Författare Ämne: Boströms i Uppsala  (läst 14596 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
Boströms i Uppsala
« skrivet: 22:16 - 17/07 2013 »
Räddningstjänsten i Uppsala har ju sedan flera år lagt ut dyktjänsten på det privata företaget Göran Boström AB. Ã…tminstone förr hade Boströms
bussar med blåljus för dykuppdrag. Finns det någon som har kläm på hur läget är nu? Sköter Boströms fortfarande dyktjänsten? Vad har de i så fall för fordon för ändamålet? Bilder?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #1 skrivet: 22:54 - 17/07 2013 »
Räddningstjänsten i Uppsala har ju sedan flera år lagt ut dyktjänsten på det privata företaget Göran Boström AB. Ã…tminstone förr hade Boströms
bussar med blåljus för dykuppdrag. Finns det någon som har kläm på hur läget är nu? Sköter Boströms fortfarande dyktjänsten? Vad har de i så fall för fordon för ändamålet? Bilder?

Intressant. Jag hade ingen aning om att man löst det så i Uppsala. Själv har jag bara hört talas om Östhammar under fd Rtj Norduppland som hade Räddningsdyk i Uppsala Län, som då hade Skadeservice AB som entrepenör. Trodde Skadeservice AB tjänade Östhammars intressen som i sin tur tjänade länet. Läget kan ju ha förändrats sedan Norduppland uppgick i Uppsala Brandförsvar, särskilt med tanke på det ekonomiska läget.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #2 skrivet: 08:28 - 18/07 2013 »
Det är länge sedan det fanns något avtal om vattendykning mellan Uppsala Brandförsvar och Boströms. Man hade från början en larmutrustad Iveco Daily med högt tak och den byttes senare mot en larmutrustad Chevrolet Van med högt tak.

Boströms hade under 80- och 90-talen ett stort antal fordon för framförallt saneringsuppdrag och fastighetsjour med baser i Uppsala och Västerås. Det fanns t o m en slamsugare med vattenkanon. Företaget fick dock ekonomiska bekymmer och avvecklade en stor del av verksamheten. Nu finns endast en liten del kvar och jag tror inte att Göran Boström har mer än en Chevrolet Tahoe för sina uppdrag.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Micke F

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #3 skrivet: 18:42 - 18/07 2013 »
Jag har bilder på Boströms nuvarande utryckningsbil och en av deras äldre "bombfordon". Jag ska försöka kontakta och komplitera lite uppgifter med självaste Boström. Lägger ut bilder då också.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #4 skrivet: 22:34 - 18/07 2013 »
Intressant hur det kan bli! Det  innebär alltså att den dyktjänst som finns i Uppsala brandförsvar, finns i Östhammar genom Skadeservice och Citroen-bussen?

Utloggad Pelle Tumlare

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 111
  • Jobbar på Varningsljusteknik Norden AB
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #5 skrivet: 22:40 - 18/07 2013 »
Skadeservice har en ny VW Amarok på gång vet jag då jag nyligen hade kontakt med återförsäljaren ang lite ny utrustning på lampfronten.

Utloggad vägassistans

  • SUF medlem
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 114
  • Vägassistans
    • Visa profil
SV: Boströms i Uppsala
« Svar #6 skrivet: 01:20 - 19/07 2013 »
Ett tips är att läsa hans bok rätt intressant och där står det en hel del verksamheten och vad som finns fanns
Tungbärgare 7år Bärgare 10år.. Numera i en vägassistans bil