Författare Ämne: Avregistrerade polisfordon  (läst 26715 gånger)

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
Avregistrerade polisfordon
« skrivet: 20:20 - 22/01 2012 »
Hej,
Blev lite fundersam idag, när jag kollad på ett polisfordon i bilreg.
Där stod den fortfarande registrerad hos en polismyndighet, men hade avregistrerats
i slutet av förra året. Vad innebär detta? Om bilen är avregistrerad bör den väl skrotats
och då borde väl ägaren vara skrotfirman. Alternativt är att bilen exporterats, men det
är väl knappast troligt när bilen är 6-7 år gammal och gått ett antal många tusen mil.
Någon som har ett bra svar på detta?   :-\

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #1 skrivet: 20:45 - 22/01 2012 »
Står det att bilen är avregistrerad så är den naturligtvis så. Orsaken kan vara flera men i fråga om polisfordon
så är det väl sannolikast att den blivit skrot i någon krock. Tills det att registreringsnumret återanvänds så kommer
det upp i VTR med senast registrerad ägare oavsett bilen finns i bilhimlen eller exporterats.

Utloggad FireTruck

  • SUF medlem
  • Newbie
  • *****
  • Antal inlägg: 32
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #2 skrivet: 21:25 - 22/01 2012 »
Jo, självklart.... men är den skrot (och den inte är under någon 'utredning') så bör väl försäkringsbolaget lösa ut den och ägaren blir skrotfirman, eller är jag helt ute o cyklar?
Här i Blekinge vet jag ett par polisfordon som försvunnit det senaste året, men där står klart i VTR att den senaste ägaren är xx Bildemontering etc (och inte polismyndigheten), avreg datum etc. Är du med på vad jag menar?  ;)

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #3 skrivet: 22:10 - 23/01 2012 »
Jo, jag förstår vad du menar. Det där kan väl även skilja sig litet mellan myndigheterna
men jag utgår från att Polisen som sådan, rent generellt i landet, är bemyndigade att själva intyga
huruvida någon bil blivit skrotad eller ej. En privatperson kan ju inte det utan måste lämna bil till
auktoriserad bilskrot som intygar skrotningen. Polisens bilar är ju försäkrade hos Kommerskollegium
och det är nog ingen administrativ vinst att skriva över bilarna på dem. Är det så att du läst om en polisbil
som skrotats genom ett försäkringsbolag så TROR jag att det handlar om att den krockat med en av bolagets
försäkringstagare vilken även ansetts orsaka krocken och därmed skrotningen och alltså i slutänden står för kostnaden.

Utloggad Robban

  • Global Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Antal inlägg: 182
    • Visa profil
    • Stockholms Läns Brandförsvar
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #4 skrivet: 23:28 - 23/01 2012 »
Lasse...polisens fordon är försäkrade av kammarkollegiet.
/Robban

Utloggad Lasse S

  • SUF medlem
  • Sr. Member
  • *****
  • Antal inlägg: 468
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #5 skrivet: 20:42 - 24/01 2012 »
Vem kan hålla isär alla dessa byråkratiska institutioner? Bara några konsonanter som skiljer!

Utloggad Dr Lecter

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #6 skrivet: 00:59 - 03/02 2018 »
De fordon som står med polisen som ägare kan även vara s k beslag.
I brist på ägare får myndigheten stå som ägare.
Men här brukar fordonet endast vara avställt.

Jag har också anträffat en antal fordon som en längre tid haft polisen som ägare och som
bevisligen har rullat som tjänstefordon för sedan stå kvar men med avregistrering.
Vad denna rutin beror på vet inte jag

Ett exempel jag fann kring 2000 var för länge sedan uttjänad civil Volvo 244 mgrön 1983
Hade rullat i Lund och var avreggad sedan 1994 men stod ändå med polisen i Lund som ägare
ända fram till 2013
Ett polisfordon som är avreggat brukar ofta stå på någon skrotfirma men så var inte fallet här

Utloggad Dr Lecter

  • Newbie
  • *
  • Antal inlägg: 20
    • Visa profil
SV: Avregistrerade polisfordon
« Svar #7 skrivet: 01:00 - 03/02 2018 »
Hej,
Blev lite fundersam idag, när jag kollad på ett polisfordon i bilreg.
Där stod den fortfarande registrerad hos en polismyndighet, men hade avregistrerats
i slutet av förra året. Vad innebär detta? Om bilen är avregistrerad bör den väl skrotats
och då borde väl ägaren vara skrotfirman. Alternativt är att bilen exporterats, men det
är väl knappast troligt när bilen är 6-7 år gammal och gått ett antal många tusen mil.
Någon som har ett bra svar på detta?   :-\

HEJ FIRETRUCK

Dr Lecter här.

De fordon som står med polisen som ägare kan även vara s k beslag.
I brist på ägare får myndigheten stå som ägare.
Men här brukar fordonet endast vara avställt.

Jag har också anträffat en antal fordon som en längre tid haft polisen som ägare och som
bevisligen har rullat som tjänstefordon för sedan stå kvar men med avregistrering.
Vad denna rutin beror på vet inte jag

Ett exempel jag fann kring 2000 var för länge sedan uttjänad civil Volvo 244 mgrön 1983
Hade rullat i Lund och var avreggad sedan 1994 men stod ändå med polisen i Lund som ägare
ända fram till 2013.