Författare Ämne: Polis Amazoner  (läst 13066 gånger)

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
Polis Amazoner
« skrivet: 10:29 - 22/07 2012 »
Den information jag har är att förutom lagkraven så var det köparen som avgjorde hur ljusen skulle monteras - kunde bli på flera olika sätt på samma typ av byggnation.

Dom första gula rotationsljuset satt på dom första polisbilarna tillhörande statspolisen mitt på taket och bakom den vita sökaren. I samband med förstatligandet monterades ljuset på takets högra sida. I samband med högertrafikomläggningen i september 1967 flyttade rotationsljuset på nya fordon från höger till vänster sida för att ljusets placering på biltaket skulle vara ut mot körbanan. Polisen hade på den tiden budgetår från 1. juli till sista juni vilket innebar att nya fordon beställdes på hösten för leverans sent samma år eller under första kvartalet nästa år. De första fordonen med rotationsljuset till vänster kom alltså EFTER det att högertrafiken hade införts september 1967 - antingen sent 1967 eller början av 1968. Ljuset flyttades inte på fordon som redan var i trafik beroende på att riskerna för att det inte skulle synas ändå var mycket små.

En viktig anledning till rotationsljusets placeringen - först till höger på taket och sedan på vänster sida - var att polisbilen enligt instruktion vid tex en trafikolycka skulle placeras snett med bakluckan mot dikeskanten och fronten ut mot körbanan för att göra arbetet säkrare när utrustning hämtades i bagageutrymmet. Var då polisbilen parkerad på höger sida av vägbanan med rotationsljuset på vänster sida av taket syntes ljuset bakåt mot trafiken när bakluckan stod öppen.

Som kuriosa kan nämnas att den Amaszon polisbil från 1970 som finns på PTM hade först rödljus och sedan under sin aktiva tid naturligtvis blåljus. När bilen sedan renoverades monterades det gula ljuset tillbaka. Man monterade då felaktigt armaturen på höger sida.
« Senast ändrad: 15:41 - 22/07 2012 av Roger Larsson »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Polis Amazoner
« Svar #1 skrivet: 22:01 - 22/07 2012 »
Nu har vi glidit över till polisen, men som ett resultat av tidigare ämne.
Jag vill påstå att det har aldrig funnits  någon Amazon med blåljus i aktiv polistjänst! Dessa var utrangerade 1/1 -71 när blåljusen  infördes. På senare tid har vi kunnat se en Amazon på film som har två blåljus men den tillhör inte PTM utan någon glad amatör någonstans. Den Amazon som tillhör PTM utgår jag från har kvar sina rödljus med orange saftblandare. Men jag har i o f s inte sett den på snart ett år. Den Amazon-kombi som också finns tillhör ju inte heller PTM utan någon privatperson som m a o representerar polisen (!) på olika träffar. Men den är ju mer korrekt utan några blåljus.
Hur länge tillverkades Amazon?

Utloggad Jan-Erik Sundlin

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
  • Cheva 6400-73 1948
    • Visa profil
SV: Polis Amazoner
« Svar #2 skrivet: 01:11 - 23/07 2012 »
 
  Herr Moderator får gärna flytta de 3senaste inläggen till en veterantråd om tex polis amazoner

Nu har vi glidit över till polisen, men som ett resultat av tidigare ämne.
Jag vill påstå att det har aldrig funnits  någon Amazon med blåljus i aktiv polistjänst! Dessa var utrangerade 1/1 -71 när blåljusen  infördes. På senare tid har vi kunnat se en Amazon på film som har två blåljus men den tillhör inte PTM utan någon glad amatör någonstans. Den Amazon som tillhör PTM utgår jag från har kvar sina rödljus med orange saftblandare. Men jag har i o f s inte sett den på snart ett år. Den Amazon-kombi som också finns tillhör ju inte heller PTM utan någon privatperson som m a o representerar polisen (!) på olika träffar. Men den är ju mer korrekt utan några blåljus.
Hur länge tillverkades Amazon?

Vad grundar du dina påstående på???

Om jag har rätt information så var den 1969 sista Amazonen som tillverkades hade 2dr.
Polisen fick ett erbjudande att köpa ett antal Amazoner till mycket fördelaktigt pris.
Dessa placerades på myndigheternas trafikavdelningar, då bilarna inte var lämliga för anan tjänst
tex att köra busset eller andra suspekta personer.

Bilderna här är på den Amazon som finns bevarad på Volvo's museum i Göteborg. Som framgår av texten så har bilen tjänstgjort i Uppsala 1969 tom 1975 på trafikavdelningen.









Dess bättre har jag själv så många årsringar att jag sett Amazon sedan pluss combi med blåljus,
vilket Du tydligen inte har.
Hälsningar
   Jan-Erik S   8)

Modellbyggare av utryckningsfordon 1:87, 1:43
och MJ i 1:87 samt H0n3.  SUF-Ö029

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Polis Amazoner
« Svar #3 skrivet: 05:02 - 23/07 2012 »
Nu har vi glidit över till polisen, men som ett resultat av tidigare ämne.
Jag vill påstå att det har aldrig funnits  någon Amazon med blåljus i aktiv polistjänst! Dessa var utrangerade 1/1 -71 när blåljusen  infördes. På senare tid har vi kunnat se en Amazon på film som har två blåljus men den tillhör inte PTM utan någon glad amatör någonstans. Den Amazon som tillhör PTM utgår jag från har kvar sina rödljus med orange saftblandare. Men jag har i o f s inte sett den på snart ett år. Den Amazon-kombi som också finns tillhör ju inte heller PTM utan någon privatperson som m a o representerar polisen (!) på olika träffar. Men den är ju mer korrekt utan några blåljus.
Hur länge tillverkades Amazon?

Nja, jag håller inte riktigt med Lasse. Amazonen på PTM är från 1970. Enl Huzell så var ett antal (fåtal?) Amazon i tjänst fram till ca 1975. (Amazon tillverkades fram till juli 1970). Det skall enligt. uppgift finnas ett foto med en målad Amazon och och en målad 240 på samma bild.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Polis Amazoner
« Svar #4 skrivet: 22:04 - 23/07 2012 »
Det synes som om jag har fel, m a o minns fel! Jag kan i alla fall inte minnas att jag har sett någon Amazon med blåljus och jag vill minnas att jag fått det beskrivet som att Amazonen på museet är en av de sista i tjänst. Men jag verkar stå inför övertygande bevisning och får i så fall göra en "pudel". 1975 bodde jag fortfarande i Uppsala men minns ingen Amazon med blåljus. Det är väl bara att konstatera att mitt minne inte är så obegränsat stort som jag trodde. Och jag kan väl inte skylla på åldern, det är ju närminnet som sviktar först.

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Polis Amazoner
« Svar #5 skrivet: 23:08 - 23/07 2012 »
Det synes som om jag har fel, m a o minns fel! Jag kan i alla fall inte minnas att jag har sett någon Amazon med blåljus och jag vill minnas att jag fått det beskrivet som att Amazonen på museet är en av de sista i tjänst. Men jag verkar stå inför övertygande bevisning och får i så fall göra en "pudel". 1975 bodde jag fortfarande i Uppsala men minns ingen Amazon med blåljus. Det är väl bara att konstatera att mitt minne inte är så obegränsat stort som jag trodde. Och jag kan väl inte skylla på åldern, det är ju närminnet som sviktar först.

Var inte ledsen Du - vi är fler som minns och gör fel  :) Polisamazon var nog inte så vanlig "på slutet" - jag har sett en i verkliga livet med blåljus som var i tjänst och det var i Karlstad om jag inte minns fel  ::)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Polis Amazoner
« Svar #6 skrivet: 13:37 - 24/07 2012 »
Att Statspolisens bilar var först kan jag tänka mig, men när var det?

I Malmö fanns Kapitäner från 1960 - 62 som hade den lilla ljusskylten POLIS över vindrutan, två röda ljus framåt och så ett gult rotorljus mitt på taket. Rotorljuset hade kromad sockel och såg ut som ett sådant man senare kunde köpa på postorder och som var batteridrivet och hade sugfot för att "svensson" skulle kunna sätta den på biltaket och varna andra när han fått motorstopp.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Polis Amazoner
« Svar #7 skrivet: 14:54 - 24/07 2012 »
Att Statspolisens bilar var först kan jag tänka mig, men när var det?

I Malmö fanns Kapitäner från 1960 - 62 som hade den lilla ljusskylten POLIS över vindrutan, två röda ljus framåt och så ett gult rotorljus mitt på taket. Rotorljuset hade kromad sockel och såg ut som ett sådant man senare kunde köpa på postorder och som var batteridrivet och hade sugfot för att "svensson" skulle kunna sätta den på biltaket och varna andra när han fått motorstopp.

1962 tillät VoV (Väg o Vatten) - efter skrivelse från statspolisintendenten - att statspolisen fick montera "en på taket anbragt anordning (fyr) som kan visa gult blinkande (roterande) sken". "Anordningen" rekomenderades att ha ett varvtal - dvs antalet blinkningar - på 120/min (+-30/min). Det        roterande varningsljuset var inte ett utryckningsljus utan tänkt att användes vid uppställningar av polisbilen som en varningssignal i kombination med - i förekommande fall - varningsblinker vid trafikolyckor m m pga att dom röda utryckningsljusen endast syntes rakt framifrån!

Den roterande gula lampan användes ändå ofta för att synas bättre även vid utryckning trots att den enligt dåvande vägtrafikförordningen inte var ett utryckningljus. Trots att det roterande varningsljuset blev tillåten från 1962 blev inte alla statspolisens bilar utrustad med denna. Först vid förstatligandet 1965 fick alla bilar denna utrustningsdetalj som i sin tur försvann 1970 när blåljusreformen infördes.

Varningsljuset var först av fabrikat Marchal, senare Hella eller Bosch och glödlampan var den första tiden en klotlampa på 45W och på dom sista modellerna en H1-lampa på 55W.

Det var intressant att höra att det fanns Kapitäner med roterande gult ljus. Jag har hört talas om tidigare att kreativa kommunder lät utrusta bilar med detta ljus men ej sett någon.

« Senast ändrad: 15:09 - 24/07 2012 av Roger Larsson »