Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 296579 gånger)

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #240 skrivet: 16:41 - 19/10 2016 »
Bra att Vallentuna får en stege! Det torde göra planeringen enklare både operativt och administrativt om alla heltidsstationer har både basbil och höjdfordon.

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #241 skrivet: 19:38 - 25/10 2016 »
Denna bil torde inte den ha gått som 792 i Vaxholm..  Eller är den bara fruktansvärt lik?

http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/get_large_photo.php?id=26539

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #242 skrivet: 21:40 - 25/10 2016 »
Det är Vaxholmsbilen, såldes 2014
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #243 skrivet: 22:59 - 05/12 2016 »
Enligt Autokarross instagram så levereras 2 nya basbilar till SSBF, den ena blir 1210 Östermalm men den andra finns ingen bild på. Någon som vet vilken station den andra nya hamnar på och hur följdförflyttningarna blir? 😊

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #244 skrivet: 23:49 - 05/12 2016 »
Enligt de uppgifter jag fått blir det ny 1210 och 1510. Sedan kommer "gamla" 1210 hamna åter på Värmdö där den en gång var som ny. Vart nuvarande 1510 hamnar har jag ingen uppgift om, men Ã…kersberga eller Vallentuna är väl inga djärva gissningar.
Sedan har jag för mig att det ska vara totalt tre släck-/räddningsbilar som ska vara beställda. Så en tredje kanske kommer snart.   
/Robban

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #245 skrivet: 02:52 - 06/12 2016 »
Enligt de uppgifter jag fått blir det ny 1210 och 1510. Sedan kommer "gamla" 1210 hamna åter på Värmdö där den en gång var som ny. Vart nuvarande 1510 hamnar har jag ingen uppgift om, men Ã…kersberga eller Vallentuna är väl inga djärva gissningar.
Sedan har jag för mig att det ska vara totalt tre släck-/räddningsbilar som ska vara beställda. Så en tredje kanske kommer snart.

Tack för svaret Robban!
Vet du hur man ser på behovet av frontvinsch och extraljus på släckbilarna som hamnar i Roslagen resp Värmdö? Det är ju inte riktigt samma förutsättningar där vintertid som i övriga Storstockholm :)

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #246 skrivet: 05:48 - 06/12 2016 »
På Värmdö i dagsläget har vi ingen bil med frontvinch. Men däremot har alla bilar här extraljus vilket jag anser som en självklarhet här ute på landet och dessa småvägar som är mörka som F"""n speciellt vintertid. Frontvinchen brukar sällan användas för att flytta bilar osv. Då det åligger bärgaren såvida det inte handlar om ett akut livshotande läge för någon inblandad som gör att man måste flytta fordonet. Den vet jag däremot används för att tex flytta nedrivna kontaktledningar och nedfallna träd över väg osv har för mig att den även använts vid djurlivräddning nått tillfälle. På den tid vi hade en bil med vinch.
 1210 som kommer bli 4310 igen som Robban skriver är ett "måndagsexemplar" kräver ständiga resor till Sala för diverse småfel som hela tiden uppstår som inte funnits/finns på dem andra bilarna. Så dem flesta har vart väldigt glada över att den försvann härifrån då den kostade mycket tid och energi och pengar.. Så vi får väl hoppas på bättring :)

Med vänlig hälsning Abbe

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #247 skrivet: 06:45 - 06/12 2016 »
Hur har det gått med leverans av de nya ledningsfordonen?
Vakthavande brandingenjör

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #248 skrivet: 09:44 - 06/12 2016 »
Hur har det gått med leverans av de nya ledningsfordonen?

De kommer med största sannolikhet att komma till Täby i början på december.

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #249 skrivet: 15:48 - 06/12 2016 »
Det är väl nu?
Vakthavande brandingenjör

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #250 skrivet: 16:10 - 06/12 2016 »
På Värmdö i dagsläget har vi ingen bil med frontvinch. Men däremot har alla bilar här extraljus vilket jag anser som en självklarhet här ute på landet och dessa småvägar som är mörka som F"""n speciellt vintertid. Frontvinchen brukar sällan användas för att flytta bilar osv. Då det åligger bärgaren såvida det inte handlar om ett akut livshotande läge för någon inblandad som gör att man måste flytta fordonet. Den vet jag däremot används för att tex flytta nedrivna kontaktledningar och nedfallna träd över väg osv har för mig att den även använts vid djurlivräddning nått tillfälle. På den tid vi hade en bil med vinch.
 1210 som kommer bli 4310 igen som Robban skriver är ett "måndagsexemplar" kräver ständiga resor till Sala för diverse småfel som hela tiden uppstår som inte funnits/finns på dem andra bilarna. Så dem flesta har vart väldigt glada över att den försvann härifrån då den kostade mycket tid och energi och pengar.. Så vi får väl hoppas på bättring :)

Med vänlig hälsning Abbe

Jag tänkte om inte vinschen är bra för egen del? Exempelvis att dra loss sig själv om man kör fast eller om man behöver dra sig upp för en brant och hal backe vintertid?

Skönt att ni har extraljus nu i alla fall, får väl hoppas att släckbilarna kompletteras med det när de åker ut på "ytterstationerna"

Utloggad PB

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #251 skrivet: 22:16 - 06/12 2016 »
Jag tänkte om inte vinschen är bra för egen del? Exempelvis att dra loss sig själv om man kör fast eller om man behöver dra sig upp för en brant och hal backe vintertid?

Skönt att ni har extraljus nu i alla fall, får väl hoppas att släckbilarna kompletteras med det när de åker ut på "ytterstationerna"

Nu är jag förvisso inte på Värmdö, men har dock frontvinsch. Nej, frontvinschen används ytterst sällan till egna fordon. Kör man fast förstabilen så vill man ju oftast snarare bakåt, ditåt marken höll. Ingen större nytta med sin egen frontvinsch då. Ibland kommer dock förstabilens vinsch till nytta när någon försökt vända eller parkera tankbilen på lite onödigt svag mark. Går man i diket rejält så är det bara att bita i det sura och ringa en tungbärgare. En femtons vinsch monterad strax över marken förslår ingen stans i det läget.

Så nyttan med vinsch är för kättingdrag, om man använder den metoden, stabilisering av välta fordon, säkring av fordon i slänter, släpa undan saker som är i vägen, släpa undan fordon som hotas av brand osv. Eftersom vi där jag jobbar har avtal med trafikverket om att lämna vägen i farbart skick så vinschar vi ganska ofta fordon av vägbanan eller in på någon parkeringsficka eller så varifrån bärgaren kan hämta dom.

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #252 skrivet: 00:20 - 07/12 2016 »
Jag tänkte om inte vinschen är bra för egen del? Exempelvis att dra loss sig själv om man kör fast eller om man behöver dra sig upp för en brant och hal backe vintertid?

Skönt att ni har extraljus nu i alla fall, får väl hoppas att släckbilarna kompletteras med det när de åker ut på "ytterstationerna"

Nu är jag förvisso inte på Värmdö, men har dock frontvinsch. Nej, frontvinschen används ytterst sällan till egna fordon. Kör man fast förstabilen så vill man ju oftast snarare bakåt, ditåt marken höll. Ingen större nytta med sin egen frontvinsch då. Ibland kommer dock förstabilens vinsch till nytta när någon försökt vända eller parkera tankbilen på lite onödigt svag mark. Går man i diket rejält så är det bara att bita i det sura och ringa en tungbärgare. En femtons vinsch monterad strax över marken förslår ingen stans i det läget.

Så nyttan med vinsch är för kättingdrag, om man använder den metoden, stabilisering av välta fordon, säkring av fordon i slänter, släpa undan saker som är i vägen, släpa undan fordon som hotas av brand osv. Eftersom vi där jag jobbar har avtal med trafikverket om att lämna vägen i farbart skick så vinschar vi ganska ofta fordon av vägbanan eller in på någon parkeringsficka eller så varifrån bärgaren kan hämta dom.

Tack för klargörandet! 😊 Då har jag fått mkt bättre inblick i användningen av vinschen, trodde den användes mer för att kunna hjälpa till vid egna fastkörningar.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #253 skrivet: 16:52 - 07/12 2016 »
Den tredje släck-/räddningsbilen ska till Kista...och nej jag vet inte än vart nuvarande 1810 ska. ;)
/Robban

Utloggad wahlen_120

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #254 skrivet: 14:02 - 09/12 2016 »
Det är väl nu?
Nu har de landat på Täby.