Författare Ämne: VW Passat Polisbilar  (läst 11814 gånger)

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
VW Passat Polisbilar
« skrivet: 14:31 - 25/01 2013 »
Hej!
När man presenterade att VW Passat skulle bli polisbilar så skrev man att man även skulle testa några med etanol och biogas som bränsle. Finns det några sådana fordon ute eller har man lagt dem planerna på is? Vet att man kört med etanol på SAAB 9-5 vilket funkat men inneburit fler besök på mackarna. Har ni någon information om detta? Blir det biogasdrivna Passater som polisbilar?

Stefan_K

  • Gäst
SV: VW Passat Polisbilar
« Svar #1 skrivet: 20:06 - 26/01 2013 »
Hej!

Biogas är väl först och främst avsed att användas i bilar som inte har blåljus.
Hörde det av en säljare för något år sedan.
Passatens Biogasmotor är endast på 150 hästar och etanolen på 160 hk vilket jag antar är för litet för utryckning.

OffTopic
Nu när Volvo lagt ner sin 2,5 Flexifuel så ansågs att T4F på 180 hästar var ett för klent alternativ.

Med bästa hälsning
Stefan(:
« Senast ändrad: 20:09 - 26/01 2013 av Stefan_K »

Utloggad ftg-le

  • Jr. Member
  • **
  • Antal inlägg: 59
  • Intresserad av Miljö & Fordonsteknik
    • Visa profil
SV: VW Passat Polisbilar
« Svar #2 skrivet: 22:13 - 26/01 2013 »
Hej!

Biogas är väl först och främst avsed att användas i bilar som inte har blåljus.
Hörde det av en säljare för något år sedan.
Passatens Biogasmotor är endast på 150 hästar och etanolen på 160 hk vilket jag antar är för litet för utryckning.

OffTopic
Nu när Volvo lagt ner sin 2,5 Flexifuel så ansågs att T4F på 180 hästar var ett för klent alternativ.

Med bästa hälsning
Stefan(:

Tack! Men då känner ja till lite hur man tänker, och jag var som sagt fundersam i med att biogas och etanolmotorerna inte är så starka som deras 177hk diesel elr 211hk bensinare. Intressant med Volvo, tur att det finns flera andra motoralternativ att välja mellan!

Stefan_K

  • Gäst
SV: VW Passat Polisbilar
« Svar #3 skrivet: 23:49 - 26/01 2013 »
Hej!

Biogas är väl först och främst avsed att användas i bilar som inte har blåljus.
Hörde det av en säljare för något år sedan.
Passatens Biogasmotor är endast på 150 hästar och etanolen på 160 hk vilket jag antar är för litet för utryckning.

OffTopic
Nu när Volvo lagt ner sin 2,5 Flexifuel så ansågs att T4F på 180 hästar var ett för klent alternativ.

Med bästa hälsning
Stefan(:

Tack! Men då känner ja till lite hur man tänker, och jag var som sagt fundersam i med att biogas och etanolmotorerna inte är så starka som deras 177hk diesel elr 211hk bensinare. Intressant med Volvo, tur att det finns flera andra motoralternativ att välja mellan!

Hej!

Men som man säger, inget är skrivet i sten!

Kan mycket väl bli att man måste köpa dessa motorer då det hela tiden blir större krav på miljöbilar inom den offentliga sektorn.

MVH
Stefan

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: VW Passat Polisbilar
« Svar #4 skrivet: 01:06 - 27/01 2013 »
Jo,  men samtidigt finns det faktiskt någon klok person som insett att med utryckningsfordon får man tumma litet grand på det där med s k miljöfordon. Nu köps det faktiskt t ex Volvo med hyfsad dieselmotor, Mercedes 350 CDI, BMW är på gång och jag vet att t ex Peugeot 508 med dieselmotor finns inom polisen, kanske inte i målat skick. Så det finns hopp om att det där med sunt förnuft kan tillämpas, trots allt.

Stefan_K

  • Gäst
SV: VW Passat Polisbilar
« Svar #5 skrivet: 11:53 - 29/01 2013 »
Jo,  men samtidigt finns det faktiskt någon klok person som insett att med utryckningsfordon får man tumma litet grand på det där med s k miljöfordon. Nu köps det faktiskt t ex Volvo med hyfsad dieselmotor, Mercedes 350 CDI, BMW är på gång och jag vet att t ex Peugeot 508 med dieselmotor finns inom polisen, kanske inte i målat skick. Så det finns hopp om att det där med sunt förnuft kan tillämpas, trots allt.

Hej!
 
Trodde att det fanns miljökrav på polisen men där hade jag fel, iallafall de bilar med blåljus.

Står så här på Transportstyrelsens hemsida.
Citera
Alla personbilar som statliga myndigheter köper, leasar eller reser med ska vara miljöbilar. Specialfordon,till exempel olika utryckningsfordon, är undantagna. Kraven på miljöbilar finns specificerade i förordningen om miljö- och trafiksäkerhetskrav för myndigheters bilar och bilresor.

Med vänlig hälsning,
Stefan