Författare Ämne: Ford Falcon RKN  (läst 14867 gånger)

Regent

  • Gäst
Ford Falcon RKN
« skrivet: 22:18 - 27/09 2012 »
God kväll!

Vi är många som minns Räddningskåren. Denna så smått fantastiska hjälporganisation som räddade många nödställda bilister och som även hade en stor ambulansverksamhet. RKN drog ur jacket 1965 i samband med att ambulansverksamheterna runt om i landet övertogs av Landstingen.

Till en kund byggde jag denna trevliga Ford Falcon av 1961 års modell. Tanken är att det skall bli fler bilar i serien Räddningskåren och denna är den först byggda. Grundmodellen kommer från Australiensiska TRAX Models (1:43)  och det innebar att ratten satt på höger sida. Detta var dock lätt åtgärdat. En trevlig modell  ;D









« Senast ändrad: 23:32 - 27/09 2012 av Regent »

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #1 skrivet: 07:31 - 28/09 2012 »
Varje gång jag ser en modellbil från Räddningskåren blir jag varm om hjärtat. En fin modell.

Några påpekande:

- RKN´s ambulansverksamhet fanns kvar på vissa orter fram till 1966.

- Saftblandaren på modellen skulle jag ha velat ha rödare.

- På orignalbilen fanns även en sökare monterad mellan saftblandaren och ambulanslampan.

Obs även att finns två sorters dekaler: En med "RKN" i cirkel (som på den här modellen och som
är rätt) och den nyare med enbart ett "R" i mitten - något att tänka på om Du bygger nyare bilar.

Man kan i runda slägar säga att den nya dekalen använd på bilar from 1962 års modell. Dekalen
kom väl i samband med Thules köp av RKN antar jag. Fast ganska säkert fanns det privatägda
rkn-bilar som aldrig fick de nya dekalerna.

Får jag använda bilderna? Det är kul att samband med bilden på bilen även få se en modell.

Regent

  • Gäst
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #2 skrivet: 09:58 - 28/09 2012 »
Hejsan Roger!

Tack ska du ha!

Så rätt så! Tror att min hemstad Kristianstad hade bilarna kvar till 1966, då Landstinget tog över verksamheten i september det året. Du kommer väl ihåg bilderna du fick av mig där en Ford fortfarande hade ambulanslampan kvar 1969.

Det med sökarlampan missade jag helt! Liksom att saftblandaren skall vara röd. Det vet jag mycket väl men jag har väl byggt för många polisbilar den sista tiden där lampan var orange  ;)

Tack för infon om dekalernas olikheter! Och det var tur att det blev rätt på denna modell, det inget jag kunde utläsa av originalbilden.

Naturligtvis får du använda bilderna! Och fler modeller lär följa  ;D

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #3 skrivet: 10:20 - 28/09 2012 »
Hejsan Roger!

Tack ska du ha!

Så rätt så! Tror att min hemstad Kristianstad hade bilarna kvar till 1966, då Landstinget tog över verksamheten i september det året. Du kommer väl ihåg bilderna du fick av mig där en Ford fortfarande hade ambulanslampan kvar 1969.

Det med sökarlampan missade jag helt! Liksom att saftblandaren skall vara röd. Det vet jag mycket väl men jag har väl byggt för många polisbilar den sista tiden där lampan var orange  ;)

Tack för infon om dekalernas olikheter! Och det var tur att det blev rätt på denna modell, det inget jag kunde utläsa av originalbilden.

Naturligtvis får du använda bilderna! Och fler modeller lär följa  ;D

Ja, Kristianstad var bland de sista.

Skall vi vara riktigt noga så upphörde bolaget Räddningskåren AB med sin verksamhet årskiftet 65/66. Ambulansverksamheten hade en tid tidigare övertagits av Räddningskåren - Trafikavdelningen, ett bolag som Bärgningskåren övertog 1 jan 1966. Men detta var inget som syntes utåt - alla fordon och uniformer m m var sig lik. Det var sedan Bärgningskåren som sålde ut alla ambulanser och div radio- och kontorsutrustning m m i slutet av 1966 och i början av 67.

Här finns ett exempel på en annons. Kanske är "Din" bil med: http://www.tow.se/samling/sam40166.htm

Finns de sista RKN-dekalerna att köpa?

Kunden som Du byggt bilen åt? Sådana kunder är högst intressanta. Har kunden någon anknytning till RKN eller äldre ambulansverksamhet och kan Du i så fall sätta honom i förbindelse med mig?
« Senast ändrad: 10:31 - 28/09 2012 av Roger Larsson »

Regent

  • Gäst
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #4 skrivet: 11:16 - 28/09 2012 »
Intressant  :D

Dekaler av den senaste sorten går säkert att få fram.

Angående kunden så återkommer jag till dig. Tror att ni är bekanta  8)

Mvh Jonas

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #5 skrivet: 19:51 - 28/09 2012 »
Snyggt jobbat,härligt att se RKN i denna fina tappning  :D

Regent

  • Gäst
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #6 skrivet: 20:03 - 28/09 2012 »
Tack ska du ha  :)

Förhoppningsvis följs denna av fler  :)

Falck

  • Gäst
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #7 skrivet: 10:28 - 02/10 2012 »
Hej,
Jonas har gjort ett toppenjobb! Tänkte göra det själv först, men tvekade. Tur var det! Om Jonas orkar ( ;)) så kör vi vidare.

Vi utgick från bilen till höger på bilden (från Rogers samling). Och här är slutresultatet (grundbilden också från Rogers samling - hoppas det är OK, Roger).

Ragnar

(Hoppas bilderna hänger med - har glömt hur man gör).

Regent

  • Gäst
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #8 skrivet: 08:36 - 03/10 2012 »
Tack ska du ha, Ragnar  :)

Bilden där du har gjort en montage med "min" bil är bara för bra!!

Som sagt, jag missade det med rödljuset och sökarlampan men det fixar vi nästa gång.

Hälsningar Jonas

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Ford Falcon RKN
« Svar #9 skrivet: 21:59 - 03/10 2012 »
Även Uppsala hade en Ford Falcon, exakt likadan, som jag minns mycket väl. Också med den långsamtsnurrande saftblandaren med lins. Är väl USA-stuk?