Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 297391 gånger)

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #225 skrivet: 12:36 - 28/07 2016 »
Vet någon varför Johannes-styrkan ska flytta till Östermalm?

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #226 skrivet: 20:46 - 12/09 2016 »
Hur går det med nya ledningsfordonen?

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #227 skrivet: 00:24 - 15/09 2016 »
Nya Ledningsbilarna beräknas att levereras i November. Som jag förstått det så är de 2 till antalet, skulle tänka mig att dem ersätter nuvarande 1180 och 7180. Nuvarande 1180 eller 7180 blir då "nya"1280.

Abbe

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #228 skrivet: 15:53 - 08/10 2016 »
Nya Ledningsbilarna beräknas att levereras i November. Som jag förstått det så är de 2 till antalet, skulle tänka mig att dem ersätter nuvarande 1180 och 7180. Nuvarande 1180 eller 7180 blir då "nya"1280.

Abbe

Intressant!
Hur mycket rullar 7180?
Jag hade hellre sett att man byter ut 1080 om även L2 nu har lop/chaufför

Utloggad N1054

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #229 skrivet: 13:16 - 11/10 2016 »
Ser på KVD att 1010 finns för försäljning, har det kommit någon ny bil eller kör dom 1020 tillsvidare.Även 3330 finns där 

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #230 skrivet: 13:55 - 11/10 2016 »
Tillsvidare kör man på Johannes med 1020,tanken är väl att ny bil är på gång. Men när är oklart. "nya" 3330 är Kistas gamla 1830. Även Kungsholmens gamla 172 ska enligt fordonsregistret ut ur organisationen som ersätts av Östermalms gamla 122. så även gamla 3130 som har en nyare ersättare i form av Solnas gamla 202.

Med vänlig hälsning Abbe

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #231 skrivet: 20:42 - 11/10 2016 »
Tillsvidare kör man på Johannes med 1020,tanken är väl att ny bil är på gång. Men när är oklart. "nya" 3330 är Kistas gamla 1830. Även Kungsholmens gamla 172 ska enligt fordonsregistret ut ur organisationen som ersätts av Östermalms gamla 122. så även gamla 3130 som har en nyare ersättare i form av Solnas gamla 202.

Med vänlig hälsning Abbe

Spännande! Någon som vet hur det ser ut med nya bilar? I budgeten för 2016 är det budgeterat för 5 släck/räddningsbilar och 1 ny lastväxlare.

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #232 skrivet: 23:13 - 11/10 2016 »
Gissningsvis så kan jag tänka mig att dessa nya 5st  1:or  kommer fördelas ut på "ytterstationerna" Så att alla stationer har lika som målet har vart så länge, att det inte skall vara någon skillnad om man kommer som löpare till annan station. Sen har ju inte alla stationer lastväxlare och några inga höjdfordon men de är ju en annan sak. Värmdö fick ju en ny bil 2012? men som illa kvickt försvann till Östermalm med motiveringen att alla nya fordon ska rulla på dem stationer med högst larmfrekvens. Vilket bestreds bland annat med argumentet angående att man klarar sig längre på eget släckmedel med Cafs. Viket logiskt borde innebära att dessa fordon borde vara där brandpostnätet är sämre och där det är längre framkörning för eventuell förstärkning. Vilket inte är fallet inne i city, Där använder man brandpostnätet så långt det går utan att ta från egen tank.  Så vi får väl hoppas på lite jämn fördelning framöver.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #233 skrivet: 23:22 - 11/10 2016 »
Det är två släck-/räddningsbilar på väg in varav en kommer bli 1210. Värmdö kommer därmed få tillbaka sin tidigare bil från Östermalm.
Jag har för mig att ytterligare en släck-/räddningsbil ska vara beställd, men är inte riktigt säker.

Det finns även ett inriktningsbeslut på två täckstyrkor om 1+4 utöver Johannesstyrkans flytt till ÖM. Var dessa kommer utgå ifrån vet jag inte. Så bilar kommer det behövas. :)
« Senast ändrad: 23:34 - 11/10 2016 av Robban »
/Robban

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #234 skrivet: 18:09 - 12/10 2016 »
Det är två släck-/räddningsbilar på väg in varav en kommer bli 1210. Värmdö kommer därmed få tillbaka sin tidigare bil från Östermalm.
Jag har för mig att ytterligare en släck-/räddningsbil ska vara beställd, men är inte riktigt säker.

Det finns även ett inriktningsbeslut på två täckstyrkor om 1+4 utöver Johannesstyrkans flytt till ÖM. Var dessa kommer utgå ifrån vet jag inte. Så bilar kommer det behövas. :)

Mycket glädjande nyheter! Kul att det satsas lite i SSBF med tanke på hur befolkningen och infrastrukturen växter 😃 Skulle spontant gissa på att den andra täckstyrkan hamnar på Brännkyrka med tanke på stationens storlek, läge och specialenheter.

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #235 skrivet: 22:15 - 13/10 2016 »
Tillsvidare kör man på Johannes med 1020,tanken är väl att ny bil är på gång. Men när är oklart. "nya" 3330 är Kistas gamla 1830. Även Kungsholmens gamla 172 ska enligt fordonsregistret ut ur organisationen som ersätts av Östermalms gamla 122. så även gamla 3130 som har en nyare ersättare i form av Solnas gamla 202.

Med vänlig hälsning Abbe
Kistas gamla 1830 blir 7330 i Vallentuna.

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #236 skrivet: 13:08 - 14/10 2016 »
Lastväxlaren som ska beställas kommer hamna i Ã…kersberga.
Ser man på, har bebyggelsen ändrats så pass att det behövs ett höjdfordon i Vallentuna nu? Det har hittills inte funnit någon anledning att ha ett höjdfordon placerat i Vallentuna, I dem fall man behövt har höjdfordon skickats från Täby, Ã…kersberga, Sollentuna.

Med vänlig hälsning Abbe

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #237 skrivet: 17:44 - 14/10 2016 »
http://www.ladda-upp.se/bilder/swsegyxcpiuzvs/
Ja, snart finns det byggnader där som har räddningstjänstens stege som alternativ utrymningsväg.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #238 skrivet: 18:14 - 14/10 2016 »
Ser man på, har bebyggelsen ändrats så pass att det behövs ett höjdfordon i Vallentuna nu? Det har hittills inte funnit någon anledning att ha ett höjdfordon placerat i Vallentuna, I dem fall man behövt har höjdfordon skickats från Täby, Ã…kersberga, Sollentuna.

Med vänlig hälsning Abbe

Vallentuna har haft höjdfordon tidigare, men dock inte den senaste tiden.
www.brandforsvar.se/srb/SDA-732_2.jpg
/Robban

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #239 skrivet: 00:02 - 16/10 2016 »
Om jag inte minns helt fel så är det väl vanligare i historien att Vallentuna haft höjdfordon än inte.
Har de inte haft både 22 meters hävare Nummela och 37 meters stege, dito Nummela, som tidigare stått i Täby?