Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Storgöteborg  (läst 78308 gånger)

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 596
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
Samlingstråd: Räddningstjänsten Storgöteborg
« skrivet: 21:55 - 26/10 2012 »
Hej!
Delar med mig av lite fakta om nya fordon hos Räddningstjänsten StorGöteborg (RSG).

Nya lastväxlare:
Under dom kommande fyra åren kommer RSG köpa 6 st lastväxlare.
Dom kommer placeras i..; Torslanda, Mölndal, Angered, Lindome, Kungsbacka & Öjersjö

Ny maskinstege:
Inköp av ny maskinstege till Lundby planeras.

Nya släck-/räddningsbilar:
Det är nu klart att RSG kommer köpa 11 nya BAS-bilar.
Stationerna som får nya bilar är;
Olofstorps räddningsvärn, deltidsstationerna Hindås, Rävlanda, Lerum, Mölnlycke, Frillesås & Kungsbacka
samt heltidstationerna Torslanda, Lundby, Frölunda & Mölndal

Deltidens & Olofstorps bilar kommer ha en vattentank på 3000 l medans heltidens bilar får 2000 l pga plats & viktbegränsningar.


Det är alltså inte bara Stockholm som köper in ett stort antal släckbilar...
Äntligen försvinner många äldre & gamla bilar som RSG har idag.  :D

Dessutom kommer man att få nya larmställ & hjälmar.
« Senast ändrad: 15:16 - 19/10 2014 av JS »

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 444
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #1 skrivet: 00:05 - 27/10 2012 »
Det finns alltså idag ingen brandbil i Göteborg som har en 3000 liters vattentank? "Vikt och platsbegränsningar"? Är det stationernas golv som inte tål en 3000 l vattentank eller vill man bara köpa s k BAS II? En brandbil med 3000 l vattentank tar ju inte så mycket större utrymme i brandstationen än en 2000 liters. Göteborgs vägnät torde, som de flesta städer, klara en en vanlig tvåaxlad lastbil med 18-tons totalvikt!? Vari ligger begränsningen?

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 233
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #2 skrivet: 12:36 - 27/10 2012 »
Råkade radera fel inlägg här.....

Följande text raderades av misstag.... Vem som skrev det minns jag tyvärr inte.


Citera
Lasse S: på de extra 1000 literna gör inte brandbilen större, och som du säger, tar inte mer plats på brandstationen. Men 1m3 i skåpet kan istället reserveras till  mer utrustning, vilket torde vara en bra sak. Detta är en hyfsat vanlig lösning i storstadsområden då det inne i städerna finns bra brandpostnät. Vad vikten beträffar gör det absolut ingen skillnad i om vägarna tål en vanlig lastbil eller en brandbil. Men en stad som Göteborg har troligen en hel del BK2 vägar samt en och annan BK3 där dessa 1000kg kan vara avgörande (bruttovikt = vikten här och nu, därmed lastberoende).
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

matte211

  • Gäst
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #3 skrivet: 15:46 - 28/10 2012 »
Blir det Sala brand som rustar upp BAS bilarna?
Är dom beställda?

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #4 skrivet: 22:41 - 29/10 2012 »
Hej!

Lite kompletteringar -

Nya lastväxlare:
Ett ramavtal om sex fordon har slutits med Sala Brand och enligt uppgift ska det levereras ett fordon i december och under ytterligare två-tre stycken under 2013.
I samband med leveranserna byggs de befintliga vattencontainerna om. Bland annat renoveras tanken/tankarna, ramen byts, ny pump klass III och fjärrstyrd vattenkanon monteras. Även detta görs av Sala Brand och jag har sett den första vilken ser intressant ut.

Ny maskinstege/höjdenhet:
Ny maskinstege, med vikbar topp, är beställd av Sala Brand och är av samma typ som de senaste levererade.
Beräknad leverans april/maj 2013.

Nya släckbilar/räddningsenheter:
På grund av den tekniska utvecklingen, avancerad elektroniken mm, är det inte längre lönt att renovera fordon som tidigare gått på heltidsstationerna. Det kostar för mycket och därför satsar man på helt nya fordon till deltidstationerna och räddningsvärnet i Olofstorp (värnet i Askim är numera placerad på station Frölunda och har inte längre någon egen räddningsenhet). Samtidigt, eller något senare, beställs nya fordon även till de fyra heltidsstationerna som har kvar de äldsta. Angående mängden vatten så har de fordon som rullat inom Göteborg haft mellan 1500 och 2200 liter i många år.

Andra fordon:
Båtpersonalen har fått en VW Passat för att åka mellan station Frölunda och båtläget i Tångudden vid larm.
Värnen Olofstorp, Askim och Brännö har bytt ut sina VW/Ford pick-uper mot Toyota HiLux/Nissan Navara.

Nya småbåtar:
För att förbättra standarden och säkerheten har ramavtal slutits på två typer av småbåtar på trailer. Avtalet gäller båtar av typen havsmodell (Buster L med 50hp motor) och insjömodell (Buster M med 40hp motor).

Ny bekädnad:
Nya befälshjälmar har beställts och är av typen Pacific.

Med vänliga hälsningar
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Hilmar

  • Gäst
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #5 skrivet: 16:13 - 30/10 2012 »
Hej,

Nya Lastväxlare: Vilken Chassi?

Maskinstege: M32L eller M32L-AS?

mvh
Hilmar

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 596
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #6 skrivet: 17:34 - 30/10 2012 »
Tack för kompletteringen, Stefan!

Angående släckbilarna, kommer dom göra en upphandling eller blir det Sala på dom oxå?

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #7 skrivet: 11:53 - 31/10 2012 »
Hej!
Vet att det varit flera planeringsmöten och skall försöka ta reda på mera.

Hilmar: Det är en Volvo FE och stegmodell M32L-AS (=vikbar topp), likadan som Kortedalas.

MVH
Stefan Bergsten
« Senast ändrad: 07:57 - 09/11 2012 av Stebe »
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #8 skrivet: 10:39 - 01/11 2012 »
De senaste tre lastväxlarna har varit scania P400 4 axlade bilar http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18308 senaste stegarna har varit Volvo FE http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=18842 och senaste BAS bilarna har varit scania P400 http://www.utryckning.com/orebro/fotoalbum/getlargephotoinfo_sekr.php?id=16196 de med. Om någon vet vad ska de satsa på hedan efter scania eller volvo? Om jag vågar gissa så skulle jag kanske tro att växlarna och de basbilar som skall till heltiderna och deltiderna blir scanior likadana som de som nyligen köpts in till RSG och att stegen och värnbilarna kanske blir lite mindre volvo chassin? Känns som man borde kunna vinna en del på att hålla sig till ett märke i servicar och att personalen inte behöver lära sig så många olika bil typer.... Dock är jag Scania frälst så hoppas på Scanior för eget tycke då :-P
« Senast ändrad: 11:23 - 01/11 2012 av ra »

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #9 skrivet: 12:12 - 01/11 2012 »
Den nu beställda lastväxlaren är en Volvo FM410 6x2 med hydraulstyrd löpaxel.
De 4-axliga Scaniabilarna till Lundby och Frölunda var specialfordon för att bära skumsläckningsflaken och bilen till Kortedala fungerar även som reserv till dessa.

Vad jag hört skall specificationerna på räddningsenheterna till heltid/deltid/värn inte skilja så mycket, förutom den tidigare nämnda tankrymden.
Enheterna till deltid/värn kommer antagligen vara något enklare utrustade, dock försedda med fordonsdator och navigeringsutrustning.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #10 skrivet: 11:44 - 02/11 2012 »
Okej vet du om alla lastväxlarna skall bli volvo? Någon som vet vad de nya bas bilarna får för chassin?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 596
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #11 skrivet: 16:10 - 03/11 2012 »
Den nu beställda lastväxlaren är en Volvo FM410 6x2 med hydraulstyrd löpaxel.
De 4-axliga Scaniabilarna till Lundby och Frölunda var specialfordon för att bära skumsläckningsflaken och bilen till Kortedala fungerar även som reserv till dessa.

Är det Sala Brand som bygger Volvon & var placeras den?

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #12 skrivet: 08:05 - 09/11 2012 »
Enligt uppgift är upphandlingen av de 11 nya räddningsenheterna klar.

Chassit blir Volvo FMX med påbyggnad av Sala Brand.

Mer fakta kommer när jag får det bekräftat.

För övrit har Sala levererat den 3:e och 4: renoverade lastväxlartankarna.
Se länk http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=363 för att se hur de ser ut.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #13 skrivet: 17:47 - 09/11 2012 »
Volvo FMX? Är inte det fyrhjulsdrift på dem? Inte helt vanligt inne i städerna, mer på ytterkårer.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 596
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #14 skrivet: 18:57 - 09/11 2012 »
Volvo FMX? Är inte det fyrhjulsdrift på dem? Inte helt vanligt inne i städerna, mer på ytterkårer.
Nja.. Volvo FMX presenterades 2009 om jag inte har fel. Den är mycket ovanlig som brandbil, det finns endast en i Sverige, Alingsås lastväxlare 2 52-4040. Dock kommer ju Volvo Lastvagnars nya demobil, en BAS med byggnation från Autokaross, säljas förr eller senare..  8)

FMX kan beställas både med & utan allhjulsdrift.

Produktblad från Volvo om FMX som brandbil
http://www.volvotrucks.com/trucks/sweden-market/sv-se/Documents/News%20and%20media/Produktblad_brandbil_V1.pdf
« Senast ändrad: 21:05 - 09/11 2012 av JS »