Författare Ämne: Ny hundbil i Katrineholm?  (läst 15898 gånger)

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
Ny hundbil i Katrineholm?
« skrivet: 19:35 - 07/05 2012 »
Jag observerade för någon månad sedan en målad polisbil som såg ut som en Toyota Landcruiser i centrala Eskilstuna.

Tyckte mig se att den var uppmärkt som 1 41-9740 och skulle således tillhöra hundenheten hos Sörmlandspolisen med Katrineholm som stationeringsort.

Någon annan som sett denna eller har någon information om den?

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 825
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #1 skrivet: 18:45 - 08/05 2012 »
Hittade en sida med några bilder: http://www.behance.net/gallery/Polisens-nya-Toyota-Landcruiser-V8/2839047
Inget reg nr synligt dock.

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #2 skrivet: 18:55 - 08/05 2012 »
Vad fint! Då såg jag ju rätt i alla fall! :-)

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #3 skrivet: 01:03 - 09/05 2012 »
En snygg och säkert vansinnigt bra bil på alla sätt och vis. Men allvarligt talat, är det verkligen vettigt att köpa in en hundbil som i sitt grundutförande kostar 767 000 kronor? Vad är det för extra hårda krav som ställs på den här bilen? Om man nöjt sig med en vanlig XC70 så hade man väl nästan fått tillräckligt med pengar över för att kunna avlöna en konstapel ett helt år. Det är inte kattskit!
« Senast ändrad: 01:28 - 09/05 2012 av Lars E, Ö-879 »

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #4 skrivet: 21:59 - 26/05 2012 »
Reg-nr på bilen är LZL162.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #5 skrivet: 01:57 - 27/05 2012 »
Såsom varande själv anställd i polisverket är det helt uppenbart att detta verk inte kan sakna pengar! Håller helt med Lars-E att det är helt vettlöst att skaffa en Land-Cruiser när det finns betydligt billigare alternativ som är minst lika bra för ändamålet. Likadant vad avser Mercedes E350 CDI 4M!!! Har även sett förslag på teknikerbilar som skall kosta upp mot 900.000 trots att det finns alternativ med minst lika stor lastkapacitet för 1/3-del av priset! Låt vara att de inte har 4x4 men hur ofta behövs det?

Dagens polismän/kvinnor kan dessutom inte köra bil! Att sätta ett högpresterande fordon i deras händer  är meningslöst och leder bara åt h-e!

Helt klart skall inte materielen sätta gränser för tjänsteutövningen men de ovan givna exemplen är ju sanslösa och skjuter långt över målet!

Signaturen "dum konstapel"

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #6 skrivet: 15:21 - 27/05 2012 »
Lasse S:

Vad kostar dina Kinnarpsmöbler på krim? Det är inte det billigaste valen som gör där heller.

Min uppfattning är att tillbringar man stor del av sin arbetstid i fordonen och slitaget är tre gånger så högt som mot en vanlig bil, så måste det få kosta. Visst kan man köpa budgetaltenativ, men det brukar straffa sig i längden. Flera försök har gjorts det funkar inte. Det stora flertalet fordon som köps in är standardfordon och om det införskaffas enstaka udda och dyrare fordon, så är det inget att få högt blodtryck över. Det är bra att man provar olika alternativ för att utveckla fordonsparken för inte enbart sitta i knät på Volvo.
/Robban

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #7 skrivet: 21:56 - 27/05 2012 »
Hej Robban!

Min kontorsstol är bra, men inget extremt. Kinnarp men många av dom stolarna håller taskig kvalitet. Jag har haft den länge och tyget börjar nötas sönder och inget byte är i sikte.

Men f ö kan väl knappast Volvo XC70 anses var ett budgetalternativ?

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #8 skrivet: 00:54 - 03/06 2012 »
Bilarna nöts och blir gamla de också. Precis som din stol.

Valen görs på enheterna hur mycket man lägger på varje enskild bil i inköp. Det innebär att man gör ett aktivt val att behålla annan en bil längre för att köpa in en dyrare. Penningpåsen är den samma det är antalet bilar som skiljer. Så funkar det iaf hos oss.

Sedan kan hålla jag med att Volvo inte är ett budgetalternativ, men j-ligt tråkiga och kanske inte så bra som alla tycks tro. Men det finns andra exempel när man sparat slantar på genom att köpa in billigare bilar och det inte varit så lyckat. 
/Robban

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Ny hundbil i Katrineholm?
« Svar #9 skrivet: 13:41 - 03/06 2012 »
Kom just hem från en aningen blöt söndagspromenad, och kan konstatera att även denna helg har stan begåvats med ett antal nya "konstverk". Vi kan alltså utesluta att den nya, dyra hundbilen automatiskt kan spåra upp och lagföra klottrare. Jag antar att det fortfarande krävs polisiära resurser av kött och blod för det.