Författare Ämne: Helsingborgs spårbundna Unimog  (läst 13248 gånger)

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
Helsingborgs spårbundna Unimog
« skrivet: 21:02 - 12/10 2013 »
Helsingborgs Brandförsvar har för närvarande en spårbunden Unimog U1650L av 1994 års modell, reg nr JRY 445. Den står placerad på station Bårslöv som 264-1090, och är inköpt och avsedd för framförallt tågtunneln under Helsingborgs centralstation (Knutpunkten).
Den ligger nu med sina 19 år ute på KVD Kvarndammen till försäljning.

Är det någon som vet om fordonet planeras ersättas eller om man på annat sätt löser detta organisatoriskt, exempelvis genom samverkan med Båstads Räddningstjänst som har 2 fordon avsedda för Hallandsåstunneln?

Tack på förhand!

Utloggad JS

  • SUF medlem
  • Hero Member
  • *****
  • Antal inlägg: 594
    • Visa profil
    • Utryckning Skaraborg
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #1 skrivet: 22:46 - 12/10 2013 »
Skulle tro att man slopat detta fordon, dels genom besparing, då detta fordon vad jag vet nästan aldrig använts skarpt..

Dock kan man ju ställa sig fråga vad Helsingborgs Brandförsvar har nu för terrängfordon?  :o


Här en länk till auktionen på KVD, OBS. att länken endast fungerar till onsdag 131016;
http://www.kvd.se/sv/auktion/tunga-fordon/unimog-u1650l-4x4-brandfordon-1994_590955.html

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #2 skrivet: 23:19 - 12/10 2013 »
Skulle tro att man slopat detta fordon, dels genom besparing, då detta fordon vad jag vet nästan aldrig använts skarpt..

Dock kan man ju ställa sig fråga vad Helsingborgs Brandförsvar har nu för terrängfordon?  :o


Här en länk till auktionen på KVD, OBS. att länken endast fungerar till onsdag 131016;
http://www.kvd.se/sv/auktion/tunga-fordon/unimog-u1650l-4x4-brandfordon-1994_590955.html

Jag gjorde min LIA (Genom utbildningen SMO) hösten 2011 på Bårslövsstationen, men har ingen kontakt där. Men däremot så ska det finnas en bandvagn på Bårslöv också, som inte är i skarp drift på brist av utbildning. Behövs bandvagnen kollar man om personalen i tjänst kan köra den, annars får man ringa någon annan. Ej rakelmärkt, tror den är märkt 209.

Gällande Unimogen har jag också hört att den inte varit på larm mycket heller. I det laget jag följde hade man haft den på ett tungräddningsuppdrag i Ängelholm för några år sedan. Dock vände styrkan innan framkomst. Men behovet av fordonet måste ju finnas kvar eftersom tunneln finns kvar. Dessutom diskuteras det att förlänga tunneln genom de södra delarna av staden, så att det finns behov står klart.

Men jag undrade mest om någon visste hur man skulle lösa det om behovet uppstod vid eventuella larm till tunneln?

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #3 skrivet: 23:23 - 12/10 2013 »
Terrängfordon?

Inverkar inte sken-hjulen i fram och bak  högst menligt på terrängförmågan? Eller kan man lätt koppla av de extra hjulen ifall man behöver köra i terräng?

Utloggad Joroma

  • Full Member
  • ***
  • Antal inlägg: 141
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #4 skrivet: 00:58 - 13/10 2013 »
Terrängfordon?

Inverkar inte sken-hjulen i fram och bak  högst menligt på terrängförmågan? Eller kan man lätt koppla av de extra hjulen ifall man behöver köra i terräng?

Nja. Unimog är ju i grund och botten 4x4 och terrängfordon. Just detta fordonet är ju köpt framför allt för att köras på räls. Vad jag hört var det från början rälsbundet, men försås med vanliga hjul först senare när man såg möjligheter för annat bruk i samband med tung räddning på väg. Internt kallas bilen "Spårbundet fordon" eller "Tåget". Att det blev just Unimog har nog att köra med att det kan åka lika fort fram som bak, vilket lämpar sig väl på rälsen.

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #5 skrivet: 08:19 - 13/10 2013 »
En ren spekulation.

Titta hur Malmö med sin Citytunneln (som är bra mycket längre) gjort.
Jo på station Hyllie finns en Volvo FL 10 lastväxlare som i grunden är byggd till dåvarande Banverket.
Detta fordon står lastad med räddningscontainer.

Sen ska vi inte glömma att det är ytterligare en stor kompetens som ska hållas vid liv för att få lov att överhuvudtaget bege sig ut på spåren med ett fordon.

För även om det hänt en olycka kan ju annan trafik fortfarande pågå på spåren från den plats där man "kliver på" med Unimogen och fram till själva olycksplatsen.

JTF, det som förr kallades SÄO och reglerar ALLT som har med trafikering på spår att göra ska dessutom i alla fall för personal som jobbar på järnvägen förnyas varje år.

Kniper det redan med bandvagnsförare (uppdatering vart 5:e år i alla fall i energibranschen) så lär det ju inte bli lättare att hålla igång ett antal spårförare när det än så länge aldrig använts skarpt vid någon olycka vad jag vet.

Peter.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #6 skrivet: 10:20 - 14/10 2013 »
Vad jag har förstått av försäljare som har besökt oss så pågår det planering för utbyte av de rälsgående fordonen i Båstad som ju inte har haft någon färdig tunnel att åka i...

När det gäller terrängförmågan hos en spårgående Unimog har Lasse S helt rätt. Det är ett spårfordon som man kan köra på väg och definitivt ingen "riktig" terrängbil längre. Det finns många spårgående Unimog på olika håll i världen. De används både som "rangerlok", för underhållsarbeten och räddningsuppdrag. Unimog är ju en "traktor" eller redskapsbärare som är lätt att anpassa för dessa typer av uppdrag.

Enligt vad jag vet har Helsingborgs Unimog alltid haft landsvägshjul monterade.

När det gäller förarkompetens på en bandvagn som är civilregistrerad som terrängvagn är det formella kravet B-körkort. Det finns inga krav från Transportstyrelsen på något annat utan det är i så fall verksamheterna som har ställt egna krav. För en militärregistrerad bandvagn gäller dock att man ska ha militärt förarbevis för aktuellt fordon.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Scaniaolsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 279
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #7 skrivet: 11:48 - 14/10 2013 »
Kravet med 5 års uppdatering av förarbevis är hos oss i energibranschen ett krav från
Svenska Kraftnät när det är deras bandvagn som formellt sett leasas ut till respektive bolag.

Precis som i räddningstjänstvärlden finns det numera en hel del energibolag som själva äger sina bandvagnar.

Som Mårten säger gäller ju kravet B-kort, men med Svenska Kraftnät som ägare ska detta kompletteras med förarbevis.

Med vänlig hälsning.
Peter.
Peter Olsson.
Kassör i föreningen.

Yrke: Linjemontör.

Utloggad Fenix112

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 339
    • Visa profil
SV: Helsingborgs spårbundna Unimog
« Svar #8 skrivet: 14:30 - 14/10 2013 »
När det gäller det spårbundna fordonet i Malmö
så består det av en "motortralla" från Infranord, dvs en Volvo kranbil med flak som är försedd med rälshjulsarrangemang fram och bak, på fackspråk benämnt tvåvägsfordon. På flaket har Räddningstjänsten Syd placerat en Sala-container som kan hanteras av lastväxlare men som också har lyftöglor för att kunna lyftas av och på lastbilen med kranen. Containern innehåller framför allt andningsskydd med sk jumboflaskor. Bilens placering är inte särskilt lyckad (utomhus året runt) men är resultatet av en tvist huruvida det är Trafikverket eller kommunen som har huvudansvaret för räddningstjänsten i Citytunneln. Fordonet har inga sirener eller blåljus men å andra sidan så är körvägen inte särskilt lång och fordonet ligger ju inte i spetsen för utryckningen.



De rälsgående utryckningsfordonens utformning och utrustning påverkas säkert av hur tunnlarna är utformade. Citytunneln i Malmö har plattformar längs hela sträckan, vilka med vissa intervaller är förbundna via tvärtunnlar med motsvarande i andra tunnelröret. (Ett spår per rör). Från några av dessa tvärtunnlar går sedan nödtrappor upp i det fria, vilka även kan användas som angreppsvägar. Man kan därför styra utrymningen beroende på i vilken riktning rök blåser och i vilken del av tåget som en eventuell brand har uppstått.

Lars-Owe Göthe
SUF S-005
www.brandmuseumrsyd.se  (gilla oss på Facebook)
Museiverksamheten Räddningstjänsten Syd
Malmö Brandkårs Museiförening