till detta?

Torshällastyrkan skulle kunna få dagens släckbil 1310 och terrängbil 1350 bytta till andra mindre B-kortsfordon med som det står i artikeln, olika fordonsinriktning. Skulle det då vara meningsfullt att ha utöka med ytterligare en FIP och att de återstående tre brandmännen åker till stationen för att bemanna en mindre släckbil?
« Senast ändrad: 23:46 - 12/04 2012 av Stefan »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #2 skrivet: 22:14 - 13/04 2012 »
Jag har en bok som heter "Kampen mot elden" som handlar om brandväsendet i Sverige, och kanske annorstädes, runt 1950.
I den boken presenteras just den nya brandstationen i Torshälla som ett föredöme för en brandstation i en mindre ort och som är väl anpassad att möta tidens krav! Det var då det! Nu kan den inte längre hysa en vanlig brandbil, 60 år senare!

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #3 skrivet: 12:42 - 15/04 2012 »
Vad skulle det bli för bilar.
Jag har dålig koll, men vad för släckbilar har man  i åtanke då? Typ 2 24-1660 mfl.?

Kan ju bli ett intressant upplägg, ser fram mot att se hur det blir. Men 2 41-1310 går väll in idag? Vad gör att den inte går in i garaget i framtiden.... ??

Med ny släckbil & "överbliven" 2 41-1310.. ja då blir det fina bilar i rokaderna i övrigt.. Nuvarande 2 41-1210, 2 41-1510, 2 41-1610 byts eller?? De övriga släckbilarna håller ju jädrigt hög kvalité enl. mig. :-)

« Senast ändrad: 12:45 - 15/04 2012 av Falo-01 »

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #4 skrivet: 16:42 - 16/04 2012 »
Kan ju bli ett intressant upplägg, ser fram mot att se hur det blir. Men 2 41-1310 går väll in idag? Vad gör att den inte går in i garaget i framtiden.... ??

"Nya brandbilar blir allt större och högre" berättar stf räddningschefen enligt tidningen. Det framgår inte vad han grundar detta på, men tydligen har det redan gått sönder antenner på 1310.

Rotationsriktningen i Eskilstuna är ju att heltidens utbytta basbilar i första hand flyttas till Torshälla och Västermo. Kanske är det så enkelt att man inte vill låsa fast sig vid en viss maxhöjd inför framtida inköp. Om man exempelvis skulle vilja satsa på en Bas 3:a så ginge det väl åt både skohorn och vaselin för att lyckas klämma in den i Torshälla.

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #5 skrivet: 20:01 - 16/04 2012 »
Ja man ska ju inte låsa sig vid ngt, så det är bra att tänka brett..!

Hur det än är så känns det som inköp & efterföljande rotationer har kommit igång rejält i E-tuna samt ytterstationerna på sista åren.
Det är glädjande!

Tycker inte det var  länge sedan man hade gamla Scanian i Ärla & Näshulta som 161 rep. 151 (bifogar bild då den var 165) samt fd 151. Men man kanske börjar bli gammal .. ::)

Hur som helst så tycker jag att E-tuna ligger lite efter tex MBR (V-ås med 2 heltidsstationer + 5 deltider) vad gäller fordonsförnyelser, men det kanske jag bara fått för mig  :P
Men det verkar vara på gång, det är glädjande  :)
« Senast ändrad: 20:04 - 16/04 2012 av Falo-01 »

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #6 skrivet: 12:02 - 15/07 2012 »
Hur går det med bilarna i E-tuna/Torshälla?
Har de kommit fram till något eller "spånar" man fortfarande??

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #7 skrivet: 17:41 - 19/07 2012 »
Hur går det med bilarna i E-tuna/Torshälla?
Har de kommit fram till något eller "spånar" man fortfarande??


Cyklade förbi i dag, och det har i alla fall inte påbörjats någon ombyggnation - åtminstone inte som är synlig utifrån. Även vagnparken var såvitt jag kunde se oförändrad.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #8 skrivet: 00:10 - 24/07 2012 »
I och med man har FIPen som åker direkt på larmen, kanske man ska skrota BAS1 bilen och ersätta den med en BAS5 bil som de 2 första till station bemannar och åker om de andra 2 åker en t.ex. mindre variant av tankbil?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #9 skrivet: 06:48 - 24/07 2012 »
I och med man har FIPen som åker direkt på larmen, kanske man ska skrota BAS1 bilen och ersätta den med en BAS5 bil som de 2 första till station bemannar och åker om de andra 2 åker en t.ex. mindre variant av tankbil?

Tankbil känns inte nödvändigt eftersom Eskilstuna kan komma med mer vatten till större delen av Torshällas insatsområde inom en kvart.

Jag tror det som kan vara aktuellt är att man behåller dagens fordonspark med en terrängbil och en FIP-bil men ersätter den tunga släckbilen med en släckbil som går att köra på B-kort.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #10 skrivet: 13:49 - 24/07 2012 »
Tankbils idén va mer som att ha som "vägspärr" vid ev trafikare t.ex. om de gör sig av med bas1 bilen, och ha en liten tank där skulle kunna hjälpa till vid ett stort larm på industrin, annars en lite större transportbil/terräng en pickis är ingen terrängbil i mina ögon. Om man har en bil som rymmer minst 4st måste man invänta samtliga, men om man t.ex. har en bas5 bil och ett annat fordon kan de 2st första på station rycka ut direkt och förstärka FIPen, kan vara värdefull tid vid t.ex. IVPA

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #11 skrivet: 18:34 - 24/07 2012 »
Tankbils idén va mer som att ha som "vägspärr" vid ev trafikare t.ex. om de gör sig av med bas1 bilen,

Torshällas egna insatsområde saknar europavägar, riksvägar eller andra vägar med en hastighetsbegränsning över 70 km/h. Trafikolyckor utgör ingen större del av styrkans larm.

och ha en liten tank där skulle kunna hjälpa till vid ett stort larm på industrin

Som sagt finns goda vattenresurser att tillgå från Eskilstuna inom rimlig tid vid larm i Torshällastyrkans insatsområde. Till exempel går det att få ut två lastväxlare från huvudbrandstationen. En tankbil finns dessutom hos räddningsvärnet i Ärla.

annars en lite större transportbil/terräng en pickis är ingen terrängbil i mina ögon. Om man har en bil som rymmer minst 4st måste man invänta samtliga, men om man t.ex. har en bas5 bil och ett annat fordon kan de 2st första på station rycka ut direkt och förstärka FIPen, kan vara värdefull tid vid t.ex. IVPA

Det går i princip att arbeta så redan idag. Både släckbilen 1310 och terrängbilen 1350 finns ju på stationen mellan larmen.

De först anlända till stationen vid larm kan åka ut med terrängbilen. Den första brandmannen kommer i regel till stationen bara någon minut efter larmet. Vad jag förstått manövrerar vederbörande i dagsläget ut 1310 genom den trånga vagnhallsporten i väntan på att övriga styrkan ska bli klar för avfärd.

Tyvärr har industrierna i Torshälla drabbats av stora personalnedragningar och fabriksnedläggningar de senaste åren vilket riskerar att märkas i räddningstjänstens personalförsörjning. Detta kan sannolikt aktualisera frågan med mindre fordon ytterligare.
« Senast ändrad: 23:41 - 24/07 2012 av Stefan »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #12 skrivet: 09:45 - 25/07 2012 »
Om den första måste vänta in hela gruppen så förlorar man tid gentemot med en BAS5 bil, då kan de första 2 åka direkt medans de andra är på ingång, och pickisen kan man byta ut mot antingen en modernare terrängbil eller en annat typ transportbil eller dyl.

Tyvärr sparas det in på räddningstjänsten runt om i hela Sverige och det drabbar allmänheten och är enligt mig idioti, man ska inte spara in på livräddning. men när det kommer till att politikernas hus/familj drabbas då ska det spenderas resurser

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #13 skrivet: 19:27 - 25/07 2012 »
Tyvärr sparas det in på räddningstjänsten runt om i hela Sverige och det drabbar allmänheten och är enligt mig idioti, man ska inte spara in på livräddning. men när det kommer till att politikernas hus/familj drabbas då ska det spenderas resurser

Jag vet inte var du får besparingar ifrån. Snarare skulle jag gissa att det innebär ökade kostnader om Torshälla inte längre kan ärva storebrors avlagda grejer.

Starta gärna en separat tråd om ekonomin i räddningstjänsten. Där passar nog även diskussionen om politikernas roll i det hela bättre. Och snälla du: Bygg under dina påståenden med konkreta fakta! Annars blir det bara tröttsamt gnäll och politikerförakt, och det finns det redan mer än tillräckligt av i så många andra forum på nätet.
« Senast ändrad: 21:09 - 25/07 2012 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Eskilstuna funderar på lägre bilar till Torshälla
« Svar #14 skrivet: 07:24 - 06/08 2012 »
Ber om ursäkt om min kommentar blev missuppfattade, men jag skrev aldrig att Eskilstuna Räddningstjänst hade besparingskrav, utan rent allmänt ska det spara in överallt, bemanning skärs ner, deltid blir värn m.m.

Ang. det andra tänker jag med hänvisning till din begäran inte kommentera.

Ja, det skulle nog öka deras kostnader att köpa in en bas5 bil, själv ser jag både fördelar och nackdelar med att ha mindre insatsfordon, i Torshällas fall tror jag det finns större fördelar än nackdelar eftersom Eskilstuna ligger nära och kan förstärka upp snabbt med t.ex. vattentank eller annat fordon om så behövs