Utan att verka vara negativ till era idéer, glöm inte bort att vi är en förening där allt arbete av föreningens funktionärer görs på frivilligbasis och på fritiden. Vi kan redan idag konstatera det är svårt att få medlemmar att ställa upp som funktionärer, vi har ju ett flertal av dagens funktionärer som har fler än ett uppdrag. Att ta fram produkter till en webshop både kostar pengar och tar tid. Sedan att hantera beställningar kräver ju att det finns funktionärer som har tid att sköta en webshop regelbundet. Men herrarna kanske är villig att vara funktionärer i föreningen?
Bengt
Jag har tänkt på det problemet också. Allting ska ju givetvis tas upp på möte och beslutas i ordning. Jag är inte främmande för tanken att den eller de personer som sköter det hela kan få en del procent av omsättningen för omkostnader-tidsåtgång.
Bengt: Vi är väl medvetna om att verksamheten sköts ideellt, och har den största respekt och tacksamhet mot er funktionärer som skapar en fantastisk medlemstidning, en suverän hemsida och spännande och intressanta studiebesök. Jag tror inte att jag talar för mig själv när jag säger att vi gärna skulle ställa upp på ett eller annat sätt.
Det som emellertid sätter en käpp i hjulet för mig - såsom den intresserade lekman jag är - är att jag tycker att jag saknar den djupa kunskap och det kontaktnät som ni funktionärer har. Men kanske finns det enklare uppdrag som jag/vi skulle kunna hjälpa till med. Varför inte annonsera sådana uppdrag i tidning och på hemsida när ni behöver nya funktionärer, och berätta lite mer i detalj vad de innebär? Då blir det lättare att själv avgöra om man har de rätta förutsättningarna för att göra en bra insats.
Martin: Jag gillar hur du tänker! Först kände jag att din idé om ersättning skulle kunna skapa viss osämja i föreningen, när vissa funktionärer arbetar ideellt medan andra får provision. Men å andra sidan har vi ju â€Âoutsourcat†packning och distribution av tidningen, så varför inte?
Men som Bengt mycket riktigt säger så skulle det innebära en stor arbetsbelastning för den/de som skulle sköta webbshoppen, och det ledde mig in på ett annat spår: Du verkar vara en sann entreprenör som kan och törs se utanför ramarna. Starta en egen webbshop med den inriktning du skissat på! Köp en annonsplats på SUF:s hemsida, och ta i samarbete med SUF fram profilprodukter, där föreningen får viss royalty. På så sätt behåller du en större del av intäkterna för ditt arbete, samtidigt som SUF kan erbjuda en ny service till medlemmar och besökare utan att själv ta någon ekonomisk risk. Du skulle också kunna erbjuda föreningen att sköta lagerhållning och distribution av gamla nummer av Utryckning.