Författare Ämne: 2013-03-14 Ny Hemsida  (läst 22078 gånger)

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #15 skrivet: 15:28 - 22/03 2013 »
Nu, när länksidan är borta, så blir SUF tyvärr en bland andra aktörer. Om något nytt fordon inte presenteras, och aktiviteten på Forumet är låg, som f n, så finns det kanske mer att läsa på t ex Utyckning Örebro. Detta nådde man förut enkelt genom SUF, liksom andra sidor, och risken nu är att SUF bleknar bort litet, tyvärr. Frågan är om det är rätt väg att gå i tider då vi undrar över hur vi skall öka vårt medlemstal? Skall vi behålla en ledande position på området, vilket väl är önskvärt, anser jag absolut att länksidan snarast återinförs!

Blir lite fundersam på det åsikten. På vilket vis skulle föreningens medlemstal minska om vi inte har länkar till andra sidor med likande innehåll. Min uppfattning är väl snarare att föreningen då visar att det finns andra sidor med liknande innehåll där man kanske inte behöver vara medlem. Man kan ju fråga sig vilket som gynnar föreningen mest i just den specifika frågan.

Sen anser jag att den här föreningens ryggrad är tidningen tätt följt av våra möten. Får du något av dessa två "förmåner" när du tittar på någon av de andra webbsidorna? Min syn på hemsidan, min högst personliga, är att den ska visa vad denna förening erbjuder och alltså inte vara huvuddelen. Skulle man låta hemsidan ta övertaget tror jag däremot att vi drunknar bland de andra sidorna som finns på webben.

I övrigt fick jag en intressant åsikt på mail om länksidan som jag personligen tyckte var riktigt bra. Det var den att man på den nya sidan bara ska länka till sidor som faktisk avhandlar fordonen. Fanns en hel del länkar till olika räddningstjänsten och likande som inte alls avhandlade eller hade bild på ett enda utryckningsfordon. Tål att funderas på...

Sen en sak till...
Citera
Förut så fanns allt samlat under samma paraply, dvs SUF. Man gick in på SUF så fanns där ALLT! Enkelt och smidigt!

Förutom länksidan så saknas mig veterligen inget. Dessutom har antalet fordon med bilder i fordonstyper ökat. Storleken på dessa har också ökat. Utöver detta har det tillkommit flertalet filer att ladda ner i filarkivet. Så vad exakt mer än länksidan tycker du saknas jämfört med den gamla sidan?
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #16 skrivet: 22:55 - 22/03 2013 »
Det är länksidan jag saknar, och den är för mig mycket betydelsefull! Du säger att man hittar allt på Google. Måhända, men jag är ingen van surfare och jag vet överhuvudtaget inte vad jag skall söka på för något. Jag skulle aldrig vetat att det finns något som heter t ex "BOZ-fahrzeuge" om jag inte sett det på länksidan. Och om jag söker upp "Utryckning Örebro" så kommer det minst 10 olika alternativ med de orden innan jag hittar just den för oss intressanta sidan. Och ibland hittar jag den under en rubrik och nästa kväll under en annan rubrik. Beroende på vad man söker kan det komma upp 100-tals svarsalternativ och så skall man bland dessa försöka hitta godbiten. Så vad är det som är enklare med Google?

Självklart är tidningen och möten det primära med SUF men tiden däremellan är ju mycket av livet s a s internet-baserad och då tycker jag SUF borde försöka inta rollen att vara dominerande där, åtminstone i Sverige. Det kommer säkert att spilla över i resten av cyber-rymden. Om blåljusintresserade upptäcker att SUF:s hemsida har allt, dvs även länksidan, tror jag säkert intresset ökar för dels tidningen som föreningen i stort. Om man därutöver begränsar tillgängligheten på delar av hemsidan så inser säkert en del "russinplockare" att det är nog lika så bra att slanta upp en årsavgift för att få se allt.

Naturligtvis finns det ingen orsak att ha med länkar till kommuner vars hemsidor inte visar annat "brandinnehåll" än telefonnummer dit man ringer för att få eldningstillstånd. Det där ger sig i långa loppet. Så jag ställer inte krav på att webmasters varje kväll skall scanna av varje länksida för att se om den är intressant eller inte. Där bör, som sagts, vi användare visa ett litet större intresse och tipsa om sidor som är nere eller totalt ointressanta.

Kanske inte att vi tappar medlemmar om länksidan uteblir. Däremot kan vi troligen attrahera nya medlemmar genom att försöka vara så heltäckande som möjligt. Och det är ju en het fråga eftersom medlemsantalet stagnerat och vi behöver bli fler!

Simon sade ju i förrgår att ni "flaggat för" att länksidan återinförs. Skall jag tolka ditt inlägg som att så inte är fallet?

Calle p

  • Gäst
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #17 skrivet: 07:48 - 23/03 2013 »
Håller med Lasse S ! Varför är länksidan det enda som försvunnit ? SUF skall enligt mig försöka vara heltäckande och i det ingår att hjälpa varandra med intressanta länktips. SUF:S länksida var den mest kompletta blåljusrelaterade länksida som jag känner till. Om denna funktion inte skall finnas framöver tycker jag att SUF tar ett steg tillbaka. Hoppas att årsmötet kommer fram till en lösning, synd att man inte kan närvara och föra fram sina åsikter... :(

Utloggad Anders Roger Larsson

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
    • tow.se
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #18 skrivet: 08:03 - 23/03 2013 »
Ang länksidor så är det ju så att man hittar saker där som man kanske inte visste fanns. Man kan ju inte Googla på företag/företeleser som man inte vet om att de finns. Jag är nog för en länksida men jag vet av egen erfarenhet att det krävs mycket jobb med att fixa länkar m m.

Utloggad Daniel Sjöholm

  • Administrator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 231
    • Visa profil
    • Larm-Söderhamn.se
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #19 skrivet: 10:09 - 23/03 2013 »
Tack för ett mer utförligt svar på dina tankar Lasse. Nu förstår jag mer dina tankar än efter detta förra inlägget du gjorde.

Simon sade ju i förrgår att ni "flaggat för" att länksidan återinförs. Skall jag tolka ditt inlägg som att så inte är fallet?

Letar fortfarande efter en bra lösning. Skulle visserligen kunna lägga upp länkarna bara rätt av men jag tycker att det ska vara en bra lösning från början. Jag försöker tillsammans med en kollega och vän lösa detta. Problemet är att han bor i USA och därmed tar våran mailkonversation lite tid eftersom vi sover om varandra.  :D

Om denna funktion inte skall finnas framöver tycker jag att SUF tar ett steg tillbaka. Hoppas att årsmötet kommer fram till en lösning, synd att man inte kan närvara och föra fram sina åsikter... :(

Dina åsikter räknas även när du skriver här på forumet. Tro mig! Både jag och Simon läser och tar åt oss av era åsikter. Uppenbarligen var länksidan viktigare än vi trodde för er besökare.
/ Daniel, M-1261.

Egenföretagare, Larm-Söderhamn Media.
Sambo och en liten son boendes i villa utanför Söderhamn.

Utloggad najkos

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 68
    • Visa profil
SV: 2013-03-14 Ny Hemsida
« Svar #20 skrivet: 11:12 - 23/03 2013 »
Jag instämmer i det Calle P skriver, att länksidan kanske borde ligga under medlemsdelarna av hemsidan. På så sätt inbjuder man ju folk till att bli medlemmar i föreningen, för att komma åt allt extra "godis" som finns. Samma sak anser jag för övrigt med bilder på nya fordon. Dessa ska först och främst landa in under "Landet Runt", istället för här på forumet. Det är en av de förmåner man får, utöver den utsökta medlemstidningen, som betalande medlem.
 
Niklas, S-1339
Brandman/Styrkeledare (Deltid) - Räddningstjänsten Östra Kronoberg