Författare Ämne: Samlingstråd: Räddningstjänsten Storgöteborg  (läst 115892 gånger)

Utloggad heimer

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 195
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #45 skrivet: 02:03 - 16/11 2013 »
Varför inte klippverktyg till deltiden? Finns ju vissa räddningsvärn som har det!
Jag tänker att klippverktyg är ganska väsentligt vid en trafikolycka?
Vid en allvarlig trafikolycka så är det väl inte optimalt att deltidsstyrkan måste invänta förstärkning för att kunna klippa loss de ev fastklämda...

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #46 skrivet: 10:13 - 16/11 2013 »
Tack för all info David!

Sa din polare ngt om heltidbilarna, som levereras i mitten av 2014, om dom kommer ha ngt mer släcksystem (CAFS, skärsläckare etc)?
_ _ _
Kul med, enligt mig, passande märke i Göteborg!  8)

_
Trevlig helg!
// J

Dem bilarna kände jag inte till så det pratade vi inte om, min polare är bara brandman så det är inte säkert att han vet nåt om dem ännu. Vilka stationer är dem tänkta till?

Utloggad D_skalis

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 329
    • Visa profil
    • Blåljusbilder
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #47 skrivet: 10:44 - 16/11 2013 »
Varför inte klippverktyg till deltiden? Finns ju vissa räddningsvärn som har det!
Jag tänker att klippverktyg är ganska väsentligt vid en trafikolycka?
Vid en allvarlig trafikolycka så är det väl inte optimalt att deltidsstyrkan måste invänta förstärkning för att kunna klippa loss de ev fastklämda...

Vid stort larm på en deltidsstation så larmas alltid också en heltidsstation och man anser väll att heltiden är på plats så snabbt så det inte försenar ev. losstagning, undantag Hindås och Frillesås.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #48 skrivet: 17:04 - 16/11 2013 »
Vilka stationer är dem tänkta till?
Lundby, Frölunda, Mölndal samt Torslanda.
Har hört förut att tre utav bilarna levereras 2014 & en bil 2015.

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #49 skrivet: 19:08 - 16/11 2013 »
Hej!

Denna länken funkar nog..
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=531
Alltså har RSG fått sina två "första" släck-/räddningsbilar, av totalt 11st.

Frillesås (2 51-5410) & Hindås (2 51-6710) var först ut att få nya bilar!
Två st Volvo FMX 370 4x2 med Sala CL-H påbyggnad. Tankarna rymmer 2700l vatten samt 200l skumvätska.
Bilarna är även utrustade med Rosenbauer Conti-CAFS 15C.

Utseendet (stripningen) skiljer ju lite ifrån tidigare nyare bilar, elr?
Ny typ av dom karaktäristiska streken, & större rutbråd av reflex på skåpet.

Även de nya stegbilarna har ju denna lite annorlunda gula stripning av hytterna...kan ju vara för det är volvo? Men det är bara en gissning från min sida.... stämde det att inte värnet i olofstorp skulle få ny bil nu när alla andra värn och deltider får?

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #50 skrivet: 19:45 - 16/11 2013 »
...stämde det att inte värnet i olofstorp skulle få ny bil nu när alla andra värn och deltider får?
På den frågan har jag inget svar, men Olofstorp kan ju överta ngn av t.ex dom fyra heltidsbilarna som nu ersätts.
Förresten var det inte alla värn som skulle få nytt, endast Olofstorp.

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #51 skrivet: 23:56 - 16/11 2013 »
okej jag fick uppfattningen att det var alla värn men som du säger så blir ju frölundas mölndals torslandas och lundbys bas 1:or över och borde ju vara en klar förbättring även för värnen...

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #52 skrivet: 13:54 - 18/11 2013 »
Hejsan!

Vill först påminna att det vore bra om frågeställaren tittade först på tidigare inlägg innan frågan ställs, många gånger finns svaret att finna där.

Lite klarläggande, kompletterande och upprepande efter de senaste frågorna:

10 Räddningsenheter (RE) är beställda, sex till deltids- och fyra till heltidsstationer.
Av dessa är fyra Trafik 1-enheter, d.v.s. utan klippverktyg (Lerum, Kungsbacka, Rävlanda och Mölnlycke), fem Trafik 2-enheter, med klippverktyg (Frillesås, Hindås, Lundby, Frölunda, Torslanda) samt en Trafik 3-enhet, med mer avancerad klippverktyg för t.ex. tunga fordon (Mölndal).

Varför har inte alla deltidsbilarna klippverktyg?  - svaret kan kanske vara följande:
Frillesås och Hindås – ligger längs större vägar med mycket trafik, E6/E20 resp. Riksväg 40, och att närmsta heltidsstation har en bit att köra.
Mölnlycke - Öjersjö heltid kommer fram samtidigt eller före Mölnlycke deltid.
Rävlanda – Hindås deltid (eller Bollebygd) och Öjersjö heltid larmas alltid tillsammans med Rävlanda deltid.
Kungsbacka och Lerum – deltiden är samlokaliserad med heltid och larmas därför inte i regel ut i första hand.

När det gäller värnen (på fastlandet, öarna har inga RE förutom Donsö deltid) är det bara Olofstorp som har en räddningsenhet. Värnet i Lindome har inte haft någon RE på många år utan har en Pick-up till förfogande. Värnet i Frölunda blev av med sin RE i samband med flytten från Askim och har en Pick-up samt en Vattenenhet.

Enligt tidigare uppgifter skulle deltidsbilarna levereras under 2013, de tre Trafik 2-bilarna till heltiden 2014 och Trafik 3-bilen 2015, men det kan komma att ändras.

Två Alternativa släckenheter (ASE) skall byggas av Sala Brand på 5-tons MB chassi och bl.a. vara försedda med CAFS, skärsläckare och övertrycksfläktar. På grund av det är det inte troligt att de nya heltidsbilarna förses med skärsläckare. Jag tycker i så fall att de nya ASE skulle bli överflödiga. Levereras snarast och skall placeras på stationerna Lindome och Öjersjö.

En Gårdshävare med transportfordon är färdigbygg, levereras av Sala Brand och placeras på Gårda.
Transportbilen är en Volvo FE med ett bärgningsflak från Bro Bärgningsbyggen/COMEAR Italia och är av typen S42. Den bandgående hävaren är en dansk Ommelift med korg och med en arbetshöjd på ca 20 meter. 

När det gäller Rakel-nummer borde det vara 55-5xxx för Kungsbacka/Frillesås och så ser det ut i de listor jag sett. 51-5xxx disponeras av räddningstjänsterna Tjörn och Orust så det måste blivit något fel vid beställningen/uppmärkningen.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad ra

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 113
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #53 skrivet: 17:30 - 18/11 2013 »
Okej har läst och följt den här tråden och heltids och deltiderna var jag införstådd med men trodde inte deltiden på Öjersjö fanns kvar samt att Frölunda (gamla askim) hade kvar sin räddningsenhet så den som var avsedd för Öjersjö trodde jag skulle till Askim och därav blev jag förvånad över att inte Olofstorp skulle få ny bil... men nu är jag med på noterna ber om ursäkt för min virriga hjärna i det här fallet

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #54 skrivet: 08:44 - 19/11 2013 »
Hej!

Öjersjö deltid finns men är en ren depåstyrka som består av två brandmän samt lastväxlaren 51-6360 lastad med rökskyddscontainer.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985

Utloggad PEBE

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #55 skrivet: 14:27 - 19/11 2013 »
En ny Volvo FM (NJL479) backade in på Frillesås stationen för ca 15 minuter sedan
Tyvärr hade jag ingen kamera eller mobil med mig .

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #56 skrivet: 22:17 - 07/12 2013 »
Ytterligare två nya FMX levererad tilll RSG.

Denna gång var det deltiden vid Kungsbacka (2 55-5110) & Lerum (2 52-4610) som fått nya bilar.
Likadana som dom två tidigare bilarna, minus frontvinschen ja.
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=533

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #57 skrivet: 20:28 - 12/12 2013 »
Ytterligare en leverans från Sala till RSG.
Denna gången en Gårdshävare med transportfordon, har tidigare skrivits lite om den;
En Gårdshävare med transportfordon är färdigbygg, levereras av Sala Brand och placeras på Gårda.
Transportbilen är en Volvo FE med ett bärgningsflak från Bro Bärgningsbyggen/COMEAR Italia och är av typen S42. Den bandgående hävaren är en dansk Ommelift med korg och med en arbetshöjd på ca 20 meter. 
Mkt intressant om du frågar mej!  :P
http://www.salabrand.se/Våra-senaste-leveranser-253.aspx?PID=611&Action=1&NewsId=534

Rakel-nr är som synes 2 51-2260.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #58 skrivet: 00:48 - 12/01 2014 »
Borde det inte bli leverans av dom två ASE-bilarna (Altenativ släckenhet) snarast?
Elr har dom redan kommit?  :P
« Senast ändrad: 02:44 - 12/01 2014 av JS »

Utloggad Stebe

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 63
    • Visa profil
SV: Nyheter hos RSG!
« Svar #59 skrivet: 16:08 - 07/04 2014 »
Sedan några veckor har räddningsvärnet i Olofstorp sin "nya" räddningsenhet 51-3510 i drift.

Det blev Frillesås tidigare bil 1105, en Scania P93M 280 från 1993 med påbyggnad av Autokaross, reg.nr. PTD817, pump 2500 l/m samt tankar om 2200 liter vatten och 200 liter skumvätska.

Denna bil är hela 5 år nyare än bil 1128 som den ersatte. Det var en Scania P92M från 1987 med påbyggnad av Hebra, reg.nr. MBN519, pump 2400 l/m samt tankar om 1500 liter vatten och 500 liter skumvätska.
Direkt när bilen togs ur bruk skulle den vara med i en scen i TV-serien som omtalas i en annan tråd i forumet.
Tyvärr blev scenen struken så det blev ingenting av med det och bilen är nu till försäljning.
Museiföreningen skulle gärna ta över den men vi har ingen plats att förvara den på.

MVH
Stefan Bergsten
Stefan Bergsten, SUF V-030, Göteborg och Alingsås
Född med rödljus och uppvuxen med blåljus.
Aktiv i Museiföreningen Räddningstjänsten Storgöteborg
Medlem i SUF sedan 1985