Författare Ämne: Piketen  (läst 19661 gånger)

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
Piketen
« skrivet: 16:56 - 26/11 2012 »
Jag undrar om Pikten fortfarande åker i sina cheva vans eller om dem har fått nya fordon? Då jag inte har sett dom på några år.. Tunnelbanepolisen har ju kvar ett fåtal vet jag..

K9

  • Gäst
SV: Piketen
« Svar #1 skrivet: 17:09 - 26/11 2012 »
Har inte sett sthlmspiketen åka målat på flera år förutom med Sandcaten och enstaka Saab 9-5. Deras arbetsuppgifter har ju ändrats en hel del den senaste tiden med mer spaning och underättelseinhämtning som gör att målade fordon går bort.

Hur det ser ut i GBG och Malmö vet jag dock inte.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #2 skrivet: 18:24 - 26/11 2012 »
När jag jobbade i sthlm för typ 2-3år sen såg jag dom i en grå och en svart VW Caravelle samt med en insatschef i en målad XC70

K9

  • Gäst
SV: Piketen
« Svar #3 skrivet: 22:12 - 26/11 2012 »
När det gäller Tunnelbanepolisen så har de ju kvar sina Chevor, 9760, 9770, 9780 samt att de har fått en målad VW buss också. Sen har de ju div civila kärror de med!

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #4 skrivet: 01:05 - 27/11 2012 »
Målade chevor finns kvar, men nyttjas sällan. Inte helt ovanligt att de rullar i vw multivan i civilt utförande. Dessutom är det inte ett helt gäng som kommer som det var för ett par år sedan. Nu kan det komma två piketpoliser i en civil volvo eller skoda, samt civilt klädda. I förväg kända händelser där man planerar inbrytning så samlar man normalt sett ihop mer gubbar. Jag tror att Piketen precis som övriga yttre personalen dras med låg bemanning pga ATA 08 bland annat.

Utloggad Håkan L

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #5 skrivet: 11:26 - 27/11 2012 »
http://www.polisbilder.se/photos.htm?album=87994

Ford Tristar och Nissan Armada används också.

Ertza

  • Gäst
SV: Piketen
« Svar #6 skrivet: 19:26 - 28/11 2012 »
Malmö har enbart civila fordon.
Piketen i Malmö har nästan bara använt civila fordon i ungefär 10 år.
Denna bilen var den sista målade bilen Piketen använde men den används numera av Näpo City och heter 61-1410... http://www.eurolans.se/police/police-van.asp
« Senast ändrad: 19:31 - 28/11 2012 av Ertza »

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #7 skrivet: 01:18 - 29/11 2012 »
Då kommer nästa fråga. Hur ofta och till vad exakt används dessa fordon till? http://www.eurolans.se/police/secured-vehicle.asp

Dem känns en aning överdrivna om jag ska vara ärlig.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #8 skrivet: 22:30 - 29/11 2012 »
Jag är glad för din skull att du lever i en sådan bekymmerslös tillvaro där du inte kan föreställa dig arbetsuppgifter för dessa fordon.

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #9 skrivet: 23:16 - 29/11 2012 »
Arbetsuppgifter tror jag att det finns,men ej såpass mycket att det inte borde gå att lösa med "vanliga" bilar.. Dem är ju inte gratis att tillverka. Jag har aldrig sett dem ute i verkligheten,vilket får mig att tro att dem mest står still. Vid situationer då den typen av fordon krävs borde man om det är frågan om terränggående fordon kunna låna av försvaret eller räddnignstjänsten tex. Vid våldsamheter där inte lättsäkrade fordonen räcker till även där borde man kunna låna av annan myndighet.

Men frågan kvarstår. Hur ofta används dessa fordon i skarp tjänst?

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #10 skrivet: 23:25 - 29/11 2012 »
De säkrade fordonen används lite då och då. Inte alltid de behövs, men precis som som med all utrustning så behövs den ibland. Det kom ett beslut efter Ã…dalendemonstrationerna att svensk polis inte fick ta hjälp av försvarsmakten. Det är ju ett par år sedan, typ 81 år. Detta gäller dock fortfarande.

Ertza

  • Gäst
SV: Piketen
« Svar #11 skrivet: 01:11 - 30/11 2012 »
Arbetsuppgifter tror jag att det finns,men ej såpass mycket att det inte borde gå att lösa med "vanliga" bilar.. Dem är ju inte gratis att tillverka. Jag har aldrig sett dem ute i verkligheten,vilket får mig att tro att dem mest står still. Vid situationer då den typen av fordon krävs borde man om det är frågan om terränggående fordon kunna låna av försvaret eller räddnignstjänsten tex. Vid våldsamheter där inte lättsäkrade fordonen räcker till även där borde man kunna låna av annan myndighet.

Men frågan kvarstår. Hur ofta används dessa fordon i skarp tjänst?

Jag kan bara tala för Skåne där jag vet att fordonet används en hel del. Jag har för mig att Räddningstjänsten kan använda fordonet men en utbildad polis vid Piketen som kör.
I Skåne har den använts vid eftersök av människor, tunga tillslag mot kriminella samt kidnappningsärende.
Sandcaten användes vid ett tillslag mot ett ställe i Nordöstra Skåne som aldrig kom ut i medierna. Där använde dom bilen för att forcera "tunga" grindar. Bilen plöjde igenom som ingenting.
Sen användes bilen vid en skottlossning mot två poliser i Malmö för några år sedan.
Så kort och gott kan man säga att vid alla större händelser används den.

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #12 skrivet: 08:35 - 30/11 2012 »
Jaha, Tack för infon! :) Kände inte till att polisen inte fick ta hjälp av försvarsmakten. Det förklarar ju en del ;)

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #13 skrivet: 11:01 - 30/11 2012 »
Fordonet och dess arbetsuppgifter presenterades i Utryckning! nr 4/2008
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Piketen
« Svar #14 skrivet: 18:01 - 12/04 2013 »
piketpolisen i Göteborg använder en mörk grå vw van med tonade rutor samt en ljusgrå likadan...och de har även en vit Vw skåpbil endast för två pers som jag antar fungerar som utrustnings/redskaps bil...var dock år sedan ajg såg tristaren de hade förr