Författare Ämne: Brandkårens bärgningsbilar  (läst 29123 gånger)

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #15 skrivet: 15:40 - 21/09 2012 »
Med anledning av vad jag skrivit tidigare i dena tråd...

Tänkte visa denna bild på Malmös bärgningsbil från 1940-talet, som byggts på ett Scania Vabis busschassi från 1932. Ett ganska häftigt bygge, tycker jag. Längst fram, under stötfångaren, sticker det ut en liten grej. Det är en vargtjutssirén av annat fabrikat än de som var vanliga på malmöfordonen från ca 1946 och 15 år framåt. Den hade ett betydligt högre tonläge än vad de andra hade. Någon säger att den hade finskt ursprung.


Ur Malmö Brandkårs Museiförenings arkiv.

Enligt de uppgifter jag har är vagnen från 1927. Ombyggd till bärgare 1940. Finns det reg.bevis?

http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm

Intressant är även att se de extra stödbenen längst bak som visar att vagnen i första hand är till för att lyfta/säkra och i andra hand till att bärga fordon med även om det går utmärkt.

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #16 skrivet: 19:22 - 21/09 2012 »
Låter som ett projekt för Fire Truck.

Kom igen...!

Den passningen tackar jag för Fenix112  ;D Detta fordon var nog tagen i tjänst innan jag ens var påtänkt.....
så det är ett tag sedan.... Jag får forska lite och se om jag kan få fram något :)
Regent har du någon bättre bild på denna buss? Roligt att se hur garagelängan o gymnastiksalen i bakgrunden på bilden, såg ut på nuvarande brandstationen på 70-talet. Har nästan glömt hur gymnastiksalen såg ut innan den brann 2001.

Regent

  • Gäst
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #17 skrivet: 22:34 - 21/09 2012 »
Låter som ett projekt för Fire Truck.

Kom igen...!

Den passningen tackar jag för Fenix112  ;D Detta fordon var nog tagen i tjänst innan jag ens var påtänkt.....
så det är ett tag sedan.... Jag får forska lite och se om jag kan få fram något :)
Regent har du någon bättre bild på denna buss? Roligt att se hur garagelängan o gymnastiksalen i bakgrunden på bilden, såg ut på nuvarande brandstationen på 70-talet. Har nästan glömt hur gymnastiksalen såg ut innan den brann 2001.

Inte bussen men en del andra bilder från Karlskrona.

Tagna i augusti 1979. Hade en Kodak Compact Disc kamera.. Någon som kom ihåg den? Sämre kamera har nog aldrig tillverkats men dyr var den..




Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #18 skrivet: 16:02 - 26/09 2012 »
Beträffande Malmö Brandkårs bärgningsbils bakgrund så har jag en annan åsikt och kommer tillbaka efter att ha säkerställt dem.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #19 skrivet: 23:13 - 29/09 2012 »
Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!

Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.

Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.

Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.

Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening

Regent

  • Gäst
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #20 skrivet: 00:16 - 30/09 2012 »
Glad att kunna vara till hjälp! Och jag skall ju bygga den i modell ;D

Jag reagerade också på att de vägde lika mycket. Ganska skumt faktiskt...

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #21 skrivet: 07:25 - 30/09 2012 »
Då kan vi avrunda den här diskussionen och konstatera att mina teorier höll. Regent fann det jag sökte på nätet. Registreringshandlingarna finns inte längre på Landsarkivet i Lund. Helt borta!

Följande gäller alltså:
Scania-Vabisbussen M 11112, årsmodell 1932, registrerades 1932-09-16 på Malmö Stads Spårvägar. Den betraktades som en prototyp till kommande busserie litt. A och fick individnummret 12. Den var föremål för ständiga förändringar, bland annat byggnation av gengasaggregat och besiktigades ett tiotal gånger mellan 1932 och 1941. Därefter meddelade ägaren MSS att bussen tills vidare icke kommer att användas. Därmed blev den avförd ur registret den 31 december 1941. Dock genomfördes en besiktning den 24 november 1942.

Fortsättningen är nu bekräftad efter att Regent sökt på svenskbusshistoria.se och där får vi veta att MSS behöll bussen till 1950-02-08 då Malmö Brandkår tog över den. Då var den redan ombyggd till bärgningsbil. Ombyggnaden måste ha genomförts någon gång mellan 1942 och 1949. Jag har obekräftade uppgifter på att ombyggnaden skedde 1946. Bussens längd 9600 mm hade kortats av till 7650 mm och bredden hade ökats med 20 mm (!). Axelavståndet 5500 mm var intakt liksom totalvikten (en trägasdriven buss för 56 passagerare vägde 11680 kg totalt och det gjorde också bärgningsbilen med förare! Tjänstevikten hade däremot minskat med 730 kg. En yttre skillnad mellan bärgningsbilen hos MSS och när den rullade hos Malmö Brandkår var, förutom larmutrustningen också att man kortat av bränsletanken (minskat volymen) när den kom till brandkåren.

Malmö Brandkår sålde bilen till Hedbergs Bil AB i Malmö (Fordrepresentant) 1960-12-28 som vidarebefordrade den till en privatperson i Skurup.

Dags att justera innehållet i böckerna Från larmklocka till blåljus, sid 128 och Spårvägen i Malmö, sid 121.

Tack för dessa uppgifter och allt arbete. Trevligt att detta kunde redas ut. Har uppdaterat: http://www.tow.se/oldcartowscania/s510377.htm

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Brandkårens bärgningsbilar
« Svar #22 skrivet: 08:29 - 30/09 2012 »
Beträffande året för ombyggnad så baserar jag det på att MSS 1947 fick fem bussar från 1937 och 1938 ombyggda med ny kaross från SKV Katrineholm. Den karossen påminner starkt till utseendet om den hytt som bärgningsbilen fick. Materialet till den hytten kan tänkas komma från en provkaross inför bussombyggnaden eftersom karosstypen dessutom fanns på 40 nybyggda bussar från 1947 till 1951.
Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening