Författare Ämne: Västra Skaraborg, Grästorp  (läst 10937 gånger)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
Västra Skaraborg, Grästorp
« skrivet: 23:39 - 19/10 2013 »
I Grästorp hade man länge en stor tankbil, Scania141 V8,välhållen, i alla fall  till det yttre. Den såldes för något år sedan, till Skåne, om jag inte missminner mig.
I stället fick man en Scania 92 6x2 från Lidköping, med ungefär lika stor tank, visserligen på växelflak. Upplevs en tung Scania 92, med 250 HK motor, som ett uppköp jämfört med en, kanske något äldre, men ej nedsliten, Scania 141 med minst 375 HK? Hur har man resonerat?

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Västra Skaraborg, Grästorp
« Svar #1 skrivet: 19:16 - 20/10 2013 »
Grästorps gamla tankbil (KNY341) ägs idag av Östra Vemmerlövs Frivilliga Brandkår i Simrishamns Kommun. Övertagen i december 2008.
Nuvarande RAKEL nummer 2 62-3510 innan det SDL 418.

Bilen som "ärvdes" från Lidköping är mycket riktigt en Scania P 92H 6x2 dock är det ingen lastväxlare utan en "fast" tankbil som Tollarpskaross byggt.
Eftersom Grästorp redan då 2008 var med Räddningstjänsten Västra Skaraborg så tror jag inte man resonerat så mycket utan bara sett till åldern på den gamla 141:an
och att man fick P 92:an över när Lidköping fick sin nya P380 vintern 2008-2009.

Peter
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Västra Skaraborg, Grästorp
« Svar #2 skrivet: 21:38 - 20/10 2013 »
Tack Scaniaolsson för rimligt svar! Bara att konstatera att tiden går fort. Jag minns skeendena som för något år sedan.

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Västra Skaraborg, Grästorp
« Svar #3 skrivet: 19:26 - 22/10 2013 »
Det mest troliga är som sagt att man såg till åldern på fordonet.
_ _ _
Kan nämnas att nuvarande 2 53-3940, troligtvis kommer ersättas med Lidköpings nuvarande 53-3040 första kvartalet 2014.

// Johan

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Västra Skaraborg, Grästorp
« Svar #4 skrivet: 22:36 - 22/10 2013 »
Inte dåligt i så fall för Grästorps del.
Jag menar BAS-bil och tankbil båda av årsmodell 2008-2009

Många andra stationer i Grästorps klass som har betydligt äldre fordon.

Nu lär det ju nog dröja ett litet tag innan det blir någon ny BAS-bil till Västra Skaraborg, men vid nästa bytessväng är väl det naturliga
att Nossebro ärver den utbytta bilen.

Jag menar dom åker i en Scania P 93:a från 1992, Järpås har visserligen en P 92:a från 1988 men sen är ju frågan hur mycket larm Järpås har.

Scaniaolsson
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Västra Skaraborg, Grästorp
« Svar #5 skrivet: 22:42 - 23/10 2013 »
"Många andra stationer i Grästorps klass som har betydligt äldre fordon."

Någon gång i början av 90-talet passerade jag Grästorp och besåg naturligtvis brandstationen. Då var fordonsparken väldigt fräsch och välhållen.
Det är ju i det minnet jag tycker att man gjort nerköp med Scania -92 i stället för Scania 141. Så om de snart erhåller Lidköpings Scania 380 tankbil så blir situationen åter till vad de är vana vid då man var självständig räddningstjänst.