Författare Ämne: Sveriges modernaste ambulans  (läst 11411 gånger)

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
Sveriges modernaste ambulans
« skrivet: 14:08 - 12/07 2012 »
I alla fall 1958. Och i alla fall om Svensk Räddningstjänst och ANA fick säga det. Plymouth Suburban -58.

Någon som vet mer om denna bil? Byggnation tex?

Obs att bilen är tvådörrars! På annat ställe på forumet beskrivs att vissa 50-talsbilar troligen fasades ut tidigare än "nödvändigt" då nödutgångar saknades. Denna bil bör kanske vara en sådan?

Tydligen hade Svensk Räddningstjänst ett rött kors i idenifieringslycktan på sina ambulanser - kommentar på det?

Visst hade väl Svensk Räddningstjänst eleganta uniformer?

Mer bilder här: http://tow.se/oldcarambplymouth/s500064.htm:

« Senast ändrad: 14:14 - 12/07 2012 av Roger Larsson »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #1 skrivet: 22:10 - 12/07 2012 »
Imponerande bil! Troligen mer för sjuktransporter än olycksfall. Båren synes gå fram till bredvid föraren, det är ju inget vanligt passagerarsäte bredvid honom.

MEN, angående korslyktan, det lilla jag minns av Svensk Räddningstjänst så var väl deras korslykta ett gult kors på blå botten, som svenska flaggan?

Byggnation? Vågar man sätta en liten slant på Heinel?

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #2 skrivet: 17:54 - 15/07 2012 »
Den var nog väldigt modern, då.
Jag undrar bara vad Svensk Räddningstjänst hade för verksamhet i Malmö? Var det inte Brandkåren som skötte ambulansverksamheten?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #3 skrivet: 20:19 - 15/07 2012 »
Detta kan Roger bättre än jag men beträffande Malmö så skötte brandkåren kommunens ambulanstransporter redan från början av 1900-talet. Från tid till annan hade Hälsovårdsnämnden huvudansvaret och stod även som ägare till fordonen. Detta upphörde omkring 1916.

Senare, i modern tid försökte Sjukvårdsförvaltningen skapa en egen ambulansorganisation för transporter mellan de olika vårdinrättningarna och hade väl som mest tolv ambulanser och transportbilar. Men det varade bara några år, sen efter en kommunal kraftmätning, fördes sjukvårdens ambulanser över till brandkåren. Vi skall då komma ihåg att Malmösjukvården inte ingick i Landstinget förrän, om jag minns rätt, under nittiotalet. I dag finns åter ett mindre antal transportbilar som är f.d. ambulanser. Sjukvården ingår nu i Landstinget/Region Skåne och Brandkåren/Räddningstjänsten Syd kör inga ambulanser.

Svensk Räddningstjänst hade en konkurrent och det var Räddningskåren. Den skötte till exempel ambulansverksamheten i Kristianstad och Hässleholm under femtiotalet och kanske en bit in på sextiotalet.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #4 skrivet: 20:34 - 15/07 2012 »
Ã…tminstone på 70-talet hade Malmö Allmänna Sjukhus, MAS, ett antal egna ambulanser/småbussar med vilka patienter förflyttades. Detta parallellt med brandkåren som också hade ambulanser för sjuktransporter.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #5 skrivet: 21:48 - 15/07 2012 »
Den var nog väldigt modern, då.
Jag undrar bara vad Svensk Räddningstjänst hade för verksamhet i Malmö? Var det inte Brandkåren som skötte ambulansverksamheten?

Om jag förstått saken rätt så skötte Svensk Räddningstjänst transporterna i första hand åt sina egna abonnenter och de hade många abonenter i Malmöområdet - har ingen uppgift om att SR hade något avtal med  kommunen.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Sveriges modernaste ambulans
« Svar #6 skrivet: 22:04 - 15/07 2012 »
Detta kan Roger bättre än jag men beträffande Malmö så skötte brandkåren kommunens ambulanstransporter redan från början av 1900-talet. Från tid till annan hade Hälsovårdsnämnden huvudansvaret och stod även som ägare till fordonen. Detta upphörde omkring 1916.

Senare, i modern tid försökte Sjukvårdsförvaltningen skapa en egen ambulansorganisation för transporter mellan de olika vårdinrättningarna och hade väl som mest tolv ambulanser och transportbilar. Men det varade bara några år, sen efter en kommunal kraftmätning, fördes sjukvårdens ambulanser över till brandkåren. Vi skall då komma ihåg att Malmösjukvården inte ingick i Landstinget förrän, om jag minns rätt, under nittiotalet. I dag finns åter ett mindre antal transportbilar som är f.d. ambulanser. Sjukvården ingår nu i Landstinget/Region Skåne och Brandkåren/Räddningstjänsten Syd kör inga ambulanser.

Svensk Räddningstjänst hade en konkurrent och det var Räddningskåren. Den skötte till exempel ambulansverksamheten i Kristianstad och Hässleholm under femtiotalet och kanske en bit in på sextiotalet.

Det stämmer att Räddningskåren och Svensk Räddningstjänst (och även Falcks Räddningskår) var konkurrenter. Räddningskårens ambulansverksamhet i Kristianstad och Hässleholm varade till sommaren 1966 - sista tiden under namnet Räddningskåren Trafikavdelningen. Detta bolag aministrerades av Bärgningskåren fram till att de femåriga avtalen löpte ut under 1966 (Sista december 1965 var sista dagen för Räddningskårens verksamhet).