Författare Ämne: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare  (läst 66928 gånger)

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #30 skrivet: 00:23 - 13/08 2013 »
Är ju mycket snack om bärgare och blåljus just nu så jag tänkte slänga ut mina tankar och funderingar samt även nångra frågor..

Först kan jag ju säga att jag tycker att det är fel att endel monterat på blåljus utan att bärgaren är registrerad som utryckningsfordon
men samtidigt förstår jag dom lite..

Faktum är att våra oranga färger är mer eller mindre värdelöst på vägen folk respekterar inte dom och det beror på rätt mycket missbruk..
Varför ska bonden åka och blinka på åkern och sopbilen inte orka stänga av den mellan stoppen osv..

Jag ser gärna en ny färg till bärgare som visar att vi jobbar oskyddat på väg även om vi har tma krav på en del vägar,

Frågan är viken färg vi ska ha?

Vad tycker ni samma eller en ny?

Personligen ser jag helst en blandning av rött och vitt..


Sen så skulle vi ändå behöva blåljus iaf om man kollar i ett samhällsperspektiv.
Är det tex en olycka på Essingeleden, E4E20 vid Salem vid fel tid så blir det fruktansvärda köer snabbt och när vi
ska fram så är det nästan omöjligt pga av att dom bygger bort vägrenen på flera ställen.
Under framkörningstiden som kan va en timme om man har otur så är ju risken för följdolyckor stor
samt miljöpåverkan och samhällskostnaden stor.

Alla bärgare ska inte ha blått utan det ska va en del av dom som finns som då ska ha fått utbildning i
att köra trängande och ska endast få göra det på order av tex LKC och Trafik Stockholm samt
att all körning ska dokumenteras.

Vad tycker ni?

Kan dra ett exempel
När det va olycka innan Salem förut tog det 5-10minuter att åka vägrenen från Alby.
Nu har dom byggt bort den och det tog mig vid en olycka 59 minuter att köa mig fram för att rensa två körfält.
I detta fallet och även många andra så har polisen inte haft några bilar att skicka för att blå fram eller så har
lediga patruller varit långt bort.

Kan tillägga att mina tankar och funderingar gäller Stockholm där jag har mitt arbetsområde samt att det är drömmar
att det kommer bli nån förändrig i fallet..

Men är intresserad om vad ni tycker om det ovan..
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Falo-01

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 162
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #31 skrivet: 03:00 - 13/08 2013 »
I mitt svar utgår jag från Västerås/Västmanland.

Här har vi 2 större bärgarföretag, Ramströms & A-kåren.
Ramströms har som bekant blått bakåt. ( se annan tråd).

Jag ser stor vinst att bärgare snabbt kan komma fram till olyckor med allvarlig personskada.
Vi har haft flera bussolyckor med dödlig utgång då jag jobbat.
Ramström har då fått åka med poliseskort med sina lyftkuddar för att det var nödläge!
Där hade vi kunnat sparat minst en radiobil.

Sedan är det ju alltid en vinst i att kunna komma fram snabbt för att spara tid = ekonomi. Alla tjänar på det, yrkestrafiken, personbilar med folk som ska till jobb, möten etc. I och med den ökade trafiken och dessa vajrar ser jag gärna att samtliga bärgare blir utryckningsfordon. Vinsten är att du som förare ser/hör att brådskande fordon är i antågande. Med vajern menar jag att du i högerfilen slår av på tempot och ser till att utryckningsfordonet kommer före innan det blir enfiligt - köerna kan ju börja senare än jag ser dom. Jag säger inte att alla bärgare ska gå trängande i alla lägen, men då det krävs ska det kunna göra det.
Ambulanser, poliser kör ju inte utryckning till alla jobb, så varför skulle bärgaren göra det?

Jag tror att lilla mellanmjölkens land Sverige inte är redo ännu, utan det måste ta 20 år till innan det går igenom.

Sedan är det ju ALLTID en utbildningsfråga, lagstiftning och regelverk ska alltid följas!
Ingen kör trängande utan utbildning och att det är nödvändigt! Att kräva fri väg vet ju alla som sitter bakom en ratt på ett utryckningsfordon är ju att hastigheten är inte det som är viktigast, utan påkallandet av friväg även om det går i 5 km/h

Sedan kan det bara vara positivt att bärgarna får bestycka hela bilarna med rätt lampor runt om i blått och syns då de jobbar på väg! Detta med lite orange fram och blått bak tycker jag bara är halvmesyr!
Ser hellre helt om blått, än att vi blandar in ngr. nya färger också.
Tror inte heller att bärgarna kör sämre bil än många andra som idag får köra utryckning.

Men men det är min åsikt, och det var ju den du bad om!

Storstad, ja där har ni det nog ännu värre med all trafik??
« Senast ändrad: 11:35 - 13/08 2013 av Falo-01 »

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #32 skrivet: 05:54 - 17/08 2013 »
Intressant. 108 visningar men bara ett svar, va övertygad om att det skulle bli funnit ös med åsikter..  :)
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #33 skrivet: 09:34 - 17/08 2013 »
Kan ju säga att på Gotland iaf lär det varken behövas blåljus eller ändrad ljuskombination. Vi har 3st bärgare (om jag sett alla dvs) 2st mindra Iveco och en större flak/tung bärgare. Men då det kan bli lång väntetid på bärgare och inga motorvägar så blir det oftast att man väljer bogsering ist. Vad jag har sett så så har bärgare stor respekt här på ön TROTS att våra bönder blinkar på åkern. Det handlar om människans respekt gentemot varandra. På "landet" är det större respekt, det märkte jag när jag flyttade ifrån fastlandet hit.

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #34 skrivet: 10:53 - 17/08 2013 »
Är självklart stor skillnad i olika delar av landet men jag är intresserad av allas åsikter i alla drar av landet

Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #35 skrivet: 14:39 - 18/08 2013 »
Jag håller med trådskaparen om att trafiksituationen i Stockholm är extrem och att dom exempel som tas upp är ingalunda ovanliga.
Valfritt stopp/olycka på våra leder skapar timslånga proppar med följdolyckor och oändliga tittköer som ur samhällsekonomiska och miljömässiga perspektiv är dyra dyra..
Ev annan färg på våra (bärgares) varningsljus har varit på tapeten hur länge som helst,att ev kunna påkalla fri väg fram till ett känsligt stopp/olycka är ju en helt annan sak än att ha en annan färg än orange/gult för att uppmärksamma trafiken så att vi får en säker arbetsmiljö,eller hur?
I dagsläget har vi krav på att ha med TMA-skydd på en del större vägar genom länet och det är ju skönt att ha den som skydd när vi jobbar,men:
Ledtiden mellan larm och åtgärd förlängs markant med ökade köer till följd och då den ekonomiska biten spelar in (TMA kostnaden drabbar ju den strandsatta i dagsläget) så tar det än längre tid.
På dom ställen där vi inte har tillgång till TMA så är arbetsmiljön under all kritik med ständiga tillbud,så mitt tips är att kraven kommer att utökas framöver.
I sammanhanget när vi pratar om tidsspillan så kan det nämnas att efter myndigheternas övergång till Rakel så ökas tidsåtgången avsevärt innan en bärgare ens blir kallad till en olycksplats.
Ingen spaning,ingen aning som vi brukade säga i gröna kläder..
Tilläggas ska att Trafik Stockholms Vägassistansbilar endast får påkalla fri väg inom Södra Länkenområdet i dagsläget!

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #36 skrivet: 22:19 - 19/08 2013 »
Kom igen nu
250 visningar så bör det väl rasa in några mera svar. 
Va övertygad när jag startade tråden att det skulle rasa in åsikter om ljusen..
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Lars E, Ö-879

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #37 skrivet: 00:53 - 20/08 2013 »
Visst finns en risk för inflation i blåljusbestyckade fordon, men att just bärgare ska ha det känns inte det minsta främmande för mig. Bannlys i så fall istället de blåtonade extraljus som många personbilar är utrustade med.

Jag har inte heller några farhågor om att det skulle missbrukas. Är det några som vet att det är kontraproduktivt att ropa ”Varg!” utan anledning, så torde det vara bärgningsförarna.
 
Under sommaren inträffade en tragisk olycka i Flen, då en personbil klämdes fast under en lastbil. Det drogs resurser, bl a lyftkuddar och tungbärgare, från Eskilstuna och Nyköping; en körsträcka på cirka 4,5 till 5 mil. Jag vet inte om utgången hade blivit en annan om de hade haft blåljus i just det fallet, men det är ett exempel på en insats där bärgarna involverades i det akuta räddningsarbetet, och där deras utrustning behövdes för att kunna klara upp situationen och få ut de förolyckade personerna ur bilvraket.

Att bärgarna skulle ha en egen färgkombination, t ex rött och vitt, tror jag däremot inte på. Många bilförare har uppenbarligen svårt att klura ut hur blinkersspaken på den egna bilen fungerar. Att de skulle lära sig att respektera något annat än blåljus tror jag, cyniskt nog, är för mycket begärt.

Utloggad TobiasE

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #38 skrivet: 08:02 - 20/08 2013 »
Under sommaren inträffade en tragisk olycka i Flen, då en personbil klämdes fast under en lastbil. Det drogs resurser, bl a lyftkuddar och tungbärgare, från Eskilstuna och Nyköping; en körsträcka på cirka 4,5 till 5 mil. Jag vet inte om utgången hade blivit en annan om de hade haft blåljus i just det fallet, men det är ett exempel på en insats där bärgarna involverades i det akuta räddningsarbetet, och där deras utrustning behövdes för att kunna klara upp situationen och få ut de förolyckade personerna ur bilvraket.

Kan nog säga att utgången hade nog dessvärre inte blivit annorlunda då man använde 2st mobilkranar för att lyfta lastbilen. dessa går ju endast som bekant 50km/h kan nog tänka mig att dessa fick eskort om det krävdes.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #39 skrivet: 19:36 - 23/08 2013 »
Sammanfogar dessa två trådar till en...
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #40 skrivet: 21:29 - 30/08 2013 »
Är det verkligen inte flera som har åsikter?
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #41 skrivet: 21:21 - 31/08 2013 »
Jag håller med i flera av ovanstående inlägg och min åsikt är tydlig:

Tillåta blåljus på bärgare - JA, absolut. Självklart ska det inte användas annat än på uppdrag när man fått order om det från räddningstjänst, polis eller väghållare. Detta fungerar i t ex Danmark där de allra flesta bärgare är larmutrustade. Där åker man dessutom blått för att få bort hinder på vägen.

Ge bärgare en annan färg på ljus än blått eller gult - NEJ, det finns tillräckligt många färger redan. Precis som på övriga utryckningsfordon kan man ju kompettera med vitt helljusblink. Räddningstjänsterna kompletterar nu nästan alltid de fordon som går på trafikolycka med gult ljus eftersom vi upplever att blått syns för dåligt...

Att Rakel skulle innebära längre tid tills bärgare kommer - NEJ, bärgare ska lika lite som andra trafikanter åka för att "titta" på en olycka. Det handlar om att ha tydliga rutiner så att bärgare beställs snabbt av polis/räddningstjänst/fordonsägare/väghållare. Jag har vid många tillfällen upplevt hur bärgare står och väntar en lång period innan de kan börja arbeta, även med flera fordon vid t ex lastbilsvältning. I ett antal fall har de också tagit betalt för det trots att de inte har fått någon beställning.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #42 skrivet: 22:12 - 31/08 2013 »
Jag håller med i flera av ovanstående inlägg och min åsikt är tydlig:

Tillåta blåljus på bärgare - JA, absolut. Självklart ska det inte användas annat än på uppdrag när man fått order om det från räddningstjänst, polis eller väghållare. Detta fungerar i t ex Danmark där de allra flesta bärgare är larmutrustade. Där åker man dessutom blått för att få bort hinder på vägen.

Ge bärgare en annan färg på ljus än blått eller gult - NEJ, det finns tillräckligt många färger redan. Precis som på övriga utryckningsfordon kan man ju kompettera med vitt helljusblink. Räddningstjänsterna kompletterar nu nästan alltid de fordon som går på trafikolycka med gult ljus eftersom vi upplever att blått syns för dåligt...

Att Rakel skulle innebära längre tid tills bärgare kommer - NEJ, bärgare ska lika lite som andra trafikanter åka för att "titta" på en olycka. Det handlar om att ha tydliga rutiner så att bärgare beställs snabbt av polis/räddningstjänst/fordonsägare/väghållare. Jag har vid många tillfällen upplevt hur bärgare står och väntar en lång period innan de kan börja arbeta, även med flera fordon vid t ex lastbilsvältning. I ett antal fall har de också tagit betalt för det trots att de inte har fått någon beställning.

Jag har vita blixtljus på min bärgare och det funkar jävligt bra stor skillnad mot bara gult.
Men det är inte en godkänd färg men är jävligt bra.

Det är självklart bättre att bärgare beställs än att man åker på ragg men som det är nu kan det ta 45-60 och ännu längre i vissa fall innan bärgare beställs på en olycka. Är det behov av bärgning så bör bägaren beställas direkt när polisen landar för att minska riken för följdolyckor och massa extra kö.

Att bärgare tar betalt utan beställning förkommer nog inte i Sthlm förhoppningsvis och varken  kunden eller försäkringsbolaget skulle betala räkningen. 

Tackar för dina åsikter alltid roligt att höra vad folk i branchen tycker.
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil

Utloggad Martin s-931

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 108
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #43 skrivet: 12:18 - 01/09 2013 »
Jag tycker det är en väldigt svår fråga. Det finns både för- och nackdelar. Alla talar så klart för sin sak. Det finns en risk att det går inflation i blåljusanvändande. All utryckningskörning medför ökade olycksrisker. Ska man då lägga till en ytterligare typ av fordon?  Jag kan tycka det är motiverat i Göteborg vid spårvagnsolyckor där man är en aktiv del av räddningsarbetet. 
Finns det andra sätt att lösa problemet?
Problemet i grunden är väl att trafikpolisen inte har ökat i samma omfattning som trafiken? Polisen ska patrullera våra större vägar och snabbt vara på plats vid olyckor. Polisen ska ge eskort när behov uppkommer.
Problemet är också att våra vägar inte har byggts ut i samma omfattning som trafiken har ökat.
Vad kan bärgningsföretagen själva göra för att lättare och snabbare komma fram med nuvarande lagar?

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Bärgare med blåljus / Varningsljus bärgare
« Svar #44 skrivet: 14:43 - 01/09 2013 »
Jag tycker det är en väldigt svår fråga. Det finns både för- och nackdelar. Alla talar så klart för sin sak. Det finns en risk att det går inflation i blåljusanvändande. All utryckningskörning medför ökade olycksrisker. Ska man då lägga till en ytterligare typ av fordon?  Jag kan tycka det är motiverat i Göteborg vid spårvagnsolyckor där man är en aktiv del av räddningsarbetet. 
Finns det andra sätt att lösa problemet?
Problemet i grunden är väl att trafikpolisen inte har ökat i samma omfattning som trafiken? Polisen ska patrullera våra större vägar och snabbt vara på plats vid olyckor. Polisen ska ge eskort när behov uppkommer.
Problemet är också att våra vägar inte har byggts ut i samma omfattning som trafiken har ökat.
Vad kan bärgningsföretagen själva göra för att lättare och snabbare komma fram med nuvarande lagar?

I nuläget kan vi i sthlm inte göra mera än att köpa flera bilar men det finns det ingen ekonomi i.
Finns många bärgningsbilar i stan men problemet är trafikläget, finns det ingen vägren och är tokkö kommer vi inte fram och rent lagligt kan vi vad jag vet inte tränga oss fram.
Så vi har själva svårt att påverka det ligger på andra aktörer..
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil