Författare Ämne: Bas 2  (läst 12694 gånger)

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
Bas 2
« skrivet: 08:29 - 24/05 2014 »
Hämtade hem en 3,5t släckbil från Hofmann igår. Insåg att man med förhållandevis liten merkostnad skulle kunna få en storlek större släckbil och då skulle den isf närma sig en bas 2:a men den blev aldrig ngn populär variant. Vad kommer det sig? Såg att det fanns flera till salu på rescuesale tidigare. Vad är det som gjort att räddningstjänster valt att göra sig av med dessa, relativt nya fordon?

Utloggad marbe166

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #1 skrivet: 19:07 - 24/05 2014 »
Problem att hitta deltidare med C-kort, vilket gör att man byter till mindre förstaenheter?
Martin, Ö-1031

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #2 skrivet: 09:43 - 25/05 2014 »
Men brukar inte räddningstjänsterna bekosta ev C-kort? K-dreg gör det iaf..

brandman1979

  • Gäst
SV: Bas 2
« Svar #3 skrivet: 22:04 - 25/05 2014 »
Inte i ett första läge, det kommer att dröja länge innan jag skall ta c-kort och göra utryckningskörning. Samt att mindre enheter som FIP och ASM som bara behöver B kort gör att man snabbare kan fylla luckor och få en bredare rekryteringsbas. Där e fler förslag på hur man skall bredda rekryteringen

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #4 skrivet: 12:51 - 28/05 2014 »
BAS 2 i den ursprungliga varianten har en totalvikt på 12-14 ton. Vid den senaste upphandlingen valde man att sänka totalvikten till åtta ton men MSB gjorde en fullständigt katastrofal upphandling och skrev ramavtal på 12-tonsbilar... Efter påpekande om detta har ramavtalen för BAS 2 rivits upp och det går inte att köpa någon BAS 2 just nu.

Ã…ter till Mattias fråga. Vad jag förstår från de räddningstjänster som har eller har haft Volvo FL 614 BAS 2 så finns det bara en riktig fördel med dem jämfört med storasyskonen BAS 1/3/4. Det handlar om något mindre yttermått så att bilen får plats i trånga stationer. Annars ser man ofta bilarna som slöa, lite trånga och med för liten tankvolym. Den senaste bilen jag hört något om är Karlstadsregionens BAS 2 som reserv-/övningsbil. Den kommer, av ovanstående skäl, snart att skiftas bort mot en Scania P 93.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #5 skrivet: 20:51 - 28/05 2014 »
Den bas 2 jag tänker på är de på ex Renault chassi 6,5t. Dessa skiljer sig avsevärt från den äldre bas 2:an. En sådan torde väl gå på ca 1mkr. Samt smidigare och lättare att handskas med på vägen.

Att dessa inte är med i basbilsavtalet tycker jag spelar mindre roll, det går ju att göra en egen upphandling.

En aspekt kan väl vara att många deltidstationer får ärva sina fordon från större heltidsstationer och heltidstationerna är förmodligen måttligt intresserade.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #6 skrivet: 10:25 - 30/05 2014 »
Jag tänkte inte på den korta sejouren med Renault Mascott som BAS 2. Den har två problem och det är dels att det är manuell växellåda (hur fick man det godkänt på en BAS-bil?) och dels att baksätesutrymmet är mycket trångt. Dessutom är motorstyrkan relativt svag vilket gör att bilen känns slö. Jag tror att detta har gjort att intresset har varit lågt.
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Mattias

  • SUF medlem
  • Jr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #7 skrivet: 11:29 - 30/05 2014 »
Vad menas med att baksätet är trångt? Om det för påklädning av andningsskydd så är nog min bestämda uppfattning att dessa borde förvaras i materielskåpet, tycker att våra fordon har på tok för mycket utr i hytten map säkerheten.

Borde finnas alternativ till Renault som chassi med både automat och kraftfullare motor.

Utloggad Mårten Eskilsson

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 357
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #8 skrivet: 14:20 - 30/05 2014 »
Jag delar helt Mattias uppfattning att vi har för mycket prylar i hytten och att andningsskydden nog bättre hör hemma i sidoskåpen. Det finns dock en del saker som kan vara bra att ha i hytten men då ska de vara väl fastsatta eller instängda i rejäla skåp. Tidsfördröjningen för att "klä sig" utanför bilen är marginell och de gånger som andningsskyddet behövs omedelbart är lätt räknade.

Flera kårer som har eller har haft Mascott tycker att det är trångt för brandmännen bak, bland annat vad avser andningsskydd. Att det är trångt i baksätet beror ju på att man jämför Mascotten med andra C-kortsbilar och då är ju både MAN TGL, Mercedes Atego och Iveco EuroCargo betydligt bättre alternativ. Det gäller dock att vara säker på vilket körkortskrav man ska ha. Gränsen mellan C1 och C går ju vid 7,5 ton...
Mårten Eskilsson
Brandingenjör
Ordförande i SUF

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Bas 2
« Svar #9 skrivet: 23:13 - 30/05 2014 »
Renault Mascott skulle inte ha sålt många fordon i Sverige, framförallt inte brandfordon, om de inte hade haft Volvo i ryggen! Men nu verkar verkligheten ha hunnit ikapp.
Och totalt sett har de väl inte sålt så många fordon! Skulle jag satsat på ett fordon i den viktklassen hade det blivit en IVECO som även kan fås med 4x4. Se bärgningsbilsmarknaden!