Fordon - Sverige > Ambulans och sjuktransport

olika ambulanser

(1/2) > >>

sunhan:
Hur kommer det sig att inte regioner och ambulans entrp. kan enas om en ambulanstyp och tillsammans göra en upphandling gemensamt, detta skulle kunna sänka inköpskostnaderna. Idag har man allt från USA V8 or på ca 400 hk till sk. brödbussar eller ombyggda Volvo suvar
Uppgifterna för en ambulans är den samma att transportera skadad eller sjuk person. Är överlevnaden högre i stora Chevor än i en Volvo eller Sprinter? Jag vet att arbetsmiljön är viktig, men det är mycket tycke och smak. Regionerna och sjukvården skriker efter pengar och borde effektivisera på alla punkter. Polisen enas om vad de ska ha och gör en upphandling. Visst polisen är statlig men jag tror att det skulle gå ta tillvara vissa delar av deras upphandling genom att få upp volymerna och därmed sänka kostnaderna.
   

Henrik:
Hej
Detta är ett ämne som diskuterats under lång tid av och till i landet. Många skulle nog vilja samordna inköp och det görs också idag i synnerhet inom länen. Ambulanser byts ut ofta, och en region kan köpa in 6-8 ambulanser om året. Detta gör att det redan idag sker upphandlingar där man kan pressa priserna. Man vill heller inte låsa sig vid stora samköp där flexibla lösningar kan bli svårt. Vilka ambulanser som köps in är utifrån de krav och önskemål som regionerna har. Som du skriver, ordet brödbuss, är nått jag kan tycka är ett tråkigt begrepp vi ofta ser i Sverige.  Exempel MB Sprinter används över hela världen som ambulans så även här. Jag har jobbat i dessa bilar många år och de funkar utmärkt. De håller mekaniskt en mkt hög nivå och tillförlitlighet. Att vi ska köpa snabba bilar med tufft utseende och stora motorer är tyvärr en kultur vi har i Sverige. Renault Master används i stora delar av europa men i Sverige är den utskrattad för att man inte kan köra som en dåre med den på motorvägarna. Jag jobbar i en av de mindre regionerna i landet men här köps alla fordon in i upphandlingar som ändras varje gång utifrån krav som ändras osv. Man beställer ett antal bilar som fördelas ut i länet, efter 5-6 år är de utslitna och säljs. Alltså ett större flöde jämfört med brandfordon. Vi vill tex ha mittplacerad bår och stor lastkapacitet för att kunna hantera intrahopitala transporter med kuvös mm. Vissa regioner har speciella bilar för detta. En region som Västra Götalän köper in ett stort antal olika fordon då man inte ens inom samma län kan enas om vilken sort som är bäst. Detta är säkerligen ett område man kan och borde utveckla men det är som sagt inte så enkelt som det låter.
MVH Henrik, ambulanssjuksköterska

sunhan:
Tack för ditt svar, mycket sakligt. Jag vet från andra branscher hur svårt det kan vara att ena viljor och tyckande, som du säger är Sprintern en internationell bil som man ser som ambulans i Europa. Vad jag reagerar på är dessa "Chevoror" bl.a som finns i bl.a Dalarna ser ut som hästtransport, det måste va att ta i med en sådan bil för en patient.

Henrik:
Vad gäller Chevrolet så används de ju nästan enbart i Sverige och Holland i Europa.Anledningen är krav på stor lastförmåga ihop med fartresurser säkerhet och framkomlighet. Även ekonomin kan faktiskt bli god pga man flyttar över skåpet till nytt chassit. Dessa bilar har ju blivit vanligare på senare år, någon jag inte kunnat tro. Ett bekymmer är att det kommer bli svårt att få en transportbil/pickup med stor motor framöver, då flera tillverkare ser en avmattning av efterfrågan på detta. Man har ju på senare år kunnat på en kraftfull V6 motor till ex sprinter, amarok, mm. Då återstår endast Chevrolet o andra usa bilar som klarar kraven i upphandlingen. Alternativet är att vi vänjer oss vid mindre motorer o sänker kraven på fartresurser. I Finland kör man crafter, transit mm med standard motorer. I större städer i Europa kör man stora tunga bilar med tvillingmontage och påbyggda skåp, här tycker vi de är för klumpiga. En intressant utveckling således. Vad gäller utseende på ambulanser så är ju detta nått vi blåljus intresserade gärna tittar på. Men det är inget man prioriterar när man bygger bilar, fälgar blåljus extraljus Dekaler mm finns där enbart för funktionen. Då en ambulans har kort livslängd finns ingen mening att kosta på den dyr kosmetika.

sunhan:
Återkommer till ämnet.
Vad är det som gör att så många väljer personbilbyggda ambulanser Volvo XC90? Har inte dessa regioner samma krav på utrymme och lastvikt som de som kör med pickup chassin. Vad är fördelen med XC90 jämfört med en sprinter? Borde det inte vara krav på 4 hjulsdrift på en ambulans ? Massor av personbilar som säljs på privata marknaden har ju 4 hjulsdrift.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion