Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 296715 gånger)

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #135 skrivet: 11:30 - 15/10 2014 »
Nu är även "lösningen" på efterfordonsproblematiken på plats (sedan man tog bort "småbilarna" på Värmdö, Vallentuna och Ã…kersberga)

Utloggad Zebbcop

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #136 skrivet: 09:44 - 16/10 2014 »
Ett skogsbrandflak alltså. Hur får man med sig både tanken och flaket samtidigt, vilket jag misstänker att man kan behöva?

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #137 skrivet: 18:16 - 16/10 2014 »
Tänkte inte på det...   :D ???
/Robban

Utloggad Casper Johansson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 289
  • SUF Ö-1399
    • Visa profil
    • C-J Media
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #138 skrivet: 15:54 - 20/10 2014 »
Täby har fått en ny släck-/räddningsbil.

Bild och info på www.blaljuskammaren.se  ;)
Med vänliga hälsningar,
Casper Johansson
Fotograf
C-J Media
0708271237(+46)

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #139 skrivet: 21:22 - 20/10 2014 »
Finns bilder på Täbys nya 2 31-7010 på ARS hemsida också:

http://www.autokarossrescue.se/sv/artikel/267/leverans-till-storstockholm.html


Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #140 skrivet: 00:18 - 21/10 2014 »
Var hamnar den andra bilen? Vet att Värmdö blev lite bittra när deras nya bil flyttades till Östermalm så får dem en ny chans?

Utloggad journalisten

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #141 skrivet: 07:10 - 21/10 2014 »
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.
//David

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #142 skrivet: 08:10 - 21/10 2014 »
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #143 skrivet: 11:40 - 21/10 2014 »
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

Korrekt uppfattat  :)

Ja Vällingby borde ju också stå på tur kan man tycka, jag blev förvånad när täckstyrkan på Solna fick en helt ny bil istället för att den nya gick till Vällingby och täckstyrkan fick ärva Vällingbys... En heltidsstation borde ju prioriteras framför en dagtidsstyrka på 1+2?

Vet någon hur det går i anskaffandet av ny bil till Citystyrkan?
systerbilen i Vaxholm har man ju sålt och deras enda reservbil är snart 18 år gammal vilket måste vara den äldsta i Storstockholm?

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #144 skrivet: 16:37 - 21/10 2014 »
kanske något sådant --> http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/BAS_II_Volvo_FL_-2011_RC.jpg hade vart något till Johannes...? kunde ju även kanske vart mer lagom till täckstyrkan med tanke på täckstyrkans storlek...

Utloggad journalisten

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #145 skrivet: 18:14 - 21/10 2014 »
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

Då ber jag om ursäkt! Tänkte lite kort och missuppfattade :) Värmdö ligger väl nära till hands, men Vällingby tror jag nog också på!
//David

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #146 skrivet: 21:11 - 21/10 2014 »
Täby har kört med en äldre bil från 2001, sedan Kista tog över Täbys dåvarande nya. Tror inte Värmdö vill få sin nuvarande bil från 2005 ersatt av en från 2001.

Tror Heimer syftar på att ARS skrev "leverans av första släck/räddningsbilen, av totalt två stycken" i länken ovan. Dvs inom kort kommer ännu en bil - vart hamnar den..Värmdö?


Själv undrar jag om inte Vällingby står på tur?

Korrekt uppfattat  :)

Ja Vällingby borde ju också stå på tur kan man tycka, jag blev förvånad när täckstyrkan på Solna fick en helt ny bil istället för att den nya gick till Vällingby och täckstyrkan fick ärva Vällingbys... En heltidsstation borde ju prioriteras framför en dagtidsstyrka på 1+2?

Vet någon hur det går i anskaffandet av ny bil till Citystyrkan?
systerbilen i Vaxholm har man ju sålt och deras enda reservbil är snart 18 år gammal vilket måste vara den äldsta i Storstockholm?


Man hade en offert ute för ca 2 år sedan på en FL10 likt den som ra länkade till. Tror den går i Fliseryd i Mönsterås Kommun.
http://utryckningsfordon.se/wopre/wp-content/uploads/2012/09/BAS_II_Volvo_FL_-2011_RC.jpg

Dock avbröts den upphandlingen, enligt vad jag hört att ingen tillverkare kunde matcha de krav som ställdes. Problemet med Johannes är väl att stationen inte direkt byggdes för dagens fordon. Trång vagnhall och små portar. När Johannesstyrkan togs i drift körde man ju med en Volvo FL614 4x2, något mindre bil med andra ord, och var då tvungna att förstärka golvet i vagnhallen för att klara vikten.

Utloggad Tobbe

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #147 skrivet: 22:19 - 21/10 2014 »
Var det inte Värmdö som tappade ett antal fordon efter att de gick med Storstockholms Brandförsvar?

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #148 skrivet: 00:45 - 22/10 2014 »
Värmdö har liksom Vallentuna och Ã…kersberga blivit av med sina drag/träng fordon.. 1a bil på Värmdö numera är Östermalms gamla 1210 och Östermalm kör numera med den nya bil som Värmdö fick ha ca ett halvår. Värmdösationen hade även en Vw caravelle som inte heller finns kvar. Samt att Yxlö500 båten 439 inte längre är kvar utan ersatt med en betydligt mindre modell . Sen är det tämligen intressant att se hur man löser vattenproblematiken med det nya flaksystemet vid mark/skogsbränder. Tankbilar finns inom ssbf på dem tidigare srb stationerna plus på Brännkyrka och Solna. Sen har det diskuterats om att de vore mer lämpligt att ha dem nya 1a bilarna på ytterstationerna då dem påstås klara sig längre på de släckmedel som finns på bilen och där tillgång till brandposter osv är mer svåråtkomligt och framkörningen för förstärkande enheter är avsevärt längre än i city.. Fördelen med Värmdös  4340 är vad jag förstått att den kan suga vatten direkt från en sjö/vattendrag och pumpa ut det vid behov när tanken är slut, vilket dem andra tankbilarna vad jag har hört inte ska kunna eller i alla fall inte på samma smidiga sätt.

Så de finns nog en del frågetecken att räta ut gällande fordonsparken och placeringar osv. Ska bli intressant att se hur de utvecklas framöver.

Med vänlig hälsning Abbe  :)

Utloggad Tobbe

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #149 skrivet: 01:26 - 22/10 2014 »
Kan förstå deras frustration när man går med i förbund med förhoppningar om att de ska bli bra men det blir tvärtom. Känns lite som storebror lillebror situation att Stockholm ska såklart ha det nyaste och när man samtidigt tar av fordon från nykomlingarna. Dålig stil. Men de finns säkert anledningar till varför det blivit så också.

Men allt som oftast så handlar det ju om pengar. Tyvärr..