Författare Ämne: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF  (läst 296663 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #285 skrivet: 23:59 - 15/12 2018 »
Till Simon:
"Floby Rescue", om jag söker på Floby Rescue/leveranser kommer jag till Autokaross´ gamla hemsida med sista levererade bilen BASI till Leksand,
fotograferad då det var snö i vintras. Var hittar du andra bilder någonstans?

Utloggad Simon

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 822
    • Visa profil
    • EmergencyScandinavia
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #286 skrivet: 00:09 - 16/12 2018 »
"Floby Rescue", om jag söker på Floby Rescue/leveranser kommer jag till Autokaross´ gamla hemsida med sista levererade bilen BASI till Leksand,
fotograferad då det var snö i vintras. Var hittar du andra bilder någonstans?
https://instagram.com/flobyrescue?utm_source=ig_profile_share&igshid=2qvq9linwzj3

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #287 skrivet: 11:52 - 16/12 2018 »
Vi kommer att presentera både BAS I:an till "taktiska styrkan" (2 31-1620) och BAS IV:an till Ljusterö (2 34-7810) i Utryckning nr 4/2018 och i nr 1/2019.

GOD JUL

önskar redaktionen för Utryckning!

genom Bengt J
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #288 skrivet: 21:48 - 16/12 2018 »
Varför tillför man inte den ena av de taktiska styrkorna 1 eller 2 gubbar och en stegbil?
Borde underlätta beredskapsplaneringen på framförallt ytterstationerna om en taktisk styrka kan täcka upp 100% vid övning.
Finns gott om fräscha reservstegar i organisationen som skulle kunna användas.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #289 skrivet: 00:14 - 17/12 2018 »
Det är inte så länge sedan täckstyrkan var en styrka och betydligt mindre i antal. 2 x 1+4 räcker gott och vid behov flyttar man en annan stege till den station som övar.

Att man skulle ha gott som stegbilar kan man tycka, men stegbilarna är mer komplicerade och är i större behov av reparationer. Även så tar ofta reparationerna längre tid när det gäller själva stegfunktionerna och därmed kan det vara brist på reservstegbilar emellanåt.
/Robban

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #290 skrivet: 14:41 - 17/12 2018 »
"Floby Rescue", om jag söker på Floby Rescue/leveranser kommer jag till Autokaross´ gamla hemsida med sista levererade bilen BASI till Leksand,
fotograferad då det var snö i vintras. Var hittar du andra bilder någonstans?
https://instagram.com/flobyrescue?utm_source=ig_profile_share&igshid=2qvq9linwzj3

Floby Rescue har en ny hemsida. På denna länken finns fler bilder på Stockholms nya bilar för den som inte kan vänta tills nästa nummer av Utryckning!  ;)
http://www.flobyrescue.se/bildbank/inredning/ Bilderna 31-77 är Stockholmsbilarna.


http://www.flobyrescue.se/

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #291 skrivet: 23:31 - 17/12 2018 »
Tack för detta Johan. Det var längesedan jag skrev till Autokaross/Floby, ja jag skrev till Autokaross, och påpekade
den dåligt uppdaterade hemsidan. En dam svarade vänligt att de höll på att göra en ny, men skrev ingen adress eller
så och senare var hon typ föräldraledig. Så jag hoppas den adress du ger skall bli betydligt bättre!

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #292 skrivet: 18:35 - 18/12 2018 »
Det är inte så länge sedan täckstyrkan var en styrka och betydligt mindre i antal. 2 x 1+4 räcker gott och vid behov flyttar man en annan stege till den station som övar.

Att man skulle ha gott som stegbilar kan man tycka, men stegbilarna är mer komplicerade och är i större behov av reparationer. Även så tar ofta reparationerna längre tid när det gäller själva stegfunktionerna och därmed kan det vara brist på reservstegbilar emellanåt.

Tack för svaret Robban!
Det jag syftade på med att tillföra 1 man och även en stegbil är att det skulle underlätta så man slipper göra beredskapsförflyttningar av stegfordonen vid övningar. Tänker främst på Ã…kersberga, Lidingö, Täby, Farsta, Värmdö (de mer avlägsna stationerna).

Känns som att tillföra 1 man och en stegbil på den ena av täckstyrkorna skulle ge så mycket i effektivitet.

Om exempelvis  täckstyrkan + Katarinas stege täcker på Värmdö, och Kungsholmen är på ett långväga dyklarm, då finns endast Östermalms stege att tillgå innerstan (om inte 1220 åker och bemannar 1730)
 

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #293 skrivet: 10:58 - 27/07 2019 »
En liten fråga angående Vaxholms station...varför är det den enda station som inte fått en nyare bil? De kör om jag inte misstar mig med en 2004 års bil från gamla Södra Roslagens Brandförsvarsförbund. Det finns ju en nyare 2 31-3210 Scania 2013 som tycks vara över/reserv bil...är det tänkt att denna skall flyttas dit eller finns det planer på en ny bas 4 som den som nyligen levererats till Ljusterö station?

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #294 skrivet: 01:09 - 29/07 2019 »
Vaxholms 234-7910 (2004) ska enligt fordonsplan bytas 2020-2021. Den och 231-1220 är de enda bilarna i SSBF som har skärsläckare. Därför byts den inte rakt av mot någon annan släckbil.
Ljusterö fick en Typ 4 för att ha mycket vatten på bilen. Det behovet finns inte riktigt i Vaxholm med förstärkning med tankbil inom 20 minuter, men vi får se vad som sker när det närmar sig byte.
/Robban

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #295 skrivet: 09:15 - 29/07 2019 »
okej det förklarar saken...tack för info

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #296 skrivet: 09:37 - 29/07 2019 »
en annan fråga vad blev det av denna bilen http://www.brandforsvar.se/sthlm/sda-141-2010.jpg

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #297 skrivet: 23:39 - 29/07 2019 »
en annan fråga vad blev det av denna bilen http://www.brandforsvar.se/sthlm/sda-141-2010.jpg

Reservbil 231-3310
/Robban

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #298 skrivet: 22:55 - 29/03 2020 »
Är det någon mer än jag som reagerat på att sidorna på påbyggnaden på SSBFs nya släckbilar ser lite märkliga (för låga) ut?
På modellerna med gamla chassiet så står det tydligt “Storstockholms Brandförsvar” ovanför sidobelysningen, men på de senaste bilarna så har man gjort skärmen så låg så man fått klämma in “Storstockholms Brandförsvar” i jätteliten text mellan 2 sidoarbetsljus.

Finns det någon anledning till att sidoskärmen ovanför jalusiskåpen är lägre på de nya bilarna eller är det endast en miss vid designen?

Utloggad Johan S

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Storstockholms Brandförsvar SSBF
« Svar #299 skrivet: 07:11 - 28/04 2020 »
RIPA presenterade en nyhet igår att de ska bygga två ledningsfordon åt Storstockholm på VW Amarok Negea. Både yttre befälets 1080 och vakthavande brandingenjör 1180 är relativt nya fordon, någon som vet vad de nya ska användas som och vilka fordon de ersätter?
Vakthavande brandingenjör