Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Storgöteborg  (läst 115798 gånger)

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #15 skrivet: 14:20 - 10/11 2012 »
så det innebär med andra ord att man går ifrån scania igen och till volvo igen men jag undrar varför Göteborg handlar in så många olika modeller och inte följer tex ssbf och kör på en modell och tillverkare känns ju som det borde vara lättast för personalen med bara en modell? Sen får jag som Scania älskare trösta mig lite med att det nu blev FMX och inte bara FM för FMX e i mina ögon bättre bil än vad den vanliga FM är

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #16 skrivet: 22:50 - 10/11 2012 »
Som brandbilsentusiast är jag nöjd att någon går emot strömmen.  :)

Jag är innerligt trött på alla BAS I-Scanior. Det finns säkert massor med argument för likformighet, men ack så tråkigt.
 
/Robban

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #17 skrivet: 02:11 - 11/11 2012 »
Håller med föregående talare! Det börjar bli litet enformigt. Enda skillnaderna är ungefär om de har fjärrljus eller stora hytten. Annars likadant. Med risk att komma från ämnet så är än märkligare att Räddningsverket påbjuder att endast vissa fordon får användas i vissaa sammanhang, t ex Mercedes Sprinter och Volkswagen. Dvs i grunden samma kaross som är den smalaste på marknaden. Trist!

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #18 skrivet: 20:18 - 01/01 2013 »
Finns det nu mer fakta angående dom 11 nya släckbilarna på Volvo FMX?

När ungefär kommer dom att levereras?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #19 skrivet: 16:59 - 25/01 2013 »
Jag vet att inlägget kanske inte passar in i tråden, med iallafall;

Vad har Lindome för tankfordon. Deras tidigare tankbil (Scania LBS 6x2,-77 Regnr. CKS 559) ägs sedan 120601 av en privatperson (avställd).
Har dom någon reservlastväxlare (Volvo FL10) med tankcontainer tills dom får en ny lastväxlare under året?

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #20 skrivet: 22:24 - 26/01 2013 »
sisst jag körde förbi där såg det ut som kortedalas gamla växlare med tank men var några månader sedan nu ...

V-672

  • Gäst
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #21 skrivet: 22:56 - 31/01 2013 »
Lindome station kommer att få en ny pick-up , troligen blir det en Toyota Hi-Lux.
Just nu håller man på att utrusta en ny RVR-Kärra  på en Fogelsta Skåpvagn Cargo Exelent.

V-672

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #22 skrivet: 15:40 - 20/03 2013 »
Nu har Sala Brand levererat tidigare nämnda lastväxlare, närmare bestämt 4 st Volvo FMX 410 6x2 med HIAB Multilift
lastväxlaraggregat.
Bilarna liknar dom 3 fyraxlade Scania lastväxlare som RSG fick levererade 2011 (?) sett till påbyggnaden

Länk till Sala Brand's hemsida där ni själva kan beskåda dom ny lastväxlarna  ;)
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=447


PS. För ni som undrar kommer förhoppningsvis dom nya räddningsenheterna levereras våren 2014 (har jag för mig..)

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #23 skrivet: 09:02 - 25/03 2013 »
Hej!

Lite mer info om de nya räddningsenheterna till Storgöteborg.

11 fordon – 7 till deltid/värn, varav två Trafik 2, och 4 till heltid, varav en Trafik 3.

Fordonen till deltiden/värnet levereras så fort det är möjligt (enligt uppgift den första i början av juni i år), en heltidsbil under 2013,
2 heltid under 2014 och en heltid 2015.

Byggs på Volvo FMX 370hp med påbyggnad av Sala Brand.

Heltidsbilarna försedda full luftfjädring runt om, utrustade med vinsch fram, automatisk upp/nedtagning av utskjuts- och skarvstegar,
pump låg- och högtryck 2400 l/10 bar samt tankar om 2000 liter vatten och 400 liter skumvätska.

Deltidsbilarna och värnbilen har parabel fjädring runt om, Trafik 2 bilarna är utrustade med vinsch fram, manuell upp/nedtagning av
utskjuts- och skarvstegar, pump lågtryck 2400 l/10 bar samt tankar om 3000 liter vatten och 400 liter skumvätska.

Inredningen i de två fordonstyperna skiljer något, annars är de i stort sett lika (Trafik 2=klipputrustning, Trafik 3="tung" klipputrustning).

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #24 skrivet: 18:20 - 27/03 2013 »
Vet någon vart de nya lastväxlarna kommer placeras?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #25 skrivet: 19:36 - 27/03 2013 »
Jag skrev i början av tråden Torslanda, Mölndal, Angered, Lindome, Kungsbacka & Öjersjö, men jag låter
det vara obekräftat...

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #26 skrivet: 21:09 - 27/03 2013 »
men tänkte mest vilka som får först eftersom det är sex stationer som skall få nya och bara fyra nya är färdigbyggda än så länge?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #27 skrivet: 10:52 - 28/03 2013 »
Tänkte inte på att det bara var 4 st levererade...  ;D

Isf blir det väl förmodligen Torslanda, Mölndal, Angered & Lindome som får sina först, eftersom dom har dom äldsta lastväxlarna (Volvo FL10, årsmodell 1996 & 97).


Glad Påsk på er!
/ Mvh JS

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #28 skrivet: 06:44 - 29/03 2013 »
Hej!

Det ska vara Torslanda, Mölndal, Angered och Lindome som får dom nya om jag inte är helt fel underättad.
Kungsbacka får sin 2015 och Öjersjö 2016, sedan börjar det om med Gårda omkring 2021.

Det har talats om att Lindome ska ha två lastväxlare, en vattenenhet men också en för transport av
bandvagn, är inte helt säker på om det blir så.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #29 skrivet: 08:01 - 29/03 2013 »
okej tackar för infon. Om det blir så att Lindome  ska ha två innebär det då en ny och en gammal växlare tro? Eller låter det mer på linjen att de får en ny till?