Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg  (läst 76418 gånger)

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: "Ny" hävare Östra Kronoberg
« Svar #15 skrivet: 10:01 - 22/02 2013 »
Fick denna informationen i förrgår, och det stämmer att Umeås gamla hävare köpts in till RÖK. Placering blir som sagt Ã…seda, radionummer 2 67-3630. Räddningstjänsten Östra Kronoberg gick över helt till Rakel för ungefär ett år sedan. I samband med det fick släckbilen i Ã…seda nummer 2 67-3610 och hävaren nummer enligt ovan.

Nya hävaren ska först utrustas och stripas, därefter väntar utbildning av personalen innan den kan tas i bruk. Ska ner och fota den i eftermiddag, men bilder till "Landet Runt" kommer först när bilen är stripad och klar.
« Senast ändrad: 10:04 - 22/02 2013 av najkos »
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Fredrik H

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 98
    • Visa profil
SV: "Ny" hävare Östra Kronoberg
« Svar #16 skrivet: 20:43 - 22/02 2013 »
Såg Umeås gamla passera Uppsala på E4 för någon dag sedan!
// Fredrik

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
Fordonsnyheter RÖK
« Svar #17 skrivet: 11:26 - 23/03 2013 »
Som diskuterats i en annan tråd har en ny hävare köpts in till RÖK, för placering i Ã…seda, som 2 67-3630. Den gamla bilen kommer säljas. Nya hävaren är nu stripad och ska utrustas innan den kommer upp till Ã…seda. Personalen i Ã…seda ska även utbildas innan den tas i drift. Bilder kommer på "Landet Runt" vid tillfälle.
 
Det händer dock lite mer på fordonsfronten inom RÖK, det är inte bara hävaren som byts ut. En ny BAS 4 har upphandlats och kommer byggas av ARS och levereras strax före sommaren. Har ingen mer info om bilen för tillfället, men återkommer i ärendet, var så säker! Placeringen kommer bli på stationen i Lenhovda, som 2 67-3810. Detta medför en hel del omflyttningar, då detta kommer bli enda tunga fordonet i Lenhovda.
 
Lenhovdas tankbil, 2 67-3840, kommer ersätta tankbilen i Ryd, 2 67-4440, som kommer säljas. När detta sker är i nuläget oklart, men någon gång efter semestern är nog en hyfsad gissning.
 
Lenhovdas släckbil, 2 67-3810, kommer ersätta nuvarande 2 67-4910, som förbundets reservbil.
 
Förbundets nuvarande reservbil, 2 67-4910, kommer att ersätta 2 67-4510 i Urshult, under förutsättning att takhöjd och portar på Urshultstationen medger detta.
 
Det var allt jag hade för tillfället, men jag räknar kallt med att återkomma, när dessa förflyttningar börjar bli verklighet.
 
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Fordonsnyheter RÖK
« Svar #18 skrivet: 17:06 - 24/03 2013 »
Intressant information! och överaskande investering till Lenhovda! Vad jag hört så har man också tittat på en lite mindre släckbil med CAFS-system till stationen i Kosta som 267-3310. Då deras släckbil är från 1984 faller den snart för ålderssträcket. Det fanns väl också tankar om FIP-bilar till en början i Ã…seda och Ryd? Ang Urshults nuvarande släckbil så verkar den inte vara i speciellt gott skick, men så har den också tidigare rullat i Göteborg under många år.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #19 skrivet: 07:33 - 10/04 2014 »
Det var ett tag sedan jag uppdaterade läget hos RÖK, men det jag skrev i mitt förra inlägg har nu blivit verklighet. Bilder på Ã…sedas hävare och Lenhovdas nya Bas 4 finns på landet runt, sen ett tag tillbaka.

Som Henrik säger, kommer man börja testa FIB i Ã…seda och Ryd nu under våren. Bilarna har en planerad levereras till vecka 17, då man påbörjar utrustning och utbildning. Det blir ett par Nissan Navara Double Cab och påbyggare är en lokal firma i Växjö. Driftsättningen är planerad till vecka 21. Har ingen koll på rakelnummer än, det återstår att se.

Andra nyheten är att tankbilen i Lessebo, 2 67-3040, kommer få ett nytt chassie under hösten. Överflyttningen kommer göras av ARS och det blir en Scania P320 4*2.

Det var allt för denna gången.
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #20 skrivet: 13:28 - 08/05 2014 »
Intressant ang tankbilen i Lessebo. Det finns ju flera andra bilar som är betydligt äldre och borde stå på tur att bytas. Räddningsvärnens släckbilar (och Kostas) är ju från mitten av 80-talet. Jag såg de nya bilarna (Nissan Navara) utanför en firma i Växjö nyligen, såg mycket fina ut! Kommer VW Pickuperna att försvinna på de stationerna? Enligt dokument på RÖK:s hemsida så har man beslutat att köpa in en släck-/räddningsbil som autokaross kommer bygga som demobil. Den kommer sedan att säljas till RÖK och tas i drift under 2015 (om jag fattat rätt).

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #21 skrivet: 19:58 - 08/05 2014 »
Intressant ang tankbilen i Lessebo. Det finns ju flera andra bilar som är betydligt äldre och borde stå på tur att bytas. Räddningsvärnens släckbilar (och Kostas) är ju från mitten av 80-talet. Jag såg de nya bilarna (Nissan Navara) utanför en firma i Växjö nyligen, såg mycket fina ut! Kommer VW Pickuperna att försvinna på de stationerna? Enligt dokument på RÖK:s hemsida så har man beslutat att köpa in en släck-/räddningsbil som autokaross kommer bygga som demobil. Den kommer sedan att säljas till RÖK och tas i drift under 2015 (om jag fattat rätt).
Ja, det är lite ovanligt att flytta över påbyggnader som RÖK gör!
VW-pickuperna är ju inte i det bästa skicket, så dom borde var fasas ut.

Intressant med demobilen! Har tittat på Autokaross nya demobil (vilket borde vara den då) idag! Ser väldigt fin ut!
En Scania P410 Euro 6 4x2 med reg.nr. SUW 619. Påbygganden hade täckt tak, samt dubbla slangrullar för högtryck. Den var även utrustad med en annan typ av varningsljus än vad som brukar sitta på ARS bilar, tror dock att det fortfarande var Standby.
Bilder på den bilen kommer senare!

Edit: Bilder på demobilen finns nu under tavlan "Medlemsforum"
« Senast ändrad: 21:23 - 08/05 2014 av JS »

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #22 skrivet: 12:08 - 09/05 2014 »
Det är troligen INTE den demobil som visades på Teknikdagarna som RÖK ska köpa.
Vid föreningens årsmöte berättade nämligen RÖK:s räddningschef att Lessebo ska få en demobil från ARS men jag tolkade det som en BAS 4 som ska ersätta både släckbil och tankbil. Tankbilen 3040 får under hösten ett nytt chassi av typen Scania P 320 och komplettering av utrustningen. Därefter flyttas den till Kosta och ersätter släckbilen 3310. Släckbilen 3010 flyttas till Hovmantorp som 3210.

De två VW-pickuper som ersätts av FIP-bilarna kommer att säljas.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Bengt

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 245
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #23 skrivet: 18:06 - 09/05 2014 »
RÖK kommer att presenteras i nästa nummer av Utryckning! och ett återbesök är planerat för att få med de nya FIP-bilarna i reportaget.

//Bengt
Redaktionen tidningen Utryckning!

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #24 skrivet: 22:13 - 10/05 2014 »
Då ska vi försöka summera och ge lite svar. :)

Det Mårten skriver angående demobil och BAS 4, är inget jag hört, dock kan det mycket väl bli så. Strävan i förbundet på senare år har ju varit att minska ner parken av tunga fordon genom att ersätta BAS 1/släckbil och renodlad tankbil med en BAS 4 istället. Dock blir jag lite fundersam på om det verkligen är Lessebo som ska få en BAS 4, om de verkligen kommer få plats med all sin utrustning på en sådan, då de bland annat har den högsta nivån på tung räddning inom förbundet.
Den som lever får se, helt enkelt! :)

Angående köp av demobil från ARS finns det mycket riktigt ett sådant protokoll, från senaste förbundsmötet med direktionen. Dock kommer jag inte ihåg exakta ordalydelsen i det, men ska kolla upp det vid mitt nästa besök på stationen.

FIP-bilarna (eller egentligen FIB..?) kom till stationen i Tingsryd i tisdags och onsdags, och håller som bäst på att utrustas. Driftsättning är beräknat till den 26e maj, innan dess ska utbildning hinnas med också. Pick-up:erna som blir över, kommer mycket riktigt att säljas. Om detta försöket slår väl ut, är tanken att fortsätta införa FIP på stationer med 1+4 till att börja med.



Det var allt för tillfället. Jag återkommer så fort jag vet mer!

Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad 516

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #25 skrivet: 07:51 - 11/05 2014 »
Hej

Jag läser lite vad ni skriver om RÖK och det jag reagerar på är, bilar som borde fasas ut- det har ju vi inget att göra med, tänk lite längre så kanske vi inte är välkomna för att vi tycker att dom har dåliga bilar. Ibland är det ekonomi eller andra behov som är viktigare.

När det gäller FIP eller FIB,
FIP= Första insatsperson kan vara både befäl eller brandman, i Jönköpingskommun valde man att sätta SL i egen bil då han ev kan göra sin bedömning innan övriga kommer och framtills det är han första insatsperson. Tex vi en trafikolycka kan du bli låst vid en person som har livshotande skador eller vid en brand där man kan påbörja släckning med en pulver släckare.
Dan Ljungvall Platschef/Styrkeledare
Rtj Jönköpingskommun Stn Norrahammar

Tillhör besöksgruppen och styrelsen i SUF

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #26 skrivet: 19:14 - 11/05 2014 »
Jag läser lite vad ni skriver om RÖK och det jag reagerar på är, bilar som borde fasas ut- det har ju vi inget att göra med, tänk lite längre så kanske vi inte är välkomna för att vi tycker att dom har dåliga bilar. Ibland är det ekonomi eller andra behov som är viktigare.
Självklart har vi inget att göra med vilka bilar dom ska fasa ut. Men det enda jag menade;
Citera
"VW-pickuperna är ju inte i det bästa skicket, så dom borde var fasas ut."
var att dom bilarna (2st) ser utvändigt att inte vara i det bästa skicket. Jag inte sagt att dom har dåliga bilar överlag - tvärtom har dom gjort flera investeringar dom senaste åren, vilket har gjort att dom fått en betydligt fräshare fordonspark.

Tror inte att blir ovälkomna för att jag/vi skrev att två bilar inte ser ut ha så bra skick..  :o

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #27 skrivet: 22:47 - 18/05 2014 »
Lessebo har sin tungräddningsutrustning på en släpkärra så det bode inte vara ett hinder till att de skulle få en Bas 4.
Ang kommentarer runt bilar som borde fasas ut så var det absolut inte något klagomål från min sida på RÖK:s fordonspark. Jag VET att de har en mycket fin standard på sina bilar. Däremot tycker jag att undringar och tankegångar runt hur man flyttar runt fordon i en organisation faktiskt hör hemma här i forumet. Sen ska man ju så klart inte klanka ner på en organisation, vilket jag inte tycker skett i detta fallet. Vi har ju som det sägs absolut inget att göra med vilka bilar som placeras på respektive station. Jag hoppas att de flesta förstår att det är t.ex ekonomin i synnerhet som styr investerings- och utbytesstrukturer. Men det kan ju ibland öppna upp till frågeställningar, eller hur? RÖK har sedan tidigare hållit hårt på "30-årsregeln" vad gäller de tunga bilarna (även räddningsvärnens, som ibland har haft nyare bilar än vissa deltidsstationer), därav min frågeställning/undran över att man plötsligt byter ut en 22 år gammal tankbil (i och för sig byggd på beg chassie). Men detta fick vi ju svar på av bl.a Mårten. Så alla nöjda :-)

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #28 skrivet: 10:48 - 19/05 2014 »
Jag håller med, jag tycker inte det förekommit någon nedklankning på någon, åtminstone inte i denna tråden. Som blåljusfordonsintresserade ser jag det bara som naturligt att vi diskuterar kring olika fordon, vad som komma skall, vart dessa kan tros hamna, och så vidare.
Vad gäller Lessebos utrustning för tung räddning ligger den till del på ett släp, det stämmer, men vissa delar finns även på bilen, därav min fundering kring om skåpsutrymmet verkligen skulle räcka till på en BAS 4. Vilket för oss raskt in på det ämnet igen!
 
Har fått lite mer kött på benen i BAS 4-ärendet, lyckades hitta ett dokument på stationen.. :)
Det visar sig att Mårten har hört rätt på besöket hos oss, och min skepsis var ogrundad. I stand corrected, som man säger!
Tanken är att demobilen som ska byggas, alltså en BAS 4 (ej tidigare nämnda, redan byggda, BAS 1) på Volvochassie, ska ersätta släckbilen 3010 i Lessebo, 3010 kommer flyttas ut till Hovmantorp, som 3210. Nuvarande 3210 kommer sannolikt säljas. Detta medför också att tankbilen i Lessebo, 3040, kommer flyttas till Kosta och ersätta 3310, som kommer säljas. Troligt radionummer blir då 3340. Tankpåbyggnaden kommer anpassas så den kan ta stegpaket ovanpå, samt anpassas med skåp och dylikt så t.ex. hydraulutrustning ska få plats, med mera. Kommer likna 4240 i Rävemåla då den är klar. Chassiet blir, som tidigare nämnts, Scania.
 
Det är vad jag lyckats få fram för tillfället.
När det gäller FIP-bilarna är dessa nu på plats i organisationen, och beräknas tas i bruk om en vecka, den 26e maj.
Bilder kommer, såvitt jag förstår, i nästa nummer av Utryckning!
 
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg

Utloggad Henrik

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
SV: Samlingstråd: Räddningstjänsten Östra Kronoberg
« Svar #29 skrivet: 16:46 - 28/05 2014 »
Spännande! Det händer saker med fordonsparken i RÖK! Verkar klokt att ge Kosta en tankbil, nu när uppvidinge gått från 3 "riktiga" tankbilar till 1 på några år kommer Kosta säkert få assistera mera norrut i förbundet. Är dock fortfarande nyfiken på hur man på sikt kommer hantera fordonsstrukturen på räddningsvärnen, men den som lever får väl se... Det var väl inte speciellt populärt när Urshult en tid hade en lättare släckbil med högtrycksanläggning, annars kan ju detta vara ett bra och ekonomiskt alternativ till dyra tunga brandblar.