Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten  (läst 73003 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« skrivet: 16:59 - 01/06 2012 »
Hej

Nu har Sala Brand leverat Nyköping & Gnestas Magirus maskinstegar byggda på chassi av Iveco Eurocargo :D
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=344

/ JS

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #1 skrivet: 18:15 - 01/06 2012 »
Såg på Sala brands hemsida att de levererat 2st nya stegbilar till Sörmlandskusten, varav den ena var märkt med 8030, d.v.s. att den kommer vara stationerad i Gnesta då de bara haft sin palfinger korg på terrängbilen, men den andra, ska den till Oxelösund eller? Har varit prat om att de ska få en ny. Någon som vet?

Utloggad 19-16

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 332
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #2 skrivet: 19:06 - 01/06 2012 »
Jag tycker personligen att 2 41-8030 hade en väldigt annorlunda design. Inget jag i dagens läge förknippar med ett utryckningsfordon utan snarare på någon form av reklamstripat företagsfordon. Jag tycker ett utryckningsfordon hos räddningstjänsten ska vara rött med gul stripning, helst i battenburgmönster.

Vidare blir det intressant hur en Iveco står sig vad gäller ekonomi och kvalité på längre sikt.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #3 skrivet: 21:08 - 01/06 2012 »
Såg på Sala brands hemsida att de levererat 2st nya stegbilar till Sörmlandskusten, varav den ena var märkt med 8030, d.v.s. att den kommer vara stationerad i Gnesta då de bara haft sin palfinger korg på terrängbilen, men den andra, ska den till Oxelösund eller? Har varit prat om att de ska få en ny. Någon som vet?
Som jag skrev tidigare så ska den placeras i Nyköping.  ;)
Deras tidigare hävare (HAG 538)
hamnar i Oxelösund.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #4 skrivet: 22:08 - 01/06 2012 »
Såg inte denna tråd innan, admin som placerat mitt inlägg i denna tråd. Personligen tyckte jag att (som Stefan skrev) att det ser inte ut som ett svenskt utryckningsfordon, påminner mer om ett baltiskt...  Anser att Nyköping verkligen bytt ner sig.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #5 skrivet: 22:45 - 01/06 2012 »
"..bytt ner sig".  Skulle så pass många tyska, bland andra, brandkårer ha stegbilar av undermålig kvalitét och funktion? Framtiden får visa!

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #6 skrivet: 00:38 - 02/06 2012 »
Jag tycker nog fordonen i sig ser rätt små och smidiga ut, så jag skulle inte heller vilja påstå att dom bytt ner sig.

Däremot kan man ju ha åsikter på stripningen, som sagt. Den följer ju inte riktigt nuvarande svensk "standard", med mycket röd-gula reflexer, battenburgmönster och så vidare. En fundering jag har dock är om det vita är reflex, eller om man förlitar sig helt på utrycknings- och varningsljusen? Om det är det sistnämnda tycker nog även jag att man gjort ett mindre klokt val.
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #7 skrivet: 16:19 - 02/06 2012 »
Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #8 skrivet: 00:42 - 03/06 2012 »
Som fordonsentuiast så tycker jag det är kul att man väljer udda chassin. Mångfalden gör det roligare att t ex fotografera bilarna.

Däremot så är stripningen, som det ser ut på Salas hemsida, bedrövlig. Jag tycker det är tråkigt att man inte följer den tidigare linjen vid nyanskaffningar av fordon inom Sörmlandskusten. Det ser bara taffligt ut med olika dekor på bilarna. Att man inte stripar om gamla fordon av kostnadsskäl kan jag förstå, men vid en nyanskaffning är det kaffepengar i sammanhanget.

Sedan vad man väljer för design är tycke och smak, men enhetlighet inom samma kår ser proffsigare ut.
 
/Robban

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #9 skrivet: 08:32 - 03/06 2012 »
Det är inte så att det är just demobilar man köpt? Det händer ju ganska ofta... ;)
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

brandman34

  • Gäst
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #10 skrivet: 23:04 - 03/06 2012 »
Vi har här i Bromölla haft våran 6030 i drift sedan några år tillbaks. Först var vi lite skeptiska till att det va en Mercedes, vi ville ju ha en Scania. Men nu när vi har haft den i drift några år kan vi bara konstatera att vi " älskar" den. Den är smidig o lätt att framföra o väldigt lätt att ta sig fram med vid lite mindre vägar vilket vi har rätt många av i glesbygden. Det viktigaste är ju dock stegpaketet!! Om det sen sitter på en Iveco, Scania, Mercedes mm är av mindre intresse tycker jag, så det är trevligt med nya märken på stegfronten. Kolla in Köpenhamn, där består stegbilarna av Iveco, tror ju knappast dom skulle välja samma märken om igen vilket dom precis har gjort om dom inte var nöjda med dem!!
Johan Blom
S-1126
Brandman Bromölla

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #11 skrivet: 11:19 - 09/06 2012 »
Det ser ju ut som att axelavstånden på ivecon är detsamma som på de flesta stegbilar så jag undrar om de kommer att bli nämnvärt smidigare. Jag skulle kunna tänka mig att bilen blir en smula lättare än föregångarna. Iveco har ju av egen erfarenhet inte gått i spetsen var det gäller kvallité och comfort. Hytten ser ganska kort ut vilket blir lite störigt om man vil dra bak stolen. Stegpaketet ser för övrigt kanonfint ut.

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #12 skrivet: 19:12 - 13/06 2012 »
Bilarna har Magirus "standarddekor" som de använder på sina demobilar. Varför de båda bilarna till Sörmlandskusten har denna dekor vet jag dock inte just nu.

Vad gäller påbyggnaden inklusive stegpaket är det samma variant som också monteras på svenska chassin så det är ingen kvalitetssänkning. Chassivalet är däremot en medveten kvalitetssänkning som är ekonomiskt betingad. Ivecobilarna har klart sämre komfort och interiör än fordon från Volvo eller Scania vilket också tagna referenser visar. Men handen på hjärtat, hur långt åker man i en stegbil? Lite lägre komfort motverkas av att de nya fordonen är ungefär en miljon kronor billigare än motsvarande fordon byggda på Scaniachassi!

Nyköpings stegbil 3030 tas i tjänst under helgen, Gnestas 8030 tas i tjänst i början av nästa vecka och Oxelösunds Bronto 6030 (tidigare 3030) tas i tjänst i mitten av juni.

Det måste betyda att det är betydligt besvärligare att bygga på en Scania eller Volvo mtp att ett 2 axligt chassi kostar under 1000kkr. Vad är chassikostnaden för ett Ivecochassi liknande dessa?

Mattias

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #13 skrivet: 20:13 - 15/06 2012 »
Om nu prisskillnaden är 1 000 000 kr så vet jag ändå inte om det är värt det. Bilen kommer sannolikt att vara i tjänst minst 10 år vilket skulle betyda 100 000 kr / år mer för ett bättre och stabilare fordon. Väntar med spänning på ett utlåtande från någon på forumet som har provkört någon av bilarna.

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 81
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Sörmlandskusten
« Svar #14 skrivet: 22:13 - 20/06 2012 »
Nog är väl normal livslängd på ett höjdfordon mer kring 20-25 år än 10?
Martin, Ö-1031