Författare Ämne: Brandkårens bärgningsbilar  (läst 29124 gånger)

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
Brandkårens bärgningsbilar
« skrivet: 20:53 - 11/09 2012 »
Vid inventering av gamla bilder fann jag denna från 1977. Bilden är tagen i Trelleborgs brandkårs förråd intill brandstationen och samma år såldes den till privatperson eller företag och ställdes av 1978-01-10. Ryktet säger att den gick till en bärgningsfirma på Hallandsåsen. Bilen finns kvar i bilregistret och står sedan 2001-04-04 på ett plåt- och lackföretag väster om Kinna, som fjärde ägare. Det företaget är dock avregistrerat enligt registret.

Bilen är en GMC med bärgningsaggregat och hade nr 7 i Trelleborgs brandkårs fordonspark.
Vore intressant om någon i forumet har fler uppgifter om bilen och om den fortfarande existerar eller det bara är en miss att avregistrera den, vilket tyvärr förekommer då och då.

Jag har heller inga uppgifter om när bilen levererades till Trelleborg och om det var trelleborgarna som byggde den som bärgningsbil.


Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #1 skrivet: 21:40 - 11/09 2012 »
Finns lite mer uppgifter här om denna bil:

http://www.tow.se/oldcartowgmc/gmc-000-s510000.htm

Tror att det var den här bilen som fanns på Hallandsås fast man vet ju inte:

http://www.tow.se/oldcartowgmc/s510224.htm

Kul att få det nya reg.nummret på bilen!
« Senast ändrad: 21:42 - 11/09 2012 av Roger Larsson »

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #2 skrivet: 22:57 - 11/09 2012 »
Nja, det är nog inte samma bil.

Men om så är fallet är det inte mycket kvar av trelleborgaren. Hytten, bärgningsaggregatet, skåpen kring bärgningsaggregatet - ingenting av det finns då kvar. Bilen är dessutom i så dåligt skick att den knappast har kunnat forslas till Kinnaområdet 2001.

Jag håller på att det är en annan bil från början.

Va kul att jag fick tag i det gamla regnumret!

Skulle dessutom vara kul att få se en bild på IH-bussen bakom. Den finns inte i mina listor.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #3 skrivet: 06:45 - 12/09 2012 »
Skall se om jag har en bild på bussen. Har i alla fall en fin svartvit bild på IH M598 Rn 37 - en likadan buss eller möjligen samma? Fast det står Malmö stads brandkår på den... Oavsett vilket så skickar jag gärna bilden om Du vill.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #4 skrivet: 09:15 - 12/09 2012 »
Tack Roger!

Malmös bussar har jag bra koll på, både bildmässigt och datamässigt. Men att Trelleborg skulle ha haft en IH-buss, visste jag inte. Jag trodde mig ha en komplett lista från 1976 men där finns den inte med. Kanske var man missnöjd med den. Senare under 70-talet hade man minst tre färdtjänstbussar av Mercedes fabrikat (509, 519 och 529). Ledningsfordon hade man i dykbussen 517.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #5 skrivet: 22:08 - 12/09 2012 »
När jag besökte Trelleborg 1971 såg jag ingen IH-buss där. Jag misstänker att de kanske senare köpt någon begagnad från Malmö.
Dykbussen 517, är det Peugeot J7 du avser? Har du bilder på den? Annars har jag, liksom bärgaren, men inga som tillför något utöver Rogers.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #6 skrivet: 11:28 - 13/09 2012 »
Malmö hade sex IH AM150 bussar. De levererades 1963 (2), 1964, 1965 (2) och 1966. De två första (37 och 39) blev ledningsbuss (137, 126) respektive transportbuss (139) och slopades 1986 resp 1976. Den tredje (38) blev räddningsbil (138, 109) och slopades 1982 medan de tre sista (36, 46 och 49) slopades som färdtjänstbussar 1973 (36) och 1974 (46, 49). Jag tror inte att någon av dessa gick till Trelleborg. Däremot vet jag att det fanns IH-bussar i fler kommuner och där de inte blev särskilt långlivade.

Sen ser vi bara taket på bussen. Det kan därför vara en Volvo. Sådana tillverkades också, med samma karosskoncept.

Dykbussen har jag några bilder i inte alltför hög kvalitet så jag återkommer ifall det blir aktuellt. Just nu är det kommunerna inom Rsyd som intresserar mig mest. 
« Senast ändrad: 11:29 - 13/09 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #7 skrivet: 23:22 - 13/09 2012 »
Varför hade brandkåren en bärgningsbil överhuvudtaget? Fanns det bärgningsbilar hos fler brandkårer?

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #8 skrivet: 09:49 - 14/09 2012 »
Bärgningsbil, kranbil, räddningsbil...
Fordonet hade många namn. Bland de större kommunernas brandkårer ingick tidigt även utryckning till trafikolyckor, ras etc. och då var det vanligt att den kommunala brandkåren skaffade sig den utrustning som behövdes. Till en början var det ofta vanliga bärgningsaggregat som användes och dessa kunde då vara placerade på chassin som särskilt lämpade sig för räddningsarbeten. Till fordonen kopplades ofta kärror med specialredskap för exempelvis spårvägsolyckor, järnvägsolyckor etc.

För Malmös del kom första kranbilen 1936. Det var en Ford som faktiskt kunde betraktas som en dåtidens lastväxlare. Kranen kunde demonteras och istället kunde man rulla på ett lastflak eller en djurbox. Även ett häftigt belysningsaggregat kunde tas med. Bilen fanns med enda fram till 1961, de sista femton åren enbart som lastbil.

Därefter tog man över en bärgningsbil från spårvägen. Den var byggd på ett gammalt Scania Vabis busschassi från 1932 som omkring 1950 försågs med en stor manskapshytt och bärgningsaggregat. Med sitt stora axelavstånd var den mindre lämplig i smala innerstadsgator. Bilen slopades 1960.

Nu var det dags för de stora bilarna. En IH Truck från 1953 inköptes från en militärdepå i England 1960. Den ersattes 1969 av en ren brandkårskranbil, Magirus Deutz 230, KW20. Göteborg skaffade en likadan.

Jag har nu beskrivit hur utvecklingen var i Malmö men jag vet att det finns andra på forumet som kan beskriva utvecklingen i andra kommuner runt om i Sverige. 

Tio år senare framstod en ny trend inom räddningstjänsten. De tunga objekten blev tyngre och i värstingfallen var det mobilkranar om gällde. I övriga fall gjorde de hydrauliska lyftverktygen och senare även de pneumatiska lyftkuddarna sin entré och kran-/bärgningsbilarna ersattes med skåpbilar och containrar som fylldes med allehanda redskap och utrustning.

Under en period placerades hydrauliska lastbilskranar på räddningsbilarna. Chassin som var vanliga då var Scania SBA och SBAT (Lund, Ystad, Laholm, Helsingborg m fl) men också traditionella lastbilschassin användes.

Sen ska vi inte glömma de olika bilbärgningsföretagen som togs i anspråk av räddningstjänsten. En del av dessa fick larmutrustning (se blåljusdiskussionerna på annan plats i forumet).

Ett kort svar på din fråga:
Kommunerna ansåg sig vara de som tog hand om olyckorna (Malmö Brandkårs slogan 1960: Malmö Brandkår - Stadens räddningskår) medan bärgningsföretagen i första hand hanterade havererade fordon. Men som vanligt, undantag fanns och finns. I våra grannländer är kran-och bärgningsbilar mycket vanliga inom räddningstjänsten.

« Senast ändrad: 09:56 - 14/09 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Gustavsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #9 skrivet: 22:37 - 14/09 2012 »
Tack för ett utförligt svar!  :)

Regent

  • Gäst
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #10 skrivet: 00:19 - 19/09 2012 »
Malmö hade sex IH AM150 bussar. De levererades 1963 (2), 1964, 1965 (2) och 1966. De två första (37 och 39) blev ledningsbuss (137, 126) respektive transportbuss (139) och slopades 1986 resp 1976. Den tredje (38) blev räddningsbil (138, 109) och slopades 1982 medan de tre sista (36, 46 och 49) slopades som färdtjänstbussar 1973 (36) och 1974 (46, 49). Jag tror inte att någon av dessa gick till Trelleborg. Däremot vet jag att det fanns IH-bussar i fler kommuner och där de inte blev särskilt långlivade.

Sen ser vi bara taket på bussen. Det kan därför vara en Volvo. Sådana tillverkades också, med samma karosskoncept.

Dykbussen har jag några bilder i inte alltför hög kvalitet så jag återkommer ifall det blir aktuellt. Just nu är det kommunerna inom Rsyd som intresserar mig mest.

Intressant tråd! Nu är vi lite OT men..

Jag kan bifoga en bild på Karlskronas IH färdtjänstbuss från 1966. Eller jag tror att det är en IH iallafall  ;)

« Senast ändrad: 18:21 - 19/09 2012 av Regent »

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #11 skrivet: 09:27 - 20/09 2012 »
Låter som ett projekt för Fire Truck.

Kom igen...!

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #12 skrivet: 11:22 - 20/09 2012 »
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...

Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.


Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.
« Senast ändrad: 11:26 - 20/09 2012 av Fenix112 »
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #13 skrivet: 12:17 - 21/09 2012 »
Låter som ett projekt för Fire Truck.

Kom igen...!

Hahaha!! Den som lever får se  8)

Regent

  • Gäst
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #14 skrivet: 12:21 - 21/09 2012 »
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...

Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.


Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.

Tack för den bilden! Kan inte ha varit lätt att hantera i trafiken med det axelavståndet. Den ligger nog nämare i tiden för att bli modell.