Författare Ämne: Hävare eller stegbil?  (läst 10582 gånger)

Utloggad Abbe h

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 110
    • Visa profil
Hävare eller stegbil?
« skrivet: 15:16 - 17/10 2012 »
Frågan är enkel. För och nackdelar med hävare respektive stegbil? Vad anser ni?

Min uppfattning är att hävaren är betydligt klumpigare och tar mycket längre tid att resa jämfört med stegbilen. Däremot så tror jag att hävaren är en stadigare plattform för jobb på höga höjder under längre tid. Men snabbast och smidigast tordes ändå vara stegbilen spec nu när fler och fle börjar få vikbara toppar.

Abbe  :)

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Hävare eller stegbil?
« Svar #1 skrivet: 18:19 - 17/10 2012 »
Nu är jag inte i branschen utan bara som dom flesta av oss här allmänt intresserad, så därför har jag inte alla fakta.

Det jag däremot vet är att vid ett besök i Älmhult och Värnamo för ett par år sedan så fick jag två olika åsikter om hävarens egenskaper.

Älmhult hade då tagit en ny Bronto 32:a i drift och man var väl nöjd i det hela med den, utom en sak.
Det tog lång tid att "rigga upp" den för insats, i övrigt inga större problem.

Värnamo hade i samma veva tagit sin nya Metz 32:a i drift och här var ljudet ett annat.
Man hade tidigare haft en Bronto och en maskinstege, både var nu ersatta av Metz:en
Det man talade varmt om till Metz:ens fördel var snabbheten, fick själv även det demonstrerat.
Från ankomst till att man var på väg upp i luften för insats var snabbt !
Dessutom har Metz till stora delar samma styrprogramvara som på sina maskinstegar vilka gör att det i grova drag är en hävare men uppför sig "in action" snabbhetsmässigt som en stege.

Det var väl det lilla jag hade att bidra med i ämnet, någon annan har säkert mer att kompletera med.

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.